Val av ny telefon, tips

Permalänk
Medlem

Val av ny telefon, tips

Dags att köpa en ny telefon nu. Sitter på en iPhone 5s med sprucken skärm och batteritid som är helt kass verkligen.. och börjar lagga en hel del så allt nytt är av en uppdatering.
Innan denna hade jag en galaxy s2 när den var ”ny” så kört på android och iOS.
Har väl inget favorit OS utan trivs både med android och iOS, får bara ta en liten inlärningstid om jag byter till android igen.

Jag sneglar väldigt mycket på en s9+ och gear s3 sport klockan till.
Så har lite frågor som ni mer väldigt insatta skulle kanske skulle vilja hjälpa med..

Har klämt och känt på s9+ samt iPhone x
Tycker båda känns gedigna val men tycker personligen att samsungs smartklockor är snyggare.

Vad skulle ni säga s9+ eller iPhone x? Har även sneglat lite på Sonys nya xz, vad skulle ni säga är största skillnaden mellan Sonys nya och s9+?

Vilken av dessa 3 skulle ni säga är bäst val? Funkar samsungs klocka till Sony?
Kommer endast köpa telefonen/klocka då jag har ett abonnemang jag trivs med.

Men måste säga personligen att s9+ ligger närmast som val.

All tips uppskattas enormt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en s9 istället för en xz2 av anledningen att jag vill ha ett 3.5mm uttag. Det var en dealbreaker för mig. Om man ska se s9+ vs xz2 är ju att s9+ är större, om än marginellt.

Edit: på frågan om s9+ eller en iphone skulle jag säga Samsung alla dagar i veckan. Varför? Android och 3.5 mm uttag

Permalänk
Medlem

Oneplus 5T? Väldigt mycket telefon för pengarna.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

op5 är inte någon som jag vill ha,
Sant det med 3.5mm uttag är ett stort plus faktiskt, tänkte inte på att dom tog bort det på dom nya Sony lurar,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Ic3DucK: Skillnaden mellan Samsung och Sony är främst skärmen, Samsung använder OLED och Sony IPS. Det är även lättare att roota och installera Custom rom på en Samsung telefon, hos sony måste du hålla på med att låsa upp bootloadern och skärp.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Ic3DucK: Varför vill du inte ha OP5T? För "okänt" märke att visa upp bland vänner&bekanta? Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Ic3DucK: Skillnaden mellan Samsung och Sony är främst skärmen, Samsung använder OLED och Sony IPS. Det är även lättare att roota och installera Custom rom på en Samsung telefon, hos sony måste du hålla på med att låsa upp bootloadern och skärp.

Okej såpass, får klämma lite på en Sony i butiken och se hur det känns men tror det blir en samsung asså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

@Ic3DucK: Varför vill du inte ha OP5T? För "okänt" märke att visa upp bland vänner&bekanta? Haha

Har flera vänner som har One plus telefoner, samt farsan ska köpa en plus5 troligtvis så nej jag bryr mig inte alls vad folk tycker.. varför skulle man ”skämmas” för att göra det? Hade isåfall köpt en iPhone x om jag skulle bry mig om ”statussymbol”..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

S3 klockorna är kompatibla med följande telefoner---> http://www.samsung.com/global/galaxy/gear-s3/device-compatibi...

Själv hade jag dock valt en S9+ utan att blinka.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ic3DucK:

Har flera vänner som har One plus telefoner, samt farsan ska köpa en plus5 troligtvis så nej jag bryr mig inte alls vad folk tycker.. varför skulle man ”skämmas” för att göra det? Hade isåfall köpt en iPhone x om jag skulle bry mig om ”statussymbol”..

Skickades från m.sweclockers.com

Så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Så vad är problemet?

Kanske att han inte är priskänslig och vill ha en bättre telefon?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Så vad är problemet?

Så bara för att den är billigare så måste man köpa den, annars skäms man och söker status bara?
1. Jag har inga direkta problem med att det kommer gå på 10.000kr+. Har ett jobb och tjänar helt okej och har råd.
2. Hade jag funderat på den så hade jag skrivit och frågat om den.

Ser att det är en stor tendens att det alltid finns folk som säger ”kolla på op5t för den är mycket bättre och billigare m.m” jag vill helt enkelt inte ha den? Vad är problemet med det? Är jag tappad som barn för jag betalar så mycket för en telefon och inte vill ha en op5T?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

S3 klockorna är kompatibla med följande telefoner---> http://www.samsung.com/global/galaxy/gear-s3/device-compatibi...

Själv hade jag dock valt en S9+ utan att blinka.

