RAM till en HP Proliant DL360p G8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2012

RAM till en HP Proliant DL360p G8

Tjenare allesammans!

Jag har nyligen köpt en begagnad server, HP Proliant DL360p G8 och tänkte utöka ram-minnet från 32GB till 64GB. (Servern har inte levererats ännu).

Dock är det här min första gång som jag köper en märkes server, har annars byggt en "vanlig dator" och prackat på ett Server OS på dem och kallat dem server.

Jag har försökt att kolla upp lite själv men är osäker på vad man ska köpa och ECC DDR3 minnen är inte heller billiga att köpa.

När jag kontrollerar HP's "QuickSpecs" för servern så finns det 4 olika typer av ECC minnen, RDIMM, LRDIMM, UDIMM och HDIMM. (Helt nya begräpp för mig så vet inte exakt innebörden för samtliga). Sedan läste jag i QuickSPecs "Note":
LRDIMM, RDIMM, UDIMM and HDIMMs are all distinct memory technologies and cannot be mixed
within a server.

Så det innebär att jag inte kan blanda RDIMM och UDIMM, utan om det är RDIMM installerat så är jag "låst" för den typen av minnet.

De mesta jag har hittat när jag har googlat har handlat om ECC Reg och ECC Ej buffrat (RDIMM och UDIMM) och att ECC UDIMM är mer vanligt för DDR2 minnen.

Hur tar jag själv reda på vad det är för typ av RAM-minne som redan är installerat i servern, kan det vara så att det är en standard att ECC RDIMM är installerat?

Tack så mycket för hjälpen på förhand.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

@Xavizus: Du får helt enkelt öppna upp och kolla vad den innehåller när du får hem servern. UDIMM är ett vanligt ram minne, finns som både ECC och none-ECC modeller.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2012

@Peppar2014: Tack så mycket för ditt svar.

Var nästan det jag ana att man behövde göra Tack så mycket för ditt svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Nov 2001

Skulle också avvakta tills du har servern och kan kolla. Du vet inte vad det är för minnen i. Men skulle nog utgå från att det är ECC, vem sätter något annat i en server?

Workstation: Intel i7 3770K | Gigabyte GA-Z77X-D3H | 16GB DDR3 | Geforce GTX760 2GB | Samsung 256GB 850 PRO | WD 3TB HDD
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB JBOD | MSMCP CCNA1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Borde vara RDIMM, men eftersom man kan byta ut sånt så måste du helt enkelt öppna upp servern och kika vad du har i den.

De man även kan tänka på är att om det är dual-socket system och det är bara 1 cpu installerad så bör halva ramslotsen vara obrukbara tills du installerar en till cpu.

Det enklaste är att tar ur en sticka och kollar vad den har för namn/serialnumber eller liknande och köper stickor som har liknande specs. T.ex. om du har RDIMM PC3-12800 så leta efter likadana.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Också att kolla är att din P420 SAS-kort har cacheminne och FBWC (batteri eller kondensator backup)

utan cache-minne (levereras i entry-level versionerna) och utan FBWC (för att inte tappa data mot diskarna vid strömavbrott - extremt viktig för att inte få korrupt RAID) så kommer skrivprestandan vara urusel mot dina diskar - så dåliga att du tror att du köpt trasig utrustning... Cache-minnet är också nödvändig för att låsa upp de högre RAID-versionerna än Raid 0 och 1.

Om det är batteribaserad FBWC så brukar dom vara slut efter 3-4 års användning (och batterikapslingen sväller lite lätt) och P4x0 kortets cache-minne kommer inte att aktiveras för skriv-cache (det går att forcera förbi förvisso)

denna består i sin tur av ett löstagbart kretskort i batterihållaren och till denna kan man i stället löda eller ansluta på annat sätt 4 st seriekopplade NiMh-batterier av typ max 1000 mAh-storlek (jag använde ikeas 'ladda' ) - se till att vänd polariteten rätt, redan första gången - annars förstörs kretskortet direkt. gör det lätt för dig - se till att ha en vettig batterihållare så att du kan byta batteriet då och då, kanske varje eller var annat år då jag inte vet hur Ikea (FDK)-batterierna [2] tål sakta kontinuerlig laddning över lång tid.

På denna kretskort finns det små lysdioder som indikerar att inkommande spänning finns, laddning och om batteriet är OK - och inte minst - en lysdiod som indikerar om det finns ej utskriven data till disk kvar i cache-minnet[1].

orginalbatteriet är varta-batteri av "knappcelltyp" som man såg senast på typ 80-talet, och är på 550 mAh - NiMh-batterier inom 500 - 1000 mAh torde fungera utmärkt - vartfall var 1000 mAh batteri inget problem för min del.

[1]

det är tom. så utfört att vid en diskkontrollerhaveri så skall man kunna flytta diskarna och cacheminnet med batteri monterat till en annan hårddisk-tråg och P4x0-kontroller montera på cache-minnet på den och strömsättas och då skall de lagrade skrivningarna i cache-minnet överföras till hårddiskarna och uppdatera dem.

[2]

Det finns dom som hävda att Ikeas batterier nu är tillverkade av FDK i japan (som var Sanyo förut men nu verkar vara fristående efter att panasonic köpt Sanyo och varumärket Eneloop och flyttat tillverkningen) - alltså samma fabrik som gjorde Sanyo:s vita eneloop-batterier och folk som har mätt urladdningskurvor mm. hävdar att det är identiska som fd. Sanyos eneloop och är alltså NiMh-batterier av allra högsta klass.