Projekt "Dumpster diving" köpråd?

Permalänk
Medlem

Projekt "Dumpster diving" köpråd?

Jag går i planerna på att prova på ett "Budget Build", där jag tänker använda mig av befintliga saker och köpa begagnat/ebay/amazon eller annat.

Det jag har idag är följande:
Chassi: Node 304
Hårddisk: 500gb (500GB Western Digital Scorpio Blue 2,5", 16MB, 6Gb/s, 5400RPM, 7mm)
Evt även ett grafikkort GTX 760 2gb eller GTX 960 4gb

Har kontakt på processor också en i5 4690k.

Nu till det roliga, vad har vi för sidor att rekommendera eller vad tycker ni jag bör satsa på?
Meningen att att jag ska kunna spela typ CSGO utan problem.
Sen ska overwatch, lol och kanske lite andra spel fungera men behöver inte ligga i 120-300 fps.

Budgeten är så billigt som möjligt under 2000:- helst. (då räknar jag på att grafikkortet hamnar mellan 500 - 800:-)

Kom med förslag kommer posta kontinuerligt hur bygget går vart efter inköp och enheter kommer på plats.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@muttsson: mITX och LGA1150 känns helt fel om du vill hamna inom budget.
Om det bara är en kul grej snarare än faktiskt dator du skall använda så finns dock några mITX AM3 + Phenom II processorer att hitta på Ebay/Tradera. Även FM2(+) är nog mer realistiskt att hitta.

Annars hade jag sagt att det är nytt chassi av mer lämpad storleksstandard för att hamna inom rätt budget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ah i see ja det är mest en kul grej har man en polare över eller kanske vill spela något med gumman så har man en extra dator.

Men AMD säger du absolut vad bör jag hålla utkik efter?

Skrivet av DavidtheDoom:

@muttsson: mITX och LGA1150 känns helt fel om du vill hamna inom budget.
Om det bara är en kul grej snarare än faktiskt dator du skall använda så finns dock några mITX AM3 + Phenom II processorer att hitta på Ebay/Tradera. Även FM2(+) är nog mer realistiskt att hitta.

Annars hade jag sagt att det är nytt chassi av mer lämpad storleksstandard för att hamna inom rätt budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du inte får dem gratis så anser jag att du borde undvika dem som pesten... Riktigt dålig prestanda.

https://www.sweclockers.com/marknad/152140-komplett-dator-i5-...

Köp något sådant istället. Mycket bättre prestanda

Permalänk
Medlem

Den bör du undvika arkitekturen som användes i alla AMD apuer från 4000 serien till och med 9000 serien är helt kass med 2 kärnor lite bättre med de modeller som har 4 kärnor, men fortfarande inte jättebra. Använder lite då och då en dator med en athlon 950 och det är en hel del väntan på processorn även för lite enklare multitasking.

. Ska du köpa äldre delar är det intel som är att föredra. Om en månad eller två kan du nog fynda lite AMD Ryzen system eftersom de släpper uppföljaren i april de kan vara värt att kika på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Leta nyare i3 modeller, eller i5/i7 som ej går att klocka. Kan lätt få ens ivy bridge för 100kr med i5a. (ej K modell)

Permalänk
Medlem

ITX moderkorten beg växer tyvärr inte på träd därför min koll men då vet jag
Fortsätter jakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av muttsson:

ITX moderkorten beg växer tyvärr inte på träd därför min koll men då vet jag
Fortsätter jakten

Skulle inte snö in för mycket på ITX. Hittar du ett bra moderkort+rocessor+ram paket för låga pengar så kan man unna sig att köpa ett begagnat budget chassi för 100kr!