Fördröja ljud i Windows 10 så att ljud och bild matchar (PC kopplad till TV, externt ljudkort kopplat direkt till PC:n genom usb)

Permalänk
Medlem

Fördröja ljud i Windows 10 så att ljud och bild matchar (PC kopplad till TV, externt ljudkort kopplat direkt till PC:n genom usb)

Hej,
Har kopplat in en TV (XE9305) till min dator, ljudet kör jag genom ett externt ljudkort som är kopplat direkt till PC:n. Detta gör att bilden och ljudet inte hänger ihop för TV:n har input lag. Det är extra tydligt att ljudet är före bilden när folk pratar. Finns det något program till Windows 10 som gör att man kan fördröja ljudet, så att ljud och bild är korrekt matchade?

Tack!

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem

Exempelvis VLC har det inbyggt så du kan matcha, men tveksamt på om de finns i windows nivå

Permalänk
Medlem

@fredde2: Ska du bara ha det för att se film?
I VLC kan man förskjuta ljudet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Exempelvis VLC har det inbyggt så du kan matcha, men tveksamt på om de finns i windows nivå

Skrivet av SirMacke:

@fredde2: Ska du bara ha det för att se film?
I VLC kan man förskjuta ljudet.

Nej jag vill kunna göra det på Windows nivå så att allt ljud fördröjs. Har inte hittat ett program som kan göra detta ännu.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem, kan det vara att den vill ta ljud via HDMI? fick g in i min tv ( Samsung smart tv ) och stänga av " Ljud via HDMI " i inställningar där. Lät som att jag hade eftersläpningar och nästan " ekande " ljud.
Kan vara värt att kolla?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns fristående enheter om du saknar funktionen i receivern, men kolla efter lipsynk/delay eller liknande i setupen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@fredde2: Har du provat med Picture mode : Game för att få ner input-delayen på TVn?
Beskrivet här under "SDR Gaming and HDR Settings" ; https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x930e/settings

Jag får ner min TVs lagg betydligt med gaming mode, men jag har en Panasonic.

Permalänk
Medlem

@henkiii: Har redan testat gaming mode och då är ljudet mer synkroniserat med bilden, men det löser inte problemet helt. Dessvärre ser det inte ut som att det finns något program att fördröja ljudet i Windows 10 så får nog fundera på andra lösningar.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem

Du ska köra ljudet genom tv och vidara så du får samma skräp hela vägen. HDMI verkar de gilla.

Och nej jag känner inte till en sådan funktion i windows som du efterfrågade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Dum fråga har du detta i samtliga fall? Stereo, DTS, DD osv?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.