Illamående av motion blur?

Permalänk
Medlem

Illamående av motion blur?

Hej!

Blir otroligt illamående av spel som Horizon Zero Dawn samt Uncharted 3.
Har sökt lite och kommit fram till att det måste vara motion blur som gör mig illamående.

Men förstår inte riktigt vad det är? Spelen blir i princip ospelbara för mig. Kan man göra något åt det?
Tror inte jag kan vara den enda med detta problemet

Edit: La nog tråden i fel forum, får gärna flyttas till rätt av mod!

Permalänk
Medlem

Det kan inte ha med 30fps som är i dessa spel, kanske i kombination med motion bluren?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Det kan inte ha med 30fps som är i dessa spel, kanske i kombination med motion bluren?

Om inte annat så lär väl behovet av motion blur öka vid lägre fps.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Motion blur är exakt vad det låter.
Den gör att allt som rör sig blir blurring, inkluderar allt när du rör kameran vilken get upphov till illamående eftersom hjärnan förväntar sig annat.

Permalänk
Medlem

Meklozin (postafen) är en möjlig lösning. Mycket effektivt mot rörelsesjuka. Finns något tuggummi som heter Calma också men vet inte hur effektivt det är, har dock gett patienter mängder med postafen under åren och det har bra effekt på många olika sorters illamående.

Sedan kan man ju diskutera om det är värt att medicinera för att spela ett visst spel.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Är ju en del som är kritiska till motion blur och påstår att det inte realistiskt alls, efter som hjärnan är väldigt bra på att kompensera för snabba rörelser och man upplever det inte alls som ett blur... Kanske därför man reagerar sådär?

Samma kan väl sägas om depth of field... det funkar väl så länge man inte försöker titta på något annat på skärmen xD

Permalänk
Avstängd

Jag tycker motion blur är helt värdelöst skit i alla spel oavsett fps för vem fan vill ha extra släpig blur utan vinst grafiskt eller i prestanda och stänger alltid av skiten och min åsikt är att det är helt kasst och tycker man man kan få lite åksjuke känsla även med bra fps och spelen ser bättre ut med den off

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är ju en del som är kritiska till motion blur och påstår att det inte realistiskt alls, efter som hjärnan är väldigt bra på att kompensera för snabba rörelser och man upplever det inte alls som ett blur... Kanske därför man reagerar sådär?

Samma kan väl sägas om depth of field... det funkar väl så länge man inte försöker titta på något annat på skärmen xD

Så som det används så är det generellt inte realistiskt, men det är ju inte heller där för att vara realistiskt.

Kan absolut tänka mig att det är därför vissa blir illamående.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Så som det används så är det generellt inte realistiskt, men det är ju inte heller där för att vara realistiskt.

Kan absolut tänka mig att det är därför vissa blir illamående.

Det var mer än vad jag visste, funktionen finns alltså enbart för att hjälpa till vid låg fps?

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt om det är en effekt som används för att bättre dölja fps drop och stuttering?
Med tanke på hur snyggt spelet är och vilken hårdvara det körs på kanske det är ett måste..

Att ta någon tablett för att kunna spela är uteslutet

Segt att man köpte konsolen enbart för Horizon, Uncharted 4 (verkar också ha dessa problemen) och RDR2 men men.

Permalänk

Leta upp hur man ökar Field of View, när jag spelade Bioshock Infinite blev jag åksjuk som fan. Det löste sig genom att leta upp configfilen och öka FoV det dubbla från vad spelets egna inställningar tillåter.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det var mer än vad jag visste, funktionen finns alltså enbart för att hjälpa till vid låg fps?

Det finns säkert olika användning men jag uppfattar iaf huvudanledningarna antingen att man söker en effekt ("wow, så fort det går") eller att man spacklar över att det känns för hackigt på grund av låg fps (i linje med varför traditionell film i 24fps fungerar skapligt bra).

En realistisk effekt vet jag inte om man har någon möjlighet att uppnå med dagens teknik (i allmänt bruk). det lär ju kräva att man vet vad spelaren vill följa med blicken, fokusera på, osv?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

jag upplever som wow vad snabbt är målet med motion blure som funkar i video/film men failar grovt när det kommer till spel och tror inte prestandan är någon faktor alls eller som fxaa som kompenserar grafiskt genom "blure" utan motion blure är ett försök att få saker att upplevas som intensivare genom att skapa tunnelseende

Jag avskyr det och kan spela max en timme innan jag känner jag mig illamående och gillar det inte grafiskt för spelen blir fular och man känner sig blä och som sagt kör jag alltid med det av och förstår inte alls varför det är så populärt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w