Hjälp att kontrollera min nya dators skick (demo ex)

Permalänk
Medlem

Hjälp att kontrollera min nya dators skick (demo ex)

Hej!

Skulle vilja ha hjälp med att kontrollera min dators skick.

Köpte idag en Macbook Pro 13" 6e generationen, alltså 2016. 11 900:-

Enligt de i butiken har den stått hos dem 4-6 månader. Och varit påslagen sällan, oftast har de dem bara på i början då modellerna lanseras. (kan delvis intyga då mac-datorerna i denna butik aldrig varit på när jag är där). Däremot har de ALLTID laddkabeln i dem.

Jag skulle vilja kontrollera datorns skick, om det går. Jag har förstått att man kan se antalet laddcykler datorn genomgått, men dessa säger mig inget, alltså vad som är normalt. Vad jag kan förvänta mig osv. Det står "cykelantal 128 skick: normalt och sedan full laddning mAh 4482" Min sambos Macbook Air från mitten 2012, har 128 cykler.

Är en sådan cykel en gång datorn laddat ned till 0, sedan upp till 100% igen?

Jag förstår ingenting av detta, då jag är amatör. Men skulle gärna vilja ha er åsikt om detta.

Samt, kan man kontrollera datorns övriga skick på något vis, att allt står rätt till så att säga

Tacksam för snabbt svar om möjligt, då jag inte vet om jag vågar behålla datorn, om den är i risksonen på något sätt

Visa signatur

emil_privat@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Lite om batteriet och hur det räknas och vad som är bra/dåligt:
https://support.apple.com/en-us/HT201585

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T