Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Någon med 3d skrivare?

Skulle vilja ha hjälp med att tillverka ett kugghjul. Som inte går att få tag på.
Om det finns någon vänlig själ med en 3d skrivare som har möjlighet att hjälpa till?
Eller tipsa om vart man kan hitta små udda kugghjul?

Saken är den att dottern fick en robbot docka i julklapp. Den finns bara i usa så den blev svindyr med frskt tull osv.. om ni frågar mig.
Men nu har ett kugghjul i växellådan gått sönder och det kostar en halv förmögenhet att skicka till usa Fram och tillbaka.

Kugghjulet består av två samman satta kugghjul med olika storlek på kuggen.
Det stora är 14mm i diameter och hade 22 tänder borde bli modul 0.6 om jag fattat det hela rätt
Det lilla som sitter ovanpå det stora är 9mm och har 11 tänder, borde bli M0.8
Se bilder i länken. Kan ta bättre bilder men just nu är dockan monterad.

https://photos.app.goo.gl/DzI4XpViywg91wMP2

Köpte en påse små kugghjul på ebay som hade M0.5 men de passar inte så det borde vara m0.6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2008

Om du ritar den så kan jag printa en i PLA åt dig gratis. Värt ett försök

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Zupe:

Skulle vilja ha hjälp med att tillverka ett kugghjul. Som inte går att få tag på.
Om det finns någon vänlig själ med en 3d skrivare som har möjlighet att hjälpa till?

Det är klart vi ska ordna det...

Men kanske kan försöka få lite bättre bild på den ?

Kanske om du svärtar ner den lite och tar mot vit bakgrund ? Och gärna en från "sidan" och måtten så exakta som möjligt.

Mvh

// Hockey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Ska försöka få lite bättre bilder.
Kan du hjälpa mig att cadda den också?

Mvh Sonny Brannestam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Zupe:

Ska försöka få lite bättre bilder.
Kan du hjälpa mig att cadda den också?

Mvh Sonny Brannestam

Bara det finns en bra bild o mått så gör jag ett försök.

Men det borde kunna gå fint. Hur svårt kan det va

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2012

försök mäta absolut största diametern inte som nu med 2 tänder på varje sida som ligger emot skjutmåttet. om du kommer åt kan du även mäta diametern på botten mellan tänderna, det går att räkna fram modulen ganska exakt då även om det inte blir perfekt.
kan försöka hitta tid att göra räkningen om ingen annan dyker in som kan kugghjul.

mvh

"Gullet" {Switch 810 vit} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 3820} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Asus GTX 770 DC2 SC (SLI)} {Evga GTX 460 (PhysX)} {Corsair AX1200i} {Phanteks PH-TC14PE} {Samsung 850 256 GB} {6 TB HDD }

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bankeryd
Registrerad
Jul 2001

Finns ett script i fusion 360.
Kan cadda men behöver hjälp med måtten.

Gear

Fractal Define R4, Intel Core i5-3570K 3.4@4.0, Cooler Master HYPER 212 E, Corsair 24GB DDR3 1600MHz 9-9-9-24, GTX 1070 Armor OC, XFX Pro Series P1-750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Bättre högupplösta bilder
https://photos.app.goo.gl/vpRsKZvrAnis9SPL2
den svarta pricken är bara bläck

Mått avlästa
Stora kugghjulet
ytterdiameter 14,2mm får jag det till
inner diameter mellan kuggar svårt att få till bra men typ 11,7mm
tjocklek 1,7mm

lilla kugghjulet
ytterdiameter 9,2mm
innerdiameter inte riktigt mitt på pga. ojämt antal kuggar typ 6,4mm
tjocklek 3,8mm

tycker att axeldiametern ser ut att vara runt 1mm

om någon kan räkna kugghjul skriv gärna formlerna här också kan vara kul att lära sig det man inte kan.

tackar så hjärtligt för visat intresse.

Mvh Sonny

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2012

Till den som printar, se till att ha ett munstycke med liten diameter. Och printa i hållbara material som PETG eller nylon så håller det längre.

