Formatera SSD för installation i ny dator som sekundär disk

Permalänk

Formatera SSD för installation i ny dator som sekundär disk

Har en Samsung SSD 850 EVO 1TB som sitter installerad i min gamla dator med Windows 10 installerat. Har en ny dator nu med en Samsung 960 EVO 500 GB med Windows 10 installerad och jag hade velat installera min gamla ssd från gamla datorn som en sekundär disk till nya datorn.
Är det bara att köra samsung magican secure erase och sedan koppla ur den från datorn och installera den i den nya?
Behöver jag installera samsung magican på nya datorn också?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köra nåt speciellt program för att radera disken.
Det är bara att plocka bort alla partitioner (w10 gör ju ett gäng) och skapa en ny.
Och NVMe diskar behöver inte magician installerat (rapid fungerar inte på dom ändå).

Permalänk

Har Samsung Magican installerat på gamla datorn och såg att det fanns något som hette Secure Erase. Vill få den helt ren utan spår från den gamla datorn. Men ska man radera disken innan man installerar den i nya datorn? Kanske en uppenbar fråga men i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerNurd:

Har Samsung Magican installerat på gamla datorn och såg att det fanns något som hette Secure Erase. Vill få den helt ren utan spår från den gamla datorn. Men ska man radera disken innan man installerar den i nya datorn? Kanske en uppenbar fråga men i alla fall.

Det kan du göra, noll risk att din nya dator blir förvirrad om vilken windows installation som gäller då.
Inte säker på att du kan köra erase på en disk du kör på dock.

Permalänk

Hur gör jag nu när jag har kört "Secure Erase" på ssd disken? Datorn ville starta om, är de bara att stänga av den och koppla ur disken nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerNurd:

Hur gör jag nu när jag har kört "Secure Erase" på ssd disken? Datorn ville starta om, är de bara att stänga av den och koppla ur disken nu?

Japp.
Men dra ur sladden ur nätagget innan du skruvar.
För en modern dator är inte strömlös när den bara är "avstängd".

Permalänk

Det är väll nu bara att montera den i nya datorn? Behöver jag tänka på något när jag gör de? Behöver jag samsung magican? Ändra något i BIOS osv osv?
Tacksam för hjälpen

Permalänk

Någon som kan hjälpa mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara plugga in den i den nya burken och dubbelkolla i BIOS att den bootar från "rätt" SSD.
Ta bort alla partitioner, gör en ny, trigga secure erase eller fyll den fullständigt med skit, efter att den är proppad så är ju allting överskrivet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Installerat den i nya burken nu. Men kliar mig i huvudet hur fasen jag byter etikettnamnet på hårddisken? Högerklickar på den i "Den här datorn" och ändrar namnet men står att jag ej har behörighet. Observera att jag ej vill byta sökväg utan bara namnet på disken istället för som nu "Ny volym"

EDIT: Lyckades byta namn på volymetiketten och tror väll att de var rätt i alla fall. När rutan för att jag behöver vara administratör kom upp så klickade jag bara på fortsätt och namnet ändrades