Nimbus Data presenterar SSD-enhet med 100 TB lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nä... Max 1000 spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ta det gånger 500

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

För att vara till företag och inte använda SAS 12G så är det kast.

Hade vart lite ironi om dom kör med SATA för att få ner priset. xD

Är totalt oinsatt men vad skulle man vinna på att använda SAS 12G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Vilket företag använder laptop för lagring?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte fan vet jag, vadå då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vänta, va? Det var många olika standarder, interface osv blandade i en skål här.
SSD kommer oftast i 2.5" eller något M.2 format. Interfacet är vanligen SATA även om PCIe används en del för M.2 enheter.
3.5" är den sorlek "gamla vanliga HDD" länge haft. Så en SSD i 3.5" storlek hör inte till vanligheten.

Det som gör att den har mer utrymme är troligen att den har mer fysisk plats att klämma in minneskapplar i. Det som gör att din SSD har mindre utrymme, förutom det faktum att den har mindre fysiskt utrymme, är förmodligen för att du skulle ha råd med den. En SSD med 100TB kommer förmodligen kosta långt mycket mer än vad en vanlig konsument skulle ha råd att betala. En vild gissning så skulle jag kunna tänka mig ettt pris på allt mellan 30.000 och 100.000 kr. Inget jag tror konsumenter som köper en 250GB SSD skulle vara villiga att pynta upp. Så det kommer nog dröja ett par år innan denna typ av lagring är tillgänglig för "vanligt folk".

Japp, sedan är inte fysisk plats en begränsning med dagens 2,5" SSD's heller utan det handlar mer om vad vanliga dödliga har råd att betala. Öppnar man höljet på en 2,5" SATA SSD är det oftast bara ett litet kretskort som sitter i ena hörnet av enheten, resten är bara tomrum. Man skulle kunna klämma in åtskilligt mycket mer data i en 2,5" enhet också, men priset skulle bli skyhögt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

@Chibariku: Högre bandbredd 12Gbit/s, kontra 6Gbit/s för SATA III. Det skulle ge teoretiskt ge dubbla överföringshastigheten.
SAS-hårddiskar är i princip alltid till för server och högpresterande datorer då de är dyrare och mer avancerade med funktioner för felkorrigering m.m. Även om det är dyrare så är det som @supergg säger lustigt att de skulle använda SATA för att spara in på kostnaden då även om SAS är dyrare så skulle det knappast göra större skillnad för en produkt som lär kosta motsvarande en ny bil och lär exklusivt rikta sig mot företagskonsumenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Är totalt oinsatt men vad skulle man vinna på att använda SAS 12G?

Vad jag har fått lära mig så har SAS dubbla så den ena skickar och den andrar tar emot och på det sättet ska ha bättre säkerhet.

Står så här på mullet.se.

För högsta driftsäkerhet och prestanda rekomenderar vi att man använder enterprise SAS diskar i externa disklådor.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

@Chibariku: Högre bandbredd 12Gbit/s, kontra 6Gbit/s för SATA III. Det skulle ge teoretiskt ge dubbla överföringshastigheten.
SAS-hårddiskar är i princip alltid till för server och högpresterande datorer då de är dyrare och mer avancerade med funktioner för felkorrigering m.m. Även om det är dyrare så är det som @supergg säger lustigt att de skulle använda SATA för att spara in på kostnaden då även om SAS är dyrare så skulle det knappast göra större skillnad för en produkt som lär kosta motsvarande en ny bil och lär exklusivt rikta sig mot företagskonsumenter.

Skrivet av superegg:

Vad jag har fått lära mig så har SAS dubbla så den ena skickar och den andrar tar emot och på det sättet ska ha bättre säkerhet.

Står så här på mullet.se.

För högsta driftsäkerhet och prestanda rekomenderar vi att man använder enterprise SAS diskar i externa disklådor.

Nu verkar ju den inte vara så snabb att hastigheten på överföringskapaciteten ska spela någon roll. Men att skicka och ta emot i separata kanaler låter ju vettigt.
Det var just det med säkerhet och felkorrigering jag inte förstår, beror det på själva disken eller på gränssnittet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Nu verkar ju den inte vara så snabb att hastigheten på överföringskapaciteten ska spela någon roll. Men att skicka och ta emot i separata kanaler låter ju vettigt.
Det var just det med säkerhet och felkorrigering jag inte förstår, beror det på själva disken eller på gränssnittet?

Det ska vara själva gränssnittet vad jag har förstått det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Varför kostar den så mycket?

Varför gör ingen tillverkare en 100 TB SSD och säljer den till mig för 1000 kr?
Eller iaf en 1 TB SSD och säljer den för 1000 kr?