Bästa routern för streaming till Twitch över WiFi från Xbox One S?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

Bästa routern för streaming till Twitch över WiFi från Xbox One S?

Hej,
Min befintliga Asus RT-N56U router är till åren kommen, men har klarat av streaming från min Xbox One S utan problem.

Men senaste veckan har jag haft lagg problem när jag spelat, Division, och streamat samtidigt och igår gick det så långt att streamen på Twitch var otittbar. Den hängde sig och när det väl kom igång så var det alldeles pixligt. Så det var bara att lägga ner.

Fortsatte spela och när en polare kom online och bjöd in mig till en grupp så hackade min röst och han uppfattade bara segment av det jag sa till honom.

Även inne i spelet laggade något i hästväg, sköt på npcs och de fortsatte skjuta tillbaka nån/några sekund/er efter de i normala fall hade dött.

Har hårdvaru resetat Xboxen och startat om routern och fiber-”dosan” flera gånger. Utan att det löste sig.

Tror att det nog är routern som är problemet. Och att det är dags för en ny router.

Edit. Dock så flyter det perfekt att lyssna podcast, se playtjänster x 2 samtidigt över WiFi, visserligen är det max Full HD upplösning. Men då det bara är ner och inte upp så är väl det inte lika krävande för routern?

Vi har BBB fiber 100 Mbit/s ner dock osäker på hur mycket upp vi har, då det ingår i avgiften till bostadsrättsföreningen, gissar på att det är 10 Mbit/s upp.

Så nu till min fråga:

Vad ska jag välja för router som klarar av att spela och streama från min Xbox samtidigt som jag kollar chatten på Twitch och det kollas Netflix eller andra playtjänster på upp till 3 andra anslutningar samtidigt över WiFi?

Stort tack på förhand!

Mvh
//Selago

Ps. Jag sökte innan i forumet men hittade ingen liknande fråga. Kanske är dålig på söka?

La till mer info.
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Om du vet vad du gör så kan jag rekommendera Ubiquiti's grejer, t.ex.
https://www.dustinhome.se/product/5010653285/edgerouter-lite

Du ska ju ha en AP också då: https://www.dustinhome.se/product/5011067851/unifi-ap-ac-pro-...

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Bump raderat*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade (se §4 i forumreglerna).

Skrivet av selago:

Nån som har något tips? Känner att jag just på routers famlar i blindo.

Skickades från m.sweclockers.com

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Du kommer nog klara dig väldigt bra med "vad som helst" så länge det inte är riktig "skräp". Exempevis en Asus AC68U eller liknande hade fungerat fint. Din nuvarande router borde ha en chans också kan jag tycka, har du kollat hur CPU användning ser ut på den när det laggar? Blir den kanske för varm?

Vill du verkligen kunna pilla på detaljerna så pfsense eller liknande. Kör själv en pfsense på en gammal överbliven i7 4790K och 8GB ram och även om jag maxar 250/250 så rör den sig ett par procent... Så aningen overkill

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar