HTC Vive Pro lanseras den 5 april – kostar 8 999 kronor

Permalänk
Medlem

Det kommer nog inte gå något vidare. Det hade sannolikt varit avsevärt smartare att vänta och satsa på ett riktigt 2.0-headset till PC istället för detta mellanting.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Vad om trådlöst?

Vill aldrig gå omkring med en kabelvärva runt om mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vad om trådlöst?

Till sommaren. Priset okänt.

Permalänk
Medlem

Displayerna som används i Vive Pro är väl samma som finns i Samsung Odyssey så det känns lite tufft att acceptera prislappen på Pro'n. Hoppas att de gjort den lite mer "svett-tålig" då det inte verkar vara ovanligt att nuvarande Vive dör pga fuktskador från svett.

Tror jag skippar detta headset själv. Kör egentligen bara Elite Dangerous i VR och där fungerar mitt windows mixed reality-headset utmärkt.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Folk har pengar bara att man väljer att lägga de på olika områden 9000kr är inte så mycket att lägga för en uppgradering efter två år om man uppskattar vr blir inte ens 400kr/månad. Vet många som lägger mer än det på att ha tv kanaler eller snusar. Många köper en ny smart telefon efter 24 månader för nästan 10 000 trots att den gamla fungerar utmärkt.
Jag kommer överväga en uppgradering så fort jag fått i orning Vr ytan i min nya lägenhet men tror jag stannar på original vive och hoppas på att nästa blir 4k.

Absolut, men dessvärre är andelen som är förberedda att spendera så pass mycket på VR försvinnande liten, och går inte att jämföras med etablerade saker som TV, mobil, kanaler samt snus. Hade uppgraderingen i upplösning varit markant hade det varit mer attraktivt, men i detta fall är det bara en mindre uppgradering. Med Oculus Rifts prissättning lär Vive Pro knappast ens utgöra någon form av konkurrens, inte ens gentemot deras egen vanliga Vive.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Folk missar här att det är en PRO version som är främst till utvecklare och professionella. Ändå högt pris sure, men dom som behöver denna upplösningen som uppgradering kan säkert punga ut.

Jag är sugen men avvaktar hellre något år innan jag uppgraderar min Vive + Audio deluxe

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Blir till att testa en hos en rik och skrytsam person som blir glad över att jag imponeras av dennes HTC Vive Pro! Jag får testa gratis då och snubben känner sig uppskattad. Win-Win!

Så här är det: när VR blir konsumentvänligt på riktigt då släpps även Half-Life 3.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Folk missar här att det är en PRO version som är främst till utvecklare och professionella. Ändå högt pris sure, men dom som behöver denna upplösningen som uppgradering kan säkert punga ut.

Jag är sugen men avvaktar hellre något år innan jag uppgraderar min Vive + Audio deluxe

Håller med om att folk verkar missa PRO tillägget. De som klagar på att VR är för dyrt att komma igång med verkar ha missat att de faktiskt sänkte priset med 1000 kr på vanliga Vive.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Tänkte köp direkt, sen såg jag att det bara var headset. Bättre att vänta och se hur oculus nya ser ut, den visas antagligen i maj.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är dock inte till PC utan är en helt fristående plattform.

Skrivet av ggalaxyy:

Folk missar här att det är en PRO version som är främst till utvecklare och professionella.

Nej, det är det inte. Det är bara något de har sagt för att försöka rättfärdiga priset. Ungefär lika rimligt som att 4K-skärmar skulle vara särksilt ägnat åt proffs. Det är knappast första gången termen "pro" används fritt för kringutrustning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det kommer nog inte gå något vidare. Det hade sannolikt varit avsevärt smartare att vänta och satsa på ett riktigt 2.0-headset till PC istället för detta mellanting.

Mja, hårdvaran hänger inte med ordentligt för att klara dubbel upplösning än, vilket känns som ett naturligt steg för ett "2.0-headset".
Inte ens ett 1080ti fixar alla dagens titlar på max i 90 fps och det är fortfarande hyfsat dåligt stöd för SLI. Samt att krav på SLI hade gjort marknaden mer snäv än den redan är pga. hål i folks plånböcker.

Så jag förstår att de vill hålla marknaden vid liv med smärre uppgraderingar. Att de släpper Vive Pro är inget som påverkar utvecklingen av framtidens headset.

Att VR kommer bli stort som fan i framtiden är det ju ingen fråga om, men det kommer nog bannemig vara en guppig väg dit.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nej, det är det inte. Det är bara något de har sagt för att försöka rättfärdiga priset. Ungefär lika rimligt som att 4K-skärmar skulle vara särksilt ägnat åt proffs. Det är knappast första gången termen "pro" används fritt för kringutrustning.

Företaget har ju själva gått och och sagt det så jo det är det visst. Jag tror inte du hittar en mer kapabel VR HMD för ett billigare pris så deras prislapp är rättvisad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Folk missar här att det är en PRO version som är främst till utvecklare och professionella. Ändå högt pris sure, men dom som behöver denna upplösningen som uppgradering kan säkert punga ut.

Jag är sugen men avvaktar hellre något år innan jag uppgraderar min Vive + Audio deluxe

Vänta bara till CV2 kommer ut nästa år. HTC kommer gå i konkurs tack vare Oculus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Mja, hårdvaran hänger inte med ordentligt för att klara dubbel upplösning än, vilket känns som ett naturligt steg för ett "2.0-headset".
Inte ens ett 1080ti fixar alla dagens titlar på max i 90 fps och det är fortfarande hyfsat dåligt stöd för SLI. Samt att krav på SLI hade gjort marknaden mer snäv än den redan är pga. hål i folks plånböcker.

Så jag förstår att de vill hålla marknaden vid liv med smärre uppgraderingar. Att de släpper Vive Pro är inget som påverkar utvecklingen av framtidens headset.

Att VR kommer bli stort som fan i framtiden är det ju ingen fråga om, men det kommer nog bannemig vara en guppig väg dit.

Vilket är anledningen till att jag skrev att de borde väntat, inte att de skulle släppa 2.0 nu. Med tekniker som foveated rendering, ögonspårning och dylikt kan med pressa ned hårdvarukraven hos konsumenten ganska rejält samtidigt som upplösningen skjuter i höjden.

Och visst påverkar Vive Pro utvecklingen av framtida headset, i den benämningen att de har lagt stora resurser på att utveckla och lansera det. Det var dock inte poängen med mitt inlägg, utan endast att jag tror att Vive Pro kommer floppa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

hehe, aldrig en vive. Rift är så mycket bättre. Även om pro har högre res så är det inte värt priset.

Sätt bara pixel density till 2 i debugpanelen och då får mkt bättre skärpa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

Tänkte köp direkt, sen såg jag att det bara var headset. Bättre att vänta och se hur oculus nya ser ut, den visas antagligen i maj.

Skickades från m.sweclockers.com

Oculus lär inte släppa något nytt förrän 2k19. Då de inte planerar på att släppa Rift 1.5 likt HTC med Vive.

HTC har fortfarande riktigt dålig kvalitetskontroll, nästan alla jag känner med Vive har fått byta / köpa ny vive kontroller för att trackpaden slutar fungera efter någon månad. Bättre att vänta på att Valve släpper Knuckles.

Permalänk
Medlem

Alla klagar på priset men den här är ju gjort för professionellt bruk. För till exempel en urvecklare, forskare eller filmskapare är det inte lika farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

Alla klagar på priset men den här är ju gjort för professionellt bruk. För till exempel en urvecklare, forskare eller filmskapare är det inte lika farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ähh. Det är väl snarare marknadsföringsbenämning för att marknaden lättare ska kunna svälja det högre priset. Den nya varianten är knappast mer specifikt riktad mot enskilt marknadssegment än förra versionen.
HTC vive pro är väl lika specifikt företagsanpassad som playstation 4 pro eller gopro

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Den är dock inte till PC utan är en helt fristående plattform.
Nej, det är det inte. Det är bara något de har sagt för att försöka rättfärdiga priset. Ungefär lika rimligt som att 4K-skärmar skulle vara särksilt ägnat åt proffs. Det är knappast första gången termen "pro" används fritt för kringutrustning.

Pro är förkortningen för provocerande dyr.

Nästan lika dyr som en smartphone. Hugaligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

HTC vive pro är väl lika specifikt företagsanpassad som playstation 4 pro eller gopro

Därtill så har de länge sålt den vanliga Vive:n extra dyrt som "VIVE BUSINESS EDITION VR SYSTEM", med texten "VIVE Business Edition is the only VIVE headset authorized for out of home, business or professional use". Så enligt deras egen sajt får man inte använda Vive Pro professionellt.

Skrivet av henkiii:

Nästan lika dyr som en smartphone. Hugaligen!

Med handkontroller och tracking så kostar den 15000+frakt. Det är ganska ovanligt med smartphones som är dyrare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Med handkontroller och tracking så kostar den 15000+frakt. Det är ganska ovanligt med smartphones som är dyrare än så.

Det dyrt, men mobiler är även dyra.
Jämförelsepaket (och jag vet att det är lite extremt):

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Den är dock inte till PC utan är en helt fristående plattform.

Det vore lite väl att skriva att det är största VR-nyheterna någonsin och sen bara släppa en stand alone VR leksak. Kanske släpper ny rift också.

https://mobile.twitter.com/boztank/status/966386619845455872?...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det vore lite väl att skriva att det är största VR-nyheterna någonsin och sen bara släppa en stand alone VR leksak. Kanske släpper ny rift också.

https://mobile.twitter.com/boztank/status/966386619845455872?...

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker faktiskt inte alls att en ny Rift vore deras största nyhet dittills. PC VR är för dyrt och för krångligt för den stora massan. Man vet dessutom att Facebook utvecklar ytterligare ett fristående headset. Har väldigt svårt för att tro att de skulle ha en ny Rift på gång utöver dessa. Nej, vad mig beträffar så har Facebook övergett PC VR. Åtminstone hårdvarumässigt. Finns inga tecken som tyder på det motsatta vad jag vet.

Det kan mycket väl vara det rätta valet. Konsoler är populära av ungefär samma anledningar jämfört med PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Detta var typ min värsta farhåga. Extremt överpris, och det enbart för headsetet.

Jag är dock forfarande ett "fan" av varumärket Vive så länge de fortsätter att göra bra produker. Och jag gillade egentligen allt med 1.0, utom just upplösningen. Men tro fan heller att jag betalar 9k endast för headset.

Permalänk

Blir köpa en pimax 5/8k hmd istället inte värt 9k för vive pro

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nej, vad mig beträffar så har Facebook övergett PC VR. Åtminstone hårdvarumässigt. Finns inga tecken som tyder på det motsatta vad jag vet.

Oculus Head of Content, Jason Rubin, sa precis så här:

“I want to be really really clear here: PC is vital to the VR business. We think PC will lead the industry for the next decade or more,” he said. “There’s so much more we’re going to be able to do with VR, and PC is where we figure that out. So Oculus is investing just as much in PC as ever. We’re in all three categories [PC, mobile, and standalone], and plan to stay there.”