Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Beeps från eSATA disk

Hej

Jag har en extern disk kopplad till datorn via eSATA (och extern strömkälla) och varje gång jag startar datorn ger den ifrån sig några
beeps. Beeps:en kommer bara vid start och när datorn har bootat klart fungerar allt. Jag kommer åt disken
och det går att läsa från/skriva till den utan problem. Vad innebär dessa beeps. Är det första tecknet på att disken håller på att gå
sönder?
Finns det någon som vet eller har några tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

En eller flera pip? står skivan still precis i starten eller snurrar denna vid full fart när ljuden inträffar

En del diskar (bla. seagate) ger ett pipande ljud precis när de skall dra runt hårddiskmotorn de första varven på skivan innan annan kommuteringsmönster tar vid och accelererar upp till rätt varvtal.

det är inget ovanligt när det gäller BLDC-motorer då att starta från stillastående är den svåraste läget för nästan alla motorer och för en motorkontroller eftersom den inte får någon som helst feed-back innan disken varvat upp över ett visst varvtal (induktionsspänning från spolarna som för närvarande inte har ström genom sig) och innan dess skjuter blint med omkoppling mellan statorns poler i en viss mönster och hoppas på att det drar med rotorn (= att disken börja snurra)

pipande ljudet kan också inträffa om disken (2.5" extern disk) har brist på ström (spänningen sjunker för mycket) och går då i en annan mode för att hushålla med ström tills varvtalet når en viss nivå och det varvar upp på vanligt sätt. man kan få annan beteende om man tex byter till kortare USB-kabel och bättre strömförsörjning. - kalla detta för en ganska grov och lågfrekvensig 'switchar-brus'.

vill du kolla disken status i övrigt - kolla på SMART-värdena (tex crytstaldiskinfo) om det ackummelerat några fel - om du postar värdena här - se till att få med alla värden på SMART-värdena och inte bara typiskt första 2/3-delarna och det intressanta är precis under kanten...

slutligen så skulle jag säga att motorfel är väldigt ovanliga idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Tusen tack till xxargs för dina svar!

Något förtydligande:
Av dina svar tror jag att det troligaste alternativet är brist på ström. Det är nämligen så att disken (som är en 2.5" disk, du har gissat rätt) är kopplad till en extern strömkälla som är en grenkontakt med strömbrytare, och datorn och allt övrigt (skärm etc) är kopplad till en annan grenkontakt utan strömbrytare.
När jag inte använder datorn slår jag av grenkontakten med strömbrytare och därmed bryts spänningen till disken medans datorn och övrigt alltid har spänning. Jag slår av strömbrytaren eftersom disken står och låter hela tiden. Det blir lite störande.

När jag slår på datorn slår jag även på strömbrytaren till disken och då kommer beeps:en.

Om jag, efter att datorn har bootat och är igång, startar om UTAN att slå av strömbrytaren till disken, kommer inga beeps från disken nästa gång datorn startar upp (disken har spänning redan vid start).

Om jag slår av datorn och strömbrytaren till disken, väntar en stund, slår på datorn och strömbrytaren till disken, kommer beep:sen tillbaka. Jag får även olika antal beeps beroende på hur länge jag väntar med att slå på igen. (Hur nu det är möjligt !!!) Det är dock alltid korta beeps, oavsett hur länge jag väntar.

Jag undrar om disken, moderkortet eller någon annan komponent tar skada av det här? Beep:sen är väl någon typ av varningssignal?

Angående disken: Jag har köpt den på Ebay och den var "refurbished". Men det behöver ju inte betyda att den är helt kass.
Jag har inte hunnit göra någon disk analys ännu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Fixa strömförsörjningen bättre!!...

Som du kör disken nu så är det ganska elakt minst sagt. eventuella pip och annat är ljud från motorns spolar mm. och behöver inte alls betyda någon larm eller så - utan det blir bara så vid olika drivmoder.

eSATA och vanlig SATA har minimala skillnader, om ens några alls elektriskt... och det du gör är ungefär samma sak som att stänga av 3.3V ,5V och 12V på din interna disk medans SATA-anslutningen sitter kvar med full spänning på sig och det är inte säkert att kretsarna reset:ar sig riktigt på disken eftersom logikspänningen på SATA-sladden inte låter det gå helt till 0 Volt på logikdelen (bakströmmar via logiksignaler)...

Visserligen är SATA-anslutning tänkt att klara av hot-swap, men då främst att SATA-delen lossas först och inte diskens strömförsörjning först eller vart fall väldigt samtidigt (SATA-kontakterna har olika tunglängder i kontakterna så att rätt saker kopplas ut i rätt ordning som i tex. fallet att en disk plockas ut ur en NAS för byte... - ditt sätt med strömförsörjningen gör det inte i rätt ordning!!)

När du slår på och av din externa kraft så kan spänningar dessutom hoppa runt lite också och detta kan ställa till med saker.

Om du har problem med att disken surrar för högt så blir det att fjädra upp den bättre, man kan också med olika verktyg/program sätta spinntiden kort så att disken varvar ned en kort tid efter sista accessen.

Vart fall som du kör nu är inte att rekommendera....