Får ingen bild efter köp av en adapter?

Permalänk
Medlem

Får ingen bild efter köp av en adapter?

Jag äger ju Acer 27" XB270HU Predator bildskärm och en sak som har varit nackdelen med den var ju att den bara har 1 ingång, nämligen DisplayPort och jag skulle ju verkligen vilja haft en HDMI ingång och kunnat spelat konsol på.

Nu vet jag inte om jag borde ha kollat mig för och frågat innan jag började med detta som är problemet nämligen att jag inte får bild för jag köpte denna: https://new.webhallen.com/se/product/260461-DELTACO-DisplayPort-1-2-till-HDMI-2-0a-adapter-stodjer-4K-i-60Hz-aktiv-HDCP-3D-0-1m-svart

för och kunna spela konsol som PS4 nu när äntligen PS4 har stöd för 1440p så vart jag ju helt och inte kunde hålla mig från köpet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

"Med denna adapter omvandlar du enkelt från DisplayPort till HDMI."

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

"Med denna adapter omvandlar du enkelt från DisplayPort till HDMI."

Menas det att det ska vara tvärtom?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Menas det att det ska vara tvärtom?

Det ska vara tvärtom ja.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Det ska vara tvärtom ja.

Fasen

Jag hade på känna att jag borde ha frågat innan, finns det en exempelkabel eller adapter som är tvärtom gjord än den jag köpte.

För att passa in till min skärm.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Fasen

Jag hade på känna att jag borde ha frågat innan, finns det en exempelkabel eller adapter som är tvärtom gjord än den jag köpte.

För att passa in till min skärm.

https://www.startech.com/se/AV/Konverterare/Video/hdmi-displa...

https://www.dustinhome.se/product/5010753386/adapter?ssel=fal...

https://www.dustinhome.se/product/5010932457/adapter

En dyr historia tyvärr.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hmm det var oförväntat prissatt.

Tycker det är ganska konstigt att dessa inte är vanliga som alla andra typer av adaptrar och omvandlare ute på marknaden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vangen:

Hmm det var oförväntat prissatt.

Tycker det är ganska konstigt att dessa inte är vanliga som alla andra typer av adaptrar och omvandlare ute på marknaden.

Tyvärr ganska väntat och nu har de ändå sjunkit i pris jämfört med ett par år sedan. Antagligen på grund av ökad efterfrågan där ägaren sitter med en HDMI-baserad laptop och vill köra den mot en skärm som inte har HDMI/DVI eller kräver DP för upplösningen. Men annars skulle jag säga att det lätt säkert är 10 eller 20 gånger vanligare att man har DP i datorn och vill åt HDMI på en skärm, TV eller projektor. Därför finns utbudet.

Den tekniska förklaringen är också att det är mycket, mycket lättare att gå från DP-till-HDMI. När datorn har DP är den i moderna fall byggd för att skicka antingen TMDS-signal (HDMI/DVI) eller DP. Allt som behövs är en passiv adapter som säger åt grafikkortet att det är dags för TMDS-signal. DP är också byggt för att strömförsörja en omvandlare när passiv adapter inte fungerar.

När du har HDMI finns det inget sätt att alstra en DP-signal. Därför måste signalen omvandlas externt. Det finns heller ingen strömförsörjning över HDMI så detta måste ske på något sätt. Antingen som separat låda eller en kompakt sak som går på USB-ström. Och det är fortfarande många issues med dessa omvandlare, likt huruvida de hanterar HDCP eller inte, möjligheten för 4K-signal i 60 Hz och liknande.

Så kombinationen av komplex teknik och liten efterfrågan = dyr lösning med många begränsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tyvärr ganska väntat och nu har de ändå sjunkit i pris jämfört med ett par år sedan. Antagligen på grund av ökad efterfrågan där ägaren sitter med en HDMI-baserad laptop och vill köra den mot en skärm som inte har HDMI/DVI eller kräver DP för upplösningen. Men annars skulle jag säga att det lätt säkert är 10 eller 20 gånger vanligare att man har DP i datorn och vill åt HDMI på en skärm, TV eller projektor. Därför finns utbudet.

Den tekniska förklaringen är också att det är mycket, mycket lättare att gå från DP-till-HDMI. När datorn har DP är den i moderna fall byggd för att skicka antingen TMDS-signal (HDMI/DVI) eller DP. Allt som behövs är en passiv adapter som säger åt grafikkortet att det är dags för TMDS-signal. DP är också byggt för att strömförsörja en omvandlare när passiv adapter inte fungerar.

När du har HDMI finns det inget sätt att alstra en DP-signal. Därför måste signalen omvandlas externt. Det finns heller ingen strömförsörjning över HDMI så detta måste ske på något sätt. Antingen som separat låda eller en kompakt sak som går på USB-ström. Och det är fortfarande många issues med dessa omvandlare, likt huruvida de hanterar HDCP eller inte, möjligheten för 4K-signal i 60 Hz och liknande.

Så kombinationen av komplex teknik och liten efterfrågan = dyr lösning med många begränsningar

Okej tack för svar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil