USB-uttag på 3A, 5V till bilen för Raspberry Pi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2004

USB-uttag på 3A, 5V till bilen för Raspberry Pi

Jag har en Raspberry Pi med en UPS PIco monterad. Tillverkaren av UPS Pico föreslår att enheten ska matas med 3A och 5,2V. Just nu sitter den ansluten till en cigarettladdare som matar ut 2,4A och 5V. Den klarar inte av att mata enheten vilket innebär att den växlar mellan ström- och batterimatningsläget hela tiden. När jag testkör den inomhus med 2,4A och 5,2V så växlar den inte fullt lika ofta. Om 0,2V gör sån stor skillnad eller om matning är jämnare inomhus vet jag inte.

Jag har iallafall letat igenom flera cigarettladdare och de flesta leverera bara 2,4A. Det finns några som har stöd för Quick Charge som levererar upp till 3A, om enheten har stöd. Det har inte Raspberry Pi. Det närmsta jag har hittat är denna från HitCar som ansluts direkt till 12V.

Är det någon som har en produkt att rekommendera eller ska man testa med lösningen från HitCar och hoppas på det bästa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Lösningen från HitCar ser väl rätt nice ut. Då får du även uttaget över för eventuell telefon och så

Vad gör du med Pin i bilen?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

@Milhouse: Aldrig haft problem att driva raspberry pi med en laddare som ger mer än 2 amp,
det många dock gör är att dom använde sladdar som inte stödjer så hög amp och då går det inte,
Med andra ord är du säker på att din laddare verkligen ger 2,4 amp testa att byta sladd.
(är dock otroligt många laddare som säger sig kunna leverera höga amp tal när dom i verkligheten inte klarar det)

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Killbom:

Lösningen från HitCar ser väl rätt nice ut. Då får du även uttaget över för eventuell telefon och så

Vad gör du med Pin i bilen?

Lösningen från HitCar är något som jag tänkte mig som en slutlig lösning. Men jag hade gärna viljat veta att allt fungerade som det ska innan jag börjar göra fasta monteringar i bilen. Fast skaffar man ett USB-uttag så kan det i värsta fall användas till annat.

Raspberryn är tänkt att användas som en wifi-hotspot med Airplay-stöd så att man kan spela musik trådlöst från telefonen.

Skrivet av aragon:

@Milhouse: Aldrig haft problem att driva raspberry pi med en laddare som ger mer än 2 amp,
det många dock gör är att dom använde sladdar som inte stödjer så hög amp och då går det inte,
Med andra ord är du säker på att din laddare verkligen ger 2,4 amp testa att byta sladd.
(är dock otroligt många laddare som säger sig kunna leverera höga amp tal när dom i verkligheten inte klarar det)

Kanske värt att testa med en annan USB-sladd. Har tyvärr ingen multimeter i närheten så kan inte mäta uteffekten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Milhouse:

Lösningen från HitCar är något som jag tänkte mig som en slutlig lösning. Men jag hade gärna viljat veta att allt fungerade som det ska innan jag börjar göra fasta monteringar i bilen. Fast skaffar man ett USB-uttag så kan det i värsta fall användas till annat.

Koppla in kabeln från HitCar på en sån här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

Tänk på att du behöver någon lösning för att säkert stänga av enheten när du slår av bilens tändning om du inte hårdkopplar den mot batteriet och startar slår av den manuellt.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

2 x 2500 mA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Se upp med billiga usb-kbalar från kina. Jag sprang runt och letade powerpacks och eladaptrar som skulle fungera med en Pi som strulade. Visade sig att kabeln var dålig, inte PIen eller strömkällan.

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tänk på att du behöver någon lösning för att säkert stänga av enheten när du slår av bilens tändning om du inte hårdkopplar den mot batteriet och startar slår av den manuellt.

Många bilar har cigguttag som är always on.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Frifrakt:

Många bilar har cigguttag som är always on.

Skulle säga att det är ovanligt i nyare bilar.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen