Mobilt bredband hur fungerar det i malmö?

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband hur fungerar det i malmö?

Halloj,

Ska snart flytta till malmö, närmre bestämt amiralsgatan. Desvärre finns där varken ADSL eller fiber i lägenheten(hittade bara vanligt tv-uttag med 2 kontakter och inte 3)

Täntk köra Tele2 då dem har ett schysst erbjudande med 400GB flör 400kr just nu samt att enl deras support så hade dem master på just amiralsgatan. 400GB bör räcka för mig då jag enbart komma hinna spela max 3h på kvällarna och helgerna kan variera.

Kommer istortsett bara köra ps4 samt PC.

Har ni några tips på en bra router?

Är fullt medveten om att det kan variera men samtidigt tänker jag att en mast som ligger på samma gata (måste max vara 1 mil) Så bör jag trots allt få ganska bra uppkoppling?

Så slutfrågan är väl: Tips på bra router för 4g samt om någon annan varit med om liknande i t.ex malmö, stockholm eller liknande storstad som kan beskriva hur mobilt bredband funkat för dem?

Bör jag kunna andas ut över min nojja att inte kunna lira cs,wow pubg och diverse andra spel?

MVh

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadiX:

Tänkte köra Tele2 då dem har ett schysst erbjudande med 400GB flör 400kr just nu samt att enl deras support så hade dem master på just amiralsgatan. 400GB bör räcka för mig då jag enbart komma hinna spela max 3h på kvällarna och helgerna kan variera.

Vill bara nämna att det är bara 400GB fram till den 31 Maj, sedan blir det 200GB som är den normala mängden för det abbonemanget.

I (stor)städer så finns det micro master (till skillnad ute på landet där man är beroende av de huvud master som finns..) så du bör inte ha några direkta problem med uppkopplingen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Vill bara nämna att det är bara 400GB fram till den 31 Maj, sedan blir det 200GB som är den normala mängden för det abbonemanget.

I (stor)städer så finns det micro master (till skillnad ute på landet där man är beroende av de huvud master som finns..) så du bör inte ha några direkta problem med uppkopplingen.

Sorry för sent svar.

Det låter bra, hur tror du/ni att pingen skulle bli?

Stirrat mig äveen blind på routrar så tips om vilken man ska köpa hade uppskattats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadiX:

Sorry för sent svar.

Det låter bra, hur tror du/ni att pingen skulle bli?

Stirrat mig äveen blind på routrar så tips om vilken man ska köpa hade uppskattats!

Vet inte just på amiralsgatan, men jag vet att jag spelat online spel med mobilen mot 4G när mitt nät la av hemma i södra Malmö, och pingen var faktiskt helt okej. Det är ju inte som fiberlina direkt, men bra nog (bättre än släktingarnas ADSL i småland iaf).

Stora problemet är ju att man med en datamängdsgräns får lite ångest, typ som el-bilsförare brukar få (om räckvidden räcker). Är lite konstigt att ingen operatör tagit sig an att dra in fiber dock... är nästan bara gamla hus i Malmö som annars verkar sakna detta (av vad jag trodde idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet inte just på amiralsgatan, men jag vet att jag spelat online spel med mobilen mot 4G när mitt nät la av hemma i södra Malmö, och pingen var faktiskt helt okej. Det är ju inte som fiberlina direkt, men bra nog (bättre än släktingarnas ADSL i småland iaf).

Stora problemet är ju att man med en datamängdsgräns får lite ångest, typ som el-bilsförare brukar få (om räckvidden räcker). Är lite konstigt att ingen operatör tagit sig an att dra in fiber dock... är nästan bara gamla hus i Malmö som annars verkar sakna detta (av vad jag trodde idag).

Ah det låter ju lovande.

Jag kollade hur mycket jag ligger på i månaden och då har jag ca 50GB på datorn är ganska lugn på den punkten iaf hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadiX:

Det låter bra, hur tror du/ni att pingen skulle bli?

Jag kan bara referera till hur jag har det, och jag bor inte i Malmö (eller ens i någon större stad).
Jag har ~2km till den mast som min router kopplar upp sig emot, och brukar ligga på runt 20-40 i ping när jag kör hastighets test mot Tele2's testserver i Kista.
Det kan dock vara högre beroende på väderlek och hur många som är uppkopplade mot masten vid test tillfället.

Sen till en router.
Om du inte bryr dig särskilt mycket om att göra inställningar i den själva, så fungerar den Tele2 säljer hyffsat.

Tele2 har till skillnad mot andra operatörer ingen bidningstid, så skulle du bli missnöjd kan du säga upp det redan efter några dagar och betalar bara för en månad.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.