x2 Krakens CPU/GPU i nästa datorbygget?

Permalänk
Medlem

x2 Krakens CPU/GPU i nästa datorbygget?

Tjena! Jag tänkte ta och bygga en ny dator snart och har någon idé om vad jag ska köpa. Jag är inte riktigt säker på två NZXT Krakens på både CPUn och GPUn, men definitivt till CPUn!

Har någon en liknande build, kan rekommendera ett chassi för att få plats med detta och vad man bör tänka på i sin setup för att inte strula till värmen runt omkring, t.ex moderkortet osv? Tänkte att en x42 blir bra till CPUn och en aning större i form av x52:an till GPUn, men jag vet inte riktigt vad jag sysslar med. Är det overkill?

Lite läskigt att pilla på grafikkortet, men är ändå självsäker på att jag skulle kunna klara av installationen!

Syfte med datorn är huvudsakligen gaming (PUBG, WoW etc)

Processor: Intel Core i7-8700 Processor

Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-G Gaming, S1151

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming

RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB
(2)

SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 PCIe SSD

HDD: Seagate Barracuda 2TB 3.5'' HDD

NZXT Kraken G12 GPU Kit Svart

NZXT Kraken X42 CPU Kylare

NZXT Kraken X52 CPU Kylare

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga generellt att du skall sätta x52/62 på CPU och att x42 räcker gott till GPU.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

@marre14: Jag tror inte du vinner mycket på att sätta en sluten vattenkylare på dagens grafikkort. Dem är ju såpass tysta idag att du knappt hör dem ändå om du väljer en bra eftermarknadskylare, typ Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@marre14: Jag tror inte du vinner mycket på att sätta en sluten vattenkylare på dagens grafikkort. Dem är ju såpass tysta idag att du knappt hör dem ändå om du väljer en bra eftermarknadskylare, typ Strix.

Är det inte stora skillnader i temperaturen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@marre14: Kan inte svara på hur det är med en sluten kylare på GPU. Men att man inte kyler vram och voltregulatorer är väl ett faktum om man bara har kylaren på själva kärnan? Och isåfall behöver man säkerligen lite värmeledande tejp och kylflänsar för minnen osv.

Jag skulle gå på ett fullcover vattenblock och bygga en custom loop. Går att komma relativt billigt undan idag.
Min gpu ligger på ca 45 grader efter några timmars PUBG.

Ljudnivåmässigt var det en rejäl sänkning för mig iallafall. Nu hade väl mitt kort en av de sämsta kylarna byggda förmodligen, för det lät som en lövblås och kylde ungefär lika bra.. Kortet låg runt 80-90 grader i pubg.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre14:

Tjena! Jag tänkte ta och bygga en ny dator snart och har någon idé om vad jag ska köpa. Jag är inte riktigt säker på två NZXT Krakens på både CPUn och GPUn, men definitivt till CPUn!

Har någon en liknande build, kan rekommendera ett chassi för att få plats med detta och vad man bör tänka på i sin setup för att inte strula till värmen runt omkring, t.ex moderkortet osv? Tänkte att en x42 blir bra till CPUn och en aning större i form av x52:an till GPUn, men jag vet inte riktigt vad jag sysslar med. Är det overkill?

Lite läskigt att pilla på grafikkortet, men är ändå självsäker på att jag skulle kunna klara av installationen!

Syfte med datorn är huvudsakligen gaming (PUBG, WoW etc)

Processor: Intel Core i7-8700 Processor

Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-G Gaming, S1151

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming

RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB
(2)

SSD: Samsung 960 EVO 250GB M.2 PCIe SSD

HDD: Seagate Barracuda 2TB 3.5'' HDD

NZXT Kraken G12 GPU Kit Svart

NZXT Kraken X42 CPU Kylare

NZXT Kraken X52 CPU Kylare

https://pcpartpicker.com/b/67Cbt6

Meshify C med tonat glas. För jag antar att du vill att det ska synas ut något iaf med tanke på valet av AIO kylare? Annars är väl Corsair ganska mycket billigare tänker jag.

Tänk på att om du väljer Meshify så kan du inte stoppa in vilket grafikkort som helst. Begränsad på längden. Kör du vattenkylning på det också behöver du dock inte tänka på det.

Han har också valt trident Z RGB ramstickor. Om du inte ville ha led-bling så skulle jag nog ändå valt ripjaws 3200mhz cl14 2x16 stickor. Inte så mycket dyrare.

Angående placeringen av radiatorer så har jag nog valt 280/360 i front till CPUn och antingen en 120 i baken eller en 240 i toppen. CPUkylare påverkar inte temperaturen mycket alls inne i chassit men jag vet också att radiatorer till GPUer rekommenderas att ha som utblås då de antagligen producerar mer värme. Overkill? Ja kanske men varför inte? Få det tystare och om inte annat coolare.

https://www.youtube.com/watch?v=YCZ5iP5cu8g&t=667s
Jayztwocent som visar att frontmonterade radiatorer till CPUN inte påverkar temperaturen så mycket.

https://www.youtube.com/watch?v=kzAGE6UM0PA&t=4s

Och den här killen pratar om att ha GPU-radiatorn som utblåst.

Spännande. Jag är gärna nyfiken på vad du faktiskt väljer sen. Oooch vänta till GTX 2080.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.