Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska respektera svenska religionen och ha kunskap om den för att i huvud taget få medborgarskap eller assyl. Mina 3 cent ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Om barnet däremot tragiskt dör innan dess så har familjen inte rätt till en kyrklig begravning om barnet inte är medlem i kyrkan - vilket ju kan vara bra att tänka på.
Detsamma gäller naturligtvis konfirmation och senare vigsel och bröllop (men de senare blir ju inte aktuella förrän barnet är vuxen och själv kan välja att gå med i kyrkan, iaf).

Vad gäller avgiften så är det alltså som med allting annat här i livet - man får vad man betalar för.
Men när allt fler människor gått ur kyrkan, enbart för att som du uppger spara pengar kortsiktigt, har också fler situationer uppstått där de själva eller deras anhöriga blivit nekade att utnyttja tjänster de tagit för givna.

Par som inte får gifta sig kyrkligt när de inte är medlemmar eller åldringar som inte får begravas kyrkligt eftersom de i ren snålhet gick ur för att spara pengar.

Begravningsavgift, är något vi betalar för att vi är tvungna. För den får vi rätten att utnyttja kyrkliga lokaler i samband med begravningen, vanligen den lokala församlingens gravkapell, eller krematoriets, om man valt att kremera den avlidna, samt har rätt att kräva att den ska vara fri från religiösa symboler. Man kan inte kräva att den ska ha religiösa symboler, men jag misstänker att om man ber om det, får man nog det i alla fall. Det är upp till församlingen man tillhör om denna vill bistå med begravningsförrättare, exempelvis om anhöriga är troende, men den avlidna inte är det, och en religiös ceremoni önskas. Mor min var till exempel, inte medlem i svenska kyrkan, men ceremonin utfördes i samma kyrka som jag döptes i, av den lokala prästen. (Och, om jag inte minns fel så här 20 plus år senare, utan kostnad.)
Par som vill gifta sig kyrkligt, behöver ha ena parten som medlem i Svenska kyrkan för att kunna kräva sin rätt. Det tar ungefär 5 minuter att ordna, genom att gå och prata med prästen i sin lokala församling. Rimligtvis är man kanske inte helt öppen med att man vill gå med i kyrkan, bara för att gifta sig kyrkligt, och sedan tänker lämna igen, men det har aldrig varit något problem med att skicka flickvänner till kyrkan, som hävdar att det "känns fel" att inte gifta sig kyrkligt. Och man behöver inte vara varken döpt, eller konfirmerad.
Det andra alternativet är att ta kontakt med den församlingen där man vill genomgå ceremonin, och prata med prästen, som med 99% säkerhet kommer att göra allt denna kan för att tillmötesgå önskemål som faller inom dennas kyrkliga möjligheter, och helt enkelt betala för det. Jag har inte stenkoll på kostnaden, jag vet inte ens om den varierar beroende på församling, men siffror runt 4000:- har varit på bordet under åren.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Om barnet däremot tragiskt dör innan dess så har familjen inte rätt till en kyrklig begravning om barnet inte är medlem i kyrkan - vilket ju kan vara bra att tänka på.
Detsamma gäller naturligtvis konfirmation och senare vigsel och bröllop (men de senare blir ju inte aktuella förrän barnet är vuxen och själv kan välja att gå med i kyrkan, iaf).

Vad gäller avgiften så är det alltså som med allting annat här i livet - man får vad man betalar för.
Men när allt fler människor gått ur kyrkan, enbart för att som du uppger spara pengar kortsiktigt, har också fler situationer uppstått där de själva eller deras anhöriga blivit nekade att utnyttja tjänster de tagit för givna.

Par som inte får gifta sig kyrkligt när de inte är medlemmar eller åldringar som inte får begravas kyrkligt eftersom de i ren snålhet gick ur för att spara pengar.

Som vuxen får man stå sitt kast men som förälder tycker iaf jag att man bör sträva efter att inte begränsa ens barns valmöjligheter - och särskilt inte av snålt ekonomiska skäl som inte ens är aktuella på åratal.

Dvs döp ungen och låt den sen, som vuxen, bestämma om den vill gå ur och spara de där kronorna om det är så viktigt för hen.

Det är inte helt omöjligt att få en kyrklig begravning även fast man inte är medlem. Men det kan kosta pengar. Dock är det lite av en ickefråga då föräldrar som inte döper in sitt barn i kyrkan med största sannolikhet inte heller är troende och därmed inte har behov av en kyrklig begravning.

När det gäller en vuxen person som dör så är det egentligen inte upp till anhöriga att bestämma om det ska vara en kyrklig begravning eller inte, utan den vuxnes beslut att inte vara medlem i kyrkan ska respekteras vid begravningen.

När det gäller vigsel/bröllop så räcker det om en av personerna är medlem i svenska kyrkan. Skulle ingen av dem vara medlem så kan de bli medlemmar inför bröllopet.

