Hjälp en nybörjare med överklockning i5 7600k

Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare med överklockning i5 7600k

Hej!

Hade nyligen ett riktigt misslyckat första försök till överklockning. Har en i5 7600k. Jag följde en manual till mitt moderkort som är ett gigabyte z27op-d3. Frekvens sattes till 4.8ghz, uncore frekvens till 4.5 ghz, Vcore 1.285. Det var det enda jag ändrade. När datorn startades om fick jag bara ett litet vitt streck uppe till vänster. Därefter väntade jag någon minut och kom in i bios igen pga failed boot. Det känns ju som jag är ute och cyklar totalt. Vad skulle er första ändring vara efter det här? Är det volten eller något annat fundamentalt jag missat?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ok. Jag tänker att höja volten kanske är en bra idé men vet inte om jag gör något annat fundamentalt fel. Uncore vet jag inte ens vad det är för något.

Permalänk

Har du eftermarknadskylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Ja, tempsen är inga problem. Har en be quite pure rock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter lite mer testande har jag nu uppnått en stabil överklock till 4.8ghz med acceptabla temperaturer.

Vad som fortsätter att förbrylla mig är den där Uncore inställningen. Jag läste Sweclockers test av Kaby Lake där man provade överklocka bla i5 7600k men vilken frekvens som användes i Uncore framgår inte ens. Vet inte om det är värt att försöka nå upp till en högre nivå där.

Permalänk
Avstängd

@Ferre4:
Grejen är att hitta lägsta möjliga cpu core volt,och att den ändå är stabil.
Jag brukar köra på optimized defaults i Bios till att börja med.
Då går även dina ramminen ner i stocksettings.
Skriv ner cpu vcore volten.(Har du nytta av när du hittat 1 stabil överklock,och ska välja adaptive mode.
Pressa inte cpu frekvencen för högt till 1 början.
Nöj dig med 200 mhertz överklock,till du blir mer klok på hur man gör.
När din cpu är stabil,höjer du ramminnena,och stresstestar igen.
Och när du är nöjd med överklocken,räknar du ut adaptive volten.
Säg att din stocksettings på volten är 1,024 volt.
Och din volt på överklocken är 1,230 volt.
Då räknar du ut vad minus värdet blir.
I mitt ex.0,206volt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre4:

Efter lite mer testande har jag nu uppnått en stabil överklock till 4.8ghz med acceptabla temperaturer.

Vad som fortsätter att förbrylla mig är den där Uncore inställningen. Jag läste Sweclockers test av Kaby Lake där man provade överklocka bla i5 7600k men vilken frekvens som användes i Uncore framgår inte ens. Vet inte om det är värt att försöka nå upp till en högre nivå där.

Uncore eller ringbus freq är de delarna på processorn som inte är kärnor t.ex minneskontroller och cache. Lägg ner 30min-1h på att läsa överklockningsguider t.ex här på swec. Då får du ett litet hum om vad de olika inställningarna är/gör. Olika modekortstillverkare kan kalla de olika intällningarna lite olika saker och lägger upp topologin på uefi olika, sök ev på en guide relevant för dig. Har ingen kanonkoll på gigabyte men t.ex
https://view.joomag.com/gigabyte-z270-overclocking-guide-giga...
Nu har jag ingen aning om ditt uefi liknar detta utan det är bara ett exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar! Har läst och provat nu hela dagen och har uppnått en OC som jag är nöjd med. 4.8ghz med en uncore på 4.4ghz med vcore 1.30. Nu har jag dock ett nytt problem Jag använder ett Gigabyte mobo och där finns ingen adaptive vcore. Bar auto, normal eller manual. Normal är tydligen offset men på vilken volt Normal börjar på framgår inte alls. Väldigt opedagogiskt av Gigabyte. Det enda sättet att veta är antagligen att köra Normal med 0.00 i offset och prova sig fram men jag är rädd för att datorn inte ens ska starta då och jag måste hålla på med CMOS. Inte min hemmaplan direkt