Permalänk
Medlem

excel part picker

hej

försöker bygga en PC "part picker"

sheet 1 väljer jag enkelt system konfig i drop downs
sheet 2 innehåller alla artiklar och priser som jag finner lämpliga som en liten databas som man enkelt kan uppdatera och ändra på om man vill, många sidor erbjuder att exportera data till excel.
sheet 3 summerar jag varje system konfig och alla artiklar och gör uträkning på pris

https://imgur.com/rJdlYWC

jag vet att man kan göra det på webben, men jag vill lära mig excel och detta är något som är enkelt att relatera till och lära sig den vägen. hur skulle ni gjort detta smidigast? Vilka tekniker i excel passar bra in på exemplet? Behöver jag använda VBA?

Permalänk
Medlem

Enkelt, jag skulle gjort på följande vis.

Blad 2:
En kolumn med namn på artiklar som man skapar listor av för varje kategori av artiklar (cpu, minne osv). Sen en kolumn med kostnad för respektive artikel. Jag skulle strukturerat upp varje kategori på var sin kolumn för att förenkla att fylla på i listorna.

Blad 1:
Skapa rulllistor av ovan skapade listor mha. datavalideringsverktyget för varje cell där du ska kunna välja komponent.
Uträkningar tycker jag du kan göra i detta blad istället för blad 3 som du tänkt. Skapa bara en till "Kostnad"-kolumn där du använder vlookup/letarad för att matcha respektive artikel som väljs i rullistorna till kostnaden som är listad i Blad 2. Summera kostnader här för alla valda artiklar i respektive konfiguration.

Voila!