Så jag tycker tvärt emot dig. Låt barnet själv bestämma om det vill vara medlem i ett religiöst samfund istället för att tvinga in barnet i något för att "få tillgång till tjänster". Om föräldrarna är religiösa (på riktigt dvs) så tycker jag det kan vara ok att döpa in barnet. Men då ska barnet också informeras och få göra ett eget val när det närmar sig konfirmation.

Begravning https://www.svenskakyrkan.se/begravning/vanliga-fragor-om-beg...
Giftemål https://www.svenskakyrkan.se/vigsel

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tycker man ska respektera svenska religionen och ha kunskap om den för att i huvud taget få medborgarskap eller assyl. Mina 3 cent ^^.

Mormor var tyska och kom hit efter andra världskriget, och via henne ska jag även ha någon del zigenare i mig tydligen... Men för övrigt verkar släktforskning påvisa att jag är många generationer bakåt, helsvensk. Och jag respekterar då absolut inte "svenska religionen" utan tycker det är ett idiotiskt påfund, baserat på en ide om en gud som inte finns, inte går att påvisa, och inte har något inflytande. Jultomten är mer verklig, eftersom han faktiskt, årligen, utövar faktiskt inflytande. (Var snäll, annars kommer inte tomten i morgon.) Väldigt begränsat, men dock.
Bibeln är ett verktyg som använts för att kontrollera oupplysta folkmassor i århundraden. Om man ska respektera något med svensk religion, så är det att Svenska kyrkan lyckats göra sig till en del av statsapparaten, och vi har fortfarande inte lyckats frigöra oss. Dessutom är alla deras tillgångar skattebefriade, vilket är helt sjukt... Tror fan att kyrkan blivit stenrik...

Skrivet av jawik:

När det gäller en vuxen person som dör så är det egentligen inte upp till anhöriga att bestämma om det ska vara en kyrklig begravning eller inte, utan den vuxnes beslut att inte vara medlem i kyrkan ska respekteras vid begravningen.

Den avlidnas beslut i frågan kan dock vara "jag bryr mig inte" och det blir då upp till de sörjande att göra valet. Jag har varit på flera begravningar där den avlidna inte varit medlem i Svenska kyrkan, men fortfarande fått en kyrklig begravning, just för att anhöriga velat ha det. Så vitt jag vet har det aldrig varit ett problem, och precis som med bröllop, så kan det utgå en avgift.

Skrivet av jawik:

När det gäller vigsel/bröllop så räcker det om en av personerna är medlem i svenska kyrkan. Skulle ingen av dem vara medlem så kan de bli medlemmar inför bröllopet.

Som jag skrev ovan, så kan man gifta sig kyrkligt utan att vara medlem i Svenska kyrkan, och det kan då kosta något, men är inte ett absolut krav. Det framgår även i dina länkar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den avlidnas beslut i frågan kan dock vara "jag bryr mig inte" och det blir då upp till de sörjande att göra valet. Jag har varit på flera begravningar där den avlidna inte varit medlem i Svenska kyrkan, men fortfarande fått en kyrklig begravning, just för att anhöriga velat ha det. Så vitt jag vet har det aldrig varit ett problem, och precis som med bröllop, så kan det utgå en avgift.

Jag är inte medlem i kyrkan och bryr mig inte speciellt om min begravning blir kyrklig eller inte. Så vill mina anhöriga ha det kyrkligt så kör på (dock så tänker inte jag betala för det nu, det får de anhöriga som vill ha det kyrkligt göra). Men generellt så förutsätter det att de vet om att jag inte bryr mig. För någon som inte är insatt i den dödes vilja så ska de utgå ifrån huruvida ett medlemskap finns eller inte. Jag tyckte dock att det var onödigt att poängtera.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag skrev ovan, så kan man gifta sig kyrkligt utan att vara medlem i Svenska kyrkan, och det kan då kosta något, men är inte ett absolut krav. Det framgår även i dina länkar.

Att man kan gifta sig utan att en av parterna blir medlem i Svenska Kyrkan framgår faktiskt inte i mina länkar. (även om jag mycket väl kan tänka mig att det går förutsett att prästen är villig)

Men min poäng var dock som sagt att både kyrklig vigsel samt begravning går att utföra utan att de inblandade är medlemmar i Svenska Kyrkan sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Att man kan gifta sig utan att en av parterna blir medlem i Svenska Kyrkan framgår faktiskt inte i mina länkar. (även om jag mycket väl kan tänka mig att det går förutsett att prästen är villig)

"Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan,"

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan,"

Hela citatet säger: "Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion."

Se det kursiva. Står heller inget om att man kan göra det mot en summa pengar. Dock kan jag som sagt tänka mig att vissa präster kan tänka sig att viga ett par ändå, men det är upp till enskild präst. I stort tror jag det är svårare att få till ett kyrkligt bröllop utan att någon är medlem än en begravning, men det är min personliga gissning.

Men vi är nog ganska överens ändå.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad det var du tyckte var oklart med citatet, eller vad du tycker att din kursiva text tillför. Kyrkan är inte ett dugg otydlig med att man kan bli gift i kyrkan, utan att någon av parterna är medlem. "Som regel" betyder självklart "Det finns undantag", och vill man ha riktigt specifika svar, är det som sagt till att ta kontakt med prästen i församlingen där man vill bli vigd.
För att göra det riktigt tydligt vad textens tolkning ska vara, om man fortfarande har svårt med kopplingen "alla välkomna - som regel" så står det så här om man väljer att titt på specifika församlingssidor:
"Måste man vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta sig?
- Nej, men det är upp till kyrkoherden i församlingen att besluta om paret ska vigas. Om man inte är medlem tar församlingen ut en avgift för vigseln, för närvarande 3*clearingavgiften."
(Så i Genarpskyrka kostar det närmare 6600:- att gifta sig utan att vara medlem i Svenska kyrkan, om jag förstått det rätt.)

Och vill man grotta ner sig riktigt, får man leta reda på följande:

Kyrklig handling för icke tillhörig
Vilken avgift skall tas ut av den som inte tillhör Svenska kyrkan och vem skall betala? Rätten till kyrkliga handlingar gäller bara dem som tillhör Svenska kyrkan.

Vigselgudstjänst
Om varken brud eller brudgum tillhör Svenska kyrkan men ändå vill ha en vigselgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning, är det en pastoral fråga för den enskilde prästen i den församling där vigseln begärs. Eftersom det inte fi nns någon hemförsamling föreligger ingen clearingsituation. Det innebär att kostnaden för vigselgudstjänsten skall betalas av brudparet.
Församlingsförbundet har inte utfärdat någon rekommendation om avgift för vigselgudstjänst för icke tillhöriga.

Begravningsgudstjänst
Om en icke tillhörig skall få en begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning, är en pastoral fråga som avgörs av kyrkoherden i den församling där begravningen begärs. Eftersom den avlidne inte tillhörde någon för samling, föreligger ingen clearingsituation. Det innebär att kost-naden för begravningsgudstjänsten skall betalas av dödsboet. För samlingsförbundet rekommenderar att dödsboet får betala en avgift som motsvarar tre gånger clearingbeloppet för de delposter som församlingen
har haft kostnader för.

Utlandssvenskar
Medlemmar som inte är folkbokförda i Sverige har ingen hemförsamling som kan betala inom ramen för clearingsystemet. Så är fallet för t.ex. ”utlandssvenskar”. Det innebär att förrättningsförsamlingen själv får stå för kostnaden för den kyrkliga handlingen. Någon avgift får ju inte tas ut av den enskilde.

Dold text
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte riktigt vad det var du tyckte var oklart med citatet, eller vad du tycker att din kursiva text tillför. Kyrkan är inte ett dugg otydlig med att man kan bli gift i kyrkan, utan att någon av parterna är medlem. "Som regel" betyder självklart "Det finns undantag", och vill man ha riktigt specifika svar, är det som sagt till att ta kontakt med prästen i församlingen där man vill bli vigd.
För att göra det riktigt tydligt vad textens tolkning ska vara, om man fortfarande har svårt med kopplingen "alla välkomna - som regel" så står det så här om man väljer att titt på specifika församlingssidor:
"Måste man vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta sig?
- Nej, men det är upp till kyrkoherden i församlingen att besluta om paret ska vigas. Om man inte är medlem tar församlingen ut en avgift för vigseln, för närvarande 3*clearingavgiften."
(Så i Genarpskyrka kostar det närmare 6600:- att gifta sig utan att vara medlem i Svenska kyrkan, om jag förstått det rätt.)

Och vill man grotta ner sig riktigt, får man leta reda på följande:

Kyrklig handling för icke tillhörig
Vilken avgift skall tas ut av den som inte tillhör Svenska kyrkan och vem skall betala? Rätten till kyrkliga handlingar gäller bara dem som tillhör Svenska kyrkan.

Vigselgudstjänst
Om varken brud eller brudgum tillhör Svenska kyrkan men ändå vill ha en vigselgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning, är det en pastoral fråga för den enskilde prästen i den församling där vigseln begärs. Eftersom det inte fi nns någon hemförsamling föreligger ingen clearingsituation. Det innebär att kostnaden för vigselgudstjänsten skall betalas av brudparet.
Församlingsförbundet har inte utfärdat någon rekommendation om avgift för vigselgudstjänst för icke tillhöriga.

Begravningsgudstjänst
Om en icke tillhörig skall få en begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning, är en pastoral fråga som avgörs av kyrkoherden i den församling där begravningen begärs. Eftersom den avlidne inte tillhörde någon för samling, föreligger ingen clearingsituation. Det innebär att kost-naden för begravningsgudstjänsten skall betalas av dödsboet. För samlingsförbundet rekommenderar att dödsboet får betala en avgift som motsvarar tre gånger clearingbeloppet för de delposter som församlingen
har haft kostnader för.

