Intel Core i9-8950HK, i7-8850H och i7-8750H dyker upp i prestandatester

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-8950HK, i7-8850H och i7-8750H dyker upp i prestandatester

Coffee Lake är namnet på Intels senaste processorgeneration, som lanserades för stationära datorer i höstas. Nu hittar testresultat för mobila varianter ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

pris tro?

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter nu med fingret köp köpknappen på en Lenovo P52, 16GB ram och 500GB ssd med dessa nya cpuer.
Det stora jaf tror med 8 gen cpuerna är att datortillverkarna väljer att släppa nya uppdatera laptops som har nyare av allt och den stora nyheten är egentligen inte cpun.
*edit*
Länk till skönheten jag tänker köpa med nya cpun: https://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/P51/p...

Annars behövs det mer tester, gen 8 skulle väl vara svalare och det är bra.

Permalänk
Medlem

Är väl lite sisådär för tillverkarna att släppa dessa i pascal-gpu laptops nu va? Eller så har väl kanske 90% av köparna ändå ingen koll (vilket iofs också talar mot behovet av en ny processorgeneration just nu).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maktor:

Är väl lite sisådär för tillverkarna att släppa dessa i pascal-gpu laptops nu va? Eller så har väl kanske 90% av köparna ändå ingen koll (vilket iofs också talar mot behovet av en ny processorgeneration just nu).

Skickades från m.sweclockers.com

För de allra flesta fungerar nog ett GTX 1080. Inte direkt så att man köper en laptop om man är ute efter bästa prestandan. De kommer garanterat uppdaterade versioner av datorerna när AMD eller Nvidia släpper nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

För de allra flesta fungerar nog ett GTX 1080. Inte direkt så att man köper en laptop om man är ute efter bästa prestandan. De kommer garanterat uppdaterade versioner av datorerna när AMD eller Nvidia släpper nästa generation.

JAG köper en laptop för att få bästa MOBILA prestandan. Ett 1080 gör ju förstås jobbet, men om man kunde få samma umpf fast med 20% mindre värme eller bättre, så är det en vinnare i min bok (throttling är ju laptopgamerns värsta fiende). Min poäng var dock att det lär vara måttligt ekonomiskt för en producent att göra sådana här mackapärer som aldrig lämnar butikshyllan eller måste kapa priset pga att gpu:n inom kort tillhör en äldre gen.
Så jag håller med dig om att de kommer uppdatera modellerna, men jag tror att det finns risk för att det är dålig affär för "dessa".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maktor:

JAG köper en laptop för att få bästa MOBILA prestandan. Ett 1080 gör ju förstås jobbet, men om man kunde få samma umpf fast med 20% mindre värme eller bättre, så är det en vinnare i min bok (throttling är ju laptopgamerns värsta fiende). Min poäng var dock att det lär vara måttligt ekonomiskt för en producent att göra sådana här mackapärer som aldrig lämnar butikshyllan eller måste kapa priset pga att gpu:n inom kort tillhör en äldre gen.
Så jag håller med dig om att de kommer uppdatera modellerna, men jag tror att det finns risk för att det är dålig affär för "dessa".

Skickades från m.sweclockers.com

Det går nog alltid sälja "Senaste generationens INTEL CORE i9 med hela 6 kärnor!" Sen "ljuger" ju ofta butikerna när de rear ut eftersom de ofta höjt nästa hela sänkningen veckorna innan. Som du säger är det nog många köpare som inte vet riktigt vad de köper.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag sitter nu med fingret köp köpknappen på en Lenovo P52, 16GB ram och 500GB ssd med dessa nya cpuer.
Det stora jaf tror med 8 gen cpuerna är att datortillverkarna väljer att släppa nya uppdatera laptops som har nyare av allt och den stora nyheten är egentligen inte cpun.
*edit*
Länk till skönheten jag tänker köpa med nya cpun: https://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/P51/p...

Annars behövs det mer tester, gen 8 skulle väl vara svalare och det är bra.

Ser inte den nya generationen på deras sida? Eller är det någon XEON variant du tänkt dig?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ser inte den nya generationen på deras sida? Eller är det någon XEON variant du tänkt dig?

Nej, P52 är inte släppt än vad jag vet och Lenovo brukar tyvärr vara grymt sega ut med iaf sina P modeller. Så riktigt var man hittar en köpknapp idag är jag osäker på, även om jag gärna själv skulle vilja hitta en att trycka på

Har hört att det ryktats om P52 till slutet av denna månad men innan den finns att köpa med leverans i Sverige lär nog dröja. Dessutom lär man inte hitta några konsument GPUer i just dessa då de tyvärr tidigare varit omöjliga att köpa utan Quadro vilket för mig har minimalt värde.

Edit:
Notera att P52S som finns inte är samma dator alls som modellen utan S.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ser inte den nya generationen på deras sida? Eller är det någon XEON variant du tänkt dig?

Lenovo har eller håller på att uppdatera typ alla av deras laptops med Intel i7 gen 8 cpuer. T.ex Lenovo P52s är uppdaterad. Orsaken varför de ej uppdaterade P52an är för att Intel ej har lanserat ej U modellen av deras laptops.

Så jag håller fingrarna över en modell som ej finns.

Det jag hoppas med den nya P52a gen är bättre cpu, men att grundutförandet är helt utdaterat. Ger man 20 000kr för en laptop så vill man ha SSD och mer än 8GB ram, visst går det lägga till men det kostar. Så jag hoppas att grundmodellen också blir bättre och uppgraderingar då billigare.

Så jag väntar som sagt på en ny Intel gen 8 cpu, främst för att tillverkare då ska uppgradera deras datormodeller.
Angående Xeon självklart bör man köpa en sådan, den som pröjsar datorn säger dock att du får ändå inte arbeta direkt på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lenovo har eller håller på att uppdatera typ alla av deras laptops med Intel i7 gen 8 cpuer. T.ex Lenovo P52s är uppdaterad. Orsaken varför de ej uppdaterade P52an är för att Intel ej har lanserat ej U modellen av deras laptops.

Så jag håller fingrarna över en modell som ej finns.

Det jag hoppas med den nya P52a gen är bättre cpu, men att grundutförandet är helt utdaterat. Ger man 20 000kr för en laptop så vill man ha SSD och mer än 8GB ram, visst går det lägga till men det kostar. Så jag hoppas att grundmodellen också blir bättre och uppgraderingar då billigare.

Så jag väntar som sagt på en ny Intel gen 8 cpu, främst för att tillverkare då ska uppgradera deras datormodeller.
Angående Xeon självklart bör man köpa en sådan, den som pröjsar datorn säger dock att du får ändå inte arbeta direkt på datorn.

Det som kostar pengar i P serien, och som aldrig kommer göra det till en "billig laptop" är Quadro-grafiken. Önskar Lenovo skulle fatta att P52an kan intressera även de som inte håller på med CAD, 3D osv. och erbjuda den även utan Quadro. Konfigurationen med SSD och RAM är helt konfigurerbar sen länge.

Varför man självklart borde skaffa Xeon får du gärna förklara, skulle nog snarare säga att för de flesta är det helt onödigt med Xeon. Är väl främst stödet för ECC som är det som skiljer i praktiken vilket få behöver (på en bärbar).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Det som kostar pengar i P serien, och som aldrig kommer göra det till en "billig laptop" är Quadro-grafiken. Önskar Lenovo skulle fatta att P52an kan intressera även de som inte håller på med CAD, 3D osv. och erbjuda den även utan Quadro. Konfigurationen med SSD och RAM är helt konfigurerbar sen länge.

Varför man självklart borde skaffa Xeon får du gärna förklara, skulle nog snarare säga att för de flesta är det helt onödigt med Xeon. Är väl främst stödet för ECC som är det som skiljer i praktiken vilket få behöver (på en bärbar).

Precis ECC, det hör lite ihop med att man har en svindyrt grafikkort som är validerad emot vissa mjukvaror.
Nå för mig så blir det ingen Xeon hur mycket jag tjatar.
Angående konfigurerbar, jovisst, men de tar ungefär apple priser om inte mer.

Sedan P52an är en arbetsdator och jag tror inte den blir så prisvärd emot en spelmaskin om de byter grafikkort, då finns det andra som dell xps, hp onion etc..

Permalänk
Medlem
Citat:

Nämnvärt är att skärmdumpar från verktyget Hwinfo visar att gränserna för strömförbrukningen är högre för Core i7-varianterna än för Core i9-8950HK, ...

