Permalänk
Medlem

Tyst Gamingdator för ca 15k

Hej,

Min nuvarande dator är inne på sista versen och skulle behöva hjälp med köpa bygga en ny.
Är en dator som framförallt kommer användas till datorspelande och min budget för burken är 15k.
Tar gärna förslag på prisvärd 144hz skärm också men den är inte inplanerade i datorns budget.

Krav

  • Tystlåten

  • 3 skärmar varav minst en kommer vara 144hz

  • Vara en bra speldator i 3+ år

Önskemål

  • Dammskydd, har upptäckt att det samlas mycket damm i min gamla dator

  • Bra att streama från, har funderat på att börja streama på twitch när jag spelar

mvh Mikael Flycht-Eriksson

Permalänk
Skrivet av Flychten:

Hej,

Min nuvarande dator är inne på sista versen och skulle behöva hjälp med köpa bygga en ny.
Är en dator som framförallt kommer användas till datorspelande och min budget för burken är 15k.
Tar gärna förslag på prisvärd 144hz skärm också men den är inte inplanerade i datorns budget.

Krav

  • Tystlåten

  • 3 skärmar varav minst en kommer vara 144hz

  • Vara en bra speldator i 3+ år

Önskemål

  • Dammskydd, har upptäckt att det samlas mycket damm i min gamla dator

  • Bra att streama från, har funderat på att börja streama på twitch när jag spelar

mvh Mikael Flycht-Eriksson

GPU marknaden är ju helt bananas just nu så jag skulle köpa en i7a nu och uppgradera GPUn inom ett år eller så, beroende på vad du spelar så kanske ett 1050/1060-3Gb duger.
Men detta bygget kommer va tyst.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11416421/

Angående skärm så har jag inte gjort någon undersökning om vilken som är bäst, dessutom gav du ingen budget för den. Men dessa är troligen rätt likvärdiga. Jag skulle valt en ASUS eller Zowie.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11416432/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Nej, kylaren på det grafikkortet är inte tyst. Snarare tvärt om

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderar så många 1060 till speldatorer som ska hålla i några år samt där det finns en uttalad önskan om att lira i 144hz? För att 144hz ska komma på tal i många spel samt hålla i några år så tänker jag minst 1070?

PS: Tyst fläkt så rekommenderar jag Corsair H115i eller någon annan closed loop vattenkylning med en 240-280mm radiator.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Om den ska vara tyst medans hårt spelande behöver du en vattenkyld GPU.
Räcker inte med 15k budget då om man inte ska vara dum.

Permalänk
Medlem

@Deriveh: Skulle gissa på att det beror på den höga prislappen för GPU just nu och 1060 står sig helt okej. Och har man en begränsad budget så är det de man kan trappa ner lite på för att få ut så mkt värde som möjligt på just? Sen uppgradera GPU senare när priserna blir mer normala.

Själv hade jag köpt allt nytt och sedan gått för ett begagnat GPU dock.

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Medlem

Här har du en, har bara precis lyckats gå över din budget, men kanske kan ta en 250gb SSD istället så kommer du ner till 15k.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11417324/

Då har du ett ordentligt 1070ti kort, semi-passivt nätagg, en 280mm closed loop vattenkylare samt ett ljuddämpat chassi.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Skrivet av solhasse:

@StuntmanMike: Nej, kylaren på det grafikkortet är inte tyst. Snarare tvärt om

Så vilken är tystare än den i samma prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Denna
https://www.inet.se/produkt/5402809/msi-geforce-gtx-1060-6gb-...

Skulle dock aldrig lägga 4000kr på ett 1060

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@Flychten:

Bygger du själv? Här är ett förslag isåfall:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3612709&view=b
Strax över 15K.

Kan du inte bygga själv så har Inet gratis montering just nu på deras nya datorbyggarsida (blir dock lite dyrare där ändå):
https://www.inet.se/datorbyggare

Grafikkortet köper du från Komplett och installerar själv.
https://www.komplett.se/product/960296/datorutrustning/pc-kom...
(i lager 2 april)
1070ti Strix med en överdimensionerad kylare, samma biffiga 3-slot kylare som sitter på 1080ti.
Grafikkortet är ju största ljudboven, så snåla inte in där, det här kortet är ett av de tystaste och kan vara värt att vänta in.
Bra prestanda också, i klass med 1080 när man överklockar det.

8700K, perfekt för streaming.
Knäpptyst nätagg, har det själv.
Prisvärt och ljuddämpat chassi med dammfilter.
Chassifläktarna som medföljer är helt ok, ställ bara in låga fläktkurvor så kommer de vara relativt tysta.
(moderkortet stödjer DC läge, så att man kan styra 3-pins fläktar)
CPU-kylaren är även den tyst om du inte tänkt överklocka, då rekommenderar jag något bättre.

Kör själv 8700K med en Noctua U9B SE2, inte världens bästa men då jag inte överklockar så är den helt knäpptyst.
Kör allting på auto och XMP i bios (MCE på), går aldrig över 60* i spel eller benchmarks.
Prestandan med 8700K räcker och blir över ändå.

(*Ett annat chassi jag kan rekommendera är Define C:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3984728
Då det är lite mer kompakt jämfört med Define S så passar det här nätagget (140mm) bättre:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4398209 )

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av solhasse:

Visst det, men ville inte spränga budgeten mer än jag redan gjort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@D-ryd Planen är att bygga den själv.

Uppfattar det som min budget inte skulle må dåligt av att bli lite större samt att GPU priserna just nu är ovanligt höga så försöker avvakta med den nya datorn och ber till gudarna att den jag har fortsätter hänga ihop.

Tackar hjärtligt för alla svar och tips jag fått.

mvh Mikael Flycht-Eriksson

Permalänk
Medlem

Gör ett nytt försök till ny dator.
Har uppdaterat budgeten till 25k-30k
Kan vänta om något nytt är på gång som är värt att vänta på (har hört rykten om något nytt RTX budget kort)

Krav

  • Tystlåten

  • Klara av 3 skärmar (HP OMEN 27" LED G-Sync Z4D33AA och 2st Asus VS278Q 27")

  • Vara en bra speldator i 3+ år

Önskemål

  • Dammskydd, har upptäckt att det samlas mycket damm i min gamla dator

  • Bra att streama från, har funderat på att börja streama på twitch när jag spelar

Övrigt

  • Kan bygga ihop själv

  • Har uppdaterat budgeten till 25k-30k

  • Kan vänta om något nytt är på gång som är värt att vänta på (har hört rykten om något nytt RTX budget kort)

Permalänk
Medlem

@Flychten: med den budgeten skulle jag personligen vänta 1-2 månader och se hur de blir med intels coffe lake refresh i9 9900k . Vad jag har hört kan man räkna på att den skulle ligga på runt 5k klassen samt att den skulle ha sockel 1151 och vara kompatibla med z370 moderkorten eller vad de heter iaf efter bios uppdateringar de är då min plan. Sen antingen köpa beggat 1080ti alternativt köra on board gpun tills rtx 2070 släpps. Sen eftersom coffelake kan ha värmeproblem och därför är den fastlödd i sin värmespridare för att bättre sprida värmen och sen som kylpasta kan man om man vill lägga ut 400kr på flytande metal utav märket grizzly conductonaut. Vet inte om de e overkill men jag har hört det är ganska effektivt sedan vattenkylning på det. Dock inte custom för de e lite dyrt xd. Resterande delar skulle jag välja baserat på tycke dvs ifall du är efter RGB eller om du är mer efter att gömma datorn. Läs på sweclockers dator guide så du kan se över de olika formfaktorerna om vad som passar din smak bäst. Nått att ha i åtanke är dock att m-itx moderkort är i snitt dyrare än vanliga atx.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Nu har datorn get sig. Vad tror ni om följande

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11960779/

Sedan Windows och låtaInet bygga ihop den.

Permalänk
Medlem

Chassit fram och bak tar: 1st 120 + 2st 140mm eller 4st 120 mm
Går inte riktigt upp med listan.

Skulle själv betalat lite mer för Corsair RM650X 650W v2

860 Evo 500 GB bättre och billigare.

Permalänk

Har det chassit vilket är bra på många sätt men inte särskilt tyst och inga dammskydd mer än ett dåligt nät undertill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thebelfry:

Har det chassit vilket är bra på många sätt men inte särskilt tyst och inga dammskydd mer än ett dåligt nät undertill.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där kan ju ändå inte stämma?! =S
Jag har Define C Mini och det har riktigt dammfilter på alla insugsplatser. Nu vet jag inte om du har TG modellen som släpper ut mer ljud eller om du har öppnat upp i toppen, men det finns ju inte något annat chassi som är mer ljuddämpande.

Permalänk

Som du säger har jag en lucka öppen upptill, men upplever den ändå som ganska högljud.
”Dammfiltret” som sitter fram gör absolut ingen nytta för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det va bra pris på Corsair RM850x, 850W PSU via komplett så slog till på en sådan