Profilering i DisplayCal, vitbalans ojämn mellan skärmar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Profilering i DisplayCal, vitbalans ojämn mellan skärmar.

Hej!

Jag dammade av min eye-one display 2 och tänkte få mina tre skärmar på jobbet att stämma överense vitbalansmässigt.
Sagt och gjort, körde genom den initiala kalibreringen av skärmarna och sedan sparkar jag igång en profilering på respektive skärm.
Allt har gått igenom bra och alla värden ser bra ut, delta ligger på 1 i snitt.

MEN, vitt är inte samma nyans av vitt på någon av skärmarna. Och då är två av skärmarna samma modell, den tredje är laptopskärmen.

Det var några år sedan jag höll på med detta och minns inte riktigt vad som kan vara fel.
Tänkte höra om det är någon här som är insatt i DisplayCal och kan hjälpa mig på traven vad som är fel.

Jag hittar inga inställningar för att ställa in D65, utan bara profilera efter 6500k, vilket jag misstänker är orsaken till att det skiftar i färg mellan skärmarna men är osäker så jag inte har någon information färsk i minnet längre.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Bildexpert 📺

@huttala: Att laptopen kan se olika ut i vitbalans trots att det mäter samma kan förklaras med att det är en annan ljuskälla med annan spektrumfördelning av energin. Den färgmodell som fortfarande används (CIE1931) tar inte hänsyn till sådant. Och i princip alla program och mätare bygger på denna modell. Då får man "felfria" mätningar men i praktiken skiftande vitbalans.

Men två likadana skärmar borde bli likadana, såvida de inte är olika ljuskällor i praktiken. Till exempel att det skiljer sig ett par år mellan köpen där tillverkaren har bytt till annan sorts LED:ar eller att de helt enkelt slitits så olika att det skiljer sig i energifördelningen.

Och det kan också vara programvaran som inte håller, som du misstänker bara tittar på färgtemperatur (6500K), inte på vitbalans (D65)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Laxpudding :
Tack för svar!
Skärmarna är köpta i samma beställning, fick de iom anställning på mitt nuvarande jobb.
Att laptopen inte visar riktigt samma kan jag köpa, men de andra två bör visa iaf ungefär samma vidbalans.

Jag har dock lekt lite i mjukvaran och det verkar som man kan ställa in "Office D65 2.2 gamma" setting på profileringen. Har dock min mätare kvar på jobbet så kan inte testa hemma om det blir bättre mellan skärmarna jag har här (dock två helt olika paneler och modeller).

Jag har förövrigt en Spectracal C3 och Calman RGB till den, men finner deras licensiering absurd så orkar inte med det längre. Verkar som de låst access till pucken i all mjukvara utanför Calman också, så den går inte att använda tillsammans med åtminstone DisplayCal, har inte testat med ColorHCFR dock.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tänkte bara uppdatera tråden och säga att det blev hur bra som helst när jag hitta profilen för "D65 Office & Web". Nu är samtliga skärmar i samma nyans!

Det var med andra ord bara att RTFM och göra rätt från början som gällde.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och pular med DisplayCal och en ColorMunki Display och måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad skillnaden skulle vara mellan att använda D65 och att kalibrera mot en manuellt vald vitpunkt på 6500K? ...men detta är saker som ligger utanför mitt kompetensområde och som jag försöker lära mig så om jag missförstått något så blir jag mer än gärna tillrättavisad!

Edit:

Efter att ha läst på lite så undrar jag om detta stämmer: 6500K säger egentligen bara något om var man hamnar mellan blått/gult medan grönt/magenta inte definieras när man pratar om färgtemperaturer i Kelvin. D65 ska då vara en punkt som är en specifikt specificerad färg på båda skalorna...frågan jag då ställer mig är vad DisplayCal kan tänkas göra för skillnad mellan att använda föreställningen för D65 och om man då manuellt väljer 6500K. Om man tittar på namnet på den skapade profilen så verkar det vara samma faktiska inställningar som används...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Frispel: Det finns faktiskt en guide om än svårhittat, här på sweclockers.
Där går @Laxpudding igenom en hel del nyttigheter. Bland annat skillnaden på att kalibrera D65 6500K och att bara gå efter Kelvin.

Saxar från guiden:
Gråskalan hos i stort alla färgstandarder du träffar på är definierad som D65. Vitpunkten D65 har en färgtemperatur på 6504 Kelvin så ofta stöter man på begreppet ”6500 Kelvin” istället för den korrekta benämningen D65. Begreppet Färgtemperatur omfattar ett helt register av färger och beskriver endast balansen hos rött och blått. D65 inkluderar grönt och benämningen vitpunkt kommer av att det är en punkt i färgrymden. D65 är en exakt definition av vitt, något som färgtemperatur i Kelvin inte är.