Verkar vara så att det använda moderkortet, vars UEFI satts att ignorera TDP, ändå respekterar TDP för Core i9 men inte för de andra.
Räkna med att att alla CPU får motsvarande begränsning när de sitter i en serieproducerad laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Verkar vara så att det använda moderkortet, vars UEFI satts att ignorera TDP, ändå respekterar TDP för Core i9 men inte för de andra.
Räkna med att att alla CPU får motsvarande begränsning när de sitter i en serieproducerad laptop.

Ja 6 kärnor på 2.9 bas frekvens Ghz på 45W kommer rätt snabbt slå i taket.

Frågan blir väl då lite om den enda fördelen för just 8950 vs 8850 kommer bli basfrekvensen och 1 tråd prestanda. Även 15W CPUerna har ju visat att 4Ghz turbo är inga problem, men det snabbt stryps för att hålla TDPn. Många av dessa kommer ju sättas med 35W config TDP, vilket stryper de ännu mer än detta test kan.

Och inga tvivel på att man får massor med prestanda med oändlig kylning, men just där är ju vad som gör många high-end laptop CPUer totalt meningslösa. För om 8850H redan slår i taket, finns där väldigt lite poäng med dyrare CPUn... egentligen. Inte om man tänker prisvärt iaf, då allt hänger på kylningen, och hur blytung laptop du vill ha.

Det som gör mig lite kliande är dock att 4-core 8750H och 6-core 8850H har så snarlika siffror. 1288 vs 1270 och 181 vs 178... vad gör de 2 extra kärnorna? Det verkar helt klart som att 4-core CPUn boostar så högt i frekvens att den kan kompensera väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Precis ECC, det hör lite ihop med att man har en svindyrt grafikkort som är validerad emot vissa mjukvaror.
Nå för mig så blir det ingen Xeon hur mycket jag tjatar.
Angående konfigurerbar, jovisst, men de tar ungefär apple priser om inte mer.

Sedan P52an är en arbetsdator och jag tror inte den blir så prisvärd emot en spelmaskin om de byter grafikkort, då finns det andra som dell xps, hp onion etc..

Hur hänger ECC ihop med Quadro-grafik och grafiska tillämpningar? För mig är ECC på en bärbar främst något som används typ för den som jobbar med tunga dataanalyser och liknande. Jag jobbar dock varken med det eller något som kräver certifierade GPUer så ska inte utmåla mig som någon expert på ämnet.

Köper man en P52 för att spela på är man nog helt fel ut i vilket fall som helst För egen del skulle jag gärna slippa dGPU helt och hållet för mina behov, så länge iGPUn kan mata ut HDMI 2.0, DP 2.X osv för kontorsbruk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Hur hänger ECC ihop med Quadro-grafik och grafiska tillämpningar? För mig är ECC på en bärbar främst något som används typ för den som jobbar med tunga dataanalyser och liknande. Jag jobbar dock varken med det eller något som kräver certifierade GPUer så ska inte utmåla mig som någon expert på ämnet.

Köper man en P52 för att spela på är man nog helt fel ut i vilket fall som helst För egen del skulle jag gärna slippa dGPU helt och hållet för mina behov, så länge iGPUn kan mata ut HDMI 2.0, DP 2.X osv för kontorsbruk.

Tråden har spårat ur lite. Men ECC är till för de med högre pålitlighet, nu kan man fråga sig om 8GB ram och ECC är en vettig kombination då behovet av Ecc ökar med mängden ram man använder. -Risken för fel blir större vid större användning.
Detsamma gäller qudrokorten, man behöver inte vara ute för att köra den allra största cadritningar utan man efterfrågar pålitlighet.

Nå för min del blir det någon av processorerna som artikeln handlar om och inte en Xeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tråden har spårat ur lite. Men ECC är till för de med högre pålitlighet, nu kan man fråga sig om 8GB ram och ECC är en vettig kombination då behovet av Ecc ökar med mängden ram man använder. -Risken för fel blir större vid större användning.
Detsamma gäller qudrokorten, man behöver inte vara ute för att köra den allra största cadritningar utan man efterfrågar pålitlighet.

Nå för min del blir det någon av processorerna som artikeln handlar om och inte en Xeon.

Well, men den definitionen hör ju även en pålitlig SSD och en pålitlig CPU fläkt ihop med ECC och Quadro

Men men, helt enig med dig om att det kanske blev ett sidospår.

Permalänk
Medlem

En jämförelse av hur de olika nya CPUerna fungerar i praktiken, dock inte alla:

https://www.notebookcheck.net/A-performance-comparison-of-all...