Server - Köpråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Server - Köpråd

Hej,

Är i tanken att uppgradera min gamla media/plex/miniITX server för att kunna klara av mera konverteringar av filerna då jag kommer dela ut till 10~ enheter till,samt hosta några hemsidor/servers. finns det några tips på köpa begagnade servers såsom ggsp, tyckte dom hade lite av towers då jag gärna slipper ett 2U rack för ljudnivåns skull då jag antar dom kan leva om ganska mycket, och måste tyvärr ha den i samma rum som speldatorn.

"Kraven" är väl ungefär
2*Xeons 6-cores
96~ram
Samt stöd för 6G med 3.5" hdd(6 platser räcker, helst 8)
Låg ljudnivå,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2007

om rack inte är ett val (nyare hp/dell är tysta nog att ha i samma rum numera om det inte är tung belastning, Annars valfritt supermicro i x10/11 serien (skulle nog rekommendra med dubbla 10g nic för framtidssäkerhet, sen 2x xeon hexacore, och ram, kikade lite lätt och runt 13k, men det är räknat med 16 eller om det var 32gig ram, så säg ca 16-18 för dom grejerna på newegg.

Gällande 6g, får du kika på nåt vettigt lsi kort som klarar det, har dålig koll på varianterna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

@cuda99: Antar att det är mest nya komponenter då? Letar som mest efter begagnat för en bättre kurs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2007

@Rizeeu: begagnat är lite svårare, då delarna du letar efter inte är så gammla,

vad är budget så ger det lite bättre svar, men kan tyvärr säga att om det är under 10 så är det garanterat beggad server som är nära på enda valet, iallafall med den speccen.

Räknade på mitt kommande bygge, och då jag inte behöver lika mycket ram i start så kommer det komma senare, men exlusive diskar vilket finns i blandade storlekar hemma, 10 om jag bara startar med ena prollen, 17 om jag ska köra fullbestyckad direkt med 32 gig ram tror jag det var.

Annars kan jag rekommendera GGSP, min senaste labbserver gick på 5k för en r710 med 12 cores, 32gig ram, dock inga hårddiskar inräknade

Det kan vara meck att ordna med hdd-burar i towerchassin, men som sagt, nyare rack låter inte så fasligt mycket med rätt omhändertagande

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

@cuda99:

Är en R710 jag har kollat på(dock så verkar dom inte ha vaggor till 3.5") men är lite orolig hur mycket ett rack låter, då den kommer ligga tvärsöver sovrummet så det var därför jag letade efter tower istället, men kanske måste gå på ett rack ändå. Helst under 10, 5-8 som ditt pris är väl helst där jag vill landa. Diskar finns hemma så det är ingenting jag behöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Rizeeu:

@cuda99:

Är en R710 jag har kollat på(dock så verkar dom inte ha vaggor till 3.5") men är lite orolig hur mycket ett rack låter, då den kommer ligga tvärsöver sovrummet så det var därför jag letade efter tower istället, men kanske måste gå på ett rack ändå. Helst under 10, 5-8 som ditt pris är väl helst där jag vill landa. Diskar finns hemma så det är ingenting jag behöver.

Kika med ggsp, fick snabb hjälp och jag vet att det finns info på hur man kan modda fläktarna att inte vara muppiga med ljudnivån om det behövs, finns både här och på google.

Gällande disk så ska inte 3.5 vara något problem,köpte med 6 vaggor direkt, la dock till en ssd så det körs 2x2 tb och 4x1tb + en ssd för allt, en freenas vm har hba kort i passthrough så den har direktaccess för diskarna och sen delar ut en nfsshare som esxin har access att lagra vm:ar på, måste dock ordna till l2arc (eller om det var zil) till den sen för att snabba upp vm:arna lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Svårt att hitta något med den kravspecen som inte låter som en jumbojet. Jag skulle försöka hitta en lösning med en CPU och använda ett stort konsumentchassi (med ljuddämpnig helst) så det finns plats för en stor CPU-kylare. DELL/HP/Supermicro/Intel använder alla många små fläktar med enorma hastigheter för att få ner höjden så mycket som möjligt.

12 kärnor på 85 W, jag förstår att det ligger utanför budget men utifrån dina krav en perfekt CPU
https://ark.intel.com/products/126155/Intel-Xeon-Silver-4116T...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Hejsan
Har en av följande till salu:
IBM x3550 M4 (7914)
2x Intel Xeon E5-2660 2.2Ghz
384Gb RAM (High-speed DDR-3 SDRAM Registered DIMMs)
8x300Gb SAS 15k RPM

Om det nu hade varit intressant!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Rizeeu:

@cuda99:

Min fundering ligger lite kring vad exakt som ska virtualiseras, du nämnde hemsidor och några servrar.
du kan garanterat köra 6-8 rätt tunga servrar utan att det blir problem så länge inte dom behöver konstant tillgänglighet till viss mängd cpu/minne, om du kan ge ett ungefärligt axplock på servrar kanske vi kan slänga ihop ett vettigare pris/maskin?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

@cuda99:

Har inte riktigt planerat vad jag ska köra än, kommer säkerta labba vidare och hitta mera saker, men det enda jag vet som ska köras nu är Plex som ska kunna klara av att transcoda vid behov till minst ~3 enheter, samt 2 mumble & 2 teamspeakservers, sen kommer det säkert tillkomma nånting eftersom.
Sen så kommer jag sätta upp en Nextcloud också.

Hemsidorna är mest för till för sonarr/radarr/ombi för att automatisera plex.

Tack för alla svar, oerhörd hjälp

Hittade http://ggsp.se/hp/647-hp-proliant-ml350-g6-1xe5502-4gb-8x35-p... , har skickat ett mail till ggsp tidigare idag men har ej fått något svar än, den där är ju ungefär det jag har tänkt, förutom att byta ut till 6-cores samt mera minnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Rizeeu:

@cuda99:

Har inte riktigt planerat vad jag ska köra än, kommer säkerta labba vidare och hitta mera saker, men det enda jag vet som ska köras nu är Plex som ska kunna klara av att transcoda vid behov till minst ~3 enheter, samt 2 mumble & 2 teamspeakservers, sen kommer det säkert tillkomma nånting eftersom.
Sen så kommer jag sätta upp en Nextcloud också.

Hemsidorna är mest för till för sonarr/radarr/ombi för att automatisera plex.

Tack för alla svar, oerhörd hjälp

Hittade http://ggsp.se/hp/647-hp-proliant-ml350-g6-1xe5502-4gb-8x35-p... , har skickat ett mail till ggsp tidigare idag men har ej fått något svar än, den där är ju ungefär det jag har tänkt, förutom att byta ut till 6-cores samt mera minnen.

Ser utmärkt ut, kom också för bövelen ihåg (en del missar) att bara för att du använt 6st vcpuer betyder inte att du inte kan ha ingång fler maskiner, om det är enkel last kan man ofta ha bra många fler vm:ar igång än vad man tror