EU föreslår automatisk avläsning av kod som laddas upp på webben

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur extremt dåligt youtube's Content ID fungerar så vore detta mardrömmen för open source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Swexit 2018

Ja men eller hur? Eu skall främja frihet, inte gå emot.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Bättre dom fixa en automatisk avläsning på min brevlåda så att jag slipper gå och kolla den vare dag utan dom skickar ett mail så fort något skoj kommer i lådan.

Jag är emot all automatisk avläsning vill inte ha det som det är i Kina.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av petabyte:

Jag tog Microsoft eller Google som exempel. Det vore trevligt om någon eller båda av dom kom ut som motståndare till detta.

Är inte storföretagen de enda som har råd att fixa program för att genomföra sådana kontroller? Dessutom kan de flytta all verksamhet till andra länder så att de kan strunta i EU:s lagar. Syftet verkar snarare vara att krossa konkurrensen så att det blir monopol.

Permalänk
Medlem

Sa javla ackligt.
Varfor kan detta ens foreslas utan att den som slog forslaget antingen skrattades ut for skamtet denne forslog och de gick och tog en ol senare eller om det faktiskt var pa riktigt personen blev atlegad kolhalning nonstop under fraktfartyg fran Bryssel till Nya Zeeland for att senare bli omlastad for vidare non stop kolhalning pa vag till Gronland?

Ingen vidare bra ide att lagga band pa nyfikenhet, utveckling och ideer, speciellt inte under belagg under ekonomiska intressen for aven om du gor detta kommer de fortfarande finnas och kommer enbart fortsatta i skymundan med en sa lange tanke fortrycket utvecklas allt mer attagande hat faktor.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Citat:

EU lägger nu fram ett nytt förslag, vilket innebär att kod som laddas upp på Github och liknande ska avläsas automatiskt för att säkerställa att den inte bryter mot upphovsrättslagar.

Har någon ens läst artikel 13 i dokumentet?

Vill nog hävda att den inte defintivit "innebär att kod som laddas upp på Github och liknande ska avläsas automatiskt för att säkerställa att den inte bryter mot upphovsrättslagar"...

Men det kan ju vara kul att ibland aftonbladet-rasa....

Här kommer den svenska versionen:

Citat:

Artikel 13
Användning av skyddat innehåll via leverantörer av informationssamhällets tjänster som lagrar och ger tillgång till stora mängder verk och andra alster som laddats upp av deras användare

1.Leverantörer av informationssamhällets tjänster som lagrar och ger allmänheten tillgång till stora mängder verk eller andra alster som laddats upp av deras användare ska, i samarbete med rättsinnehavare, vidta åtgärder för att säkerställa tillämpningen av avtal som ingåtts med rättsinnehavare för användning av deras verk eller andra alster eller för att hindra tillgång via deras tjänster till verk eller andra alster som identifierats av rättsinnehavare genom samarbete med tjänsteleverantörerna. Dessa åtgärder, t.ex. användningen av effektiv innehållsigenkänningsteknik, ska vara lämpliga och proportionerliga. Tjänsteleverantörerna ska förse rättsinnehavare med tillräcklig information om tillämpningen och utarbetandet av åtgärderna samt i förekommande fall med lämplig rapportering om erkännande och användning av verk och andra alster.

2.Medlemsstaterna ska säkerställa att de tjänsteleverantörer som avses i punkt 1 inför mekanismer för klagomål och prövning som finns tillgängliga för användare i händelse av tvister om tillämpningen av de åtgärder som avses i punkt 1.

3.Medlemsstaterna ska vid behov underlätta samarbetet mellan leverantörer av informationssamhällets tjänster och rättsinnehavare genom dialoger med berörda parter för att fastställa bästa praxis, såsom lämplig och proportionell innehållsigenkänningsteknik, bland annat med beaktande av tjänsternas beskaffenhet, tillgången till sådan teknik och dess effektivitet med hänsyn tagen till den tekniska utvecklingen.

Jag förstår att github går i taket nu istället för att vänta tills det har blivit genomfört, eftersom det är enklare att fixa ett undantag nu, även om de inte vet vilka krav som faktiskt kommer att ställas på dem, än om man försöker fixa det när och om det blir lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Sa javla ackligt.
Varfor kan detta ens foreslas utan att den som slog forslaget antingen skrattades ut for skamtet denne forslog och de gick och tog en ol senare eller om det faktiskt var pa riktigt personen blev atlegad kolhalning nonstop under fraktfartyg fran Bryssel till Nya Zeeland for att senare bli omlastad for vidare non stop kolhalning pa vag till Gronland?

Ingen vidare bra ide att lagga band pa nyfikenhet, utveckling och ideer, speciellt inte under belagg under ekonomiska intressen for aven om du gor detta kommer de fortfarande finnas och kommer enbart fortsatta i skymundan med en sa lange tanke fortrycket utvecklas allt mer attagande hat faktor.

För att EU styrs av äldre människor som inte har specifik kunskap inom internet.

Det finns inte en rimlig chans att detta förslag går igenom efter granskning. Det är bra att vi reagerar, men kom också ihåg att den är i samma stadie som, typ, förbud mot clowner, eller ätbara pantburkar.

Permalänk
Medlem

Artikel 13 har dock ändrats från den versionen som github refererar till och "content recognition" har strukits från den.

source: http://txti.es/w0ss5

Permalänk
Medlem
Skrivet av whurval:

Artikel 13 har dock ändrats från den versionen som github refererar till och "content recognition" har strukits från den.

source: http://txti.es/w0ss5

I din källa står det också "I'm not a lawyer and this isn't legal advice, but to me this basically means nothing will change, because, as it is now, service providers are already required to remove copyrighted content upon notification."

Det är alltså en lekmannamässig tolkning av förslaget så du får ta det för vad det är; en personlig bedömning gjord av någon som saknar formell kompetens. Jag kan skriva en egen sida i samma stil som argumenterar för motsatsen och den skulle vara ungefär likvärdig som informationskälla.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

I din källa står det också "I'm not a lawyer and this isn't legal advice, but to me this basically means nothing will change, because, as it is now, service providers are already required to remove copyrighted content upon notification."

Det är alltså en lekmannamässig tolkning av förslaget så du får ta det för vad det är; en personlig bedömning gjord av någon som saknar formell kompetens. Jag kan skriva en egen sida i samma stil som argumenterar för motsatsen och den skulle vara ungefär likvärdig som informationskälla.

Du kan ju börja med att läsa grundförslaget till artikel 13, vilket jag citerade i mitt förra inlägg, där kan man klart se att kravet redan då inte var vad som hävdas i sweclockers artikel.

Sen kan du läsa den senaste versionen. Här är en direktlänk. (PDF, på engelska.)

Det är fakta. Eller så kan man rasa som aftonbladet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Du kan ju börja med att läsa grundförslaget till artikel 13, vilket jag citerade i mitt förra inlägg, där kan man klart se att kravet redan då inte var vad som hävdas i sweclockers artikel.

Sen kan du läsa den senaste versionen. Här är en direktlänk. (PDF, på engelska.)

Det är fakta. Eller så kan man rasa som aftonbladet...

Jag har också läst förslaget, men det gör inte att jag automatiskt är juridiskt kvalificerad att avgöra vad det innebär. Om du läser vad GitHub själva har skrivit [1] i artikeln som SweClockers har källhänvisat till [2] så ser du att de inte heller refererar till "content recognition" på det sättet som din anonyma källa [3] påstår.

Därför är min bedömning att, utöver att denne enligt sig själv påstår att denne inte har formell juridisk kompetens, har denne också misslyckats med att styrka sitt argument med sina källhänvisningar.

Referenser:
[1] https://blog.github.com/2018-03-14-eu-proposal-upload-filters...
[2] https://www.sweclockers.com/nyhet/25388-eu-foreslar-automatis...
[3] http://txti.es/w0ss5

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag har också läst förslaget, men det gör inte att jag automatiskt är juridiskt kvalificerad att avgöra vad det innebär. Om du läser vad GitHub själva har skrivit [1] i artikeln som SweClockers har källhänvisat till [2] så ser du att de inte heller refererar till "content recognition" på det sättet som din anonyma källa [3] påstår.

Därför är min bedömning att, utöver att denne enligt sig själv påstår att denne inte har formell juridisk kompetens, har denne också misslyckats med att styrka sitt argument med sina källhänvisningar.

Referenser:
[1] https://blog.github.com/2018-03-14-eu-proposal-upload-filters...
[2] https://www.sweclockers.com/nyhet/25388-eu-foreslar-automatis...
[3] http://txti.es/w0ss5

Det finns en länk till de senaste förändringarna till förslaget.
Jag kan inte hjälpa dig om du inte förstår vad som står i det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det finns en länk till de senaste förändringarna till förslaget.
Jag kan inte hjälpa dig om du inte förstår vad som står i det...

Så du tror att GitHub har gått igenom en gammal version och kritiserat den 12 dagar efter att det påstått korrigerade förslaget publicerades? Hur inkompetenta tror du de är på GitHubs juridikavdelning egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Så du tror att GitHub har gått igenom en gammal version och kritiserat den 12 dagar efter att det påstått korrigerade förslaget publicerades? Hur inkompetenta tror du de är på GitHubs juridikavdelning egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, de lyckas ju inte länka till den senaste förslaget... Utan de länkar alltså till orignalförslaget...

Förövrigt, vad får dig att tro att github's jurdikavdelning har varit i närheten av artikeln? Den är ju inte precis skriven av en jurist... Även om hon inte väljer att påpeka det, vilket för dig verkade vara viktigt tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Ja, de lyckas ju inte länka till den senaste förslaget... Utan de länkar alltså till orignalförslaget...

Förövrigt, vad får dig att tro att github's jurdikavdelning har varit i närheten av artikeln? Den är ju inte precis skriven av en jurist... Även om hon inte väljer att påpeka det, vilket för dig verkade vara viktigt tidigare...

Jag tror du missade min poäng; om EU, som din källa påstår, hade korrigerat de synpunkter som GitHub har på förslaget, så hade GitHub inte publicerat artikeln. Det hade ju bara varit slöseri med resurser, som även skulle kunna skada företagets anseende.

Förstår dessutom inte hur du får till att ett företag som GitHub skulle ha publicerat ett officiellt bemötande där de kritiserar ett lagförslag utan att först ha dragit både förslaget och bemötandet genom sin juridikavdelning.

Det mest oroande för min del är hur du verkar ge större vikt åt ett anonymt meddelande med erkänd avsaknad av juridisk kompetens än GitHub själva. Jag hade kanske varit med dig lite om det hade rört sig om ett skojarföretag, men GitHub är nästan att jämföras med EFF eller FSF i uttalanden som dessa. Jag brukar inte ge vikt åt argument baserat på antagen auktoritet, men detta är ju löjligt.

Jag köper helt enkelt inte ditt argument med angiven bevisning.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag tror du missade min poäng; om EU, som din källa påstår, hade korrigerat de synpunkter som GitHub har på förslaget, så hade GitHub inte publicerat artikeln. Det hade ju bara varit slöseri med resurser, som även skulle kunna skada företagets anseende.

Förstår dessutom inte hur du får till att ett företag som GitHub skulle ha publicerat ett officiellt bemötande där de kritiserar ett lagförslag utan att först ha dragit både förslaget och bemötandet genom sin juridikavdelning.

Det mest oroande för min del är hur du verkar ge större vikt åt ett anonymt meddelande med erkänd avsaknad av juridisk kompetens än GitHub själva. Jag hade kanske varit med dig lite om det hade rört sig om ett skojarföretag, men GitHub är nästan att jämföras med EFF eller FSF i uttalanden som dessa. Jag brukar inte ge vikt åt argument baserat på antagen auktoritet, men detta är ju löjligt.

Jag köper helt enkelt inte ditt argument med angiven bevisning.

Jag baserar min åsikt helt och hållet på de senaste ändringarna, inte vad någon hävdar står i dem, utan faktiskt vad som står i dem. Om du hellre vill tro på vad någon säger att det står i dem hellre än att läsa dem, så är det ju upp till dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Jag baserar min åsikt helt och hållet på de senaste ändringarna, inte vad någon hävdar står i dem, utan faktiskt vad som står i dem. Om du hellre vill tro på vad någon säger att det står i dem hellre än att läsa dem, så är det ju upp till dig...

