Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Att skapa ett interface

Hej allihop! Hoppas jag hittat rätt här i de olika forumstrådarna...

Har ett par frågor angående interface för android tablets. Hoppas jag använder rätt termer, annars hoppas jag att ni kan förlåta en lekman som försöker lära sig:

Jag jobbar, som pedagog,med barn i olika åldrar och skulle vilja konstruera ett interface där mobiler och tablets anpassas efter användarens ålder.

Mina önskemål vore alltså ett grafiskt interface som jag kan "konstruera" eller anpassa efter följande behov;
1) En "hemskärm" där man kan välja ett av 4(?) åldersintervall (typ; 4-6 år, 7-9 år ,10-12 år och 13+år).
2) Var sitt "skrivbord" för åldersgrupperna med möjligheten att välja vilka appar m.m som blir tillgängliga/synliga på varje enskilt "skrivbord".
3) En möjlighet att kontinuerligt uppdatera "aktuell information". Antingen som "pop-up" fönster på hemskärmen eller de enskilda skrivborden. Eller på en anslagstavla/bakgrund e.dy.

Jag tänker att det skulle kunna påminna om hur touch skärmarna på"ikea's" "lekplatser är utformade. Där kan barnen välja mellan olika ämnen/uppgifter (färglägga, pussla m.m.). Men att det i mitt fall skulle vara åldersgrupper istället för ämnen.

Finns det något sådant färdigt koncept/program tillgängligt eller vad behöver man göra för att lyckas med mina vilda tankar?

Mvh Karl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Det jag tänker på rent spontant är att du får skapa en egen s.k. launcher.

Annars brukar det finnas stöd för flera användare. Du kanske kan skapa en ny användare per åldersgrupp och ställa in det lite som du vill därefter (vilka appar som skall synas eller gå att använda osv).

För att skicka ut push-notiser eller liknande kanske appen Pushover kan vara något. Läste inte speciellt noggrant om dess funktionalitet dock.

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.superblock....

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

@IdeasbyLantz: Håller med föregående talare. Kanske inte skapa en ny launcher, men att nyttja en launcher för att uppnå det du vill.

Nova Launcher går det att göra rätt mycket med. Ändra storlek på ikoner, layout och liknande. Med hjälp av användare kan du då skapa profiler för de olika åldersgrupperna.

1) En "hemskärm" där man kan välja ett av 4(?) åldersintervall (typ; 4-6 år, 7-9 år ,10-12 år och 13+år).
- Skapa en användare för varje åldersgrupp
2) Var sitt "skrivbord" för åldersgrupperna med möjligheten att välja vilka appar m.m som blir tillgängliga/synliga på varje enskilt "skrivbord".
- I varje användare installerar du Nova Launcher (eller annat alternativ) och ändrar ikon-layout. Apptillgång baserat på vad som ska visas bör gå att ställa in på enskild användare.
3) En möjlighet att kontinuerligt uppdatera "aktuell information". Antingen som "pop-up" fönster på hemskärmen eller de enskilda skrivborden. Eller på en anslagstavla/bakgrund e.dy.
- Någon form av "anslagstavla" lär nog gå att lösa med Evernote + widget. För popup lär kanske Pushover eller Pushbullet? (Inte läst på så mycket om de apparna dock)

Dator: Fractal Design R4, Asus P8Z68-V Pro, i7 2600K @ 4.5, 16Gb RAM, EVGA GTX 780 Ti, Samsung Pro 120 Gb + Samsung EVO 120 Gb SSD, 1+2TB mekaniskt, Asus VG248QE x2, Func KB-460 och Zowie EC1-A.
Mobiltelefon: Oneplus 5T Ljud: Philips Fidelio X2, Sennheiser HD558 + O2+ODAC Combo AMP/DAC, Sony MDR-1A/Shure SE215 (portabelt) + FiiO E10K AMP/DAC, Mic: Audio Technica AT2020 XLR + Behringer Xenyx 502USB, MP3: Cowon X9.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Tack så mkt får kolla upp dessa och återkomma när jag fått någorlunda koll på om dessa tips kan vara rätt för det jag vill!