Utlandssvenskar
Medlemmar som inte är folkbokförda i Sverige har ingen hemförsamling som kan betala inom ramen för clearingsystemet. Så är fallet för t.ex. ”utlandssvenskar”. Det innebär att förrättningsförsamlingen själv får stå för kostnaden för den kyrkliga handlingen. Någon avgift får ju inte tas ut av den enskilde.

Dold text

Ja, och inget du skriver nu motsäger det jag skrev. Jag vet inte riktigt varför du krånglar till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Ja, barnet blir medlem - men kan också gå ur kyrkan innan det börjar jobba och skulle betala nån avgift till kyrkan - om det är allt man bryr sig om.

Om barnet däremot tragiskt dör innan dess så har familjen inte rätt till en kyrklig begravning om barnet inte är medlem i kyrkan - vilket ju kan vara bra att tänka på.
Detsamma gäller naturligtvis konfirmation och senare vigsel och bröllop (men de senare blir ju inte aktuella förrän barnet är vuxen och själv kan välja att gå med i kyrkan, iaf).

Vad gäller avgiften så är det alltså som med allting annat här i livet - man får vad man betalar för.
Men när allt fler människor gått ur kyrkan, enbart för att som du uppger spara pengar kortsiktigt, har också fler situationer uppstått där de själva eller deras anhöriga blivit nekade att utnyttja tjänster de tagit för givna.

Par som inte får gifta sig kyrkligt när de inte är medlemmar eller åldringar som inte får begravas kyrkligt eftersom de i ren snålhet gick ur för att spara pengar.

Som vuxen får man stå sitt kast men som förälder tycker iaf jag att man bör sträva efter att inte begränsa ens barns valmöjligheter - och särskilt inte av snålt ekonomiska skäl som inte ens är aktuella på åratal.

Dvs döp ungen och låt den sen, som vuxen, bestämma om den vill gå ur och spara de där kronorna om det är så viktigt för hen.

Vad gäller radx uppfattning om kyrko+begravningsavgiftens utformning finns några poänger att göra:

1.) Den samlade procentsatsen av de två olika avgifterna varierar eftersom de olika i olika delar i landet. Fick min deklaration idag och här är det 0,961% man betalar i år. Så hans påstådda uppgift är ingen absolut sanning.

2.) Vidare är det ju två olika avgifter vi talar om, och det är bara kyrkoavgiften du kan komma undan genom att gå ur kyrkan. Begravningsavgiften måste alla betala - för alla kommer vi ju lämna en kropp efter oss som måste tas om hand på nåt sätt.
I mitt fall innebär det att kyrkoavgiften - den del man alltså kan slippa undan - är 0,715%.
Alltså rätt långt från radx påstådda 1,02%.

3.) Angående avgiftens storlek så är den ju en fast procentsats oavsett inkomst, så som radx noterar blir det ju en stor summa om du tjänar mycket. Men vi betalar ju inte hyra, mat eller något annat i livet i procent av vår inkomst, utan i fasta kronor - vilket innebär att en fast procentsats för alla i själva verket drabbar låginkomsttagare hårdare.
Medan den som tjänar väldigt mycket - som radx säger sig göra - har så gott om pengar att avgiften aldrig kommer märkas i hens ekonomi.

Det är ju därför vi i övrigt har progressiva skatter i Sverige och alla andra västerländska demokratier - eftersom den som tjänar mer också har råd att betala även procentuellt mer, utan att det drabbar hen.

Men tyvärr är det ju ofta så att de som har de gott ställt själva är de som gnäller allra mest - trots att de har minst anledning att göra det.

Vad gäller kyrkans påstådda vänstervridning så är det synd - men knappast förvånande - att radx ser värderingar som allas lika värde, empati och medmänsklighet som "vänster".
Men radx tillhör uppenbarligen dem som likt Karl-Bertils pappa tror att alla som frivilligt ger bort någonting är kommunist.

Det är roligt hur du fullständigt väljer att ignorera mitt huvudskäl till att jag är emot hela biten. Att jag inte är troende. Jag tänker inte förlöjliga er som gör det. Vi har alla rätt att tro vad vi vill. Men jag vill inte att eran tro ska få ha någon som helst påverkan över mitt liv. Det gäller alla religioner.

Det är också värmande hur du väljer att attackera mig genom att måla upp mig som en empatilös jävel som bara tänker på pengar.

Tänker i övrigt inte bemöda mig med att fortsätta argumentera emot dina känsloutfall.

Lycka till i livet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan,"

Så man kan alltså ha en borgerlig vigsel i kyrkan?

Permalänk
Medlem

Har inte döpt något av våra 2 barn.
Av den enkla anledningen att vi inte tror på det och inte vill "tvinga" in barnen i en tro.
Det valet kan dom göra själva när dom blir äldre.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Trevligt med en tråd om religion som pågått så pass länge utan att spåra ur! (hoppas jag inte jinxar tråden nu genom att konstatera det...)

Jag (ateist) har diskuterat just denna fråga en hel del med min (lutherskt troende) sambo. Vi har kommit fram till att inte döpa eventuella barn, även om hon lutade åt att vilja det innan. Det vi landade i var vikten av att själv välja religion, vilket de kan göra i konfirmationsåldern (eller senare). Just idén att tro ska vara ett personligt val förenar både sekularism och lutheranism - även om den svenska lutheranismen (SvK) inte resonerar så kring just dopet, så är det individuella valet fortfarande centralt. Jag skulle inte heller vilja ljuga för präst och andra och påstå att jag vill att mina barn ska anslutas till en församling (detta var något jag lärde mig här i tråden att det är en del av dopceremonin, jag visste inte det innan!)

Om mina eventuella barn blir religiösa och väljer att döpa sig så vill jag också kunna ta det valet på allvar, och det kan jag inte göra om jag som ateist har låtit dem döpas som barn utan att jag tror på det. Om jag gjort valet åt dem utan att tro på det så förvägrar jag dem rätten att döpas på ett sätt som innebär en seriös religiös handling.

Scenariot att...

  • jag (som ateist) gått med på att döpa dem kristet som barn och

  • de blir kristna i tonåren eller som vuxna

...är det sämsta scenariot, för då har de tvingats på ett falskt dop (iom att jag godkänt det utan att tro på det) i en religion som de själva tar på allvar. Detta vore sämre än både scenariot där jag döpt dem (oavsett om jag varit troende eller inte) och de inte blir kristna som vuxna (för då kan de bara lämna kyrkan och bortse från dopet), och scenariot där jag inte döpt dem och de blir kristna (för då kan de döpas på eget initiativ). Alltså finns inga fördelar med att jag döper dem utan att tro på dopet, vare sig för deras föräldrar eller för dem.

Anledningen för mig är alltså inte bara att jag inte vill knuffa barn i en religiös riktning, utan också av respekt för religionen - genom att ta den religiösa symbolhandlingen på allvar fastän jag inte tror på innehållet i den, så tar jag de som tror på den på större allvar än om jag agerade som att det inte spelade någon roll.

Min inställning har nog också att göra med att jag har en god vän från uppväxten som växte upp i en baptistisk frikyrka, och alltså är döpt i nästan vuxen ålder. Detta av (liknande) teologiska skäl, att lämna över sig till sin gud är för dem en medveten handling, som alltså enligt dem inte kan applicera på ett spädbarn. Vilket jag finner ganska kompatibelt med min sekulära ateism.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Ja, och inget du skriver nu motsäger det jag skrev. Jag vet inte riktigt varför du krånglar till det?

Återigen, jag vet inte riktigt vad du tycker jag krånglar till. Det står som sagt i din egen länk, men du verkar inte nöjd med det.

Skrivet av Kaine_Uro:

Så man kan alltså ha en borgerlig vigsel i kyrkan?

Tveksamt. Du kan ha ett kyrkligt bröllop, utan att vara medlem i Svenska kyrkan. En präst officierar, orgel musikant spelar, psalmer läses / sjunges, och ni "förenas inför gud". Ni är efter avslutat spektakel fortfarande inte medlemmar i den svenska kyrkan, och ni är gifta. Så i den bemärkelsen, visst, men själva ceremonin är väldigt icke borgerlig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är troende, men ej specificerat till någon direkt religion, gud, gudinna, gudar eller gudinnor, född i ett lutheranskt land av en lutheransk/"new age" mor och katolsk far. Min sambo är ateist och född i ett katolskt land, av två ateistiska föräldrar. Vi valde att vår dotter inte skulle döpas. Vill hon finna trygghet i en religion som äldre så får hon välja det själv... beroende på vilken hon väljer

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Döp barnen, det är ett bra sätt för dom båda släkterna att träffas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Återigen, jag vet inte riktigt vad du tycker jag krånglar till. Det står som sagt i din egen länk, men du verkar inte nöjd med det.

Nej allt det står inte i mina länkar. Men du länkar mot info som säger samma sak som mig i meningen att det ska motbevisa mig? Det har gått lite rundgång i det här och för inte diskussionen framåt, så vi släpper det.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det går att gifta sig i kyrka utan att religion blandas in, jag känner ett par som gjort just detta och förstås utan att någon varit medlem. En präst var med men gud nämndes ej.
Hur ofta kyrkan säger ja till detta har jag ingen aning om men det är som sagt inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Döp barnen, det är ett bra sätt för dom båda släkterna att träffas.

Annars kan man ju typ.. bjuda över dom på middag ?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Döp barnen, det är ett bra sätt för dom båda släkterna att träffas.

