Inkomstdeklaration - förlust och vinst på aktier/fonder

Permalänk
Medlem

Inkomstdeklaration - förlust och vinst på aktier/fonder

Hej, jag tänkte jag skulle deklarera men har lite frågor. Det har ju dragits ett schablonbelopp för mig på mitt ISK men under året har jag nästa sålt allt på kontot och har gått med lite förlust sammanlagt. Som jag har förstått det så kan jag kvitta vinst mot förlust genom att mata in all information på skatteverkets hemsida.

Jag har köpt en K4 från avanza som jag tyvärr manuellt behöver mata över i skatteverkets system då deras inte accepterar PDF:er. De fonder jag har haft har jag haft andelar med decimaltal, alltså t.ex. på en av dem så har jag haft 45,5870 andelar. Skatteverkets system accepterar bara heltal. Vad gör jag? Tänker jag rätt?

Tack på förhand

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

ISK går ej att kvitta, då skulle du haft ett aktiekapitalkonto.

edit: Iofs kan man nog kvitta schablonintäkten mot andra kapitalförluster. Men ej inom ISKn så som man kör med en aktiedepå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

ISK går ej att kvitta, då skulle du haft ett aktiekapitalkonto.

Ajaj så det är helt kört, det som avanza har rapporterat är det som kommer inkluderas i deklarationen?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

ISK beskattas i princip på kapitalunderlaget, oavsett vinst eller förlust. Du behöver inte göra något, Avanza sköter rapporteringen till Skatteverket. K4 är för aktie/fonddepå.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

om allt legat på ISK är det nog kört. Shablonen är skatt på genomsnitt av isk kontots värde och det skall betalas vare sig du gör vinst eller förlust. man skattar inte vinster och man kan inte heller dra av förluster på kontot därav mindre skatt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

ISK beskattas i princip på kapitalunderlaget, oavsett vinst eller förlust. Du behöver inte göra något, Avanza sköter rapporteringen till Skatteverket. K4 är för aktie/fonddepå.

Skrivet av Dolesen:

om allt legat på ISK är det nog kört. Shablonen är skatt på genomsnitt av isk kontots värde och det skall betalas vare sig du gör vinst eller förlust. man skattar inte vinster och man kan inte heller dra av förluster på kontot därav mindre skatt på det.

Okej, tackar så mycket hörni. Ger det 5 minuter så ni hinner se mitt svar så tar jag bort tråden sedan

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jaha jag kunde visst inte ta bort den. Mod som ser får gärna ta bort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dakkie:

Okej, tackar så mycket hörni. Ger det 5 minuter så ni hinner se mitt svar så tar jag bort tråden sedan

Skrivet av Dakkie:

Jaha jag kunde visst inte ta bort den. Mod som ser får gärna ta bort.

Syftet med ett forum är ju till stor del att bevara kunskapen och låta andra medlemmar med samma funderingar hitta svar och lösningar. Således tar vi inte bort trådar bara för att de är "lösta".

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Syftet med ett forum är ju till stor del att bevara kunskapen och låta andra medlemmar med samma funderingar hitta svar och lösningar. Således tar vi inte bort trådar bara för att de är "lösta".

/Moderator

true true tänkte inte på det ur den vinkeln. Ha det gott allihopa

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Fast om K4:an från Avanza har uppgifter ifyllda så har du väl gjort affärer utanför ISK:n också?

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.K:

Fast om K4:an från Avanza har uppgifter ifyllda så har du väl gjort affärer utanför ISK:n också?

Nej det har jag icke.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |