Krångel med fiberkonverter (CTS HES-3106)

Permalänk
Medlem

Krångel med fiberkonverter (CTS HES-3106)

Tjo. Jag försöker klura ut vad som är fel på min fiberuppkoppling.
Fick fiber helt färdigt i mitt hus i februari, men kommer inte ut på nätet.

Det är en standard fiberkonverter CTS HES-3106. Power LED lyser, Status LED lyser orange och alla andra LEDs är nedsläckta. Jag har kontakt med min ISP som säger att allt borde vara färdigt och igång, så jag börjar misstänka att det är själva konvertern som strular.

Den känner inte av att man kopplar in något i LAN portarna, det finns 5st och har prövat alla. Har prövat med CAT5, CAT5e och CAT6 kablar men det gör ingen skillnad. Kablarna funkar då jag har använt de till min ADSL uppkoppling.

Inväntar en fälttekniker i brist på annat, men han har inte dykt upp nu på 3 veckor.

Jag tänkte om det är någon av er som har en enkel lösning till det här, om man kan göra en hard reset eller något som fixar. Jag har prövat att trycka in reset knappen på sidan men den verkar inte göra något alls.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Jag har prövat att trycka in reset knappen på sidan men den verkar inte göra något alls.

Hur länge håll du den intryckt?

Enligt manualen:
"Insert a pin or paper clip to press the Reset button for 10 seconds to reset the device to factory defaults."

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Vad jag kan minnas på den modellen så ska "wan" lampan lysa. Gör den inte det så har du inte länk med switchen, vilket gör att du inte kan använda din fiberlina.

Permalänk
Medlem

@Sebathon: Jag slängde min fiberkonverter i skräplådan efter den 3é pajat, (dom gillar inte hög värme som det har en tendens att bli i mitt serverrum under sommaren) nu kör jag fibern rakt in i routern i stället. har varit 0 problem sedan dess. (med andra ord skaffa en usr pro 4 och kör in fibern direkt i den

Har du testat att dra ur sladden, håll in reset och sätt i ström samtidigt som du håller reset intryckt i ca 20 sec
efter du gjort detta vänta 1 minut, dra sedan ur sladden igen. vänta 30 sec och sätt i sladdarna och testa igen.
funkade att göra så för mig när dom började strula, att bara trycka in reset funkade inte för mig alls

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Dom byts på löpande band dom mediaomvandlarna.. Inget konstigt om den är trasig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Hur länge håll du den intryckt?

Enligt manualen:
"Insert a pin or paper clip to press the Reset button for 10 seconds to reset the device to factory defaults."

Har försökt hålla den intryckt i olika antal sekunder, 5, 10, 20, 30 men inget verkar hjälpa.

Skrivet av aragon:

@Sebathon: Jag slängde min fiberkonverter i skräplådan efter den 3é pajat, (dom gillar inte hög värme som det har en tendens att bli i mitt serverrum under sommaren) nu kör jag fibern rakt in i routern i stället. har varit 0 problem sedan dess. (med andra ord skaffa en usr pro 4 och kör in fibern direkt i den

Har du testat att dra ur sladden, håll in reset och sätt i ström samtidigt som du håller reset intryckt i ca 20 sec
efter du gjort detta vänta 1 minut, dra sedan ur sladden igen. vänta 30 sec och sätt i sladdarna och testa igen.
funkade att göra så för mig när dom började strula, att bara trycka in reset funkade inte för mig alls

//

Bor i lägenhet så tror inte jag har möjlighet att slänga ut min fiberkonverter tyvärr :(. Jag ska pröva vad du skrev i slutet av kommentaren, för reset verkar helt stendött om man försöker göra det medans den är på.

Skrivet av FireFlower:

Vad jag kan minnas på den modellen så ska "wan" lampan lysa. Gör den inte det så har du inte länk med switchen, vilket gör att du inte kan använda din fiberlina.

Jo absolut, WAN lampan ska lysa. Tror den skulle göra det också om switchen inte fastnar i boot sekvensen. Bahnhof säger att allt är klart från deras sida.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:

Märkligt, min har varit i drift 24/7 sedan Mars -16.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

@sleepyoh:

Märkligt, min har varit i drift 24/7 sedan Mars -16.

Och min sedan juni 2015...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

@sleepyoh:

Märkligt, min har varit i drift 24/7 sedan Mars -16.

Skrivet av Gaist:

Och min sedan juni 2015...

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske vi ses detta år! Trevlig helg

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Då kanske vi ses detta år! Trevlig helg

Nej det tror jag inte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Fick inte problemet fixat själv, men har haft tekniker förbi som konstaterade att switchen var död. De bytte ut den på 2 röda och åkte iväg sen. De sa att de brukar åka runt och byta dessa stup i kvarten, hoppas att min håller sig frisk nu ett tag iallafall! Den verkade väldigt enkel att byta ut, men det går väl inte att få tag på reserv switchar som privatperson.

Får ut 950/250 nu, känns skönt efter man bara haft tillgång till ADSL en längre tid!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Sebathon: Jag slängde min fiberkonverter i skräplådan efter den 3é pajat, (dom gillar inte hög värme som det har en tendens att bli i mitt serverrum under sommaren) nu kör jag fibern rakt in i routern i stället. har varit 0 problem sedan dess. (med andra ord skaffa en usr pro 4 och kör in fibern direkt i den

Har du testat att dra ur sladden, håll in reset och sätt i ström samtidigt som du håller reset intryckt i ca 20 sec
efter du gjort detta vänta 1 minut, dra sedan ur sladden igen. vänta 30 sec och sätt i sladdarna och testa igen.
funkade att göra så för mig när dom började strula, att bara trycka in reset funkade inte för mig alls

//

Tjena. Det här är precis vad jag letat efter ifall det är möjligt att göra.
Det är en USG pro 4 du mena?
Vad kör du för SFP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kan köpa en edgerouter 4, edgerouter X sfp. Båda har SFP portar.

Det du behöver sen är en SFP modul med rätt kontakter för din fiber. Öppna locket på din konverter så ser du vad du har, troligen LC dom mindre.. du får nog googla lite på det.
I värsta fall behöver du en adapter men det är billiga grejer.

Permalänk
Medlem

@Stenull: ja det är den routern jag menar, som du ser i svaret ovan fungerar det även med andra routrar.
Jag föredrar usg pro4, särskilt om du har unifi ap, otroligt smidigt och stödjer alla funktioner en vanlig person behöver.
ska man gör mer avancerade saker går det använda konsol.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nice att du fått det hela löst. Status orange på CTS 3106 i annat än uppstartsläge betyder att din CPE är trasig. Din KO byter ut den kostnadsfritt.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Fick inte problemet fixat själv, men har haft tekniker förbi som konstaterade att switchen var död. De bytte ut den på 2 röda och åkte iväg sen. De sa att de brukar åka runt och byta dessa stup i kvarten, hoppas att min håller sig frisk nu ett tag iallafall! Den verkade väldigt enkel att byta ut, men det går väl inte att få tag på reserv switchar som privatperson.

Får ut 950/250 nu, känns skönt efter man bara haft tillgång till ADSL en längre tid!

En fråga till, behövde du clona MAC adressen för att få det att fungera?

Skickades från m.sweclockers.com