Dyrt sätt också. För det kommer kosta ungen 300-400 kronor per månad i framtiden.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

2.) Vidare är det ju två olika avgifter vi talar om, och det är bara kyrkoavgiften du kan komma undan genom att gå ur kyrkan. Begravningsavgiften måste alla betala - för alla kommer vi ju lämna en kropp efter oss som måste tas om hand på nåt sätt.
I mitt fall innebär det att kyrkoavgiften - den del man alltså kan slippa undan - är 0,715%.
Alltså rätt långt från radx påstådda 1,02%.

Detta stämmer ju bara för dig och beror helt på var du bor. Du verkar bo i Huddinge/Flemmingsberg eller någon liknande församling med god ekonomi, det är knappast representativt för hela Sverige.

Riksgenomsnittet för kyrkoavgiften 2018 är 1,02 procent av din kommunalt beskattningsbara inkomst
https://www.svenskakyrkan.se/medlem/kyrkoavgiften

Edit, jag har själv döpt mitt barn i år. Mest pga att tjejen ville det. Själv har jag gått ur kyrkan men har både döpts och konfirmerats

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=- och andra som gjort liknande poänger:

Ja, man kan om man ber snällt eller ljuger och har tur att ha en överseende präst få alla möjliga tjänster i kyrkan man egentligen inte har rätt till - men man har fortfarande inte rätt till dem.

På samma sätt som man kan välja att planka i kollektivtrafiken och hoppas att man kan snacka sig ur situationen om man blir stoppad i en kontroll.

Vissa människor väljer att leva så, eftersom de enbart ser den kortsiktiga vinsten att spara pengar nu, men det bör poängteras att det alltid är en chansning.

Många präster är överseende - men de har ingen skyldighet att vara det. Och i takt med att fler människor sätter i system att gå ur för att spara pengar och sen kommer med ursäkter när de vill ha tjänster, kommer gissningsvis många präster bli hårdare i sin bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Nej allt det står inte i mina länkar.

Skrivet av jawik:

Att man kan gifta sig utan att en av parterna blir medlem i Svenska Kyrkan framgår faktiskt inte i mina länkar. (även om jag mycket väl kan tänka mig att det går förutsett att prästen är villig)

Det här är det ENDA påståendet jag vänt mig mot. Det står nämligen, i din länk, precis som jag citerat tidigare. Här kommer det igen:

Skrivet av -=Mr_B=-:

"Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan,"

Vilket du av någon anledning har svårt att acceptera.

Skrivet av jawik:

Men du länkar mot info som säger samma sak som mig i meningen att det ska motbevisa mig?

Eftersom vi är överens i sak, och bara inte är överens om huruvida det faktiskt står i länken du producerade, så kommer självklart länkarna innehålla information vi båda är överens om. Det enda vi inte är överens om, är vad "Alla välkomna - som regel" betyder. I min värld betyder det att alla är välkomna, och att det inte finns något krav på att man ska vara medlem i svenska kyrkan. Vidare plockade jag fram information från fler av deras sidor för att ge dig underlag som, åtminstone enligt min åsikt, visar att min tolkning av "alla välkomna - som regel" är den korrekta. Men du har tydligen fortfarande svårt för att följa resonemanget, vilket inte är speciellt förvånande, om du fått för dig att det handlar om något annat.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Ja, man kan om man ber snällt eller ljuger och har tur att ha en överseende präst få alla möjliga tjänster i kyrkan man egentligen inte har rätt till - men man har fortfarande inte rätt till dem.

Eh... Du behöver inte ha tur, eller ljuga. Du tar kontakt med dem på samma sätt som om du faktiskt var medlem i Svenska kyrkan, och de kommer, i mån av tid, hjälpa dig med dina önskemål. De har en faktiskt prislista för bröllop, dop, osv, och oftast kommer den faktiskt appliceras.

Skrivet av Kermit_Mupp:

På samma sätt som man kan välja att planka i kollektivtrafiken och hoppas att man kan snacka sig ur situationen om man blir stoppad i en kontroll.

Fast inte riktigt. I jämförelse med kollektivtrafiken, så är det här en tjänst de själva levererar, och bestämmer om de vill ha betalt för. Så, lös biljett engångsbiljett, eller betala månadsprenumeration, hade varit en mer korrekt jämförelse.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Japp, eller... den yngsta går mest och sjunger på "daddy finger" låten iklädd Elsa /Frozen) klänning fast hon är bara 3,5, kanske reder sig

Är det den döpta eller den odöpta ovan?

Du får bumpa den här tråden en gång om året och rapportera status
Vi borde kunna få ett svar om 5-10 år om det är rätt eller fel att döpa barnen.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tycker man ska respektera svenska religionen och ha kunskap om den för att i huvud taget få medborgarskap eller assyl. Mina 3 cent ^^.

Nu blev jag nyfiken, men vad är "den svenska religionen" för något? Syftar du på kristendom? Sverige bör knappast ses som ett kristet land längre, snarare ett sekulärt land då inte ens hälften av befolkningen är religiöst engagerade.

Personligen tycker jag att man ska fokusera på att lära ut den svenska kulturen (och lagar) till de som söker medborgarskap istället för religion.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... Du behöver inte ha tur, eller ljuga. Du tar kontakt med dem på samma sätt som om du faktiskt var medlem i Svenska kyrkan, och de kommer, i mån av tid, hjälpa dig med dina önskemål. De har en faktiskt prislista för bröllop, dop, osv, och oftast kommer den faktiskt appliceras.

Jaha, så det var därför du rekommenderade att man skulle skicka tjejen till kyrkan och ljuga dem rakt upp i ansiktet då?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Rimligtvis är man kanske inte helt öppen med att man vill gå med i kyrkan, bara för att gifta sig kyrkligt, och sedan tänker lämna igen, men det har aldrig varit något problem med att skicka flickvänner till kyrkan, som hävdar att det "känns fel" att inte gifta sig kyrkligt. Och man behöver inte vara varken döpt, eller konfirmerad.

Nej du, som vanligt när det här diskuteras på nätet handlar det du skrev naturligtvis bara om att försöka myga till sig tjänster gratis för att du är för snål för att bidra till verksamheten själv.

Jag har inga problem alls med om folk är med i kyrkan eller inte, men det som retar mig är alla snåljåpar som försöker åka snålskjuts på de som faktiskt betalar.
Allra helst när de försöker dölja sin snålhet bakom ett skenheligt "Men jag är ju inte kristen ju!".

Ok - det är helt ok, gå ur kyrkan då. Men kom inte sen och försöka mygla till dig tjänster på andras bekostnad - det är allt jag begär.

Så jo, det du gör är precis att uppmana andra till att planka - fast på kyrkans tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är inte helt omöjligt att få en kyrklig begravning även fast man inte är medlem. Men det kan kosta pengar. Dock är det lite av en ickefråga då föräldrar som inte döper in sitt barn i kyrkan med största sannolikhet inte heller är troende och därmed inte har behov av en kyrklig begravning.

När det gäller en vuxen person som dör så är det egentligen inte upp till anhöriga att bestämma om det ska vara en kyrklig begravning eller inte, utan den vuxnes beslut att inte vara medlem i kyrkan ska respekteras vid begravningen.

När det gäller vigsel/bröllop så räcker det om en av personerna är medlem i svenska kyrkan. Skulle ingen av dem vara medlem så kan de bli medlemmar inför bröllopet.

Så jag tycker tvärt emot dig. Låt barnet själv bestämma om det vill vara medlem i ett religiöst samfund istället för att tvinga in barnet i något för att "få tillgång till tjänster". Om föräldrarna är religiösa (på riktigt dvs) så tycker jag det kan vara ok att döpa in barnet. Men då ska barnet också informeras och få göra ett eget val när det närmar sig konfirmation.

Nej, helt omöjligt är det absolut inte - men som jag skrev är det inget man har rätt till - vilket är bra att veta.

Generellt sett vill ju kyrkan vara öppen och tillmötesgående så klart - men är du inte medlem så blir det alltid en bedömningsfråga som är upp till din lokala kyrkoledare och du får vara beredd på att du får betala för tjänsterna du vill nyttja.

Vad gäller om ett barn tragiskt skulle dö så kan jag lova dig att många föräldrar i en sån situation plötsligt skulle känna ett väldigt mycket större intresse för en kyrklig begravning än de gjorde innan.
De är få saker som får människor att uppskatta kyrkan så mycket som livskriser - och det finns få livskriser som är värre än att förlora ett barn.

Jag säger inte att alla föräldrar som är med om en sån sak blir religiösa så klart, men man bör vara medveten om att det inte finns en organisation i det här landet som är bättre på att hantera livets svåraste stunder än kyrkan.

Sen kan man tycka vad man vill om religionen i sig, men kyrkan har även en väldig massa psykologer och terapeuter anställda för att specifikt hjälpa människor som förlorat en nära anhörig eller gått igenom ett annat allvarligt trauma.

Vad gäller begravningen finns det två olika skolor där - en del hävdar att begravningen är den dödes beslut, andra att begravningen är för de efterlevande att ta avsked på sitt sätt.

Personligen håller jag med dig - men det förändrar inte det faktum att när allt fler nu går ur kyrkan bara för att spara pengar, det också blir allt vanligare att anhöriga kommer och begär kyrkliga begravningar i alla fall.
Och det är naturligtvis sällan det handlar om personer som var uttalade ateister och talade vit och brett under sina liv om hur de minsann aldrig ville ha en kyrklig begravning - utan de flesta är ju helt enkelt personer som varken sagt bu eller bä om kyrkan just, men sen när de går bort upptäcker de anhöriga att de gick ur för några år sen.

Jag skrev inte att det handlar om att få tillgång till tjänster - jag skrev att jag anser att man som förälder inte skall begränsa ens barns valmöjligheter.