Jag tror inte att du verkligen förstår varför juridisk kompetens är viktigt. Här är båda versionerna duplicerade med formatering:

Skrivet av Gammal:

Member States shall facilitate, where appropriate, the cooperation between the information society service providers and rightholders through stakeholder dialogues to define best practices, such as appropriate and proportionate content recognition technologies, taking into account, among others, the nature of the services, the availability of the technologies and their effectiveness in light of technological developments.

Skrivet av Ny:

Member States shall facilitate, where appropriate, the cooperation between the information society online content sharing service providers and rightholders through stakeholder dialogues to define best practices, such as the use of appropriate and proportionate content recognition technologies measures, taking into account, among others, the nature of the services, the availability of the technologies and their effectiveness in light of technological developments.

Försök gärna förklara för dig själv hur förändringarna påverkar framtida domstolsutfall jämfört med tidigare. Detta inkluderar ändringen från "information society" till "online content sharing", "content recognition technologies" till "measures", och strykningen av "taking into account, among others, the nature of the services, the availability of the technologies and their effectiveness in light of technological developments".

Min påhittade tolkning är att den första förändringen är ett förtydligande, den andra lämnar formuleringen friare för tolkning och ställer varken större eller mindre krav på hur målet uppnås (det skulle dock nu kunna tolkas som att samma system som YouTube använder är "appropriate and proportionate measures" för samtliga ovannämnda tjänster), samt att strykningen stoppar eventuella försök att hitta modernare och effektivare implementationer som uppfyller de övriga kraven.

Det är en helt amatörmässig tolkning och har ingen underbyggande kunskap eller erfarenhet om domstolsutfall baserat på liknande existerande lagstiftning, men det är spekulation som låter tillräckligt trovärdig för att tas på allvar. När det kommer till kritan är min låtsastolkning bara total BS som antagligen avfärdas på minuter. Notera bland annat att det helt saknas referenser till tidigare prejudicerande domar och förtydliganden av termer.

Förstår du varför juridisk kompetens är viktigt i sammanhanget nu?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Detta har inget med upphovsrättsskydd och göra snarare att de vill samla in koder som folk tar del av bygger vidare på för försöka hitta säkerhetshål för spionera på folk.

Permalänk
Medlem

@Dravond:

SCO var en av de kända som ansåg att de hade copyright på att skriva en kodrad. Även om de inte skrivit programmeringsspråket i sig. Var ett gäng turer om det och lite andra licenser då SCO gick dåligt. Vet inte hur de går nu. På alla inlägg som kom i de få forum och nyhets sidor som jag läste och minns egna ville de ha copyight på mov ax,dx.

On:
Vet inte hur de ska få till det rent praktiskt. Då tänker jag mer på att få igenkänningen rätt inte den lagliga biten med att folk snor. Om systemet ska vara automatiserat och veta om det inte är upphovsrättsinnehavaren som själv la upp det med vanligt namn eller under ny pseudonym inför ett större projekt då gamla bitar ska vara kvar. Så innebär det att vi helt enkelt måste ha stenkolla på alla som gör något. Nu har jag inte läst lagen så hoppas jag inte behöver mobilt bankid. Fingervtryck. DNA testa, kissprov mm för att svara i telefonen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte hunnit läsa hela lagförslaget, men återkommande i Artikel 13 är uttrycket att åtgärderna ska vara "lämpliga och proportionerliga". Skulle vara intressant att veta hur juristerna tolkar det gällande soppan av kodsnuttar...

Noterar också att slutversionen av förslaget publicerades för 18 månader sedan. Varför får man reda på det först nu?

Permalänk
Medlem

lugnt, "darkweb" blir "default web" så fort de slår på den funktionen..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Snart ska väl allt scannas i real-tid, skriver man "fel" kommentar på någon social media-sida = auto-jail...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Ytterliggare ett värdelöst förslag i mängden, det är väldigt längesedan de kom något positivt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Snart ska väl allt scannas i real-tid, skriver man "fel" kommentar på någon social media-sida = auto-jail...

Ministeriet för statssäkerhet(som består utav radikala individer) kommer till ens arbetsplats och berättar för chefen att de håller ett öga på en(men inte vad det handlar om) == förlorar jobb och får svårt att skaffa sig ett nytt. Ett perfekt sätt att straffa obekväma åsikter men utan att bryta mot lagar.

Idag har vi inget sådant på pappret men det finns gott om dom på diverse social medier som dessutom finansieras utav staten(==skattebetalare).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.