Intel Core i5 3570k || Amd hd7950 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Thinkpad X61 || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2012

en tand sträcker sig vanligtvis 1m (modul) uppåt och neråt från delningscirkeln, tänk dig cirkeln som skulle vara ifall det var 2 släta hjul som rörde sig mot varandra med friktion. sedan lägger man till lite neråt för att inte tänderna ska ta i botten på motstående kugghjul normalt brukar detta vara 0.25m. svårt att veta med enkla plastkugg dock.

om vi tänker oss att en kugg är 2.25m hög så borde differansen mellan inre och yttre diameter vara 4.5m (14,2-11,7)/4.5 = 0.555... väldigt osannolikt och troligtvis eftersom den är så liten och svårmätt som du säger så är antagligen innerdiametern något mindre vilket skulle ge en större modul närmare 0.6

det finns också sambandet D0 = Z * m (delningsdiametern = kuggantal * modul) problemet här är att bestämma delningsdiametern återigen får vi förlita oss på mätningarna. vi kan dock räkna bakifrån om vi antar att modulen är 0.6 får vi att delningsdiametern är 22 * 0.6 13,2 vilket då skulle bli 13,2 + (2*0,6) = 14,4 ytterdiameter och det låter mer rimligt att vi har ett mätfel på 0,2 mm än en modul på 0,555...

gör vi samma sak för det lilla kugghjulet får vi (9,2-6,4)/4,5 = 0,622.. men återigen har vi mätfel och även mitt antagande att en kugg är 2,25 m hög kan vara felaktigt troligtvis är det säkrare att räkna baklänges.
(11 * 0,7) + (2 * 0,7) = 9,1 ytterdiameter
eller (11 * 0,8) + (2 * 0,8) = 10,4 ytterdiameter, troligtvis är alltså modulen för det lilla kugghjulet 0,7

någon får ju gärna kontrollera mitt tänk men hyffsat säker, vad det gäller cad så går det att göra evelventkurvor geometrisk (fullösning) eller med en ekvation som jag för tillfället inte kan, borde gå att hitta med en googling. men någon verkade ha ett fint verktyg för kugghjul så jag lämnar gärna cad till någon annan och återgår till mitt tentaplugg (som är mycket tråkigare än att hjälpa folk ) men måste göras!

mvh

"Gullet" {Switch 810 vit} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 3820} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Asus GTX 770 DC2 SC (SLI)} {Evga GTX 460 (PhysX)} {Corsair AX1200i} {Phanteks PH-TC14PE} {Samsung 850 256 GB} {6 TB HDD }

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Maila tillverkaren och fråga om dom inte bara kan skicka ett hjul. När plastdetaljer rök sönder på mitt tangentbord då skicka func nya gratis.

Signatur raderad, se reglerna för mer info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Varit i kontakt med Amazon.com där dockan köptes och de säger att hela dockan måste skickas till de för kontroll. Vilket inte är ekonomist försvarbart. Då frakt osv.. till och från usa kostar skjortan. Och nu har jag ju öppnat den så garantin kan man nog glömma.

Så det är tur att det finns så mycket duktigt trevligt folk på detta forum som är villiga att hjälpa till.

Tackar så mycket för förklaringen om kugghjul. Är ju en hel vetskap kring detta, men alltid kul att ha ett hum om hur det hänger ihop.

Väntar med stor spänning på att någon vänlig själ kan cadda detta och printa det, så jag kan laga dockan till dottern.
Rätt läskig sak denna docka kan lära sig prata röra sig osv...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/Karlstad
Registrerad
Dec 2005

Jag kan rita upp det åt dig, hinner nog under dagen.
Har ingen 3D-skrivare dock så det får någon annan lösa

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bankeryd
Registrerad
Jul 2001

Satt ihop dreven i Fusion 360

Drev

Fractal Define R4, Intel Core i5-3570K 3.4@4.0, Cooler Master HYPER 212 E, Corsair 24GB DDR3 1600MHz 9-9-9-24, GTX 1070 Armor OC, XFX Pro Series P1-750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/Karlstad
Registrerad
Dec 2005

Även om herren ovan har ritat en redan så gjorde jag en också i brist på annat, skapade en liten "kugg"-generator i Creo, kan vara bra att ha i framtiden samt att jag har varit föräldraledig i 2 månader så kan vara bra att dra igång caden ibland så man inte glömmer bort något^^

Bröt en skarp kant med en liten radie för att få en jämnare övergång, inte för att det lär spela någon roll i en 3d-print dock

Dold text

Någon annan med skrivare får göra stl-filen så jag delar bara med mig av en step-fil. Kan ju vara kul för herren ovan att jämföra med sin modell om de är samma.
Kugghjul

Tandprofilen är involute spur gear(vet inte det svenska ordet), d.v.s den är inte en konstant radie utan baseras på en ekvation.
Körde med modulerna 0.6 och 0.7.

Lycka till!

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av bardbard:

Även om herren ovan har ritat en redan så gjorde jag en också i brist på annat, skapade en liten "kugg"-generator i Creo, kan vara bra att ha i framtiden samt att jag har varit föräldraledig i 2 månader så kan vara bra att dra igång caden ibland så man inte glömmer bort något^^

Ödmjuk much?
Man ska väl inte behöva ursäkta sig att man gör det man tycker är roligt, alternativt är snäll. Haha

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Grymmt jobbat grabbar!!
Tackar så mycket för all hjälp.
Båda ser ut att vara lika mitt kugghjul.

Nu återstår bara att någon vill hjälpa mig printa den. Ingen aning om vilket material som är bäst att printa i men det löser nog någon som är vass på 3d skrivare.

Ultra5 ladda gärna upp ditt bidrag också .
Så kan den som printar printa båda. Så får vi se vilken som passar bäst.

Mvh Sonny

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Zupe:

Grymmt jobbat grabbar!!

Nu återstår bara att någon vill hjälpa mig printa den. Ingen aning om vilket material som är bäst att printa i men det löser nog någon som är vass på 3d skrivare.

Mvh Sonny

wematter kan du testa och kontakta o kolla vad det kostar, borde inte vara så dyrt

Dom håller till i Linköping

https://wematter.se/sls-3d-skrivare-med-starka-3d-utskrifter-...

▪ i7-3770 - P8Z77-I Deluxe - 8 GB DDR3 - MSI R9 290 Gaming 4 GB
▪ Acer Helios 300 - i5-7300HQ - GTX 1060 6gb - 8GB DDR4 - Galaxy S7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Zupe:

Grymmt jobbat grabbar!!

Mvh Sonny

Jag skulle nog kunna printa den åt dig om du står för frakten.
Ladda bara upp .stl filerna någonstans där jag enkelt kan nå dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/Karlstad
Registrerad
Dec 2005

Fick 2 min över från barnen så fixade en *.stl åt den lyckliga printaren.

Kugg som stl

Bara gammalt skräp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Givetvis står jag för frakt och material för att printa detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Jag ska testa när jag får lite tid att printa i tough resin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bankeryd
Registrerad
Jul 2001

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jun 2011

Kan också ge kugghjulen ett försök i min sparkmaker i helgen när jag har mer tid.

Dator: Dell Latitude E5550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Väntar med spänning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Zupe:

Väntar med spänning

Hej,

Har det kommit nån printad del ?

Om inte så fixar jag en (i pla, men jag tror det kommer hålla bra) och ser till att du har den
senast på tisdag om posten sköter sitt...

Mvh
Hockey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Ingen som printat ännu.
Så printa gärna.
Får testa med PLA om det håller.
Printa gärna båda varianterna så kan vi se vems som passar bäst.

Skicka till
Sonny Brannestam
Vråkstigen 6
14444 Rönninge

Skicka ett sms till 0768174471
Så swichar jag en slant.

Mvh Sonny Brannestam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2012

@Zupe:

Kan köra ett par i ABS och petg så har du några extra. Jag bjuder på frakten. Om det går alltså, får se med min skrivare.

Intel Core i5 3570k || Amd hd7950 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Thinkpad X61 || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Alla tiders.
Fantastiskt att det finns så hjälpsamma människor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Okt 2001

Visade sig att att ultra5 redan printat i både pla och nylon230.
Hade skrivit ett pm men jag hade inte kollat det sorry.
Bara kollat denna tråd

Så det behövs inte printas mera om ni inte har lust för skojs skull.
Om någon har möjlighet att printa i något tåligt material så är det välkommet.