Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Ark server lagg

Tjena hostar en Minecraft server samt en Ark Survival server men har problem med speciellt Ark då det uppstår lagspikes.
När det väl blir lagspike så hoppar pingen från ca 13 till 80 i ca 5 sekunder ingame på Ark sedan går tillbaka till 13.

Pingen är på 13 i Ark med adsl linan jag sitter med nu samt har 18 ping till Minecraft servern. Har Adsl 24/2.

Dock är det nog processorn när det gäller Minecraft t.ex när man byter värld eller joinar så är det lite fördröjning samt att det brukar uppstå i konsolen på Minecraftservern (Spigot) att "player moved wrongly" eller quickly om man börjar springa runt inom 10 sekunder när man kommit in på servern och man hoppar tillbaka lite/rubberbanding.

För när det gäller Minecraft så hoppar cpu användningen upp ganska rejält samt internethastigheten så där ser man ju rätt logiskt att om jag haft bättre processor hade det funkat bättre.

Men just i Ark så verkar inte cpun jobba direkt mycket alls?

Här är en printscreen på cpun när 2st spelar på Ark med lite lagg till och från.

Edit: Glömde skriva vad för processor samt ram jag använder, I3 2100 och 8Gb ram

Intel I7 4770K @ Stock Hyper 212 Evo | 16 Gb ram 2400 Mhz | SSD: Samsung 850 Evo 500 Gb | Asus GTX 980 Strix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/var/www
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av juniorjesper:

Tjena hostar en Minecraft server samt en Ark Survival server men har problem med speciellt Ark då det uppstår lagspikes.
När det väl blir lagspike så hoppar pingen från ca 13 till 80 i ca 5 sekunder ingame på Ark sedan går tillbaka till 13.

Pingen är på 13 i Ark med adsl linan jag sitter med nu samt har 18 ping till Minecraft servern. Har Adsl 24/2.

Dock är det nog processorn när det gäller Minecraft t.ex när man byter värld eller joinar så är det lite fördröjning samt att det brukar uppstå i konsolen på Minecraftservern (Spigot) att "player moved wrongly" eller quickly om man börjar springa runt inom 10 sekunder när man kommit in på servern och man hoppar tillbaka lite/rubberbanding.

För när det gäller Minecraft så hoppar cpu användningen upp ganska rejält samt internethastigheten så där ser man ju rätt logiskt att om jag haft bättre processor hade det funkat bättre.

Men just i Ark så verkar inte cpun jobba direkt mycket alls?

Här är en printscreen på cpun när 2st spelar på Ark med lite lagg till och från.

Edit: Glömde skriva vad för processor samt ram jag använder, I3 2100 och 8Gb ram

https://i.imgur.com/0a8vrrK.png

Ser inga konstigheter i din prestanda för dessa spel men Windows...
Lite off topic men det är nog dags att gå över till linux.
Använd denna: https://linuxgsm.com/ för att sätta upp Minecraft och Ark.

Är helt säker på att du slipper lagg då

got root?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001

Det är troligen när ARK sparar, tror default gör den det varje 30 min.
Var stora problem med detta förr, blev en del rubberbanding när det hände men det var ett tag sen dom ändrar hur det fungerade och då försvann det i stort sett.

Men gissar på att det är det som händer, speciellt om du har spelen på en mekanisk disk?
Har 4 ARK servrar körande själv och märker inte av detta, men dom ligger på ssd.

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av edroon:

Ser inga konstigheter i din prestanda för dessa spel men Windows...
Lite off topic men det är nog dags att gå över till linux.
Använd denna: https://linuxgsm.com/ för att sätta upp Minecraft och Ark.

Är helt säker på att du slipper lagg då

Hade självklart använt Linux om jag själv fått bestämt men det är farsgubbens dator som han använder till bankärenden några gånger i månaden så därför kör jag Windows.

Skrivet av Gelantious:

Det är troligen när ARK sparar, tror default gör den det varje 30 min.
Var stora problem med detta förr, blev en del rubberbanding när det hände men det var ett tag sen dom ändrar hur det fungerade och då försvann det i stort sett.

Men gissar på att det är det som händer, speciellt om du har spelen på en mekanisk disk?
Har 4 ARK servrar körande själv och märker inte av detta, men dom ligger på ssd.

Har Ark på mekanisk disk, ca 100mb skriv och läs hastighet men ska fixa plats på ssdn och flytta även Ark dit så borde det bli lite bättre Är väl troligen lite pga vi har blivit högre level på servern så vi har "flygmounts" och iom så känner vi av lagg oftare då det går så fort att förflytta sig nu

Tack för svar

Intel I7 4770K @ Stock Hyper 212 Evo | 16 Gb ram 2400 Mhz | SSD: Samsung 850 Evo 500 Gb | Asus GTX 980 Strix