Permalänk

Ny spelburk för runt 22k

Hej allihopa.

Då det verkar som att min nuvarande burk har gett upp så är det dags att lite ofrivilligt uppdatera.
Spelar närvarande i 1080 på en 60 Hz skärm men siktar på att uppgradera till 1440p med 144 Hz när plånboken kommit ikapp lite.
Användningen kommer vara spelande samt videostreaming, alltså ingen rendering eller eget streamande.
Tänker avvakta och se om nvidia släpper någon info om nya kort under veckan annars är tanken att köra på ett 1080ti.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11413676

Är det jag har plockat ihop hittills, hade egentligen velat ha en kraftigare kylare men då jag tänkte köra på inets byggtjänst så har dom tyvärr en cap på kylarens tyngd.
Är öppen för förslag på det mesta så kör på!
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Använd nyckeln du har sen förut till windows 10 annars hittar du en för småpengar på nätet.
Ett förslag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11413709/

Permalänk
Skrivet av tung_man:

Använd nyckeln du har sen förut till windows 10 annars hittar du en för småpengar på nätet.
Ett förslag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11413709/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11413709/

Tack för förslaget.
Anledningen att jag valde Windows hos inet var att jag tänkte låta dem bygga ihop systemet åt mig, mest för att jag bara byggt en dator tidigare och inte känner mig helt hundra på att jag fixar att lösa eventuella problem vid bygget.
Tror du att det är värt att gå upp till 8700k vid enbart gaming?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Tack för förslaget.
Anledningen att jag valde Windows hos inet var att jag tänkte låta dem bygga ihop systemet åt mig, mest för att jag bara byggt en dator tidigare och inte känner mig helt hundra på att jag fixar att lösa eventuella problem vid bygget.
Tror du att det är värt att gå upp till 8700k vid enbart gaming?

Skickades från m.sweclockers.com

Angående bygget tror jag det går tämligen smärtfritt om du vill pröva själv. Personligen skulle jag lägga över 15k skulle jag försöka göra den så framtidssäker som möjligt dvs i7 (12trådar) före i5 (6trådar) men då kontentan blir ett klenare grafikkort såklart. I dagens läge tror jag i5 samt i7 presterar likvärdigt i de flesta titlar. Men utvecklingen går ju framåt inom en snar framtid kanske spelen tar 10-12 trådar då sitter man bra till med i7an lite så jag resonerar.

Permalänk
Skrivet av tung_man:

Angående bygget tror jag det går tämligen smärtfritt om du vill pröva själv. Personligen skulle jag lägga över 15k skulle jag försöka göra den så framtidssäker som möjligt dvs i7 (12trådar) före i5 (6trådar) men då kontentan blir ett klenare grafikkort såklart. I dagens läge tror jag i5 samt i7 presterar likvärdigt i de flesta titlar. Men utvecklingen går ju framåt inom en snar framtid kanske spelen tar 10-12 trådar då sitter man bra till med i7an lite så jag resonerar.

Förstår hur du resonerar men om jag förstått det hela rätt så tar väl inte spelen riktigt vara på ens 6 kärnor? Så än så länge känns det kanske långt till utnyttjandet av hyperthreading? Är som sagt ingen expert så rätta mig gärna.
Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Förstår hur du resonerar men om jag förstått det hela rätt så tar väl inte spelen riktigt vara på ens 6 kärnor? Så än så länge känns det kanske långt till utnyttjandet av hyperthreading? Är som sagt ingen expert så rätta mig gärna.
Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Hans burk är rätt najs så känns onödigt att posta en ny, saker jag skulle ändrat är:

* i7-8700k bytt mot i5-8600k, tycker personligen inte du behöver en i7 till enbart gaming, streaming/redigering hade varit anorlunda såklart! "Framtidssäkert"-tänket har aldrig funkat för mig, tidigare alltid kört i7 men känns inte som jag fått något extra för det och i dagens läge är det ju nästintill 0fps skillnad i spel på dessa modeller.

* Föredrar Asus moderkort, Z370-F är en bra mellanmodell för ca 2000kr.

* 500GB SSD / M.2, valet mellan SSD / M.2 lämnar jag till dig då jag personligen inte märker skillnad på dem. Men man vill nog ha mer än Windows+2 spel på SSD så minst en 500GB.

Sidenote: Jag köpte mitt Windows på Ebay för 39kr, funkar utmärkt och är självklart aktiverat och kontrollerat. Installerat med orginal ISO från Microsoft hemsida. Grafikkort är sjukt viktigt med 1440p, så MINST 1080Ti för att vara riktigt nöjd med en ny burk

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Köpte själv denna burk:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11376521/8700k-16gb-3000mhz-define-c-tg-nvme-s24-aio-f

Så hade jag ett GTX 1080 Ti liggandes som jag stoppade i!

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Denna med en i5-8600k och Z370-F var typ det jag köpte

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av Mordin:

Hans burk är rätt najs så känns onödigt att posta en ny, saker jag skulle ändrat är:

* i7-8700k bytt mot i5-8600k, tycker personligen inte du behöver en i7 till enbart gaming, streaming/redigering hade varit anorlunda såklart! "Framtidssäkert"-tänket har aldrig funkat för mig, tidigare alltid kört i7 men känns inte som jag fått något extra för det och i dagens läge är det ju nästintill 0fps skillnad i spel på dessa modeller.

* Föredrar Asus moderkort, Z370-F är en bra mellanmodell för ca 2000kr.

* 500GB SSD / M.2, valet mellan SSD / M.2 lämnar jag till dig då jag personligen inte märker skillnad på dem. Men man vill nog ha mer än Windows+2 spel på SSD så minst en 500GB.

Sidenote: Jag köpte mitt Windows på Ebay för 39kr, funkar utmärkt och är självklart aktiverat och kontrollerat. Installerat med orginal ISO från Microsoft hemsida. Grafikkort är sjukt viktigt med 1440p, så MINST 1080Ti för att vara riktigt nöjd med en ny burk

Mvh

Tack för svar!
Vad är de stora skillnaderna mellan z370-p och f?
Kommer inte att satsa på någon tyngre överklockning utan kommer nog köra stock tills det börjar kännas som en begränsning.
Kommer nog satsa på en 500gb ssd, känns inte som dom skillnader man ser mot m2 är värda prislappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Tack för svar!
Vad är de stora skillnaderna mellan z370-p och f?
Kommer inte att satsa på någon tyngre överklockning utan kommer nog köra stock tills det börjar kännas som en begränsning.
Kommer nog satsa på en 500gb ssd, känns inte som dom skillnader man ser mot m2 är värda prislappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja förutom det häftiga ljuset som kommer med Z370-F så:
* Ljudkortet ROG istället för Realtek, det har fler utgångar bland annat optisk S/PDIF.
* USB portar, har 3.1 gen 2 samt Type-C istället för enbart gen1
* 3-way SLI om du någonsin skulle ha de
* Bättre komponenter

Generellt är väl prime korten helt dugliga för överklockning också, men ROG står väl för top of the line helt enkelt - förmodligen enklare att överklocka.
Sen om det är värt pengarna är upp till dig, jag brukar gilla och köpa lite mer kvalité bara för att slippa eventuellt krångel, men jag kan tyvärr inte motivera någon annan att göra det för krångel är absolut inte uteslutet på någon modell, inte heller har jag "bevis" för detta så det är min egna preferens!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av Mordin:

Ja förutom det häftiga ljuset som kommer med Z370-F så:
* Ljudkortet ROG istället för Realtek, det har fler utgångar bland annat optisk S/PDIF.
* USB portar, har 3.1 gen 2 samt Type-C istället för enbart gen1
* 3-way SLI om du någonsin skulle ha de
* Bättre komponenter

Generellt är väl prime korten helt dugliga för överklockning också, men ROG står väl för top of the line helt enkelt - förmodligen enklare att överklocka.
Sen om det är värt pengarna är upp till dig, jag brukar gilla och köpa lite mer kvalité bara för att slippa eventuellt krångel, men jag kan tyvärr inte motivera någon annan att göra det för krångel är absolut inte uteslutet på någon modell, inte heller har jag "bevis" för detta så det är min egna preferens!

Då är jag med , tror jag :), är också lite av en man får vad man betalar för person så 1000 kr mer för moderkortet kanske är rätt smart.
Vad tror ni om kylaren? Hade som sagt velat ha nåt lite biffigare men iom inets byggservice regler är det ju tyvärr inte riktigt aktuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Då är jag med , tror jag :), är också lite av en man får vad man betalar för person så 1000 kr mer för moderkortet kanske är rätt smart.
Vad tror ni om kylaren? Hade som sagt velat ha nåt lite biffigare men iom inets byggservice regler är det ju tyvärr inte riktigt aktuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Kylaren du valt (Noctua NH-U12S) verkar ju vara populär både på andra siter och här bland Sweclockers medlemmar, den är säkerligen väldigt bra
(Recensionerna på Inet verkar väldigt lovande när personer skriver after/before temp samt CPU modell!)

Personligen körde jag Fractal Design Celsius S24 240mm och är väldigt nöjd med låg ljudnivå och bra kylning!
(Fick den för 699kr på rea och ligger generellt några grader under mina vänner som kör luft på typ samma system när vi spelar PUBG).

Det jag vill säga i slutändan är nog att båda är bra samt att luftkylning är både billigare och smidigare i många fall!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11414753/na
Har bytt ut moderkortet och slängt in ett grafikkort som jag tänkte köra på så länge inget nytt annonseras på GDC, några tankar om grafikkortet? Har inte hittat så många reviews på det men det jag hittat verkade positivt.
Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11414753/na
Har bytt ut moderkortet och slängt in ett grafikkort som jag tänkte köra på så länge inget nytt annonseras på GDC, några tankar om grafikkortet? Har inte hittat så många reviews på det men det jag hittat verkade positivt.
Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Ser väl najs ut! enda kortet jag skulle medvetet undvika är Asus "Turbo".

Nu, glöm inte:
* Fri frakt kod från Sweclockers (Finns den kvar? Hittar den inte...)
* Fri montering via datorbyggaren om möjligt (https://www.inet.se/datorbyggare).
* 2x8 minnen istället för 1x16

(Btw, Fractal Design R4-R5-R6 är ALLTID med på större reor för 899-999kr! typ sommarrea, påskrea, back-to-school, black friday, mellandagarna etc)

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11414753/na
Har bytt ut moderkortet och slängt in ett grafikkort som jag tänkte köra på så länge inget nytt annonseras på GDC, några tankar om grafikkortet? Har inte hittat så många reviews på det men det jag hittat verkade positivt.
Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du ändå köra ett så stort chassi som R6 så tycker jag du ska byta ut kylaren mot Noctua D15. Om du inte överklockar så är det värt det för ljudnivån och om du överklockar är det värt det för kylprestandan. Du kan tacka mig senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ska du ändå köra ett så stort chassi som R6 så tycker jag du ska byta ut kylaren mot Noctua D15. Om du inte överklockar så är det värt det för ljudnivån och om du överklockar är det värt det för kylprestandan. Du kan tacka mig senare

Om den ska byggas av Inet som det verkar så: "Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!"

D15 väger 1320 g

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Ska du ändå köra ett så stort chassi som R6 så tycker jag du ska byta ut kylaren mot Noctua D15. Om du inte överklockar så är det värt det för ljudnivån och om du överklockar är det värt det för kylprestandan. Du kan tacka mig senare

Var väldigt sugen på D15 men tyvärr blir den för tung eftersom inet ska sköta byggandet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Om den ska byggas av Inet som det verkar så: "Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!"

D15 väger 1320 g

Sant, så man får be inet skicka kylaren vid sidan och montera den själv. Grymt simpel operation och värt besväret till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Var väldigt sugen på D15 men tyvärr blir den för tung eftersom inet ska sköta byggandet

Skickades från m.sweclockers.com

hahahaha din fläkt du valt väger 755 5g för mycket! förlåt men orkar inte

Enligt datorbyggaren "För att vi ska kunna montera datorn kan du inte välja en luftkylare som väger mer eller lika med 755g"

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11414753/na
Har bytt ut moderkortet och slängt in ett grafikkort som jag tänkte köra på så länge inget nytt annonseras på GDC, några tankar om grafikkortet? Har inte hittat så många reviews på det men det jag hittat verkade positivt.
Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du ett bra alternativ till moderkortet föresten:
https://www.inet.se/produkt/1900458/asus-rog-strix-z370-h-gam...

Detta tänkte jag köpa men för stunden var -F billigare.

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av Mordin:

hahahaha din fläkt du valt väger 755 5g för mycket! förlåt men orkar inte

Enligt datorbyggaren "För att vi ska kunna montera datorn kan du inte välja en luftkylare som väger mer eller lika med 755g"

Hehe jo jag vet, men det står tyngre än ~ 750 gram så hoppas att dom 5 granen smyger förbi, har mailat inet för att fråga btw vad är deras datorbyggare? Kollade lite snabbt på den men grafikkortet jag listade fanns inte att välja t.ex
Edit: såg texten på datorbyggare nu, verkar ju hårt men avvaktar svar från kundtjänst
Edit2:Fick precis svar ifrån inet att 755 gram inte var något problem att montera, nu är frågan, tror ni jag kan pressa dom till 1320 gram på en D15?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bumpar lite då jag efter en veckas trasslande inte fått igång min gamla burk så blir det troligtvis en beställning i helgen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11423397/
Några sista kommentarer eller tips?
Användningen är gaming i 1080p tills ny 1440p 144hz skärm inhandlas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade ju aldrig betalat 10 000 för ett grafikkort. Jag hade väntat tills priserna på grafikkort stabiliseras. Dessutom är ju det kortet över ett år gammalt och det kostade ca 8000 när det släpptes.