Formelhjälp Excel 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlholm
Registrerad
Jan 2002

Formelhjälp Excel 2016

Hej.

Har kört fast med min formel...

Har 2 blad, där jag vill kopiera en cell till ett annat blad om där finns ett värde.
Alltså, skriver jag in ett tal i A1 på blad 1 så vill jag att den ska kopiera det till A1 i blad 2.

Är det möjligt att göra så? Känns som att det är 2 formler i samma cell som behövs.

Jag har 2 datorer... :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Om du skriver =A1 i en cell på samma blad kopier den värdet.

Vill du referera till en cell på ett annat blad tror jag att man skriver bladets namn utropstecken cell dvs Blad2!A1

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av m_persson:

Hej.

Har kört fast med min formel...

Har 2 blad, där jag vill kopiera en cell till ett annat blad om där finns ett värde.
Alltså, skriver jag in ett tal i A1 på blad 1 så vill jag att den ska kopiera det till A1 i blad 2.

Är det möjligt att göra så? Känns som att det är 2 formler i samma cell som behövs.

Vill du bara kopiera värdet rakt av? Annars kan ett smidigt sätt att visa information på vara att skapa en pivottabell.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

@m_persson: Du behöver nog förtydliga vad du vill ha tror jag.
När du säger kopiera, menar du att blad 2, när du skriver något i blad 1, skall kopiera detta en gång och att värdena sedan inte har någon koppling efter det?
Annars pratar vi kanske om att spegla, dvs att vadhelst du skriver i blad 1 visas på ett visst sätt i blad 2, och uppdateras närhelst du ändrar blad 1.

Oavsett, så är här några grunder:

• Det spelar ingen roll om det är på samma blad eller mellan blad, samma formler fungerar. När du skriver formlerna så trycker du bara på ett blad och sedan en range så kommer det med i formeln som du skriver. Ovanför bladen har du ditt formelfält, och det visar alltid formeln som du just nu editerar, oavsett vilket blad du befinner dig i.

• Det går inte att skapa momentana åtgärder med formler, dvs du kan inte skriva en formel som kopierar ett värde i ett ögonblick och ersätter sig själv med detta värde, och slutar vara kopplad via formeln. För detta så behöver du istället VBA (makro)

Som sagt, om du kan utveckla lite vad det är du vill åstadkomma så är det nog inga problem.

Edit:
Ifall det är enklast möjliga, att du bara vill visa värdet från sheet1!A1 i sheet2!A2, men bara om det finns ett värde, så behöver du bara använda IF (om du kör engelskt excel, annars OM() skulle jag tro):
syntax: IF(villkor; om sant; om falskt)

ex: i sheet2!A1 skriver du: =IF(Sheet1!A1<>"";Sheet1!A1;"")

Intel i5 4670K med Hyper 212 EVO | 8 Gbyte ram | Gigabyte GA-Z87-HD3 | Define S / Fractal Design Integra M650W | Dell Ultrasharp U2412M | Asus GTX1070 Dual

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlholm
Registrerad
Jan 2002

Känner att jag själv inte riktigt vet vad jag vill. Kom på att gör jag som jag från början tänkte så blir det inge bra.

Ska försöka förklara vad jag ska ha det till...
Jag ska bygga ett hus.
På första bladet tänkte jag skriva dimension, längd och antal bitar till varje specifik vägg.
Sen vill jag på följande blad att den ska hämta värdena från blad 1. Om det finns något värde.

Längd: Vägg 1: Vägg2:
1234 12 0
2356 0 9

Då tänker jag mig att efterföljande blad innehåller en specifik vägg, och vill då bara kopiera in de fält som har ett värde. Att jag behöver 0st brädor på längd 1234 till vägg 2 har jag ingen nytta av.
Räknar på att det är minst 10 väggar, så många blad och länkningar blir det.

Sen kommer jag bygga fler hus och vill återanvända denna "mall"

Hmm, var det någon som hängde med på vad jag menade tro...

Edit:
Efter att ha testat lite av formeln ovan så känns det som jag är på väg...
Men kom då på en ny fråga.

Om jag har en rad där längd och antal är 0, kan man göra så att den döljer den raden då?

Jag har 2 datorer... :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av m_persson:

Känner att jag själv inte riktigt vet vad jag vill. Kom på att gör jag som jag från början tänkte så blir det inge bra.

Ska försöka förklara vad jag ska ha det till...
Jag ska bygga ett hus.
På första bladet tänkte jag skriva dimension, längd och antal bitar till varje specifik vägg.
Sen vill jag på följande blad att den ska hämta värdena från blad 1. Om det finns något värde.

Längd: Vägg 1: Vägg2:
1234 12 0
2356 0 9

Då tänker jag mig att efterföljande blad innehåller en specifik vägg, och vill då bara kopiera in de fält som har ett värde. Att jag behöver 0st brädor på längd 1234 till vägg 2 har jag ingen nytta av.
Räknar på att det är minst 10 väggar, så många blad och länkningar blir det.

Sen kommer jag bygga fler hus och vill återanvända denna "mall"

Hmm, var det någon som hängde med på vad jag menade tro...

Edit:
Efter att ha testat lite av formeln ovan så känns det som jag är på väg...
Men kom då på en ny fråga.

Om jag har en rad där längd och antal är 0, kan man göra så att den döljer den raden då?

En simpel lösning.

=IF(ISBLANK(Sheet2!C3),"",Sheet2!C3)

på svenska heter det säkert OM, OMBLANK, BLAD och ; istället för ,

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

@m_persson: Du kan inte sätta filter eller gömma rader/kolumner med formler, för det behöver du använda VBA (finns inbyggt i excel).

Du kan potentiellt lösa det du vill med att skriva en sökformel som söker på värden över ett, men det kommer bli både vanskligt och komplicerat. Antingen så anpassar du din uppgift för enklare formler, eller så lär du dig lite grundläggande VBA, vilket är ganska enkelt om man är minsta bekant med programkod.
För den som aldrig har sett programmering innan så är det lite av en utmaning kanske, men VBA i excel är så otroligt användbart att det är en väl värd investering om du har möjlighet.

Annars, om du vill hålla dig till formler i den mån det går, så rekommenderar jag att du ordentligt skissar på hur du vill att det skall se ut. Gör blad 1 och blad 2 helt manuellt där du visar ungefär hur du vill att resultatet skall se ut, sen lägger du upp bilderna här tillsammans med text som beskriver vilken input användaren gör, och vad av det vi ser i bilderna som skall ha genererats av formler etc.

Intel i5 4670K med Hyper 212 EVO | 8 Gbyte ram | Gigabyte GA-Z87-HD3 | Define S / Fractal Design Integra M650W | Dell Ultrasharp U2412M | Asus GTX1070 Dual