Permalänk
Medlem

@fieskmask Passat Alltrack GTS Executive Edition, 357 000:-. På med dieselvärmare, area view (kameror runt om), dragpaket, 19” fälgar, metalliclack. 0-100 på 6s, ställbart chassi, elektronisk diffspärr för bättre kurvtagning. Just nu inkl takbox. Landar på ca 400? Se till att välja Executive Edition under företag/privat utan avtal som grund, den är nästan fullsmetad direkt. Svårt att se att det drar iväg i pris med det vi jämför med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

framhjulsdriven (drygt i vintertid med mycket snö).

Huh, hur mycket snö snackar vi? För står ju att du bor i södra sverige vilket inte ofta har så mycket snö.
Markfrigången blir ju alltid ett problem före vilka hjul den driver på imo. Har dock begränsad erfarenhet av bakhjulsdrivet men min a4 glider då runt i 2-3dm snö utan större problem (dock jävligt sällan något sånt länge ens händer).

Jobbar man dagtid behöver man ju sällan ens köra i mer än 1dm snö vilket alla bilar klarar utan att det knappt märks.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

@TommyTS Passat Alltrack GTS Executive Edition, 357 000:-. På med dieselvärmare, area view (kameror runt om), dragpaket, 19” fälgar, metalliclack. 0-100 på 6s, ställbart chassi, elektronisk diffspärr för bättre kurvtagning. Just nu inkl takbox. Landar på ca 400? Se till att välja Executive Edition under företag/privat utan avtal som grund, den är nästan fullsmetad direkt. Svårt att se att det drar iväg i pris med det vi jämför med?

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat på den tidigare, tyckte inte riktigt om designen samt att den släpper ut lite mycket i mitt tycke, samt den är lite "gubbig", tack för tipset dock 😁

Skrivet av BergEr:

Huh, hur mycket snö snackar vi? För står ju att du bor i södra sverige vilket inte ofta har så mycket snö.
Markfrigången blir ju alltid ett problem före vilka hjul den driver på imo. Har dock begränsad erfarenhet av bakhjulsdrivet men min a4 glider då runt i 2-3dm snö utan större problem (dock jävligt sällan något sånt länge ens händer).

Jobbar man dagtid behöver man ju sällan ens köra i mer än 1dm snö vilket alla bilar klarar utan att det knappt märks.

Södra och södra, mellersta Sverige och årets upplaga av snö har varit rätt jävlig, svårt att komma fram och mycket is gupp, speciellt på parkeringen. Ser 4h drift som ett stort plus, dock inget krav men som sagt, V90n är lite sänkt och framhjulsdrift så det är ju en funderare.

Efter att jag läst testet på Teknikens värld så tror jag nog att Subarun går bort, ska till Avesta på måndag och prata lite med Mercedes, de har en del bra erbjudanden just nu.
Vet att jag avfärdat de tyska giganterna men ett par modeller ser intressanta ut.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Södra och södra, mellersta Sverige och årets upplaga av snö har varit rätt jävlig, svårt att komma fram och mycket is gupp, speciellt på parkeringen. Ser 4h drift som ett stort plus, dock inget krav men som sagt, V90n är lite sänkt och framhjulsdrift så det är ju en funderare.

Bra fyrhjulsdrift är ju att föredra, menar bara att FWD vs RWD inte gör mycket imo.

Har kört kring 5000mil i snö denna vinter med FWD, som värst helt orörda vägar med 2-3dm snö och på vissa ställen drivor som var högre än huven (en natt körde jag igenom 130~ snödrivor som var närmare metern höga, 1-2m långa). 90% i en Yaris, resten i en a4.

Och skulle jag inte ha ett jobb som kräver att jag kör bil mellan 00-08 varje dag skulle jag aldrig ens se en dm snö på vägen. Fan drar man till jobbet 05/06 är ju alla vägar oftast skottade redan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

En Mazda CX-5 kanske? Nya modellen av Honda CRV ser riktigt bra ut också, tror dock inte att den säljs på den svenska marknaden ännu.

Permalänk
Skrivet av Kcce:

En Mazda CX-5 kanske? Nya modellen av Honda CRV ser riktigt bra ut också, tror dock inte att den säljs på den svenska marknaden ännu.

Den är nog alldeles för liten, vi ska ha en stor klumpig bilbarnstol samt två vagnar I skuffen så något större är att föredra 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Som det ser ut nu funderar jag på följande, för och emot på dessa två bilar:

Volvos fördel: Bra mycket snyggare, snyggare interiör och exteriör, större körglädje och mer premium.
Subarus fördel: AWD, högre bashöjd över vägen, ljusramp, dragkrok och fri service i 3 år och ett bra pris för en totalt fullutrustad bil.

