Ingen bild vid POST eller i BIOS

Permalänk
Medlem

Ingen bild vid POST eller i BIOS

Hej på er!

Har ett besynnerligt problem efter lite byte av komponenter och skärm.

Får ingen bild vid POST eller i BIOS. Dock när Windows kommer igång får skärmen signal.

Kör ett Gainward GTX 1080 GS kopplat med Displayport till en Samsung C27HG70QQ skärm. Har även testat med HDMI för att utesluta direkt problematik med displayport.

Förr körde jag på en Philips skärm med DVI och då fungerar det perfekt.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Finns det någon lösning?

Setupen finns i min signatur, dvs ingen CPU med integrerad grafik eller liknande.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Finns det någon lösning?

Det är inget fel direkt, vissa grafik-kort skickar ut inte signal till annat än första uttaget under intilal uppstart, när sedan Windows tar över styrningen av grafik-kortet skickas signal till de andra uttagen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är inget fel direkt, vissa grafik-kort skickar ut inte signal till annat än första uttaget under intilal uppstart, när sedan Windows tar över styrningen av grafik-kortet skickas signal till de andra uttagen.

Ah, så du menar att det kommer att krävas DVI för min del för att få bild i BIOS?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ah, så du menar att det kommer att krävas DVI för min del för att få bild i BIOS?

Om inte skärmen har DVI kan du ju bara sätta en dvi->displayport dongel i grafikkort ändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om inte skärmen har DVI kan du ju bara sätta en dvi->displayport dongel i grafikkort ändan.

Får jag ut 144Hz i 1440p då?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti