Vad letar ni i ett RPG-spel

Permalänk

Vad letar ni i ett RPG-spel

Vårt lilla team håller på att utveckla ett RPG-äventry med stark historisk bas.

Vad jag nu undrar är vad tycker ni fattas i många RPG /äventyrsspel i nutid?

Mvh

Permalänk
Medlem

Val som har en direkt påverkan på spelets utveckling kommer alltid vara the golden goose i mina ögon men kanske också den svåraste saken att genomföra. Om man kollar på många av de moderna RPGs så inser man att de val man gör har en extremt liten påverkan på spelets utgång. SKyrim och Fallout är 2 exempel, visst du kan påverka vem som vinner i Fallout 4 men det handlar mindre om en dynamisk story och mer om "Spelet är snart slut, vem ska vinna? A, B eller C?"
Witcher 3 som är ett av mina favoritspel lider också av samma sak. De val du gör påverkar vem du har med dig i slutet men storyn utvecklar sig ändå i samma riktning oavsett.

Permalänk

Vårt spel kommer kunna ha vissa val som ändrar storyn vissa delar drastiskt. Detta, som tur är, beror på konflikterande historiska källor. Och istället för att ignorera konflikterande källor så leder olika val till att spelet utvecklas mer som en version av historia eller en annan. Utan att avslöja för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frihet att göra vad jag vill. Ge mig ett hem (eller flera) och en värld så löser jag resten själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Kolla min andra tråd för specs i nuläget btw
#17320785

Permalänk
Medlem

Gillar sandbox, vill inte att spelet ska ta slut. Brukar undvika att följa main missions. Det där med stark historisk bas är ett plus.

Det värsta som finns är lila dvärgar som skjuter pilbåge, dricker vin och bor i en stad tillsammans med troll, alver och människor. Sen ju fler stats och egenskaper man kan välja bland ju bättre. Man ska ha minst 20 poäng i "simma" för att kunna ta sig över en älv i plåtrustning.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste enligt mig är:
1. Passande musik till områden man utforskar (detta är viktigt då det ger en otrolig inlevelse)
2. Man skall inte få allt serverat på ett silverfat (blir väldigt tråkigt väldigt snabbt om man får allt serverat utan någon typ av ansträngning)
3. Kunna spela med familjen/kompisarna (så man skapar minnen tillsammans med dom vilket bidrar till en nostalgi-faktor på senare tid)
4. Utforska världen hur man vill (frihet samt se nr 5)
5. Skill baserat (en lvl 1 skall kunna döda en max level mob/spelare om deras skills tillåter det)
6. Unika items skall vara precis som det låter... unika. Man skall bli avundsjuk på snubben som t.ex glider runt med: Cloak of Uniqness (dåligt namn) medans man själv springer runt med normal / magic items även på hög lvl.
7. Om det är multiplayer så skall man självklart kunna utbyta items mellan spelarna hur man vill
8. Om nr 7 är sann så skall ekonomin vara byggd med deflation i tanke. (1 matbit skall inte kosta 100 000 000g.)
9. Kunna återvinna items till olika material.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Vi har ett unikt skill system där spelaren utvecklar bättre skills med användning utan att det finns en skilltree.
Vi har en annorlunda outlook på hur questlines ska vara uppbyggda och quests som "jaga 3 hjortar" kommer stort sett inte existera.

Ett smakprov är mera "scouta och gör en räd på en ringborg som tillhör Daner"
Räden kan då göras på Xantal sätt, fast du måste rekrytera folk att följa dina räder och utlandsresor, och dessa kan dö så du kan leda alla rekryter till att dö och därav lämna en by med hälften av invånarna än vad den hade innan räden.
Vilket gör den mer mottaglig för attacker och dylikt som leder till dynamiska sideo-quests

Kommer ej vara multiplayer på detta spel då nätvärkande blir ett kostsamt helvette och att uppehålla säkra servar detsamma.

Nästa spelprojekt vi tänkt påbörja om ca 1-2 år kommer dock vara starkt multiplayer med två separata online-kampanjer, utan att avslöja för mycket så kommer dessa kampanjer vara starkt integrerade i varandra som att spela olika sidor av myntet så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I dagsläget kan vårat Ai-system uppehålla ca 6.000 NPC med komplett AI utan att påverka fpsen märkvärt.
Målet är dock +12.000-15.000 NPC i en scen.
Detta målet har vi pga. att ett kritiskt slag som inträffade under tidsperioden hade ca 10.000 som slogs mot 5.000-8.000 personer.
Och just nu kraschar det vi försöker skapa en scen med så många kompletta NPCs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Önskemål är intelligentare och anpassningsbar AI. Co-Op upp till 4 personer. finns för få coop spel idag som är bra. Ingen fantasy plz

Permalänk

Dark Souls tema, kan inte spela andra spel än DS serien alla RPGs förstördes mer eller mindre.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Som gammal RPG nörd som spelat det mesta inklusive Baldur's Gate, Fallout, Mass Effect och Elder Scrolls m.m. så är det som jag själv mest är ute efter en bra och unik story. Ett riktigt bra RPG är för mig lite som att läsa en bra fantasy eller sci-fi bok, det ska gärna vara lite unikt och inte exakt något man hört eller sett förut. Så bra lore och world building är det som står högst i kurs för mig. Sedan får det ju såklart vara kul action också... annars kan man ju lika gärna läsa den där boken istället.

Så om ni nu ska göra ett historiskt RPG så tycker jag det vore kul om man kunde visa på häftiga historiska händelser, personer och så. Kanske lite mytologi och filosofi från gamla kejsare och kungar och sådant. Det är också kul när man får lite "aha" upplevelser i spel och kommer på en bit av ett pussel man inte kom på tidigare. Dolda quests som man måste lista ut själv och läsa sig till och sedan fråga olika personer och så vidare tycker jag är rätt kul.

Ibland måste ju kanske main quest vara ganska uppenbar, och lätt att följa, men det är ju inget som hindrar att man gör svåra dolda side quests där vi som är nördar kan försöka lista ut hemlighet. Kanske kan man öppna upp en hemlig ending på det sättet eller något liknande, sådant brukar vara ganska populärt bland fans.

Permalänk
Skrivet av Sirresnake:

Önskemål är intelligentare och anpassningsbar AI. Co-Op upp till 4 personer. finns för få coop spel idag som är bra. Ingen fantasy plz

Som sagt kommer det ej vara något fantasy, men pga av att psilocybinsvampar växt här i norden i evigheter finns det planer för inslag av spirituella riter, där lite nordisk mytologi kommeer yttra sig, men det ska hållas till att endast hända under dessa riter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Historiska skriftliga källor visar 3 möjliga sätt personen man spelar dör på, där varje källa påstår något väldigt annorlunda än de andra källorna.
Dessa källor påstår även olika händelser som leder till personens död, så spelet kommer ha ca 3 stycken ganska distinkta vägar världen kan utvecklas på.

Utöver det har jag personligen grävt genom mängder av relevanta ,digitaliserade, arkeologiska fynd och har haft kontakt med arkeologer hos det marinarkeologiska museumet och med arkeologer från oxfords arkeologiska institut.

Med allt detta bygger vi de distinkta vägarna storyn och världen kan ta, och därför kallar vi även spelet semi-historisk med stark historisk bas.

Detta leder även till att spelet kan utvecklas storymässigt mycket kortare och mycket längre än vad man förväntar sig beroende på vägar man tar.

Skrivet av CFSsss:

Som gammal RPG nörd som spelat det mesta inklusive Baldur's Gate, Fallout, Mass Effect och Elder Scrolls m.m. så är det som jag själv mest är ute efter en bra och unik story. Ett riktigt bra RPG är för mig lite som att läsa en bra fantasy eller sci-fi bok, det ska gärna vara lite unikt och inte exakt något man hört eller sett förut. Så bra lore och world building är det som står högst i kurs för mig. Sedan får det ju såklart vara kul action också... annars kan man ju lika gärna läsa den där boken istället.

Så om ni nu ska göra ett historiskt RPG så tycker jag det vore kul om man kunde visa på häftiga historiska händelser, personer och så. Kanske lite mytologi och filosofi från gamla kejsare och kungar och sådant. Det är också kul när man får lite "aha" upplevelser i spel och kommer på en bit av ett pussel man inte kom på tidigare. Dolda quests som man måste lista ut själv och läsa sig till och sedan fråga olika personer och så vidare tycker jag är rätt kul.

Ibland måste ju kanske main quest vara ganska uppenbar, och lätt att följa, men det är ju inget som hindrar att man gör svåra dolda side quests där vi som är nördar kan försöka lista ut hemlighet. Kanske kan man öppna upp en hemlig ending på det sättet eller något liknande, sådant brukar vara ganska populärt bland fans.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av PermafrostDev:

Kommer ej vara multiplayer på detta spel då nätvärkande blir ett kostsamt helvette och att uppehålla säkra servar detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Går det inte att köra local hosting? och låta användarna själva ta ansvar om fusk sker?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PermafrostDev:

Som sagt kommer det ej vara något fantasy, men pga av att psilocybinsvampar växt här i norden i evigheter finns det planer för inslag av spirituella riter, där lite nordisk mytologi kommeer yttra sig, men det ska hållas till att endast hända under dessa riter.

Skickades från m.sweclockers.com

den iden gillar jag

Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket karaktärsbyggande. Gärna att man får välja stats, skills inriktning från starten. Kolla t.ex. på papper och penna rollspel, ett väldigt djupt och avancerat system.
Stridssystemet är också det centralt i ett bra RPG, detta bör det läggas ner mycket tid på oavsett vilken typ man riktar in sig på.
Vill även ha många möjligheter att utveckla karaktären under spelets gång, det ska inte vara tydliga "builds" som alla väljer utan något som ger en möjlighet att vara "OP" om man specialiserar sig rätt samt en karaktär som blir mer eller mindre värdelös om man gör fel val.

Vill även ha väldigt mycket intressant loot, en del unika, en hel del slumpgenererat etc. Gärna mer än bara ett vapen. T.ex. armor pieces, uppgraderingar till vapnet.
Ser gärna många möjligheter att ändra utseendet på min karaktär. Om det är är single-player vill jag ha många möjliga följeslagare samt möjlighet att utforma mitt party specifikt. Vill även ha stor frihet att göra vad jag vill i spelet.

Main storyn är enligt mig sekundär i ett bra RPG. Det är side-questsen, karaktärerna, detaljerna, miljön, musiken etc. som gör att spelet blir minnesvärt.

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Går det inte att köra local hosting? och låta användarna själva ta ansvar om fusk sker?

Det är sant men det kräver ändå att programmera om flera tusentals rader kod för att anpassa det till nätverkande, och det skulle ändå bryta formatet för storyn ändå då man följer en specifik person. Läs svaret jag gav ovanför det här så ger jag en inblick i hur storyn kommer utvecklas.

Vi har en del nytänkt mekanik, som är starkt integrerad i att spela singleplayer. Där denna mekanik skulle vara svår att anpassa till multiplayer utan att bryta inlevelsen.

Jag vill dock inte avslöja mer än att denna mekanik gäller tillvägagångssätt för många quests

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som sagt kommer skillsystemet vara helt dynamiskt utan förval eller en skilltree som är synlig.

Detta säger inte att du inte utvecklar din karaktär, det planen är att det ska kännas så autentiskt som möjligt, så en skilltree är helt dold för spelaren.
Dvs du kan lära dig nya skills men endast om någon lär dig den skillen. Inga poäng som kan användas för att låsa upp. En av de första skillsen kommer vara i introt där man lära sig en gammal nordisk metod för att göra långtidsbrinnande glöd.

Dvs en fackla som kunde glöda i 3-4 dagar i sträck.
Metoden var att koka vargpäls i en gryta av urin, koka flera timmar sedan torka den. Denna päls kommer inte brinna en stark fackla men den kommer glöda starkt i flera dagar.
Jag vet att detta inte låter lovande men syftet är att både visa hur man lär sig skills men även för att börja lära spelaren om hur man levde på den tiden.

Ett annar exempel bör vara då man lär sig jaga tidigt i spelet så gäller samma sak.

Antingen så kommer man höra en beskrivning eller se en demonstration av en "skill" innan man lär sig den. Och huvudattribut som styeka etc utvecklas hela tiden beroende på användningen av det. Dvs sluta man använda pilbågar så kommer karaktären bli proportionelligt sämre med tiden. Detsamma gäller för NPCs

Skrivet av anon12433:

Väldigt mycket karaktärsbyggande. Gärna att man får välja stats, skills inriktning från starten. Kolla t.ex. på papper och penna rollspel, ett väldigt djupt och avancerat system.
Vill även ha många möjligheter att utveckla karaktären under spelets gång, det ska inte vara tydliga "builds" som alla väljer utan något som ger en möjlighet att vara "OP" om man specialiserar sig rätt samt en karaktär som blir mer eller mindre värdelös om man gör fel val.

Vill även ha väldigt mycket intressant loot, en del unika, en hel del slumpgenererat etc. Gärna mer än bara ett vapen. T.ex. armor pieces, uppgraderingar till vapnet.
Ser gärna många möjligheter att ändra utseendet på min karaktär. Om det är är single-player vill jag ha många möjliga följeslagare samt möjlighet att utforma mitt party specifikt. Vill även ha stor frihet att göra vad jag vill i spelet.

Main storyn är enligt mig sekundär i ett bra RPG. Det är side-questsen, karaktärerna, detaljerna, miljön, musiken etc. som gör att spelet blir minnesvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PermafrostDev:

Historiska skriftliga källor visar 3 möjliga sätt personen man spelar dör på, där varje källa påstår något väldigt annorlunda än de andra källorna.
Dessa källor påstår även olika händelser som leder till personens död, så spelet kommer ha ca 3 stycken ganska distinkta vägar världen kan utvecklas på.
Utöver det har jag personligen grävt genom mängder av relevanta ,digitaliserade, arkeologiska fynd och har haft kontakt med arkeologer hos det marinarkeologiska museumet och med arkeologer från oxfords arkeologiska institut.
Med allt detta bygger vi de distinkta vägarna storyn och världen kan ta, och därför kallar vi även spelet semi-historisk med stark historisk bas.

Det låter riktigt kul måste jag säga, vad är det för typ av spel ni gör egentligen? Är det först eller tredje person eller ISO? Action eller mera detektiv utan vapen? Ska det vara stats och karaktärsbyggande eller mera bara berätta en story? Försöker lura på om det kan finnas andra spel ni kan kika på som inspiration.

Permalänk

För stridsdesign använder vi de fåtaliga beskrivningarna i prosaiska eddan och snorres edda som grund. Och det är något vi kommer behöva några intensiv månader för att få till perfekt.

Vi har en motioncapturedräkt som gör själva inspelningen av animationer enket som smör iaf. Det är synkningen i animationssystemet senare som kommer kräva mycket arbete

Skrivet av anon12433:

Väldigt mycket karaktärsbyggande. Gärna att man får välja stats, skills inriktning från starten. Kolla t.ex. på papper och penna rollspel, ett väldigt djupt och avancerat system.
Stridssystemet är också det centralt i ett bra RPG, detta bör det läggas ner mycket tid på oavsett vilken typ man riktar in sig på.
Vill även ha många möjligheter att utveckla karaktären under spelets gång, det ska inte vara tydliga "builds" som alla väljer utan något som ger en möjlighet att vara "OP" om man specialiserar sig rätt samt en karaktär som blir mer eller mindre värdelös om man gör fel val.

Vill även ha väldigt mycket intressant loot, en del unika, en hel del slumpgenererat etc. Gärna mer än bara ett vapen. T.ex. armor pieces, uppgraderingar till vapnet.
Ser gärna många möjligheter att ändra utseendet på min karaktär. Om det är är single-player vill jag ha många möjliga följeslagare samt möjlighet att utforma mitt party specifikt. Vill även ha stor frihet att göra vad jag vill i spelet.