Nackdelar Volvo: Rätt låg tack vare R-Design, inget drag, ingen LED-ramp, den är vit (skitig på dirren) och framhjulsdriven (drygt i vintertid med mycket snö).
Nackdelar Subaru: Inte samma körkänsla, avsaknaden av modern interiör.

Subarun lägger sig på ca 430kkr och Volvon 425kkr.

3 år gammal Subaru 8500mil 170-239000kr= halva värdet bort Blocket (inbyte mer än hala värdet)https://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?q=Outback&cg=1020&st=s&mys=2015&mye=2015&ms=15&me=23&l=0&cp=&ca=17&sp=1&w=3

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nu är du ju i ett läge där det inte spelar någon roll vad någon säger, utan du har din sikt på V90 samt Outback.

Valet är nu upp till dig själv vad du vill välja för det spelar ingen roll vad någon kommer säga så kommer du fortfarande vilja ha någon av dom 2 bilarna (ta inte detta negativt)

Utan kör på magkänslan nu

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju också utvidga sitt sökområde för bil, till andra städer och län. Inte bara den lokala handlaren... Lättare att hitta just den modellen man vill ha då.

Vet flera som har åkt från skåne upp till norrbotten och köpt bilar.. själv har jag åkt från östkust till västkust.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Nu är du ju i ett läge där det inte spelar någon roll vad någon säger, utan du har din sikt på V90 samt Outback.

Valet är nu upp till dig själv vad du vill välja för det spelar ingen roll vad någon kommer säga så kommer du fortfarande vilja ha någon av dom 2 bilarna (ta inte detta negativt)

Utan kör på magkänslan nu

Efter att jag läst en noggrannare recensioner och jämförelser på Outback så låter jag nog den Vara, finns typ bara V90n kvar.
Fick tipset på en Mercedes C180 men den verkar alldeles för liten i baksätet för att en barnstol ska få plats.
Kanske en C220?

Skrivet av DaBone:

Sen kan man ju också utvidga sitt sökområde för bil, till andra städer och län. Inte bara den lokala handlaren... Lättare att hitta just den modellen man vill ha då.

Vet flera som har åkt från skåne upp till norrbotten och köpt bilar.. själv har jag åkt från östkust till västkust.

Har inget problem att åka en bil, utan det är mer att jag inte hittat någon bil med lika mycket utrustning för det priset, men hittar du en så är det helt klart ärt att titta på 😉

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Har kollat på den tidigare, tyckte inte riktigt om designen samt att den släpper ut lite mycket i mitt tycke, samt den är lite "gubbig", tack för tipset dock 😁

Haha, ja smaken är som baken men kan inte riktigt ta dig på allvar när du tycker en Alltrack GTS med 19” (googla bild) är ”gubbig” och samtidigt överväger en Subaru Outback 😂

Jag önskar jag gillat V90’n bättre, älskar min nuvarande V70, men V90n blir enligt mig mer gubbig utan Inscription och fet utrustning (och är då långt från prisvärd) :/

Lycka till med bilköpet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hittade några V90.. Men sen får man se till utrustningen man tycker är nödvändigt och har mest nytta av. Har själv ganska mycket utrustning och det jag uppskattar är VOC, GPS, Back/fram-sensor , AWD och dragkrok. Backkamera har vi i andra bilen och använder den väl en gång på hundra när jag backar..

https://www.blocket.se/orebro/Volvo_V90_D5_AWD_Inscription_78...

Lite mindre utrustad men XC..
https://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_V90_Cross_Country_D4...

https://www.blocket.se/orebro/Volvo_V90_D5_AUT_AWD_Inscriptio...

https://www.blocket.se/orebro/Volvo_V90_D5_AWD_Business_Advan...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jo men det är ju sant att det sticker iväg när man vill ha mycket utrustning. Jag är lika hopplös jag när det kommer till den biten, det ska vara allt. Helst... Men faktiskt är det så att det är ett väldigt kort nöje, man använder inte skiten sen ändå. Beställde min bil med allt som går att välja till, det är inte mycket man har jätteglädje av förutom att det sitter där.

De har ju erbjudande på CC Advanced edition, en sådan plus lilla teknikpaketet så har du en hel del utrustning för drygt 420k. Något bör även säljaren kunna runda av. Då har du backkamera, adaptiv farthållare och navigator. Då har man typ all "Premium måste ha" utrustning".

hos host, saknar ett 10-20 tal saker som jag skulle sakna som sjutton, dessa används varje gång bilen rullar. (ok några av dom används bara på vintern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Efter sjukt mycket övervägande av fyra olika modeller och otaliga lästa recensioner i Teknikens Värld, testkörning och rekommendationer blev det till slut en V90.