/Homer_S

Tackar, får nog bli en s9+ med klockan! Tycker även deras klocka ser galet bra ut.
Sugen på titanium Grey färgen men lite surt att Sverige inte får den färgen (ännu iallafall). Tycker svarta ser lite tråkig ut men får nog bli blåa färgen. Men kommer ha ett skal till telen så kommer inte se färgen direkt mycket heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ic3DucK:

Så bara för att den är billigare så måste man köpa den, annars skäms man och söker status bara?
1. Jag har inga direkta problem med att det kommer gå på 10.000kr+. Har ett jobb och tjänar helt okej och har råd.
2. Hade jag funderat på den så hade jag skrivit och frågat om den.

Ser att det är en stor tendens att det alltid finns folk som säger ”kolla på op5t för den är mycket bättre och billigare m.m” jag vill helt enkelt inte ha den? Vad är problemet med det? Är jag tappad som barn för jag betalar så mycket för en telefon och inte vill ha en op5T?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, Sweclockers forum har probem i varje mobiltråd med hetsiga inlägg om att OnePlus är bäst, vackrast och billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Håller med, Sweclockers forum har probem i varje mobiltråd med hetsiga inlägg om att OnePlus är bäst, vackrast och billigast.

Exakt och väljer man inte den då är man plötsligt ”statusinriktad” och korkad..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv en S9+ ihop med en Gear S3, fungerar jättebra, och älskar Samsungs Infinity display. Samsung kör ju även på super amoled display, vilket ger en sjukligt bra och snygg bild, vilket är perfekt för mig som ofta glor youtube osv på telefonen

Som jag fattat det så ska Gear S3 fungera ihop med andra telefoner också, dock "kan de inte garantera" att alla funktioner osv fungerar. En av cheferna på mitt jobb hade en Samsung lur innan och en Gear S3, men bytte strax innan jul till en OnePlus, och han sa då att en del funktioner inte fungerar längre på S3an, däribland att han inte längre kan ta emot samtal via klockan. Spotify verkade inte heller fungera helt klockrent med en OnePlus.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Har själv en S9+ ihop med en Gear S3, fungerar jättebra, och älskar Samsungs Infinity display. Samsung kör ju även på super amoled display, vilket ger en sjukligt bra och snygg bild, vilket är perfekt för mig som ofta glor youtube osv på telefonen

Som jag fattat det så ska Gear S3 fungera ihop med andra telefoner också, dock "kan de inte garantera" att alla funktioner osv fungerar. En av cheferna på mitt jobb hade en Samsung lur innan och en Gear S3, men bytte strax innan jul till en OnePlus, och han sa då att en del funktioner inte fungerar längre på S3an, däribland att han inte längre kan ta emot samtal via klockan. Spotify verkade inte heller fungera helt klockrent med en OnePlus.

Ja det klockan kommer vara till mest användning är ju om man gymmar eller liknade och har Spotify i klockan, men alla andra funktioner som finns är helt klart lockande oxå! Hur länge håller klockans batteri skulle du säga? Måste man ha mobilen nära när man har klockan eller kan man lämna mobilen tex längre bort, dvs om man är ute och jobbar så funkar klockans funktioner ändå? Typ samtal meddelande m.m? Om man är 4-500 meter bort från telen? Kan man koppla trådlösa hörlurar till klockan medans den är kopplad till telen?
Aldrig haft en sådan klocka så lite ny och färsk blir man..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som kör på trådlösladdning, hur tycker ni det fungerar? Följer det med om man köper telen eller måste man köpa den dära dockningsstationen separat? Isåfall tycker ni det är värt dom pengar för den? eller ska man köra med kabel?

EDIT: såg nu att dom inte var allt för dyra.. så frågan skulle ni säga att det är värt? Funktionsmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Släng ett getöga på Nokia 8 Scirocco, verkar riktigt läcker.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Ska försöka svara på frågorna så gott jag kan!

Skrivet av Ic3DucK:

Ja det klockan kommer vara till mest användning är ju om man gymmar eller liknade och har Spotify i klockan, men alla andra funktioner som finns är helt klart lockande oxå! Hur länge håller klockans batteri skulle du säga? Måste man ha mobilen nära när man har klockan eller kan man lämna mobilen tex längre bort, dvs om man är ute och jobbar så funkar klockans funktioner ändå? Typ samtal meddelande m.m? Om man är 4-500 meter bort från telen? Kan man koppla trådlösa hörlurar till klockan medans den är kopplad till telen?
Aldrig haft en sådan klocka så lite ny och färsk blir man..

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men precis! Har dock inte riktigt kommit igång med träningen ordentligt än För mig håller batteriet i klockan i 3-4 dagar, men har heller inte riktigt använt den fullt ut än vid träning och så Angående avstånd kan jag inte riktigt svara på då jag inte har det "behovet" så att säga, jobbar hos en elektroniktillverkade, så går runt i en ESD-rock hela dagen med mobilen i rockfickan, alternativt på skrivbordet bredvid mig, så går kanske max 50meter från telefonen, och det är åtminstone inga problem!
Hörlurar har jag faktiskt inte testat att koppla direkt till klockan, kopplar dock både hörlurar och klockan via bluetooth till telefonen, vilket fungerar klockrent (get it?:D ).

Skrivet av Ic3DucK:

Ni som kör på trådlösladdning, hur tycker ni det fungerar? Följer det med om man köper telen eller måste man köpa den dära dockningsstationen separat? Isåfall tycker ni det är värt dom pengar för den? eller ska man köra med kabel?

EDIT: såg nu att dom inte var allt för dyra.. så frågan skulle ni säga att det är värt? Funktionsmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Dockan följer inte med. Qi-laddning (alltså trådlös laddning), är ju dock en standard som används av många, så finns ju flera alternativ där, till och med Ikea har ju sina egna Annars fungerar det väldigt bra, tänk dock på att det inte är snabbladdning där, man får gott sitta och vänta. Tror dock att speciella laddningsplattor för snabbladdning finns tillgängliga till Samsung S9!

Skulle säga att det är värt det om du sitter ner på samma ställe rätt mycket. Jag har min bredvid datorn här hemma, rätt smidigt att bara lägga ner telefonen bredvid sig och ladda, samt slippa kablarna när du behöver använda telefonen igen

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning är ju något av en logisk fälla . I en värld där du kan ladda en telefon fullt på 30 min genom att koppla in en sladd lite snabbt vill de att mannlägger ifrån sig telefonen i en timme på en platta.

Det är en sämre osynlig kabel bara typ. Inget man ska basera sina köp på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ic3DucK:

Så bara för att den är billigare så måste man köpa den, annars skäms man och söker status bara?
1. Jag har inga direkta problem med att det kommer gå på 10.000kr+. Har ett jobb och tjänar helt okej och har råd.
2. Hade jag funderat på den så hade jag skrivit och frågat om den.

Ser att det är en stor tendens att det alltid finns folk som säger ”kolla på op5t för den är mycket bättre och billigare m.m” jag vill helt enkelt inte ha den? Vad är problemet med det? Är jag tappad som barn för jag betalar så mycket för en telefon och inte vill ha en op5T?

Alltså lol. Jag undrar varför du inte vill ha den. Du vill inte ha den för att du inte vill ha den alltså, ingen anledning? Okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

@Ic3DucK: Varför vill du inte ha OP5T? För "okänt" märke att visa upp bland vänner&bekanta? Haha

Skrivet av Mikaelmannen:

Kanske att han inte är priskänslig och vill ha en bättre telefon?

Skrivet av anon99339:

Håller med, Sweclockers forum har probem i varje mobiltråd med hetsiga inlägg om att OnePlus är bäst, vackrast och billigast.

Skrivet av Ic3DucK:

Exakt och väljer man inte den då är man plötsligt ”statusinriktad” och korkad..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ZamSha:

Alltså lol. Jag undrar varför du inte vill ha den. Du vill inte ha den för att du inte vill ha den alltså, ingen anledning? Okej.

Har en OnePlus 5T och tycker verkligen att man får en väldigt bra telefon för pengarna, det kan man inte säga annat om.
Med det sagt måste jag ändå erkänna att jag blir väldigt sugen på Samsung igen. Dom gör helt enkelt ännu bättre telefoner.
Hade Samsung S7 Edge innan och saknar den. Efter att hypen över sin nya OnePlus5T dött efter ca 2 dagar så inser man att det är en väldigt tråkig lur.

Så välj Samsung.

Permalänk
Medlem

Kört en massa olika märken men aldrig fastnat för iOS, så 99% Android. Dessa mer öppna approach lockade mig som utvecklare och "pillare" mer från början.
Efter HTC One X så körde jag Galaxy S4 och efter det har det faktiskt blivit nästan uteslutande Samsung. Sitter idag på en S7 och kommer förmodligen bli en S9 efter den. Tilläggas skall att jag inte betalar dem själv då jobbet står för dem, men det gör ju också lite att det faktiskt är vad jag tvis med och som styrt mina val. Jag har en S3 Frontier (som jag har betalat själv) som jag kör ihop med mobilen och Samsung Pay använder jag dagligen i både klockan och mobilen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Oneplus 5T, eller vänta på Oneplus 6. Flaggskepps dräpare.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Har en OnePlus 5T och tycker verkligen att man får en väldigt bra telefon för pengarna, det kan man inte säga annat om.
Med det sagt måste jag ändå erkänna att jag blir väldigt sugen på Samsung igen. Dom gör helt enkelt ännu bättre telefoner.
Hade Samsung S7 Edge innan och saknar den. Efter att hypen över sin nya OnePlus5T dött efter ca 2 dagar så inser man att det är en väldigt tråkig lur.

