Kan man inaktivera onödiga knappar på möss?

Permalänk
Avstängd

Kan man inaktivera onödiga knappar på möss?

Behövde lite akut en ny mus och köpte den billigast affären hade i lager, den heter "SteelSeries 7200CPI Rival 110" har ingen möjlighet att gå tillbaka och byta, den funkar helt okej för det mesta men ibland när jag sitter i Excel och råkar komma åt knapparna på sidan så hoppar programmet tillbaka till förra fliken.

Väldigt irriterande vet någon hur man inaktiverar dom knapparna i Windows 7?

Det finns även en knapp på ovansidan (inte scrollhjulet) som verkar sakna funktion, kanske bäst att inaktivera den också i förebyggande syfte

MVH Joppe

Permalänk
Medlem

Om det inte finns dedikerad mjukvara för det kan du kanske använda autohotkey för att mappa knapptrycken till ingenting.

Permalänk
Medlem

Mjukvaran till musen heter steelseries engine, vet inte hur man gör men där lär du kunna ändra vad knapparna gör. Du tycker inte det är smidigt att kunna backa direkt på musen? Knappen vid scrollhjulet ändrar hur snabbt muspekaren rör sig i förhållande till musen men den kanske är förinställd att den ändrar mellan samma värden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Behövde lite akut en ny mus och köpte den billigast affären hade i lager, den heter "SteelSeries 7200CPI Rival 110" har ingen möjlighet att gå tillbaka och byta, den funkar helt okej för det mesta men ibland när jag sitter i Excel och råkar komma åt knapparna på sidan så hoppar programmet tillbaka till förra fliken.

Väldigt irriterande vet någon hur man inaktiverar dom knapparna i Windows 7?

Det finns även en knapp på ovansidan (inte scrollhjulet) som verkar sakna funktion, kanske bäst att inaktivera den också i förebyggande syfte

MVH Joppe

https://steelseries.com/gaming-mice/rival-110
https://steelseries.com/engine

Visste inte att man kunde tävla i Excel

Permalänk
Medlem

Nu är förvisso fördomen att vi män konsekvent vägrar läsa manualer fullständigt sann, men jag är rätt säker på att det satt en stor orange/svart etikett på kabeln vid usbkontakten som uppmanar dig at ladda ner just Steelseries Engine i samband med installation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu är förvisso fördomen att vi män konsekvent vägrar läsa manualer fullständigt sann, men jag är rätt säker på att det satt en stor orange/svart etikett på kabeln vid usbkontakten som uppmanar dig at ladda ner just Steelseries Engine i samband med installation.

Sitter på min rival 700, nära att jag missade den

Till TS, du kan programmera knapparna till att göra vad du vill, även olika makron så ditt exelarbetande blir smidigare om det är ett kommando du ofta använder

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Nu är förvisso fördomen att vi män konsekvent vägrar läsa manualer fullständigt sann, men jag är rätt säker på att det satt en stor orange/svart etikett på kabeln vid usbkontakten som uppmanar dig at ladda ner just Steelseries Engine i samband med installation.

På själva USB-sladden satt det inget.
Säljaren sade att det var "plug and play" vilket i mina öron betyder ungefär ingen extra mjukvara behövs.
(det behövdes ingen installation, den fungerade direkt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Inte jag heller men när man jobbar är det fruktansvärt jobbigt när fönster random hoppar runt för att man råkar nudda en knapp på musen som inte har något syfte

Permalänk
Avstängd

Skumt att "Frequently Asked Questions" inte har med frågan hur inaktiverar man dom onödiga extra knapparna"

Permalänk
Avstängd

Har laddat ner SteelSeries Engine 3 men hittar inget om hur man inaktiverar knappar.
Jag kan ändra accelerationen samt söka efter ny mjukvara men inte så mycket mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Skumt att "Frequently Asked Questions" inte har med frågan hur inaktiverar man dom onödiga extra knapparna"

Gissningsvis är det få som köper en gaming mus med extra knappar bara för att sedan försöka stänga av dom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Gissningsvis är det få som köper en gaming mus med extra knappar bara för att sedan försöka stänga av dom

Vad skulle* man ha för nytta av dom i spel?

I youtube hoppar dom till videon jag såg senast och sen tillbaka med den andra knappen i Excel Växlar man mellan olika fönster utom om man är i det högersta för då händer inget alls.

Vad skulle dom göra i exempelvis LoL ta tillbaka en magi man just kastat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Vad skulle* man ha för nytta av dom i spel?

I youtube hoppar dom till videon jag såg senast och sen tillbaka med den andra knappen i Excel Växlar man mellan olika fönster utom om man är i det högersta för då händer inget alls.

Vad skulle dom göra i exempelvis LoL ta tillbaka en magi man just kastat?

Jag använder bakre tummknapp till att ducka med(fps spel), det är programspecifikt vad knapparna gör, default brukar vara bakåt.
Nu har jag inte samma mus, men jag skulle vara förvånad om du inte kan redigera vad knapparna gör.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Jag använder bakre tummknapp till att ducka med(fps spel), det är programspecifikt vad knapparna gör, default brukar vara bakåt.
Nu har jag inte samma mus, men jag skulle vara förvånad om du inte kan redigera vad knapparna gör.

Man var tydligen tvungen att starta om datorn för att Engine programmet skulle hitta musen.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering, jag har inte kunna inaktivera knapparna som tydligen heter Nummer 4 och 5 men jag har sagt åt båda att dom bara får motsvara knappen Q
Vilket inte så så sjukt jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Uppdatering, jag har inte kunna inaktivera knapparna som tydligen heter Nummer 4 och 5 men jag har sagt åt båda att dom bara får motsvara knappen Q
Vilket inte så så sjukt jobbigt

Nu vet jag inte om Rival 110 har någon form av nerbantad intern mjukvara som inte tillåter att du stänger av knapparna helt, men jag betvivlar att så är fallet.

I engine, klicka på musen, under "actions" på vänstersidan klicka på knappen du vill modifiera och sedan längst upp i fönstret som poppar upp klickar du på "mouse buttons" och väljer "deactivate".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Vad skulle* man ha för nytta av dom i spel?

I youtube hoppar dom till videon jag såg senast och sen tillbaka med den andra knappen i Excel Växlar man mellan olika fönster utom om man är i det högersta för då händer inget alls.

Vad skulle dom göra i exempelvis LoL ta tillbaka en magi man just kastat?

Nu spelade jag endast lol i typ ett år. Men eftersom du tog just lol som exempel så börjar jag med det!

Jag använde bindade två av mina slots till mouse4 & mouse 5. Så kunde jag använda activates på dem.

Nu lirar jag mest CS och då har jag smoke och voicechat på mouse4 & mouse5. Så nog går det att använda de bästa och lättaste knapparna att komma åt till något!

Ironiskt nog har jag dock bindat bort mouse2 när jag spelar cs.