Just den bilen var en demo med rätt mycket utrustning på men fick backkamera, nya sommar/vinterdäck på nya fälgar samt de som satt på (R-Design) utan kostnad.
La för övrigt till dragkrok, motorvärmare med batteriladdare, stötfångarskydd i flashig metall, stänkskydd och lite annat smått o gott.

Tack för alla tipsen jag fått samt diskussionerna

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Efter sjukt mycket övervägande av fyra olika modeller och otaliga lästa recensioner i Teknikens Värld, testkörning och rekommendationer blev det till slut en V90.

Just den bilen var en demo med rätt mycket utrustning på men fick backkamera, nya sommar/vinterdäck på nya fälgar samt de som satt på (R-Design) utan kostnad.
La för övrigt till dragkrok, motorvärmare med batteriladdare, stötfångarskydd i flashig metall, stänkskydd och lite annat smått o gott.

Tack för alla tipsen jag fått samt diskussionerna

Grattis till ny bil! Tycker V90 är riktigt snygg, i synnerhet i CC utförande (har för mig det kanske heter heter något annat numera). Sett till ren design tycker jag nog V90n är snyggare än min Tesla. Hoppas ni blir nöjda!

Permalänk
Skrivet av improwise:

Grattis till ny bil! Tycker V90 är riktigt snygg, i synnerhet i CC utförande (har för mig det kanske heter heter något annat numera). Sett till ren design tycker jag nog V90n är snyggare än min Tesla. Hoppas ni blir nöjda!

Tack, det tror jag, blev som förtrollad vid provkörningen dessutom 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Efter sjukt mycket övervägande av fyra olika modeller och otaliga lästa recensioner i Teknikens Värld, testkörning och rekommendationer blev det till slut en V90.

Just den bilen var en demo med rätt mycket utrustning på men fick backkamera, nya sommar/vinterdäck på nya fälgar samt de som satt på (R-Design) utan kostnad.
La för övrigt till dragkrok, motorvärmare med batteriladdare, stötfångarskydd i flashig metall, stänkskydd och lite annat smått o gott.

Tack för alla tipsen jag fått samt diskussionerna

Gratulerar till den nya bilen

Kollar också runt lite på bilalternativ och har mina ögon på en volvo v90 men skulle vara intressant att veta exakt vad du landade på i pris, motor och utrustning.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Gratulerar till den nya bilen

Kollar också runt lite på bilalternativ och har mina ögon på en volvo v90 men skulle vara intressant att veta exakt vad du landade på i pris, motor och utrustning.

Tack!

Ja, det är en mycket trevlig bil och valet hamnade mellan Mb C220D, Passat Alltrack, Subaru Outback och V90 efter utsållningar, men kom alltid tillbaka till Volvon av olika anledningar som komfort, utseende, andrahandsvärde och framför allt säkerhet.

Jag köpte en R-Design, den har bra utrustningsnivå, det som inte finns med är väl automatisk parkering samt 360 view men har så stor erfarenhet så kan parkera själv 😉
Dealade till mig nya sommar och vinterdäck på nya fälgar samt backkamera för samma pris.
Utöver det så la jag till motorvärmare med batteriladdare, ett fast drag, chromat stötfångarskydd vid bakluckan samt stänkskydd.

Landade på sammanlagt 441kkr, böt samtidigt in min gamla och fick 145kkr avdraget så totalt 296kkr.
Nu vet jag ju att en bilaffär inte är någon vinst men för under 300k för en sån pass fullutrustad bil anser jag vara värt 😁

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Tack!

Ja, det är en mycket trevlig bil och valet hamnade mellan Mb C220D, Passat Alltrack, Subaru Outback och V90 efter utsållningar, men kom alltid tillbaka till Volvon av olika anledningar som komfort, utseende, andrahandsvärde och framför allt säkerhet.

Jag köpte en R-Design, den har bra utrustningsnivå, det som inte finns med är väl automatisk parkering samt 360 view men har så stor erfarenhet så kan parkera själv 😉
Dealade till mig nya sommar och vinterdäck på nya fälgar samt backkamera för samma pris.
Utöver det så la jag till motorvärmare med batteriladdare, ett fast drag, chromat stötfångarskydd vid bakluckan samt stänkskydd.

Landade på sammanlagt 441kkr, böt samtidigt in min gamla och fick 145kkr avdraget så totalt 296kkr.
Nu vet jag ju att en bilaffär inte är någon vinst men för under 300k för en sån pass fullutrustad bil anser jag vara värt 😁

Galet bra pris. Kollar man på nätet så går de på närmre 600k för nästan fullutrustad.
Blev det diesel eller bensin?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Galet bra pris. Kollar man på nätet så går de på närmre 600k för nästan fullutrustad.
Blev det diesel eller bensin?

Diesel, glömde lägga till att det är en D4 på 190hk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB