Permalänk

Köphjälp tv 55 tum

Hej!

Krav:

55 tum
15 000: max

Jag använder TVn till att kolla serier och filmer på netflix/viaplay via min apple tv generation 5. Jag har även ett canal digital abbonemang där jag kan se på svt 1 - kanal 12 typ. ALLT går via apple tv. Jag tittar även väldigt mycket twitch! Så den ska kunna hänga med i svängarna om man säger så.

Vad har ni för tips? Jag sitter cirka 2 - 2.5 meter ifrån där den ska placeras.

Mvh

Permalänk

Jag skulle säga en lg oled inom din prisklass och oslagbar bild.
Jag själv köpa ny tv i mitten på april och blir en lg oled 55c7 för min del 14.999 ligger dom på

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja ska köpa en LG oled55c7v på måndag. Den absolut bästa TV:n i 15k klassen utan tvekan

Permalänk
Skrivet av Sirresnake:

Ja ska köpa en LG oled55c7v på måndag. Den absolut bästa TV:n i 15k klassen utan tvekan

läser man runt så pratar många om banding på oled modellerna

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

läser man runt så pratar många om banding på oled modellerna

"Banding oavsett TV-teknik
Ett annat ihållande problem som tyvärr är något alla digitala TV-apparater lider av till viss del är vad jag skulle vilja kalla banding. Detta är ett fenomen som syns tydligast i grå och blåaktiga färggradienter där vi istället för en jämn och fin färgövergång möts av mer randiga färgfält. Detta är ett fenomen som till stor del kommer från dagens inspelningsteknik kombinerat med den videokomprimering som används för de flesta videoformat. Förhoppningen är att nya 10-bit bildpaneler i kombination med nästa generations Blu-ray-format ska förbättra situationen men tills dess är det ett bildfenomen som vi får stå ut med – oavsett om vi väljer OLED eller LCD."

Från en review så lider nästan alla tv apparater av det

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Bildexpert 📺

(o)kärt barn har många namn. När det talas om "banding" åsyftas det ofta olika saker vilket skapar mycket förvirring då man syftar på helt olika problem. Det kan vara något av följande:

  1. Posterisering, det som wingman92 citerar ovan. Alltså att det inte finns nog med nyanser för att beskriva tonövergångar. Det har för övrigt inte nödvändigtvis med inspelningstekniken att göra, utan på produktion, kompression och distribution utöver rena brister hos själva displayen. Problemet ligger alltså främst i källan. Posterisering finns där för att det finns i filmen du tittar på. Ofta påtagligt med material som har "fri spridning"... Många TV-apparater, även 2017-modeller, klarar inte att till fullo återge alla nyanser i en 8-bitars färgskala utan att posterisera, men detta brukar inte vara lika tydligt som problemen med källmaterialen.

  2. Ojämnheter i panelen som ligger likt en struktur av band över bilden och syns tydligast i rörelser och panoreringar. Beror ofta på bristande kvalitet i panelen. Kallas ofta för "dirty screen effect", vanligtvis om felen är lite mer utspridda. "Clouding" på LCD kan räknas hit om man så vill. Ojämnheter i de olika filmskikten panelen.

  3. "Dimpelare", ofta lysdiod på en LCD är sämre eller trasig och då blir det en vertikalt band som är mörkare. Kan också förekomma av samma anledningar som ovan, brister i panelen.

  4. OLED-panelerna från LG Displays har ett mer specifikt bandningsproblem som yttrar sig i mörka nyanser och är en kombination av 1 och 2. Det är mycket bättre med 2017-paneler men är inte helt löst.

I videon till produktgenomgången av aktuella TV-apparater har jag exempel LG Displays OLED-specifika problem vid ca 4:30. Alltså ett problem som främst är tydligt med 2016-modellerna.