Är barnet inte döpt kan det inte konfirmeras - för det finns inget dop att bekräfta.
För att lösa den logiska knuten har kyrkan nu anpassat sig till att låta odöpta tonåringar döpa sig och konfirmeras närmast samtidigt så det går idag att lämna frågan upp till barnet själv att avgöra när det blir tonåring.

Å andra sidan innebär dopet absolut noll uppoffring för barnet själv.
Det får lite vigvatten i pannan och minns ingenting alls efteråt, eftersom det är alldeles för litet för att minnas nåt alls.

Vi talar ju inte om nån judisk omskärelse här där delar av kroppen skärs bort för att behaga Gud.

Så eftersom det inte kostar barnet nåt som helst i varken tid, ansträngning eller pengar att döpas tycker jag, personligen, att man bör göra det och sen lämna upp till barnet själv att avgöra hur de vill ställa sig till kyrkan när det blir äldre.

Det tycker jag är att ge barnet allra flest valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Det är roligt hur du fullständigt väljer att ignorera mitt huvudskäl till att jag är emot hela biten. Att jag inte är troende. Jag tänker inte förlöjliga er som gör det. Vi har alla rätt att tro vad vi vill. Men jag vill inte att eran tro ska få ha någon som helst påverkan över mitt liv. Det gäller alla religioner.

Det är också värmande hur du väljer att attackera mig genom att måla upp mig som en empatilös jävel som bara tänker på pengar.

Tänker i övrigt inte bemöda mig med att fortsätta argumentera emot dina känsloutfall.

Lycka till i livet!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju uppenbarligen inte alls ditt huvudskäl, utan den ursäkt du använder för att du tycker den låter bättre.

Du lägger långt mer tid och energi i ditt inlägg på att gnälla över hur hög kyrkoavgiften är och hur hemskt "vänstervriden" du tycker Svenska kyrkan är än att argumentera mot kyrkan eller kristendomen i sig, så det är ju uppenbart var skon egentligen klämmer.

Vilket är helt ok - du får tycka precis vad du vill, så klart.

Men det är skenheligt att låtsas som att ditt motstånd mot kyrkan skulle bygga på att du själv inte är troende när du sen ägnar långt mer tid och energi åt att gnälla på helt andra saker.

Är man ateist gillar man inte kyrkan av princip, men i ditt fall är det uppenbarligen så att en högervriden kyrka med lägre avgifter skulle vara mycket bättre - så då är ditt motstånd alltså inte principiellt alls.

Vad gäller att måla upp en bild så behöver jag inte göra det alls. Dina egna ord visar alldeles tydligt att du är en "empatilös jävel som bara tänker på pengar" som du själv säger.

Vilket återigen är helt ok - du får vara det.

Men som de flesta andra som är det så vill du ju inte erkänna det, så klart, utan det känns bättre att hyckla principiella skäl.
Tyvärr kunde du ju dock inte låta bli att spy din galla över hur hemskt mycket pengar du förlorade på att vara medlem och hur hemskt "vänstervridan" kyrkan är enligt dig, och avslöjade därmed dina egentligen motiv.

Och nej, inget av det jag skrivit är något "känsloutfall" - det är bara en saklig analys av dina egna ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Detta stämmer ju bara för dig och beror helt på var du bor. Du verkar bo i Huddinge/Flemmingsberg eller någon liknande församling med god ekonomi, det är knappast representativt för hela Sverige.

Riksgenomsnittet för kyrkoavgiften 2018 är 1,02 procent av din kommunalt beskattningsbara inkomst
https://www.svenskakyrkan.se/medlem/kyrkoavgiften

Edit, jag har själv döpt mitt barn i år. Mest pga att tjejen ville det. Själv har jag gått ur kyrkan men har både döpts och konfirmerats

Jag har aldrig påstått att det gäller för alla - tvärt om skrev jag uttryckligen att avgiften varierar över landet och att den siffran jag uppgav gällde för min ort.
Så tack för att du bekräftade vad jag skrev, antar jag.

Min poäng var istället att poängtera att den uppgift radx gav inte heller är giltig för alla.

Ett bra tillfälle att kolla vad ens lokala kyrkoavgift är (om man fortfarande är medlem) är ju att titta på deklarationen nu när den kommit i brevlådan - där står ju de lokala siffrorna för var och en.

Permalänk
Skrivet av maLakai:

[...]
Hon tycker mer det är tradition och det blir en fin ceremoni vilket jag kan hålla med om, men ser inte varför man ska bli döpt i en kyrka som ingen av oss har en tro till? Känns lite gammaldags att man blir tvingad in i svenskakyrkan det första man blir när man föds. Våra föräldrar ser ju det mer som en självklarhet med barndop, men dem gick också i kyrkan när dem va små.
[..]

Om man vill ha någon ceremoni vid den rätta åldern är det väl bara att ställa till med fest? Jag kanske har fel, men jag inbillar mig att många tycker om den trevliga tillställningen och ursäkten att få komma och träffas? En mer "sekulär bjudning" vore väl inte fel?