Intels Pentium-processor fyller 25 år

Permalänk
Medlem

Den första generationen Pentium var endast förunnad företag eller nördar med tjocka plånböcker. Vid mitt datorinköp 1995 nöjde jag mig med en 486 DX2-66 som var en prisvärd arbetshäst. Med den och 8 MB RAM var det inga problem att spela Doom II och Descent II vilka var de mest krävande spelen på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Minns när man tog sin P1 100Mhz och körde den i 133Mhz. Allt var ju byglar på den tiden. Och skillnaden mellan 100Mhz och 133Mhz var 50Mhz buss eller 66Mhz buss.

Och sen har vi minnespriserna.
Minns att jag handlade 4x4MB 70ns SIMM minne... för ca 4000kr, tänk på det ni som tycker DDR4 är dyrt

Det normala var att Pentium 100 kördes med 66Mhz buss och 1,5 multipel, vilket blir ungefär 100Mhz.

P75 = 50x1,5
P90 = 60x1,5
P100 =66x1,5
P120=60x2
P133=66x2
P150=60x2,5
P166=66x2,5
P200=66x3
P233=66x3,5

166 och 200 fanns även som Pentium MMX
233 fanns enbart som Pentium MMX.

På bärbara så har jag för mig MMX kom ända ner till 133MHz.

Men ville man ha en riktigt häftig Socket 7 (Super 7) dator så släppte AMD K6-2 och K6-3.
Jag gick från Pentium 133 till 233MMX.
Sen kompletterade så jag hade 2 datorer.
Sen blev MMXen uppgraderad från Intel Pentium 233MMX till AMD K6-3 450MHz och visst blev det ett ordentligt lyft.
(233MMX hamnade istället i min långsammare Pentium).

Permalänk
Medlem

Grattis Intel! Utan er hade hemma-dator marknaden sett väldigt annorlunda ut.
Kanske hade vi kört på Mac, Amiga och Atari

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Grattis Intel! Utan er hade hemma-dator marknaden sett väldigt annorlunda ut.
Kanske hade vi kört på Mac, Amiga och Atari

Hade varit spännande om det hade varit vidareutveckling på Amiga och Atari.
Hade ingen av de själv, men många kompisar som hade Amiga.

Men mycket var väl gjort betydligt mer hårdvarunära på Amigan än på PC.
Om jag tolkat det rätt så
Å ena sidan så kunde en Amiga i många fall göra mer i förhållande till teoretisk beräkningskraft jämfört med PC.
Å andra sidan så var det svårare att vidareutveckla utan att bryta bakåtkompatibilitet.

Sen bara en sån sak som tiden innan ljudkort blev defactostandard på PC.
Innan dess var även Commodore 64 ett musikaliskt underverk jämfört med PC
(för den som hade tid med 5-10 minuters laddningstid på cassette spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade varit spännande om det hade varit vidareutveckling på Amiga och Atari.
Hade ingen av de själv, men många kompisar som hade Amiga.

Men mycket var väl gjort betydligt mer hårdvarunära på Amigan än på PC.
Om jag tolkat det rätt så
Å ena sidan så kunde en Amiga i många fall göra mer i förhållande till teoretisk beräkningskraft jämfört med PC.
Å andra sidan så var det svårare att vidareutveckla utan att bryta bakåtkompatibilitet.

Sen bara en sån sak som tiden innan ljudkort blev defactostandard på PC.
Innan dess var även Commodore 64 ett musikaliskt underverk jämfört med PC
(för den som hade tid med 5-10 minuters laddningstid på cassette spel)

Jag antar att du talar om Assembler som var väldigt kraftfullt och lätt att använda till Amiga jämfört med PC.

C64, Amiga, m.fl. var ju hela system med enheter för grafik och ljud. Medans PC var det ganska upp till användaren hur denne ville konfigurera denna. Det dröjde väldigt länge innan ljudkort blev inbyggt i PC.

