Sea of Thieves med Jonas, Kenneth, Emil och Gustav-från-norrland

Permalänk
Relik 📜

Sea of Thieves med Jonas, Kenneth, Emil och Gustav-från-norrland

Ahoy, yarr! Så klart vi spelar årets hittills mest hypeade, Sea of Thieves. Än så länge tycker vi det är roligt, och givetvis vill vi dela med oss av nyhetens behag. Därför, stream!

Vi drar igång runt 20:00 på SweClockers extrakanal, klippet inbäddat ovan. Utlovar dåligt piratande, musik och.. ptja, ja, det ungefär. Ta med groggen och haka på!

#bakomkulisserna

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

A pirate I was meant to be,
Trim the sails and roam the sea!

Permalänk

@emilakered: grogg. Vafalls. Är de inte rom en äkta pirat dricker::)

Permalänk
Medlem

Perfekt godnatt saga för äldre barn

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

If anyone so much as mentions the word 'parley', I'll have their guts for garters'
(Sitter som klisttrad)

Permalänk
Relik 📜

TEKNISKA PROBLEM!!

Blame @Kenneth som sitter på ett OBS från Dackefejden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@emilakered: grogg. Vafalls. Är de inte rom en äkta pirat dricker::)

Grog (engelska) är Rom. En äkta grogg är Rom och vatten. De var så på skeppen för att ransonera vattnet plus att höll faten fria från alger om de reste långt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk

... Skulle ju kolla Fredagspanelen... aja

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

@NuZ: nice bra med information.

Permalänk
Medlem

ser rätt trist ut =/

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

ser rätt trist ut =/

Verkar som att folk tröttnar fort som fan på det. Det ser snyggt ut men verkar inte finnas mycket spel där. Blir inte bättre att det är spyware10 only :/

Permalänk
Relik 📜

Jag fick tyvärr avvika tidigt idag, men verkar ju rulla på ändå..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Roligt att se er spela, ser fram emot fler sessioner! Såg ut att vara rätt kul med en grupp vänner.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Vi var några kompisar som körde några timmar, kul med nya uppdrag, men mötte lite folk på haven igår, så fick inte slåss något. Får se om det blir bättre ikväll

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Påbörjade in 14 dagars prövoperiod för xbox-prenumerations-tjänsten-vad-den-nu-heter för att kunna prova detta.

Tycker det känns väldigt enformigt so far... Åk hit, hämta uppdrag, åk hit, få reward.

Jag tycker det känns mer som ett litet indie-spel än ett stor produktion. Kartan känns pytteliten, det är ett gäng öar men det är små och enkelt utformade. Känns inte som något som borde tagit en hel studio lång tid att göra. Innehållsmässigt känns det fattigt, uppdragen är extremt lika och enformiga.

Det känns mer som ett 150kr greenlight-indie spel på steam baserat på innehållet. INTE som ett 650 kronors spel... Det är värt 79kr för att testa en månad (prenumerationstjänsten) men jag har svårt att se att det är värt 650 kronor eller att det finns många spelare kvar om ett par månader.

Permalänk
Medlem

Köp inte för 650kr. Kör 14dagar trial istället, du kommer ha tröttnat på det inom de 14 dagarna.

Spelet saknar innehåll och komplexitet, inte värt 650kr.

Kul spel några kvällar, that's it.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Avstängd

Hade ganska kul igår, hade tur med matchmaking och hamna med spelare som både hade mic och jobbade tillsammans. Vi hittade både skattkistor och sänkte andra skepp, spelade i c.a 3-4 timmar och hade riktigt kul.

Men samtidigt så upplevde man ganska omgående att man under de här timmarna i princip redan upplevt allt spelet har att erbjuda.

Jag tror att trial perioden på 14-dagar via Xbox live räcker gott och väl för spelet. Sänker de spelet till halva priset för att köpa det så kanske jag köper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hade ganska kul igår, hade tur med matchmaking och hamna med spelare som både hade mic och jobbade tillsammans. Vi hittade både skattkistor och sänkte andra skepp, spelade i c.a 3-4 timmar och hade riktigt kul.

Men samtidigt så upplevde man ganska omgående att man under de här timmarna i princip redan upplevt allt spelet har att erbjuda.

Jag tror att trial perioden på 14-dagar via Xbox live räcker gott och väl för spelet. Sänker de spelet till halva priset för att köpa det så kanske jag köper det.