Så välj Samsung.

Jag hatar Samsung. Absolut katastrofal mängd bloatware på deras mobiler. Dessutom använder de väldigt ofta sina egna processorer dessa dagar som de inte släpper source till så att man kan utveckla custom roms. Samsung däremot dominerar när det gäller kamera, det kan nog inget annat Androidmärke sätta sig emot. Vad exakt är det tråkiga med OP5T tycker du? Ärlig fråga och ingen dryghet. Vill bara veta.

Permalänk
Medlem

Angående trådlös laddning: jag använder telefonen mycket i sängen innan jag skall sova och när jag sedan skall somna lägger jag bara telefon på plattan och vill inte börja fippla med någon kabel. Jag vill även hävda att trådlös laddning kan utöka livslängden på telefonen med genom att usb porten slits mycket mindre eller ingenting vilket minskar chansen att den börjar glappa med tiden. Jag kommer aldrig köpa en telefon utan trådlös laddning igen iaf då jag tycker det är väldigt smidigt. Sedan att det kanske tar något längre tid att ladda spelar ingen roll för mig då jag laddar över natten. IKEA har lampor och andra möbler med inbyggd trådlös laddstation och även lösa moduler man kan sätta i sitt skrivbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

Alltså lol. Jag undrar varför du inte vill ha den. Du vill inte ha den för att du inte vill ha den alltså, ingen anledning? Okej.

Var rätt skeptiskt till första one plus (priset var ju så lågt att dom måste stulit delarna). Ligger något i, att man får vad man betalar för (inte så bra mobil, skärmen hade defekter, lika så mjukvaran).

Är med one plus 3 som dom var mer acceptabel mobil, men då hade ju priset gått upp en del. Oneplus 5 har okej pris, men hur bra är egentligen kameran, displayen,digitiser, samtals kvalitén,hur stark är ledn samt mjukvarobuggar (polaare har oneplus 3T och den är inte så byggfri, mindre störande buggar som MMS går inte ta emot eller skicka)?

därför jag köper hellre av ett större märke.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var rätt skeptiskt till första one plus (priset var ju så lågt att dom måste stulit delarna). Ligger något i, att man får vad man betalar för (inte så bra mobil, skärmen hade defekter, lika så mjukvaran).

Är med one plus 3 som dom var mer acceptabel mobil, men då hade ju priset gått upp en del. Oneplus 5 har okej pris, men hur bra är egentligen kameran, displayen,digitiser, samtals kvalitén,hur stark är ledn samt mjukvarobuggar (polaare har oneplus 3T och den är inte så byggfri, mindre störande buggar som MMS går inte ta emot eller skicka)?

därför jag köper hellre av ett större märke.

Stulit delarna, skämtar du med mig? Du förstår alltså inte priset var så lågt pga att de i princip inte spenderade något alls på marknadsföring och att de försökt nå ut till så många som möjligt med sin första mobil. All hårdvara i Oneplus är kvalitet, förutom kameran som inte är den bästa men helt klart bra. Mjukvaran är klockren och väldigt snabb.

Jag äger just nu inte en Oneplus men kommer nog förmodligen göra det till sommaren när Oneplus 6 kommer. Känner många vänner som äger mobil från Oneplus och de upplever inte alls buggar som kompis gör. Ett annat stort plus är att du kan installera custom roms utan att garantin ryker. Kan du göra det hos Samsung? Nej det kan du inte. Min brorsa har en Samsung Galaxy S8 och den har buggar. Du har ju käkat upp myten om att större märke = bättre. Det stämmer inte.

Permalänk
Medlem

Hej, jag kör s3 på en HTC 10 funkar fint.. räckvidd är ca 5-6 m för mig om jag går genom halva lägenheten så tappar den kontakten lite synd vet inte om det är bättre på Samsung egna mobiler.. Men perfekt för att inte glöma mobilen.. Jag skulle inte installera Spotify appen då den bara krångla för mig.. jag starta bara Spotify i mobilen och styr från klockan.. Batteritid ca 3-4 dagar.. om man har displayen alltid på så räkna med en dag.
Så kör på en S9 + klockan..