Main storyn är enligt mig sekundär i ett bra RPG. Det är side-questsen, karaktärerna, detaljerna, miljön, musiken etc. som gör att spelet blir minnesvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ärligt talat så har vi haft lite konflikt gällande 3e person eller 1sta persons perspektiv men vi bestämde oss med något mer ovanligare. Som även är starkt kopplad till vår nytänkta mekanik.
Men spelaren kommer bli tvingad att spela både 1a och 3e person, men blir svårt att förklara specifikt utan att gå in på mekaniken som jag nämnde innan

Edit: det kommer vara mer åt detektivhållet men vill inte begränsa förklaringen till det

Skrivet av CFSsss:

Det låter riktigt kul måste jag säga, vad är det för typ av spel ni gör egentligen? Är det först eller tredje person eller ISO? Action eller mera detektiv utan vapen? Ska det vara stats och karaktärsbyggande eller mera bara berätta en story? Försöker lura på om det kan finnas andra spel ni kan kika på som inspiration.

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavelser
Permalänk
Medlem

Synd att ni inte tänker göra någon form av multiplayer eftersom något som fått mig att snabbt tröttna på spel som Skyrim osv (som annars är roliga) är att man går runt själv, vore väldigt roligt att kunna spela tillsammans med i alla fall 1 vän.

Permalänk
Medlem

Görs för få RPG spel där man får möjligheten att bygga sin egen karaktär från grunden tycker jag. Utöver det kommer man långt på att låta communityn kunna skapa egna saker (mods), det är väl den främsta anledningen till att jag fortfarande helst spelar Skyrim trots 1000 timmar speltid.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Möjligheten till olika spelstilar, där inte en känns markant bättre än den andra, och då menar jag inte att en är "OP", utan att dom känns lika roliga att spela. För att ta några exempel tycker jag att Dark Souls har fantastisk melee combat, medans deras archery är värdelös, och jag finner det motsatta i skyrim där jag undviker melee och nästa bara spelar pilbåge.

Permalänk
Medlem

@PermafrostDev:

Ok, har ju såklart ingen aning om hur ambitiöst ert spel är eller vad ni har för budget och tidsram men spel ni kan kika på som inspiration skulle kunna vara:

Hellblade
Talos Principle
Portal 2
The Long Dark

Beroende på budget och annat så vet jag inte vad ni hade tänkt er för nivå på grafik och musik och så, men lite inspiration och idéer kanske man kan plocka. Lycka till

Permalänk
Medlem

Nånting som jag tycker fattas i många RPG (utöver det som tidigare sagts i tråden) är förmågan att knyta band med sina mounts. Om man tänker på hur viktig hästen har varit i människan historia, och även i många spel så känns det lite fattigt att den knappt får något utrymme i. Så att man belönas av att ha samma häst och att hästen man använder successivt blir bättre ju mer man rider vore ett trevligt inslag (Fråga julle)

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Detta kommer ta lite tid om vi inte får finansiering. Men relativt snart är vårat demo på 4-5 timmar färdigt.
Därefter ska vi ha möten hos några förlag som väntar på demot och se vilka finansieringsmöjligheter vi kan få.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Nånting som jag tycker fattas i många RPG (utöver det som tidigare sagts i tråden) är förmågan att knyta band med sina mounts. Om man tänker på hur viktig hästen har varit i människan historia, och även i många spel så känns det lite fattigt att den knappt får något utrymme i spel. Så att man belönas av att ha samma häst och att hästen man använder successivt blir bättre ju mer man rider vore ett trevligt inslag (Fråga julle)

Jo men läs min kommentar om skillsystemet så ser du att det är stort sett vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill ha karaktärs och storydrivna spel. Jag vill ha strength, dexterity, intelligence, charisma, constitution och välja själv hur karaktären ska bli. Jag vill ha så många val och möjligheter som möjligt som påverkar karaktärens utveckling och öde. Jag vill skapa min egen gubbe och göra den precis som jag vill även visuellt.
I många senare RPG-spel får man en färdig gubbe och kan inte göra mycket annat än att hänga med på resan.
Man väljer hårfärg och har 10 skills att välja på typ.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |