Nvidia: "Skärmar med 4K-upplösning, 144 Hz och G-Sync i april"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krux:

Därför jag skrev "låst".

Fel ord att använda då ingenting är låst.

Att AMD råkar vara den enda större aktören på marknaden förutom Nvidia är ju ingenting tekniken i sig kan rå för.

Permalänk
Medlem

Är 1440p 27" IPS-skärmar i stil med ASUS PG279Q ett utdöende släkte, är det bara 4k 144Hz+ som gäller framöver? PG279Q som jag kikar på har ju funnits på marknaden länge nu, och kan inte hitta någon info om en eventuell ersättare..

Permalänk
Medlem

Sweclockers, i ett test av 4K 144" G-Sync skärmar, skulle ni kunna ansluta ett Vega 64 kort bara för att se om Freesync fungerar, det ingår ju i displayport standarden. Eller är det annan anslutning på dessa monitorer?

Permalänk
Avstängd

@Friin: Defenetivt inte. Dessa skärmar har inte ens släppts och dom väntas kosta 20000. Majoriteten av folket skjlle jag gissa använder 1080p 60hz. Endast .5% av sweclockers kommer nog att överväga köp av dessa skärmar inom det första året.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

- en spelskärm

- en bildskärm

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Skrivet av Krux:

Synd att dom är 27" bara, pytteskärmar.

Håller med, 4k på 27" känns för mig lite litet för mig också. Hoppas att det kommer liknande skärmar på 32-40" inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt hur folk alltid har något att klaga på. De senaste 2 åren har jag sett i kommentarerna "när 4K 144Hz G-sync 27"+ då kan vi börja snacka!". Nu när den verkligen är här så klagar folk på att den "bara" är 144Hz, priset är för högt, skärmen e för liten, osv...

Jag bara undrar när vi i allmänhet ska sluta klaga?

Permalänk
Medlem

4k 144hz? 1080Ti har väl redan problem med 60 fps i många spel

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Rätt sjukt hur folk alltid har något att klaga på. De senaste 2 åren har jag sett i kommentarerna "när 4K 144Hz G-sync 27"+ då kan vi börja snacka!". Nu när den verkligen är här så klagar folk på att den "bara" är 144Hz, priset är för högt, skärmen e för liten, osv...

Jag bara undrar när vi i allmänhet ska sluta klaga?

Den dagen vi själva måste utveckla tekniken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Gillar en öppen standard som inte medför att skärmen blir oskäligt dyr och som inte låser användaren till ett fabrikat

Det gillar jag.

Men köp en Freesync skärm och ett AMD kort då istf att drive-by posta i en Nvidia tråd. Eller duger inte Freesync?

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Coolt, då är det bara vänta 2-3 år innan den kommer ner i vettigt pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ChaosClocker:

Ser fram emot att se hur ljus zonerna funkar. Om du har svart bakgrund och muspekaren ovanför, blir det lite som ett ljusmoln runt muspekaren då? Allt hänger på detta!

Beror helt på hur de gör med algoritmerna bakom local dimmingen. Men kortfattat: ja, det kan bli en gloria 1/384-del av skärmen som lyser upp runt muspekaren. Sedan kan uppljusningen viktas så att om det är en väldigt ljust och litet objekt mot en svart bakgrund väljer man kanske att lysa med mindre styrka än maximalt vitt. Så fungerar de flesta TV-apparater idag med local dimming. Ett litet objekt får inte hela zonen att lysa maximalt. Till exempel en stjärnhimmel.

Största utmaning tror jag är dock inte inte denna bit utan att få local dimmingen att hänga med i 144 Hz. Det är ju snarare sekunden senare på local dimming på en TV.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av crion:

Sweclockers, i ett test av 4K 144" G-Sync skärmar, skulle ni kunna ansluta ett Vega 64 kort bara för att se om Freesync fungerar, det ingår ju i displayport standarden. Eller är det annan anslutning på dessa monitorer?

Freesync har aldrig aktiverats med Nvidia-kort tidigare. Tror tyvärr inte detta ändras nu heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChaosClocker:

Ser fram emot att se hur ljus zonerna funkar. Om du har svart bakgrund och muspekaren ovanför, blir det lite som ett ljusmoln runt muspekaren då? Allt hänger på detta!

Så blir det tydligen på Asus och Acer's kommande 35" ultrawides med 384 zoners bakgrundsbelysning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Det bör ju vara en prioritet att local dimming hänger med då det blir en förutsättning för att HDR ska fungera bra i snabbare spel.

Ett annat koncept jag gillar är Nvidias BFGD. Jag som har en TV hemma med IP-tv där antennsladden inte ens har använts är nyfiken på vad det skulle kunna erbjuda. Då kanske man slipper alla "förbättringar" som TV-apparaterna har inbyggt.