Länk till guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-ado...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Frispel: Det finns faktiskt en guide om än svårhittat, här på sweclockers.
Där går @Laxpudding igenom en hel del nyttigheter. Bland annat skillnaden på att kalibrera D65 6500K och att bara gå efter Kelvin.

Saxar från guiden:
Gråskalan hos i stort alla färgstandarder du träffar på är definierad som D65. Vitpunkten D65 har en färgtemperatur på 6504 Kelvin så ofta stöter man på begreppet ”6500 Kelvin” istället för den korrekta benämningen D65. Begreppet Färgtemperatur omfattar ett helt register av färger och beskriver endast balansen hos rött och blått. D65 inkluderar grönt och benämningen vitpunkt kommer av att det är en punkt i färgrymden. D65 är en exakt definition av vitt, något som färgtemperatur i Kelvin inte är.

Länk till guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-ado...

Hehe, då tolkar jag det som att min edit (som kom samtidigt som ditt inlägg) stämmer

Frågan är då om det är någon skillnad i DisplayCal...tittar man på vad dina profiler heter så ser det ut som att programmet vid kalibreringen igår (precis som tidigare) siktade på D6500 som vitpunkt medan skillnaden verkar ligga i att den nu körde på XYZLUT mot tidigare 1xCurve...har dock ingen som helst aning om vad detta innebär i praktiken

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Frispel:

Hehe, då tolkar jag det som att min edit (som kom samtidigt som ditt inlägg) stämmer

Frågan är då om det är någon skillnad i DisplayCal...tittar man på vad dina profiler heter så ser det ut som att programmet vid kalibreringen igår (precis som tidigare) siktade på D6500 som vitpunkt medan skillnaden verkar ligga i att den nu körde på XYZLUT mot tidigare 1xCurve...har dock ingen som helst aning om vad detta innebär i praktiken

Ja, det verkar inte bättre än att vi skrev samtidigt.
I praktiken (för mig) blev det att på den ena skärmen drog vitt mot grönt och på den andra skärmen såg det ut som vitt hade en hint av rött i sig.
Även om det kanske var små marginaler så ser man det väldigt tydligt när man har två skärmar som drar mot andra färger.

Nu när jag körde mot D65 så ser skärmarna nästan identiska ut, den största skillnaden kommer nog från att det är olika reflexfilter på skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, det verkar inte bättre än att vi skrev samtidigt.
I praktiken (för mig) blev det att på den ena skärmen drog vitt mot grönt och på den andra skärmen såg det ut som vitt hade en hint av rött i sig.
Även om det kanske var små marginaler så ser man det väldigt tydligt när man har två skärmar som drar mot andra färger.

Nu när jag körde mot D65 så ser skärmarna nästan identiska ut, den största skillnaden kommer nog från att det är olika reflexfilter på skärmarna.

Jo, men det ser ut som att det huvudsakligen var någon annan inställning än just vitpunkten som ändrades när du valde D65 som preset. DisplayCal skriver ju in de olika inställningarna i namnet på profilen.

Frågan är om man skulle få en mer korrekt vitpunkt om man siktar mot "Chromaticity coordinates" istället för en färgtemperatur. Ser att preseten för sRGB väljer kooridnater istället för temperatur, tittar man in tabeller över vad dessa ska innebära så ser det ut som att de koordinaterna motsvarar D65. Kanske kan @Laxpudding bringa lite klarhet i ifall man kan specificera D65 med koordinater?

Får väl testa att göra en kalibrering med både xxxxK och med motsvarande kromaticitetskoordinater (vilket härligt ord...) och se om det blir någon skillnad

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Frispel: https://en.wikipedia.org/wiki/Rec._709

För CIE1931 är det:

x = 0.3127
y = 0.3290

Jo, hade hittat denna sida som visar koordinaterna för fler vitpunkter än endast d65

https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_illuminant#White_point...

Men jag tolkar ditt svar som att kooridnater fungerar lika bra som en fast punkt i stil med D65.

Permalänk
Medlem

Dylika frågor är ofta väldigt bra att ställa på DisplayCals forum Florian Uhlemann som skapat programmet är ofta aktiv och mycket hjälpsam.

Just DisplayCal är en mjukvara som kräver viss förståelse för att få bästa resultat. Även om det finns en del bra presets blir det lätt fel om du inte vet vad du gör. Det är inte som med komersiell mjukvara som är närmast idiotsäker. Därav också rekommendationen ovan, att nyttja forumet där du kan få mycket bra svar på alla frågor.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frispel:

Men jag tolkar ditt svar som att kooridnater fungerar lika bra som en fast punkt i stil med D65.

Inte med på vad du frågar där, men försöker:

D65 är en specifik punkt och därmed en specifik färg i ett det koordinatsystem som utgör en färgmodell. Beroende på färgmodell är det sedan olika koordinater.

Färgtemperatur är en linje i samma system och därför ett helt spann av olika färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dylika frågor är ofta väldigt bra att ställa på DisplayCals forum Florian Uhlemann som skapat programmet är ofta aktiv och mycket hjälpsam.

Just DisplayCal är en mjukvara som kräver viss förståelse för att få bästa resultat. Även om det finns en del bra presets blir det lätt fel om du inte vet vad du gör. Det är inte som med komersiell mjukvara som är närmast idiotsäker. Därav också rekommendationen ovan, att nyttja forumet där du kan få mycket bra svar på alla frågor.

Faktiskt en mycket bra ide, de lär ju veta bäst om vad varje inställning faktiskt gör

Skrivet av Laxpudding:

Inte med på vad du frågar där, men försöker:

D65 är en specifik punkt och därmed en specifik färg i ett det koordinatsystem som utgör en färgmodell. Beroende på färgmodell är det sedan olika koordinater.

Färgtemperatur är en linje i samma system och därför ett helt spann av olika färger

Jo, precis

Var säkert inte helt tydligt med vad jag undrade, men poängen var just att få bekräftat att D65 är en specifik färg som då även kan beskrivas med kromaticitetskoordinater (vilket rimligen böra vara samma sak som koordinater i en färgmodell). Skulle man t.o.m. kunna säga att 6500K i princip bara ger en av de två koordinaterna som egentligen behövs för att säga exakt vilken färg man siktar mot? Försöker bara bekräfta att jag förstått saker rätt, tycker det är roligare att faktiskt förstå vad som är vad istället för att bara gå på instruktioner, men det här med färg är lite knöligt

DisplayCal har möjlighet att sikta på antingen koordinater eller på en färgtemperatur, så bör det rimligen vara mindre öppning för missförstånd om man siktar på koordinaterna. Även om jag skulle tro att programmet egentligen inte gör någon skillnad mellan 6500k och D65.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Frispel: Jag försöker från grunden

D65 kommer av illuminant D65 som är spektrumfördelningen i ljuset (alltså fördelningen av ljusenergi i olika väglängder) som framträder i norra europa vid mulet väder. Mer specifikt det mulna väder som råder år 1931 i normandie i Frankrike när tio fransmän med ansett "bra färgseende" genomför en kartläggning av den mänskliga färguppfattningen. Man använder mulet väder som ljus och de får titta på färgade papper i 2° vinkel och avgöra "Ser du skillnad, ja eller nej?".

Detta ger statistik som formar en modell som då kallas CIE1931 eller "Standard observer model" och denna är till basis för all färgmetodik vi har och använder i dagsläget.

Men det kanske säger sig själv att statistik från 10 fransmän under mulet väder år 1931 inte är den säkraste modellen man byggt. Därför finns det ytterligare modeller, likt 1964 års modell där man tittar med 10° vinkel. Så genomför man undersökningar 1976 och det pågår i dagsläget än mer grundforskning om hur människan uppfattar färger.

Hur som helst: D65 har olika koordinater baserat på vilken färgmodell man använder eftersom varje ny modell bygger på bättre och modernare forskning.

Färgtemperatur baseras på svartkroppsstrålning, black body radiation, och svartkroppskurvan följer det ljus som utstrålas från när ett ämne hettas upp till en viss temperatur. Tänk enorma bollar av väte som kollapsar under sin egen gravitation och startar fusion och liknande. Solen är på ytan ca 5500 Kelvin vilket också är normen för färgtemperatur i trycksammanhang. 3000 Kelvin är en stark glödlampa etc.

Färgtemperaturen är linjer längs svartkroppskurvan och wikipedia-länken har ett CIE1931-diagram som tydligt visar detta

Färgtemperatur är alltså ett spann av färger baserat på hur de löper genom genom svartkroppskurvan. Har inte exakt koll på fysiken och matematiken bakom modellen. Men bilden visar i tydligt hur färgtemperatur fungerar och varför 6500 K inte säger exakt vilken nyans det handlar om. Endast var längs med svartkroppskurvan man befinner sig.

D65 enligt standard observer model har en färgtemperatur om 6504 Kelvin och den ligger inte exakt på svartkroppskurvan utan aningens mot det gröna.

Permalänk
Medlem

Kanske kan tilläggas att strecken symboliserar ”correlated color temperature”, dvs allt inom linje korrelerar med en viss färgtemperatur - 6500K exempelvis. D65 är istället exakt definierad.

I DisplayCal har sRGB-preset en vitpunkt definierad av exakta koordinater. Om inte denna perset ändrats (kan inte dubbelkolla nu då jag inte sitter vid datorn) skulle jag rekommendera att använda den. Om du inte har mer specifika krav är det en bra preset. Du kan också ändra den i fråga om sampling ifall du vill ha mer exakt resultat (högre risk för banding dock).