HTC Vive Pro - Bra läge att ge sig in i VR?

Permalänk
Avstängd

HTC Vive Pro - Bra läge att ge sig in i VR?

Hej.

Har varit en supporter för VR ett längre tag nu men har faktiskt inte köpt något headset ännu, men nu iom Vive Pro så tycker jag ändå att tekniken är något sånär mognare än första versionerna som kom. Visst det är inte en Vive 2 utan något mer av mellanting innan nästa generations headsets kommer..

Men jag känner ändå att iom Vive Pro så är det nog läge att införskaffa en VR hjälm. Ocolous har ju sagt att de inte planerar att lansera en ny VR hjälm under 2018, och jag vet inte om jag orkar vänta mycket längre..

HTC har sagt Q1 för lanseringen av Pro, men Q1 är väll snart slut.. Och man kan tänka sig att det tar lite längre tid för den att lanseras i Sverige också. Men jag hoppas verkligen att vi har hjälmen i butiker innan sommaren iaf..

Men man kan ju undra hur mycket de gamla versionerna sjunker i pris när Pro lanseras? Är lite små sugen på att köpa ocolous eller original Vive bara för att jag inte orkar vänta längre, men det vore nog ett av de dummaste dragen man kan göra just nu?

Många tror att HTC ska ge ett release datum samt pris på enheten nu under GDC mässan som börjar idag, men vi får väll se.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag läste en review av samsungs VRheadset som de tagit farm tillsammans med microsoft. Detta har samma upplösing som vive pro kommer ha.
Det var en herre som gillade Elite dangerous ganska mycket och han hade skaffat eller testat typ allt som finns på markanden.
Det han tyckte om samsunghetsetet kommer ju inte gälla för vive pro rakt av, men just upplösningen tyckte han var något av en besvikelse. Ja, det var bättre. Men det var fortfarande så stora pixlar att man störde sig på detta på ungefär samma sätt. Man ser pixlarna och det svarta emellan även med aningen högre upplösning. Fördelen är att hjärnan ofta hjälper till och suddar bort de här problemen efter ett tag men det gällde tydligen lika mycket för upplösningen oculus/vive körde och den som samsungheadsetet använde.
Verkar alltså som att det behövs en större bump i upplösningen innan man hittar ett "good enough"-läge.
Värt att tillägga är om man har lite problem att läsa text på grund av för låg skärmupplösning så kommer denna att bli lite skarpare (såklart) så det är en definitiv förbättring. Men begränsad.

Själv vet jag inte. Har inget VRheadset men var ganska pepp på lite högre upplösning innan jag läste detta och ja... lite mindre pepp efter läsningen.
Jag sitter själv och velar lite om man ska skaffa ett headset eller inte nu men jag lutar nog åt att skaffa ett billigare (oculus rift för under 5000 spänn typ) och spara det större utlägget tills det kommer en bättre version som kan erbjuda en större uppgraderingar. Gissningsvis kommer det väl hända en hel del närmsta 2-3 åren inom VR.

Men ja, vad som är rätt val är ju jättesvårt. Verkar onekligen skönt med trådlöst (för det har väl vive pro?)...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Upplösningen spelar olika stor roll beroende på spelet. Ett bra exempel är GORN som fungerar alldeles utmärkt med upplösningen på nuvarande Vive, men spel som H3VR, Pavlov och andra realistiska shooters lider ganska rejält av den låga upplösningen imo. I H3VR så blir det omöjligt att sikta på något som är långt bort och iron sights på de flesta vapen ser ut som skit.

Om man är sugen på VR så skulle jag leta efter ett beggat Rift (eller ett nytt om man har pengar), linserna på Rift ska tydligen ha mer fokus runt hela linsen så att säga. Linserna på Vive har bäst fokus i mitten på linserna och det gäller att justera in linserna och headsetet jävlat perfekt för att allt ska se bra ut.

Om bara headsetet kommer kosta under 5k nu när det sägs komma Q1 så slår jag till direkt, är du sugen och har pengar så tycker jag du ska köpa Vive pro när hela kitet kommer, det är förbannat coolt.

Den trådlösa modulen som HTC ska släppa blir nog ett köp direkt också, kabeln är rena helvetet, speciellt i spel som man vänder sig om konstant åt samma håll.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Avstängd

Visst vore det bättre att vänta, men nu kliar det så pass i köp fingret att jag nästan är på väg att köpa den befintliga Viven, vilket vore ordentligt puckat när den nya snart är på väg.

När det gäller teknik så är det ju alltid så att det alltid kommer något bättre runt hörnet så att säga, dock så undrar man varför tex Ocolous dröjer så pass länge med en ny version? det har helt enkelt inte kommit några nya paneler som de är nöjda med?

Sen vore det ju bra om de kunde bygga hjälmarna så att det gick att byta ut Panelerna mot nya när det kommer något bättre, så man inte behöver byta ut hela kittet..

Permalänk
Medlem

@Dredd:
Det är lite av det vive gör. Du kan ha kvar huvudbandet, kontrollerna och stationerna men du byter egentligen bara skärm och linspaketet tillsammans med de sensorer. Inte så mycket smidigare än att bara byta allt.
Jag tror prislappen på pro kommer lägga sig på närmare 8-10 papp där om vanliga vive håller samma prislapp dvs.

Anledningen jag tror oculus inte byter panel är samma som vive inte heter vive 2, det är inte en ny generation där det är för få som kommer hosta upp för en helt ny (dyrare) enhet mot att ha kvar den de redan har och när vi står precis innan en ny generation paneler (troligtvis) och främst grafikkort.

Jag hade velat ha högre upplösning men och steget upp i 1440p från 1080p är ett steg så är det inte tillräckligt för den ökade kostnaden för oculus men där vive kör det som en mer testvariant som de vet inte kommer säljas många av och därför säljer hjälmen löst (vad jag hört).

Får se hur framtiden ser ut men för oculus så är högre upplösning och bättre optik en sak de behöver förbättra (även om optiken är bättre än vive)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Blir nog ingen Vive Pro iaf.
Både Inet och Webbhallen listar endast hjälmen för 9000 :-
Då landar ett helt paket på c.a 15 000 :- vilket känns helt absurt.

Däremot ifall de nu sänker original Vive paketet till 5500 :- (HTC sa att vanliga Viven sänks med 100$ så kan det ju vara läge att kliva in på den... Knappast att Pro versionen skulle vara värd 3x pengarna som vanlig Viven kostar...

Permalänk
Medlem

Den upplevda upplösningen på Vive Pro är som sagt bara marginellt bättre. Vänta till gen 2.0 som kommer 2019/2020 eller köp en billig Rift.

Permalänk
Medlem

800$ blir alltså 9000 sek. Antar de blir billigare köpa via HTC. Hade de fixat rgb display så man slipper screendoor så hade det tillsammans med upplösningen vart ett stort lyft.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Blir nog ingen Vive Pro iaf.
Både Inet och Webbhallen listar endast hjälmen för 9000 :-
Då landar ett helt paket på c.a 15 000 :- vilket känns helt absurt.

Däremot ifall de nu sänker original Vive paketet till 5500 :- (HTC sa att vanliga Viven sänks med 100$ så kan det ju vara läge att kliva in på den... Knappast att Pro versionen skulle vara värd 3x pengarna som vanlig Viven kostar...

Enligt Inet:

HTC VIVE PRO
8 999 kr

HTC Vive Base Station
1 529 kr

HTC Vive Controller
1 499 kr

= 12027 kr.

Har jag glömt något? Trådlös adapter med eller?
Kan hålla med om att det är dyrt. Inte ens testat på HTC vive, än. Men nångång sen blir det av.

Antingen vanliga htc vive, eller pro. Pro lär sänkas så småningom med så. Kul att dom fixat bättre upplösning iallafall!

edit: Såg att dom sålde kontroller styckvis. Hmm. Samma sak med bas station. 15 lax är fan för dyrt, håller med. Blir nog vanliga htc vive, eller vänta tills VR pris sänks sen.. Men HTC pro verkar va grym, dock för mycket pengar för VR tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Hänger inte med gällande prissättningen på gamla Viven, HTC sa ju att den skulle sänkas med 1000 kr. Inet och Webbhallen listar det gamla Vive paketet för 6 490 kr, vet ni om den kostade 7490 kr innan nyheten igår? eller har de inte sänkt priset på gamla ännu?

Edit : Verkar som om 1000 kr sänkningen redan är inräknad i priset på 6 490 kr, men vad jag har för mig så kostade den även det innan nyheten igår, inet skriver på Facebook att : "Nu sänker vi priset Permanent" dvs att enheten redan innan var prissänkt men nu kommer den ha det priset permanent... Vilket känns som en blåsning...

Känns lite som om VR marknaden nu har skjutit sig i foten iom HTC Vive Pro, inte många som kommer att köpa ett helt nytt system med Pro Viven pga att man landar på c.a 15k om man ska ha allting. Sen inte många som kommer att köpa den gamla Viven för 6500 :- iom att det redan finns ett bättre headset på marknaden, och folk kommer kanske då hellre avvakta tills Pro versionen faller i pris.

Antalet personer som redan har gamla Viven som sen uppgraderar till Pro versionen för 9k är nog också minimal. Känns som ett redigt Moment 22 vi har hamnat i, kanske dags för ett nytt uttryck typ Moment 44.

Hade gamla Vive paketet nu hamnat på 5500 :- (kostar 5000 :- i USA tex) så skulle jag nog ha köpt det, men inte för 6500, då väntar jag ett år till

Permalänk
Inaktiv

Begagnat brukar gå för runt 5500:-.

Själv gillade jag det mesta med Viven utom just upplösningen, samt linserna (tyvärr ingen höjdjustering för oss som inte har perfekt symetriska ögon, dvs ena ögat blir alltid oskarpt).

Väntade på detaljer kring Pro-modellen men priset är ju helt sjukt. Jag väntar på nextgen, om inte det kompletta Vive Pro-paketet prisätts mera rimligt (vilket kan ske, beroende på hur t.ex. Oculus och andra prisätter sina lanseringar).

Permalänk
Medlem

En begagnad Rift är helt klart rätt väg att gå om du vill köra igång lite med VR. Då kan du spara mellanskillnaden till nästa (riktiga) generation av VR-headsets, som garanterat kommer vara ordentligt mycket bättre än Vive Pro.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av evolution_revolution:

..........

edit: Såg att dom sålde kontroller styckvis. Hmm. Samma sak med bas station. 15 lax är fan för dyrt, håller med. Blir nog vanliga htc vive, eller vänta tills VR pris sänks sen.. Men HTC pro verkar va grym, dock för mycket pengar för VR tycker jag.

Mycket pengar. Köpte en Mavic Air för sparpengarna istället men kanske senare satsar på: Oculus’ $199 Go headset feels pretty good so far

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

jag tänker skippa htc vive pro HMD till min vive 1.0 om dom inte går ner i pris eller om pimax 8k blir någorlunda bra.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Suttit och väntat några år nu. Vill ha trådlöst, bättre upplösning och ett rimligt pris. Jag får nog vänta några år till.

Permalänk
Avstängd

Var helt inställd på att uppgradera min Vive till Pro, men 899$ för endast "masken" är helt absurt.
Speciellt då reviews av Pro versionen varierar ganska kraftigt.

Permalänk
Medlem

Räcker det med headset paketet om man ska lira racingspel med ratt? eller måste man ha det som är med i "hela kitet"?

edit: ja jag måste ha basstationer..

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Räcker det med headset paketet om man ska lira racingspel med ratt? eller måste man ha det som är med i "hela kitet"?

edit: ja jag måste ha basstationer..

Jag har hört många på iRacing forumet köra Windows VR lösning från t.ex. samsung och lenovo. Där kan man också få 1440p i 90Hz och trackingen är good enough för racingspel verkar det som.
Dock kostar de också 5000kr vilket jag tycker är för mycket då panelerna i sig är sämre vad jag vet samt sämre tracking och mer strul

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14