En fråga är när Nvidia blir såpass dominanta så att de kan börja stödja VESA adaptive sync, det borde öka utvecklingstakten på bra scalers om inte annat i det längre perspektivet.

Permalänk
Medlem

Som jag har väntat. Hoppas att de blir buggfria.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte förstå varför folk ska klaga på hur dyr den är.. Om den är för dyr så är den inte för dig, jag är glad att nvidia även tillverkar produkter för de som har mycket pengar.
Har du 3 stycken 1080 ti eller titan v i din burk så är detta en skärm för dig.

Ni som klagar på att den är för dyr har förmodligen inte datorn för att driva den oavsett, kan ni inte bara vara imponerande av att tekniken går framåt och vara nöjda?

Jag kommer aldrig ha råd med en koeningsegg men jag är brutalt imponerad av varenda modell, det är fruktansvärt häftigt hur snabbt allt går framåt.

Tldr: Kan ni inte bara vara glada över att 4k @ 144hz IPS äntligen är möjligt(Inom rimliga kostnader för den vanliga konsumenten trots alls)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leffe-:

Men köp en Freesync skärm och ett AMD kort då istf att drive-by posta i en Nvidia tråd. Eller duger inte Freesync?

Jaså man måste vara positivt inställd till Nvidias Apple liknande metoder för att låsa in kunderna för att få posta här på forumet?

Det var nyheter för mig må ja säga. Förstår att Nvidiakritik är en öm punkt för dig.

Permalänk

@Laxpudding: Skulle det gå att göra 1080p skärmar av samma panel? Jag längtar ju efter en 1080p+min144Hz+G-Sync+Bättre panel än TN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Freesync har aldrig aktiverats med Nvidia-kort tidigare. Tror tyvärr inte detta ändras nu heller.

Halloj, de kanske inte stängt av freesync delen av DP 1.2 på skärmen? Är inte en del av det iaf. med i DP 1.2 och senare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Det känns inte som om någon riktigt bryr sig om dessa utan "alla" väntar på 3440x1440 200Hz skärmarna.

Skickades från m.sweclockers.com

200hz på VA panel som inte är tillräckligt snabba för ynka 100, nejtack.

Permalänk
Medlem

@crion: så som jag förstått det ersätter G-Sync modulen skärmens vanliga scaler (den som sköter kommunikationen mellan input och panelen). G-Sync modulen har inte stöd för Adaptive-Sync delen av Displayport-standarden, i och med detta finns alltså inte stöd för Freesync på skärmar med G-Sync moduler

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 5 2600 @ 4.0 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 16 GB DDR4 2733MHz --- Gigabyte GTX 1080 Ti Gaming OC Black --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Alphacool Eissturm Hurricane 360mm

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av StuntmanMike:

@Laxpudding: Skulle det gå att göra 1080p skärmar av samma panel? Jag längtar ju efter en 1080p+min144Hz+G-Sync+Bättre panel än TN.

Klart det skulle gå! Och med all produktutveckling som måste in skulle det förstås kosta ungefär lika mycket.

Så ingen lär bygga en sådan skärm i första taget. Men det är inte otänkbart att man tar exempelvis befintliga 1920x1080-VA-paneler vidare mot HDR-kapacitet framöver.

Permalänk

Om det är lika dålig QC som på 1440p nej tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hindh:

Kan verkligen inte förstå varför folk ska klaga på hur dyr den är.. Om den är för dyr så är den inte för dig, jag är glad att nvidia även tillverkar produkter för de som har mycket pengar.
Har du 3 stycken 1080 ti eller titan v i din burk så är detta en skärm för dig.

Ni som klagar på att den är för dyr har förmodligen inte datorn för att driva den oavsett, kan ni inte bara vara imponerande av att tekniken går framåt och vara nöjda?

Jag kommer aldrig ha råd med en koeningsegg men jag är brutalt imponerad av varenda modell, det är fruktansvärt häftigt hur snabbt allt går framåt.

Tldr: Kan ni inte bara vara glada över att 4k @ 144hz IPS äntligen är möjligt(Inom rimliga kostnader för den vanliga konsumenten trots alls)?

Haha. Tror bestämt att de flesta konsumenter inte vill betala mer än nödvändigt. Detta är mjölkning på hög nivå.

Permalänk
Avstängd

@ROG_Johan

Kunde du inte säga till i förväg så hade jag kunnat planerat att spara pengar så att jag hade haft råd med den när den kommer ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Coolt, då är det bara vänta 2-3 år innan den kommer ner i vettigt pris

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är ett vettigt pris? På 2-3 år kommer de inte ens ligga under 10000kr.
Ser man på Asus ROG Swift PG348Q som nu kostar ~11000kr och kostade ~13500kr för snart 2 år sedan.

Dessa skärmar lär ju kosta över 20000kr när de lanseras. Så ska du köpa dem för ~5000kr så får du nog vänta bra mycket längre än 2-3 år.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850