Köpråd: Speldator och design/redigeringsdator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Köpråd: Speldator och design/redigeringsdator

Hejsan!

Vill uppgradera från min AMD FX-8350 processor.
För att göra det krävs även ett byte av moderkort och ramminnen, då jag sitter på DDR3 minnen osv.
Har idag en Nvidia 1060 4gb graffikort
Jag sitter även på en H60 kylare från Corsair. Måste jag köpa ny kylare för de nyare processorerna? (Ryzen, intel?)

Som titeln säger redigerar jag mycket bilder i lightroom/photoshop, redigerar videor i premiere pro ibland, jobbar i illustrator och spelar även mycket datorspel. Allt från cs go, gta 5, arma 3, till de senaste AAA spelen.

Min huvudsakliga fråga är vilken processor jag ska uppgradera till?

Funderar på AMD Ryzen 1700x eller 1800x då jag verkligen vill se en prestandaökning från nuvarande processor. Men vad jag förstår har intels processorer i samma prisklass bättre single core prestanda?

Vilken processor rekommenderar ni?

Budget gärna runt 6000kr Tänker att jag börjar med 8GB ram då de är så sjukt dyra nu för tiden. Kan köpa till mer senare möjligtvis?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Hade varit jättesnällt om någon hade kunnat hjälpa mig med vilken processor jag behöver! Tack1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av tobit:

Hade varit jättesnällt om någon hade kunnat hjälpa mig med vilken processor jag behöver! Tack1

Känns tufft med en 6000kr budget för jag skulle gärna bytt ditt grafikkort också när du nämner spel

Men det ryktas ju om nya ryzen så kanske värt och vänta lite om du är på det spåret? Annars i7-8700k med valfritt Z370 moderkort + DDR4 ram.

mvh

i5-8600k, 16GB 3200Mhz, Asus STRIX 1080Ti OC, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009

Skulle satsa på Intel 8700K, moderkort och ram då Intel än så länge är bäst på spel och även ligger bra till när det gäller redigering av bilder. Ska du bara ha 8GB ram så kommer du klara dig med 6000 kr också.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Mordin:

Känns tufft med en 6000kr budget för jag skulle gärna bytt ditt grafikkort också när du nämner spel

Men det ryktas ju om nya ryzen så kanske värt och vänta lite om du är på det spåret? Annars i7-8700k med valfritt Z370 moderkort + DDR4 ram.

mvh

Ja jag vet att grafikkortet inte är optimal. Men köpte det precis så det får duga. Hade en nvidia 780 innan. Hur mycket bättre/sämre är 1060 jämfört med 780?

Nya ryzen kommer ju vara svindyr när de kommer ut. Så tänker att jag köper den som finns ute nu då den kommer gå ner i pris?
Fast efter att ha googla lite verkar många rekomendera Intel 8700K. Så om den ligger på samma nivå för redigering? så blir det nog den. Tack för tipset!

Updatering: Tänker att jag kör på detta då? http://www.inet.se/kundvagn/visa/11436131/

Skrivet av Stefflo:

Skulle satsa på Intel 8700K, moderkort och ram då Intel än så länge är bäst på spel och även ligger bra till när det gäller redigering av bilder. Ska du bara ha 8GB ram så kommer du klara dig med 6000 kr också.

Okej, så Intel 8700K håller samma prestanda som rysen 1800x i redigering med photoshop/lightroom osv?

I så fall verkar Intel 8700K bra. Blir nog en sådan i så fall.

Uppdatering: Tänker att jag kör på detta då? http://www.inet.se/kundvagn/visa/11436131/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av tobit:

Ja jag vet att grafikkortet inte är optimal. Men köpte det precis så det får duga. Hade en nvidia 780 innan. Hur mycket bättre/sämre är 1060 jämfört med 780?

Nya ryzen kommer ju vara svindyr när de kommer ut. Så tänker att jag köper den som finns ute nu då den kommer gå ner i pris?
Fast efter att ha googla lite verkar många rekomendera Intel 8700K. Så om den ligger på samma nivå för redigering? så blir det nog den. Tack för tipset!

Updatering: Tänker att jag kör på detta då? http://www.inet.se/kundvagn/visa/11436131/

Okej, så Intel 8700K håller samma prestanda som rysen 1800x i redigering med photoshop/lightroom osv?

I så fall verkar Intel 8700K bra. Blir nog en sådan i så fall.

Uppdatering: Tänker att jag kör på detta då? http://www.inet.se/kundvagn/visa/11436131/

Byt minnena mot dessa:
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Annars najs

i5-8600k, 16GB 3200Mhz, Asus STRIX 1080Ti OC, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av tobit:

1060 är runt 30-40% snabbare, beroende på vilken modell du har. Det finns ingen modell med 4GB, så det är antingen 3GB eller 6GB du har där 6GB-modellen är lite snabbare. Men jag förstår inte riktigt varför det klagas på grafikkortet, tycker man att ett 1060 är så dåligt att det måste bytas ut så har man nog lite skev uppfattning.

Skrivet av tobit:

Inget fel i det valet, men Inet har just nu samma minnen fast med 3000MHz för samma pris. Kom ihåg att slå på XMP-profilen i BIOS bara, så minnena går i rätt hastighet.

Här har du ett test av olika processorer i Photoshop, om du inte redan hittat det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Mordin:

Härligt att höra! Tack för hjälpen!

Skrivet av perost:

1060 är runt 30-40% snabbare, beroende på vilken modell du har. Det finns ingen modell med 4GB, så det är antingen 3GB eller 6GB du har där 6GB-modellen är lite snabbare. Men jag förstår inte riktigt varför det klagas på grafikkortet, tycker man att ett 1060 är så dåligt att det måste bytas ut så har man nog lite skev uppfattning.

Inget fel i det valet, men Inet har just nu samma minnen fast med 3000MHz för samma pris. Kom ihåg att slå på XMP-profilen i BIOS bara, så minnena går i rätt hastighet.

Här har du ett test av olika processorer i Photoshop, om du inte redan hittat det.

Har 3gb versionen. Men tack för svaret. Vet inte men tanken var kanske att om jag skulle uppgradera allt så skulle kanske ett 1080 vara bättre. Men ja det duger för mig så

Ska absolut kolla in de minnena! Tack så jättemycket för svaret och länken till testet där!