Det är ungefär samma slutsats jag kom fram till efter att ha spanat en del youtube kring spelet. Lite samma som det blev med Desteny 2 tycker jag. Fast det finns lite mer i D2, men blev till slut bara en grind.

Hellre en bra co-op campaign som i Borderlands eller Daying Light, det var underhållande i rätt många timmar ändå. Kommer alldeles för få sånna spel, får se hur bra Co-Op är i Farcry 5 nu...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kanske ett sidospår, men jag har funderat länge på detta nu:
Är Kenneth = Jonas? Och vem är i så fall Jonas?

"På min tid" var Emil och Jonas Sweclockers ansikten utåt, vars röster jag lyssnat på i många timmar. Jag hör fortfarande Jonas röst, men under namnet Kenneth istället. Har jag blivit galen, eller är det samma person? Om inte; vem är Kenneth, och varför har han Jonas röst för?

Ledsen för OT, men män har drivits till vansinne för mindre.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag skulle äta min sko för att få 60 minuter vid ett konferensbord med utvecklarna.
Fattar inte hur man kan ha suttit och utvecklat spelet i många år, säkert 3,4,5 år, och inte haft självinsikten om brist på innehåll?

Överallt jag läser, Sverige, internationellt, forum, spelpress, så uttrycker alla oron/konstaterandet att det ”saknas innehåll” och ”är enformigt”.

Är mest bara förvånad över hur Rare själva kunnat ”missa” detta? Fartblindhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag skulle äta min sko för att få 60 minuter vid ett konferensbord med utvecklarna.
Fattar inte hur man kan ha suttit och utvecklat spelet i många år, säkert 3,4,5 år, och inte haft självinsikten om brist på innehåll?

Överallt jag läser, Sverige, internationellt, forum, spelpress, så uttrycker alla oron/konstaterandet att det ”saknas innehåll” och ”är enformigt”.

Är mest bara förvånad över hur Rare själva kunnat ”missa” detta? Fartblindhet?

Jag tror målet de hade var att behålla en sanbox-miljö som lät användaren att hitta på sina egna aktiviteter och inte styra så mycket. Men det är inte så enkelt som det låter. Ställer höga krav på vad man kan och inte kan interagera med i miljön, vad självandamålet med aktiviteten är osv. Vi är idag vana av att få snabba dopaminkickar av spel, dvs rewards för varje minsta grej som händer i spelet. Blir en folosofisk diskussion detta Sen verkar det ju som de har en hel del grejer som ligger i pipeline, men har svårt att se vad det skulle kunna tillföra i det stora hela.

Jag tror det behövs en stark story, som sen har en hel del frihet runt det, som t.ex. GTA har.
Samt att aktiviteter i spelet, som i sig kanske inte är så spännande lämnar utrymmer för spelaren att lösa som man själv vill. T.ex. FarCry när man attackerar en bas, så kan man göra det på ganska många olika sätt utifrån sin egen fantasi. Även om aktiviteten i sig upprepar sig om och om igen så blir det inte lika tråkigt.

Sen måste man ha en kännsla av att allt leder till någonting, vilket MÅNGA spel tappar. Inte bara till bättre loot, kosmetiska items etc. Utan något som faktiskt påverkar själva spelet. Jag kan knappt komma på något spel som lyckats bra här, även i Diablo 3 handlade allt bara om loot och grind til slut. Witcher 3 dör så fort det inte finns några roliga quests att göra (enligt min åsikt iaf).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

det är gratis att prova på. prova det å gärna med andra eller vänner. det blir roligt som man har det till. jag är osäker också om jag ska vara ärlig men på något vi gillar jag spelet. det blir att man fular sig i mellan åt. å en sådan grej att bara segla kan vara najs ibland. få på riktigt bra fart med skeppet tex. alla seglen ställda perfekt med vinden.

skit i vad ni läser å testa i stället. hade jag bara läst kommentarer hade jag inte börjat med PUBG heller å det spelet har man över 400 timmar i nu å har lika kul där.

ett tips är att leta spelare i geeks discord kanal. där har jag hängt mycket å träffat massa skönt folk

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror målet de hade var att behålla en sanbox-miljö som lät användaren att hitta på sina egna aktiviteter och inte styra så mycket. Men det är inte så enkelt som det låter. Ställer höga krav på vad man kan och inte kan interagera med i miljön, vad självandamålet med aktiviteten är osv. Vi är idag vana av att få snabba dopaminkickar av spel, dvs rewards för varje minsta grej som händer i spelet. Blir en folosofisk diskussion detta Sen verkar det ju som de har en hel del grejer som ligger i pipeline, men har svårt att se vad det skulle kunna tillföra i det stora hela.

Jag tror det behövs en stark story, som sen har en hel del frihet runt det, som t.ex. GTA har.
Samt att aktiviteter i spelet, som i sig kanske inte är så spännande lämnar utrymmer för spelaren att lösa som man själv vill. T.ex. FarCry när man attackerar en bas, så kan man göra det på ganska många olika sätt utifrån sin egen fantasi. Även om aktiviteten i sig upprepar sig om och om igen så blir det inte lika tråkigt.

Sen måste man ha en kännsla av att allt leder till någonting, vilket MÅNGA spel tappar. Inte bara till bättre loot, kosmetiska items etc. Utan något som faktiskt påverkar själva spelet. Jag kan knappt komma på något spel som lyckats bra här, även i Diablo 3 handlade allt bara om loot och grind til slut. Witcher 3 dör så fort det inte finns några roliga quests att göra (enligt min åsikt iaf).

Ända MP spelet som jag känner till med som har faktiskt lyckats med sanbox är EVE Online. Men det är oerhört mycket mer komplext än SoT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ända MP spelet som jag känner till med som har faktiskt lyckats med sanbox är EVE Online. Men det är oerhört mycket mer komplext än SoT.

Jag tänker också spontant på Warface fast jag inte spelat det själv. Där kommer det ju ut nya CoOp uppdrag kontinuerligt som en tv-serie ungefär, det är inte heller en helt dum ide, som skulle funka i ett spel som SoT för att göra det mer levande.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ända MP spelet som jag känner till med som har faktiskt lyckats med sanbox är EVE Online. Men det är oerhört mycket mer komplext än SoT.

Det har också byggts på i 10+ år, och därför hunnit växa.
När EVE var ungt var det ett helt annat spel. Du kunde spela solo och leka i low-sec och faktiskt vara pirat, även med halvdåliga skills och billiga skepp, för många andra visste inte hur man skulle göra.

Idag ska du vara glad om du kommer 5 hopp innan något gäng med 20 pers droppar på dig... och du behöver riktigt dyra skepp för att verkligen lyckas solo-strida, då alla flyr fort som f annars.

Men CCP byggde ju på detta steg för steg med mer innehåll genom åren, både på gott och ont. Allt från capitals till baser man själv kunde bygga (har själv varit med och byggt 4 av de ursprungliga). Man har även mer och mer lämnat över produktionen och marknaden till spelarna, så de kan reglera det själva. Det har fortfarande potential dock, men är svårare och svårare att utveckla vidare.

Ang spelet här, redan i Beta nivån-System/server test för flera veckor sedan när jag såg Sea of Thieves på Twitch så insåg man att det var kul... i några timmar. När man såg priset och Win 10 kravet, samt via MS store (*ryser av tanken*), insåg man att det inte har någon framtid.

Permalänk
Inaktiv

Jag är ganska övertygad om att Sea of Thieves endast är skapat för att promota Xbox Game Pass. Det är inte meningen att någon ska köpa detta spel utan det är bara en "demo".

Har kört betan i några timmar samt ytterligare några timmar nu med Xbox Game Pass. Klarade "raiden" igår med en polare och fick rätt fina skatter men det känns så meningslöst att samla guld när man ändå inte kan förbättra sin karaktär. Tror jag börjar lessna redan.

Nåväl, ska inte klaga allt för mycket på något som var helt gratis. MS har fått visa upp sin Game Pass tjänst och spelet var faktiskt riktigt kul i en 15 timmar eller så.

Permalänk
Medlem

Har testat att spela ensam i nån timme nu och man ledsnar direkt. Att spela med vänner över Voicecom är som andra varit inne på mer eller mindre ett krav för att få ut nån glädje i detta.

Permalänk
Forumledare

Körde lite i de olika betorna och jag tycker cohhcarnage sammanfattade det hela bra (försökte hitta klippet från streamen) när han säger att detta är ett spel där spelarna skapar eget content för att ha kul

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Man måste minst en 1/2 År gammalt........

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