USB-uttag på 3A, 5V till bilen för Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

USB-uttag på 3A, 5V till bilen för Raspberry Pi

Jag har en Raspberry Pi med en UPS PIco monterad. Tillverkaren av UPS Pico föreslår att enheten ska matas med 3A och 5,2V. Just nu sitter den ansluten till en cigarettladdare som matar ut 2,4A och 5V. Den klarar inte av att mata enheten vilket innebär att den växlar mellan ström- och batterimatningsläget hela tiden. När jag testkör den inomhus med 2,4A och 5,2V så växlar den inte fullt lika ofta. Om 0,2V gör sån stor skillnad eller om matning är jämnare inomhus vet jag inte.

Jag har iallafall letat igenom flera cigarettladdare och de flesta leverera bara 2,4A. Det finns några som har stöd för Quick Charge som levererar upp till 3A, om enheten har stöd. Det har inte Raspberry Pi. Det närmsta jag har hittat är denna från HitCar som ansluts direkt till 12V.

Är det någon som har en produkt att rekommendera eller ska man testa med lösningen från HitCar och hoppas på det bästa?

Permalänk
Inaktiv

Lösningen från HitCar ser väl rätt nice ut. Då får du även uttaget över för eventuell telefon och så

Vad gör du med Pin i bilen?

Permalänk
Medlem

@Milhouse: Aldrig haft problem att driva raspberry pi med en laddare som ger mer än 2 amp,
det många dock gör är att dom använde sladdar som inte stödjer så hög amp och då går det inte,
Med andra ord är du säker på att din laddare verkligen ger 2,4 amp testa att byta sladd.
(är dock otroligt många laddare som säger sig kunna leverera höga amp tal när dom i verkligheten inte klarar det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Lösningen från HitCar ser väl rätt nice ut. Då får du även uttaget över för eventuell telefon och så

Vad gör du med Pin i bilen?

Lösningen från HitCar är något som jag tänkte mig som en slutlig lösning. Men jag hade gärna viljat veta att allt fungerade som det ska innan jag börjar göra fasta monteringar i bilen. Fast skaffar man ett USB-uttag så kan det i värsta fall användas till annat.

Raspberryn är tänkt att användas som en wifi-hotspot med Airplay-stöd så att man kan spela musik trådlöst från telefonen.

Skrivet av aragon:

@Milhouse: Aldrig haft problem att driva raspberry pi med en laddare som ger mer än 2 amp,
det många dock gör är att dom använde sladdar som inte stödjer så hög amp och då går det inte,
Med andra ord är du säker på att din laddare verkligen ger 2,4 amp testa att byta sladd.
(är dock otroligt många laddare som säger sig kunna leverera höga amp tal när dom i verkligheten inte klarar det)

Kanske värt att testa med en annan USB-sladd. Har tyvärr ingen multimeter i närheten så kan inte mäta uteffekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milhouse:

Lösningen från HitCar är något som jag tänkte mig som en slutlig lösning. Men jag hade gärna viljat veta att allt fungerade som det ska innan jag börjar göra fasta monteringar i bilen. Fast skaffar man ett USB-uttag så kan det i värsta fall användas till annat.

Koppla in kabeln från HitCar på en sån här

Permalänk
Medlem

Tänk på att du behöver någon lösning för att säkert stänga av enheten när du slår av bilens tändning om du inte hårdkopplar den mot batteriet och startar slår av den manuellt.

Permalänk
Rekordmedlem
Permalänk
Medlem

2 x 2500 mA

Permalänk
Medlem

Se upp med billiga usb-kbalar från kina. Jag sprang runt och letade powerpacks och eladaptrar som skulle fungera med en Pi som strulade. Visade sig att kabeln var dålig, inte PIen eller strömkällan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tänk på att du behöver någon lösning för att säkert stänga av enheten när du slår av bilens tändning om du inte hårdkopplar den mot batteriet och startar slår av den manuellt.

Många bilar har cigguttag som är always on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frifrakt:

Många bilar har cigguttag som är always on.

Skulle säga att det är ovanligt i nyare bilar.