Commendore 64 hade ju sitt SID-chip aka MOS6581. Som kunde göra tre vågformer samtidigt, hade ett VCF m.m. Jo så gillar man chip musik så är det underverk.

Körde hardSID ett tag med 4 st SID chip. Har de chippen kvar och även ett HyperSID.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Amigan var skräddarsydd för att visa 2D-grafik med enorm prestanda och kvalitet för sin tid (den var från början tänkt som en spelkonsol men blev en dator p.g.a TV-spelskraschen). Konsoler som Playstation och 3DO var på samma sätt hela system optimerade för att visa 3D-grafik med bästa möjliga kvalitet och prestanda.

PC var vid den tiden rätt usel både när det gällde 2D- och 3D-grafik (och ljud o.s.v.). Arkitekturen var ineffektiv, och det fanns så många olika standarder, bussar o.s.v. att utvecklare inte kunde optimera för en viss konfiguration som man kunde göra på t.ex. Playstation eller Amiga. Jag skulle säga att det var Pentiumen som gav PC:n så mycket rå beräkningskraft att den kunde överträffa dessa dedikerade system trots alla nackdelar den hade.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Johan86c:

AMD K5 var snabbare än Pentium om båda kördes i 100mhz
Och i massor med saker var Cyrix snabbare än Pentium. Det som Pentium brukade vinna i var Quake1 vilket tyvärr var defacto standard som benchmark förr.

https://www.youtube.com/watch?v=y7qojhQjTAU

Det var ju för att Carmack special kodat renderingsmotorn i Quake1 för Pentiums pipeline. Med ett Voodo kort så löste man det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Amigan var skräddarsydd för att visa 2D-grafik med enorm prestanda och kvalitet för sin tid (den var från början tänkt som en spelkonsol men blev en dator p.g.a TV-spelskraschen). Konsoler som Playstation och 3DO var på samma sätt hela system optimerade för att visa 3D-grafik med bästa möjliga kvalitet och prestanda.

PC var vid den tiden rätt usel både när det gällde 2D- och 3D-grafik (och ljud o.s.v.). Arkitekturen var ineffektiv, och det fanns så många olika standarder, bussar o.s.v. att utvecklare inte kunde optimera för en viss konfiguration som man kunde göra på t.ex. Playstation eller Amiga. Jag skulle säga att det var Pentiumen som gav PC:n så mycket rå beräkningskraft att den kunde överträffa dessa dedikerade system trots alla nackdelar den hade.

Ganska säker på att du har fel. Pc hade redan gått om amiga vid tiden då pentiumen lanserades.

Den vanliga 486:an hade oftast bättre grafikkort än AGA. De hade soundblaster kompatibla ljudkort och mer minne än de flesta amigor.

Du kunde hjälpligt köra doom på en 386 40mhz. Jag gjorde det. Jag hade svga i min, och 5 mb ram.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det normala var att Pentium 100 kördes med 66Mhz buss och 1,5 multipel, vilket blir ungefär 100Mhz.

P75 = 50x1,5
P90 = 60x1,5
P100 =66x1,5
P120=60x2
P133=66x2
P150=60x2,5
P166=66x2,5
P200=66x3
P233=66x3,5

166 och 200 fanns även som Pentium MMX
233 fanns enbart som Pentium MMX.

På bärbara så har jag för mig MMX kom ända ner till 133MHz.

Men ville man ha en riktigt häftig Socket 7 (Super 7) dator så släppte AMD K6-2 och K6-3.
Jag gick från Pentium 133 till 233MMX.
Sen kompletterade så jag hade 2 datorer.
Sen blev MMXen uppgraderad från Intel Pentium 233MMX till AMD K6-3 450MHz och visst blev det ett ordentligt lyft.
(233MMX hamnade istället i min långsammare Pentium).

Det va tider det! 😢😀

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Minns när man suktade efter en P200MMX. Man visste inte vad MMX var (vet knappt fortfarande) men att det var coolt visste man. 30k eller vad datorn kostade och då hade den inte ens grafikkort i dagens bemärkelse. Var väl nån 2-4MB 2D kort antagligen. Blev aldrig en sån men blev en Pentium II istället med dåtidens helt sjuka 400mhz när kompisarna satt med sina P133mhz. Dock laggade spel som Delta Force sjukt mycket för det var inget riktigt 3D-kort i. Jag hade bara spelat konsol så förstod inget om det. Antog att det var meningn att spelet gick i 1-2FPS. Var svårt att köra men körde ändå massor. Idag skulle man aldrig kunna göra det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MarkSix:

Det var ju för att Carmack special kodat renderingsmotorn i Quake1 för Pentiums pipeline. Med ett Voodo kort så löste man det problemet.

Den riktiga assemblermagin i tidiga ID-spel gjordes främst av Michael Abrash, hans artiklar i Dr. Dobb's om speloptimering är legendariska. Förstod det som Carmack stod för grafikmagin och magi på högre nivå, Abrash utförde lågnivåoptimeringar få, om någon, tänkt på tidigare.

Fast frågan hur mycket special-kodat Quake1 var för Pentium. En sak låg både K5 och K6 (som lite lustigt på många sätt var mindre avancerad än sin föregångare, kunde dock klockas väsentligt högre) i fatet var att deras FPU-implementation inte alls var lika stark som Pentium.

I 3D-spelens tidiga dagar, även efter att Voodoo och liknande nådde marknaden, var flyttalskapacitet väldigt viktigt för spel då grafikkorten bara gjorde rastrering medan alla 3D-beräkningar och transformen till 2D gjorde på CPUn -> väldigt flyttalskrävande. Var först med Nvidia GeForce 256 och ATi Radeon R100 som 3D-pipeline flyttade ut till GPUn.

Skaffade en K6-200 efter P133, i många 3D spel var det rätt liten skillnad just p.g.a. K6:ans relativa svaga FPU. Dock var K6:an väsentligt snabbare i de flesta "vanliga" program.

Skrivet av serverfel:

Ganska säker på att du har fel. Pc hade redan gått om amiga vid tiden då pentiumen lanserades.

Den vanliga 486:an hade oftast bättre grafikkort än AGA. De hade soundblaster kompatibla ljudkort och mer minne än de flesta amigor.

Du kunde hjälpligt köra doom på en 386 40mhz. Jag gjorde det. Jag hade svga i min, och 5 mb ram.

Som väldigt hängiven Amiga ägare var det svårt att ta in hur omkörd plattformen var redan när A1200 släpptes. Försökte fixa min med ett 40 MHz 68030, löste till viss den CPU-prestanda men det blottade bara ännu mer hur långt efter det som gjorde A500 till en legend, dess kringliggande grafik, ljud och DMA-kretsar, hamnat.

Även fast uppgraderingen gick från 40 MHz 68030 (A1200 körde en 68020 på 14 MHz i normalfallet) blev det ett enormt lyft att gå till en 66 MHz 486 med VESA local bus SVGA grafik.

Skulle ändå säga att Amigans ljudkrets stod sig OK. Den hade 4 st 8-bitars kanaler medan SB16 faktiskt bara hade 2 st kanaler, dock 16-bitars (dåtidens spel körde nog ändå 8-bitars samples). Ovanpå det hade SB16 även en FM-krets (med uselt ljud jämfört med t.ex. C=64). Men GUS fanns ju (14 till 32 kanaler beroende på vilken sample-rate man accepterade)

P133 som inskaffades efter 486an var även den ett rejält lyft. Hade vid den tiden börjat programmerat C++, kompilatorn var tungdrivet redan då (än värre när STL introducerades ~1994). Köpte tyvärr min P133 några månader för tidigt, PCI var överlägset VESA-local bus men var för snabb på köpknappen (fast var ingen knapp då, man fick knata iväg till en butik...) så satt sedan med ett moderkort utan PCI

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Minns när man suktade efter en P200MMX. Man visste inte vad MMX var (vet knappt fortfarande) men att det var coolt visste man. 30k eller vad datorn kostade och då hade den inte ens grafikkort i dagens bemärkelse. Var väl nån 2-4MB 2D kort antagligen. Blev aldrig en sån men blev en Pentium II istället med dåtidens helt sjuka 400mhz när kompisarna satt med sina P133mhz. Dock laggade spel som Delta Force sjukt mycket för det var inget riktigt 3D-kort i. Jag hade bara spelat konsol så förstod inget om det. Antog att det var meningn att spelet gick i 1-2FPS. Var svårt att köra men körde ändå massor. Idag skulle man aldrig kunna göra det.

Körde en Pentium II 333 med ett Matrox 4mb 3DFx och det flöt på riktigt bra i Delta Force. Det var tider det.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte nostalgin...

Använder denna dator lite då och då i mitt arbete, senast i går:

Pentium 75 från 1994. Uppgraderad till 24MB RAM. Kör MS-DOS 5.någonting och används för att styra en utrustning för mätning av batterikapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det normala var att Pentium 100 kördes med 66Mhz buss och 1,5 multipel, vilket blir ungefär 100Mhz.

P75 = 50x1,5
P90 = 60x1,5
P100 =66x1,5
P120=60x2
P133=66x2
P150=60x2,5
P166=66x2,5
P200=66x3
P233=66x3,5

166 och 200 fanns även som Pentium MMX
233 fanns enbart som Pentium MMX.

På bärbara så har jag för mig MMX kom ända ner till 133MHz.

Men ville man ha en riktigt häftig Socket 7 (Super 7) dator så släppte AMD K6-2 och K6-3.
Jag gick från Pentium 133 till 233MMX.
Sen kompletterade så jag hade 2 datorer.
Sen blev MMXen uppgraderad från Intel Pentium 233MMX till AMD K6-3 450MHz och visst blev det ett ordentligt lyft.
(233MMX hamnade istället i min långsammare Pentium).

Vet jag ändrade bussen, för jag hade problem när jag satte den till 60 nämligen.
Men du har rätt när du säger det (var trots allt några år sedan). Vet jag dock fick upp den i 133Mhz. 150 gick inte iaf på mitt moderkort, och med 83Mhz buss (blev ju PCI delarna koko). Kan det vara så att jag ändrade multipel då, för jag vill inte minnas de var låsta, utan som sagt, allt var ju byglar.

Det jag fått var dock troligen ett fuskbygge... så kan ha varit att de hade tagit en 75Mhz och satt den till 100 med 2x, därav jag minns 50Mhz delen. Det var nämligen inte en affär jag köpte den, utan.. vän till en vän, så att säga.

EDIT:
Eller så kollar man Intels spec:
https://ark.intel.com/products/49954/Intel-Pentium-Processor-...

Permalänk
Inaktiv

Jämförelserna mellan Amiga och PC faller på skillnaden i tid. Många bytte förmodligen från Amiga till 486-Pentium II då företaget bakom gick under. Men tänker man på när de olika produkterna lanserades och att Amiga är uppåt 10 år äldre blir PC inte lika imponerande. Amigan är, även 30 år senare, väldigt imponerande med tanke på vad den erbjöd i mitten på 80-talet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ganska säker på att du har fel. Pc hade redan gått om amiga vid tiden då pentiumen lanserades.

Den vanliga 486:an hade oftast bättre grafikkort än AGA. De hade soundblaster kompatibla ljudkort och mer minne än de flesta amigor.

Du kunde hjälpligt köra doom på en 386 40mhz. Jag gjorde det. Jag hade svga i min, och 5 mb ram.

Bortsett från Doom, som för övrigt flyter på rätt bra på en Amiga med 68030 (~386:a) var det väldigt få spel som var bättre på PC innan 93-94 (när Pentium lanserades). Sedan är det klart att tekniker som VLB och PCI också spelade roll, vilka kom ungefär samtidigt. Innan dess kunde PC:n helt enkelt inte producera mjukt scrollande (50 Hz) 2D-grafik.

Soundblaster var väl trevligt, men jag gillade aldrig FM-synthesizern den hade. Musiken lätt tunn och metallisk jämfört med en MOD på Amigan. Det var också vanligt att spel använde MIDI "instrument" som ljudeffekter, så när man t.ex. sköt så spelades ett trumljud upp. Det var nog inte förrän Unreal kring 1997 som jag för första gången hörde ett PC-spel med vettig musik (bortsett från de som använde CD-ljudspår) (se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=nsFft9H4W5g)

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin Amigan hade ju flera fördelar, som att den kunde hämta data från disk samtidigt som den jobbade med annat, och ljudet var helt klart bättre.

Men... prestandan... njae. PCn fick trög start med 386/486, men när väl de började slänga ut 50Mhz+ CPUer så gick det fort om amigans prestanda. Fördelen den hade var ju lite samma som konsoler har idag, att det var optimerat för den, där PCn var så universal att du fick varierande prestanda/kvalité beroende på komponenterna.

Minns jag rätt tidigt bytte mitt SB16 mot ett SB AWE32. Detta var ju ett gigantiskt kort, som du hade tom ram moduler i och betydligt bättre ljud. Kostade en mindre förmögenhet också... Största problemet var dock att få resurserna till det i DOS vill jag minnas.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

@Pepsin Amigan hade ju flera fördelar, som att den kunde hämta data från disk samtidigt som den jobbade med annat, och ljudet var helt klart bättre.

Men... prestandan... njae. PCn fick trög start med 386/486, men när väl de började slänga ut 50Mhz+ CPUer så gick det fort om amigans prestanda. Fördelen den hade var ju lite samma som konsoler har idag, att det var optimerat för den, där PCn var så universal att du fick varierande prestanda/kvalité beroende på komponenterna.

Minns jag rätt tidigt bytte mitt SB16 mot ett SB AWE32. Detta var ju ett gigantiskt kort, som du hade tom ram moduler i och betydligt bättre ljud. Kostade en mindre förmögenhet också... Största problemet var dock att få resurserna till det i DOS vill jag minnas.

DMA var inte unikt för Amigan, redan första IBM PC varianterna kunde utföra diskaccess parallellt med CPU. Var mer DOS som inte alls utnyttja de möjlighet som trots allt fanns.

Det unika med Amiga var HW-acceleration för vissa 2D-grafikoperationer (blitter) och hyfsat programmerbar krets (copper) som bl.a. kunde styra blittern och DMA, vänta på speciella händelser på skärmen, det helt parallellt med CPUn. Helt imponerande hur mycket man kunde göra med copper givet att den endast hade tre(!) instruktioner (wait, move & skip).

Sedan fanns det saker som kanske verkade Amiga specifika, som extremt billig kostnad för att scrolla i 2D (normalt en skrivning per bitplan för att scrolla en helskärm). Det intressanta här var att redan EGA-grafik hade samma funktion, men av någon anledning var det väldigt få PC-spel som utnyttjade detta. Man körde en memcpy() från RAM i de flesta fall (som i.o.f.a. hade fördelar för vissa typer av spel, som t.ex. DOOM/Quake innan GPUer fanns)...

Den stora svagheten med 68k kretsarna, eller den störa fördelen med x86 om man vill, var att x86 instruktioner må vara svårare att använda från assembler men de tog färre cykler att utföra + operationer mot RAM var av någon anledning klart snabbare på x86 givet samma RAM-hastighet. On-chip CPU-cache var därför långt viktigare på 68k (dök upp i 68020) jämfört med x86 (kom väl först med 486? Hade aldrig 286/386 själv).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

DMA var inte unikt för Amigan, redan första IBM PC varianterna kunde utföra diskaccess parallellt med CPU. Var mer DOS som inte alls utnyttja de möjlighet som trots allt fanns.

Tror aldrig jag så DMA access användas öht tills man nådde typ P2 tiden. Kanske i sent skede på Pentium MMX, men det var inget jag såg kunde användas innan det. Allt var PIO.

Skrivet av Yoshman:

Det unika med Amiga var HW-acceleration för vissa 2D-grafikoperationer (blitter) och hyfsat programmerbar krets (copper) som bl.a. kunde styra blittern och DMA, vänta på speciella händelser på skärmen, det helt parallellt med CPUn. Helt imponerande hur mycket man kunde göra med copper givet att den endast hade tre(!) instruktioner (wait, move & skip).

Sedan fanns det saker som kanske verkade Amiga specifika, som extremt billig kostnad för att scrolla i 2D (normalt en skrivning per bitplan för att scrolla en helskärm). Det intressanta här var att redan EGA-grafik hade samma funktion, men av någon anledning var det väldigt få PC-spel som utnyttjade detta. Man körde en memcpy() från RAM i de flesta fall (som i.o.f.a. hade fördelar för vissa typer av spel, som t.ex. DOOM/Quake innan GPUer fanns)...

Så jag uppfattade Amigan var just att den hade väldigt unika och användbara funktioner, som redan var inbitna i mjukvaran. Om nu PCn hade fördelarna också, är det troligen som jag sa innan att de hade så varierande komponenter att man inte vågade anta funktionen (tom samma som man har med specifika instruktioner även i dag), där CPUerna måste ha tex SSE2 för mjukvara, trots att tekniken i sig är stengammal (tror det var runt början på 2000).

Amigan hade ju där de specifika fördelar du nämner ovan, som var välgrundade i mjukvran, där Pentium CPUn trots allt var tvungen att vara bakåtkompatibel med 486/386 och även äldre grafiktekniker. Detta har ju varit x86 plåga väldigt länge, som i sig också är en fördel (iaf kortsiktigt).

Skrivet av Yoshman:

Den stora svagheten med 68k kretsarna, eller den störa fördelen med x86 om man vill, var att x86 instruktioner må vara svårare att använda från assembler men de tog färre cykler att utföra + operationer mot RAM var av någon anledning klart snabbare på x86 givet samma RAM-hastighet. On-chip CPU-cache var därför långt viktigare på 68k (dök upp i 68020) jämfört med x86 (kom väl först med 486? Hade aldrig 286/386 själv).

Har för mig det var först i Pentium med x86. Alt något moderkort som hade extra cache plats i 486 systemet via moderkortet (https://www.youtube.com/watch?v=e4rw3d7mu28 typ detta). Vet jag monterade detta på ett gammalt system för mååånga år sedan.

PS. Älskar hur "snabbt" det verkade på den tiden med 40-100MB/s cache, och 10-25ns access... jämför med en modern SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Tror aldrig jag så DMA access användas öht tills man nådde typ P2 tiden. Kanske i sent skede på Pentium MMX, men det var inget jag såg kunde användas innan det. Allt var PIO.

Linux använde 386 till dess fulla potential, men var nog rätt okänt i början på 90-talet

Kom ihåg när jag såg Linux i action första gången, var när jag själv satt med 486 på Win3.11. Det var ju Amiga all-over, multitasking fungerade hur smidigt som helst!

486 hade en 8kB on-chip L1$ cache + att man kunde ha en rätt långsam L2$ på moderkort. Men är osäker på 386 gällande cache.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skumt...

Kollar man CPU world så står båda varianterna
http://www.cpu-world.com/CPUs/Pentium/Intel-Pentium%20100%20-...

Frequency ? 100 MHz
Bus speed ? 66 MHz
50 MHz
Clock multiplier ?

1.5 (66 MHz FSB)
2 (50 MHz FSB)

Med tanke på att det gick att bara byggla olika busshastigheter och multipels så är det väl egentligen inte så konstigt att båda varianterna fungerar.
Frågan är dock om det är värt att tappa ~ 16MHz buss och minnesklock mot att få ~ 1MHz extra CPU clock.

Min första "Pentium" var en Pentium 83 Overdrive för 486 moderkort.
Min första riktiga Pentium var en Pentium 133. Sen sålde jag CPUn när jag köpte Pentium MMX 233.
Men sen ville jag bygga ihop en extra dator, så jag köpte en begagnad Pentium 100 CPU. (innan köpet av K6-3 450)
Så jag har också haft Pentium 100, även fast jag skaffade den efter jag haft snabbare varianter av Pentium...

Men ja, det verkar som vi båda har rätt.
Du kan välja om du vill ha ca 1MHz högre CPU eller 16MHz högre buss/minne
(Om du inte vill överklocka)

(Jag skriver ca för klockfrekvensen blir sällan exakt det man väljer. vanligtvis så är moderkorten nåååååågoot högre klockade)

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Så väldigt sant.

Med Glide patchen så smider HoM&M5 på ett Voodoo5 men är knappt spelbart på ett Geforce 3 ti500.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: EGA var långt efter amigan. Åtminstone i köpbar form. AGA och ECS pissade på PC grafik som oftast var fast i CGA grafik vid den tiden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Duckface21: Tekniskt sett så skulle SiS kunna släppa sin version av 386 som opensource, då den var helt "backards engineered". SiS har heller inga patentkrav på dem som brukar deras microchip och intel kan inte tvinga dem till nått alls. Men deras snabbaste är en åtta core 386:a på 2ghz @ 14 watt. Alldeles för mycket för att vara intressant för gamers.

Sen kommer ju S3 grapchics (Som SiS äger) in och där ska det betalas. Oavsett om nvidia, Intel, PowerVR, Qualcom osv har en produkt måste de betala till S3 för patentet för texturkomprimering (inte i nya zeeland dock).

Prova spela moderna spel utan texturkomprimering.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Skumt...

Kollar man CPU world så står båda varianterna
http://www.cpu-world.com/CPUs/Pentium/Intel-Pentium%20100%20-...

Frequency ? 100 MHz
Bus speed ? 66 MHz
50 MHz
Clock multiplier ?

1.5 (66 MHz FSB)
2 (50 MHz FSB)

Med tanke på att det gick att bara byggla olika busshastigheter och multipels så är det väl egentligen inte så konstigt att båda varianterna fungerar.
Frågan är dock om det är värt att tappa ~ 16MHz buss och minnesklock mot att få ~ 1MHz extra CPU clock.

Prestandamässigt är ju 66Mhz bästa, så varför de körde 60/50 vet jag inte. Jag minns dock att OEM ofta hade 90/120Mhz eller så pga den anledningen (istället för 133), då man ville ha garanterat stabilt, och 66Mhz var väl lite varmare? (OCad?)

Skrivet av GuessWho:

Min första "Pentium" var en Pentium 83 Overdrive för 486 moderkort.
Min första riktiga Pentium var en Pentium 133. Sen sålde jag CPUn när jag köpte Pentium MMX 233.
Men sen ville jag bygga ihop en extra dator, så jag köpte en begagnad Pentium 100 CPU. (innan köpet av K6-3 450)
Så jag har också haft Pentium 100, även fast jag skaffade den efter jag haft snabbare varianter av Pentium...

286 8/10Mhz (hade en spak där bak) - 386SX 25Mhz - 486DX2 50Mhz @ 66MHz - Pentium 100 @ 133Mhz - Tror nästa steg var på väg att bli en 200Mhz, men jag väntade på PII istället. Men sen läste man ju om de fina 300A Celeron, och vägen till 450Mhz
Var ju precis perfekt tid med Voodoo 3 korten och allt kul då också.

På vinden har jag en P1 200Mhz stående dock, komplett med max minne, voodoo2 kort och allt

Skrivet av GuessWho:

Men ja, det verkar som vi båda har rätt.
Du kan välja om du vill ha ca 1MHz högre CPU eller 16MHz högre buss/minne
(Om du inte vill överklocka)

Nja... både borde bli samma frekvens. Det är ju inte 66, utan 66.6666666 dvs 200/3.
Men för mig var det ju OC som var poängen
Fick ju Fallout att flyta lite bättre...

Skrivet av GuessWho:

(Jag skriver ca för klockfrekvensen blir sällan exakt det man väljer. vanligtvis så är moderkorten nåååååågoot högre klockade)

OEM har sedan länge varit underklockade dock. De är ofta idag på 99.x Mhz Buss, som med en 30+ multipel kan göra en hel del faktiskt. I dessa tider var det ju 60Mhz bussen de hade. Var sällan du såg något packardbell eller liknande vara snabbare. Det ger dem ju mer marginal mot fel, om något va instabilt vid 65-66, så fungerade det ju här, och Intel kunde sälja den CPUn billigare till dem.

Samma är det ju idag, där man ha dock låsta CPUer och låg TDP, och med låg bas frekvens sällan "är på gränsen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Prestandamässigt är ju 66Mhz bästa, så varför de körde 60/50 vet jag inte. Jag minns dock att OEM ofta hade 90/120Mhz eller så pga den anledningen (istället för 133), då man ville ha garanterat stabilt, och 66Mhz var väl lite varmare? (OCad?)

När jag köpte en begagnad Pentium 100 CPU fick jag ingen box/manual.
Fick den bara i en ESD säker låda.
Men har för mig moderkortsmanualerna till de moderkorten jag hade då bara rekommenderade 50MHz buss till Pentium 75 och 60/66 till resten.
Jag hade åtminstone inga problem att köra 66MHz buss. Men anekdotiska "bevis" från enstaka användare säger ju inte så mycket egentligen.

En sak är att det även påverkar minnena. Så kanske OEM kunde köra billigare minnen om de bara skulle vara stabila i 60MHz.
Nog för att minnen är dyra idag. Men per MB kostade de betydligt mer på 90 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När jag köpte en begagnad Pentium 100 CPU fick jag ingen box/manual.
Fick den bara i en ESD säker låda.
Men har för mig moderkortsmanualerna till de moderkorten jag hade då bara rekommenderade 50MHz buss till Pentium 75 och 60/66 till resten.
Jag hade åtminstone inga problem att köra 66MHz buss. Men anekdotiska "bevis" från enstaka användare säger ju inte så mycket egentligen.

En sak är att det även påverkar minnena. Så kanske OEM kunde köra billigare minnen om de bara skulle vara stabila i 60MHz.
Nog för att minnen är dyra idag. Men per MB kostade de betydligt mer på 90 talet.

Kan nog ligga lite i det. OEM även idag kör ju med billigaste skräp-minnet de kan få tag i, så varför skulle det inte göra det då? De flesta bättre körde ju 70ns (eller tom 60ns RAM mot slutet av 1990-talet), medan OEM troligen körde 80ns.

Och ja... RAM var en aning dyrare då: https://jcmit.net/memoryprice.htm
Om denna sida stämmer, ca 30-35$/MB RAM (dåtidens $ värde) runt 1993-95 när Pentium kom.
Det ironiska, som jag inte vet om det beror på ändringar i $ värde eller annat... så var RAM billigare 1992?!
Pentium kan ju också ha gett hög nog efterfråga så det faktiskt påverkade

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Sant och ärligt. Men en k5 med sli voodoo 2 slog ett TNT2 med hästlängder. Samma rig med ett k6 sög balle. Kommer ihåg hur illa det var när man "uppgraderat" till k6... allt var sakterligare.

Än idag ör k5 (nexgen) prollarna feta, prova överklocka dem på en moderkarka som kör SDR. Jeeebus.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.