Permalänk
Medlem

Hjälp om dator bygge.

Tjena tänkte köpa en ny gaming dator.
Men är lika dålig på dator delar som att bygga rymdraketer.

Tänkte köpa en dator för ca 25k.

Men vad är bäst? köpa en färdig gaming dator eller gå in på nån firma och be dom bygga ihop en dator åt en?
Eller kan någon snäll på denna sida sätta ihop en ordentlig dator till mig

Mvh/Theqqrt

Permalänk
Avstängd

@theqqrt: Det är en hyffsat onödig utgift att be en butik bygga burken åt dig, bäst är att göra det på egen hand, det är tämligen enkelt

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

Okej tack för snabbt svar.

Okej får kanske testa bygga en egen dator. Finns det nå delar som inte går att använda med varandra eller är det bara shoppa lös?

Permalänk
Medlem

Ja det är viktigt att se till att alla komponenter är kompatibla med varandra. Det handlar oftast om moderkort, processor och internminne. Vill du inte sätta in dig i datorbygge själv (som är lättare än man tror) kan tex Inet plocka ihop den åt dig för några hundra.

Förövrigt så får du det bästa som finns om budgeten är 25kkr. Exempel.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11410971/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Får kanske ta och läsa lite så man lär sig lite

Men om det bara kostar några hundra då går jag förmodligen in på inet och ber dom sätta ihop en åt mig bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av tfwo:

@theqqrt: Det är en hyffsat onödig utgift att be en butik bygga burken åt dig, bäst är att göra det på egen hand, det är tämligen enkelt

Kan ej med gott samvete rekommendera en nybörjare att bygga en dator som kostar 25k när det är hans första gång. Enkelt att böja pins, speciellt för den som inte är insatt. Hade iaf rekommenderat att han låter inet bygga den för 799. Det är min åsikt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theqqrt:

Tack för svar.

Får kanske ta och läsa lite så man lär sig lite

Men om det bara kostar några hundra då går jag förmodligen in på inet och ber dom sätta ihop en åt mig bara

Ifall du använder Inets "https://www.inet.se/datorbyggare" så ingår monteringen kostnadsfritt.

EDIT.
Exempelvis
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11411057/
(Bildlänk funkar av något okänd anledning inte)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muli:

Kan ej med gott samvete rekommendera en nybörjare att bygga en dator som kostar 25k när det är hans första gång. Enkelt att böja pins, speciellt för den som inte är insatt. Hade iaf rekommenderat att han låter inet bygga den för 799. Det är min åsikt iaf.

Du har en poäng i det du säger, jag tänkte verkligen inte så långt! din åsikt är korrekt

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms