komma åt datorns hdd när den ej är på

Permalänk

komma åt datorns hdd när den ej är på

tjabba har en fråga om jag har en stationär dator som jag vill komma åt innehållet i på hdd från mobilen så jag ex kan använda mobilen ta ex musikvideo som ligger på hdd sedan casta den via mobilen till min projektor.
samt att datorn måste gå att stänga av och man skall kunna komma åt sakerna ändå
kan man få till detta på något sätt ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nej, inte via datorn.
Möjligen routern om den har USB-port.

yes har en asus RT-AC68u så den möjligheten finns men har ca 3.5TB med film och musik på datorn som jag vill komma åt
och hur kommer jag åt routern från mobilen ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av martin_xxx:

yes har en asus RT-AC68u så den möjligheten finns men har ca 3.5TB med film och musik på datorn som jag vill komma åt
och hur kommer jag åt routern från mobilen ?

Den har antagligen möjlighet att dela via SMB alt har Asus en egen app. Förutsatt du ansluter disken till routern direkt.
Vill du "casta" media bör ju div. mediaspelare hitta disken och ordna det.

Permalänk
Medlem

Skall du ha saker 'online' så måste sakerna vara påslagna (dvs startade och är uppe och snurrar) - du kan inte hämta data från avslagen dator och i normalfallet ej heller kunna fjärrstyra den för att starta den (att stänga av den går troligen att ordna, men att starta den igen är helt annan femma).

Det finns anledning till varför man har servrar och NAS och att de alltid är påslagna, precis som routrar, switchar och modem - eller att molntjänster alltid har sin utrustning igång 24/7.

Vissa servrar kan fjärrstyra sin på och avslag över nätverk (tex HPE:s ILO) och potentiellt över internet - men det gäller inte din stationära dator i dom flesta fallen.

Är man lite händig så kan man säkert få till Rasperry PI att kunna fjärrstyras så att det kan slå en litet relä en kort tid (typ 1 sekund) och sedan koppla in reläet parallellt över din stationära dators start-knapp och på så sätt kunna starta den fjärr (PI måste alltid vara igång!)

Allt går att lösa men det kan kräva lite egen insats först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

yes har en asus RT-AC68u så den möjligheten finns men har ca 3.5TB med film och musik på datorn som jag vill komma åt
och hur kommer jag åt routern från mobilen ?

Hårddisken som lagrar filmerna måste då vara som extern USB-disk som är ansluten till routern (och då alltid påslagna). Du kan fortfarande inte komma åt filmerna om det ligger som 'vanliga' hårddiskar anslutna till din fasta datorns moderkort.

Möjligen om man flyttar in dessa HD till en (eller flera om det är flera diskar) extern USB-hårddisk låda och sedan koppla in dessa till routerns USB-uttag - vilket att även din stationära dator måste hämta filerna genom routern i fortsättningen (är då en nätverksvolym).

En sak att tänka på är att USB-disk genom router ofta kan upplevas långsamt och trött i responsen då en router inte har några buffer och cacheminnen att tala om (då den är en router - inte en NAS...) - då massor av minnen är en av de viktiga grejorna när man hanterar masslagring och vill att det skall gå snabbt.

Om du gör detta så är du redan halv kliv till en NAS-lösning och det kanske bättre hållbart över tiden att titta på sådana från Synology mm. (även om både Seagate och WD har egna 'mediacenter' lösningar, så är en riktig köpenas där man kan byta diskar (ofta under drift) mer utökningsbar, flexibel och hållbar för framtiden - köp aldrig mindre än med fyra diskplatser även om du till en början bara använder en disk! - de som köper 2-diskars NAS brukar ångra det efter en tid och har en tredje disk som man också vill få in...)

Permalänk

okej har ju en extern hdd wd 4tb just nu man man man koppla den till routern och sedan komma åt innehållet i den på mobilen ?

Permalänk
Skrivet av martin_xxx:

okej har ju en extern hdd wd 4tb just nu man man man koppla den till routern och sedan komma åt innehållet i den på mobilen ?

Det borde fungera om du har rätt inställningar i routern.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

och routern har stöd för UPNP eller liknande. Finns en USB-kontakt så tycker man att den borde ha någon form av streaminstöd

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

och routern har stöd för UPNP eller liknande. Finns en USB-kontakt så tycker man att den borde ha någon form av streaminstöd

så ser det ut i routern om det kan hjälpa

https://imgur.com/qYWJUv1

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

så ser det ut i routern om det kan hjälpa

https://imgur.com/qYWJUv1

alternativ nr 1 låter som det passar dig

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Skall du ha saker 'online' så måste sakerna vara påslagna (dvs startade och är uppe och snurrar) - du kan inte hämta data från avslagen dator och i normalfallet ej heller kunna fjärrstyra den för att starta den (att stänga av den går troligen att ordna, men att starta den igen är helt annan femma).

Det finns anledning till varför man har servrar och NAS och att de alltid är påslagna, precis som routrar, switchar och modem - eller att molntjänster alltid har sin utrustning igång 24/7.

Vissa servrar kan fjärrstyra sin på och avslag över nätverk (tex HPE:s ILO) och potentiellt över internet - men det gäller inte din stationära dator i dom flesta fallen.

Är man lite händig så kan man säkert få till Rasperry PI att kunna fjärrstyras så att det kan slå en litet relä en kort tid (typ 1 sekund) och sedan koppla in reläet parallellt över din stationära dators start-knapp och på så sätt kunna starta den fjärr (PI måste alltid vara igång!)

Allt går att lösa men det kan kräva lite egen insats först.

Du har naturligtvis rätt i det mesta du skriver men WOL (Wake On LAN) tycks du missa, WOL-stöd finns i de flesta moderna datorer, så att starta en dator via nätverket är ingen direkt svårighet, finns t.o.m. stöd för WoWLAN (Wake on Wireless LAN) i vissa bärbara datorer.

Permalänk
Medlem

Det var inte en miss - utan var något jag övervägde men valde att inte nämna det eftersom det är så sällan använt och att i de flesta fallen också är avstängt i datorns BIOS.

Men finns det någon bra guide hur man sätter upp det på säkert sätt och fungerar universellt på _alla_ datorer med nätverksuttag - så fram med det!

sedan var önskemålen att kunna hämta data från diskarna utan att starta datorn (av ljudskäl kanske) och då måste man hitta annan lagringslösning ändå.

Man kan alltid börja med en USB-disk ansluten till routern, men till slut blir det en NAS-lösning ändå när sagda disk till routern gav upp i förtid (och plötligt upptäcker att hela filmarkivet rök eftersom man inte har gjort någon backup...), eller man har disk två som måste kopplas in...