Biltema / Clas Ohlsson CAT6 installationskabel bra nog, eller vad ska man ha...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Biltema / Clas Ohlsson CAT6 installationskabel bra nog, eller vad ska man ha...?

Polaren ringde mig mitt i natten, glad som fan, för han äntligen fått frun att gå med på att spendera pengar på "Internet" i huset.
Vilkoren var att barnen skulle få sladd till sina rum, för TV och leksaker, och det tyckte han inte var något konstigt, men han var inte riktigt lika nöjd när jag förklarade för honom att han vill sätta minst två uttag överallt där han tror han vill ha ett... Helt plötsligt går det ju åt "mycket" sladd. Så han berättade att han tittat på Biltema, och hittat 100m rullar, för, överkomligt pris, och att han hade verktyg för att krimpa kontakter i ändarna... Återigen var jag glädjeförstöraren, som påpekade att han ska ha uttag, inte krimpade kontakter, så att han kan göra en vettig fast installation, och man bara ansluter vad fan man vill i ändarna.

Jag skulle tro att det blir Clas Ohlsson för de billigaste utanpåliggande kontaktdonen, och allting kopplas till en patchpanel i källaren. (Troligtvis CAT5e, återigen för att allt ska vara billigt... Han får göra om det när han kommer på att gigabit inte räcker längre...)

Min fråga blir... Eftersom det är SKIT att dra om kablarna bara för att de man köpte inte är bra nog, finns det vettigt prissatt CAT7 kabel för fast installation att få tag i, och om inte, är Biltemas / Classes kabel "Bra nog" för att tillförlitligt ge gigabit i nätverket, utan konstiga spöken? (Det känns som en dum fråga, men jag är van vid helt andra kabelpriser, så jag frågar och hoppas någon har provat, och vet...)

Nu ska jag iväg till marknadsavdelningen, och se om jag kan hitta killen som brukar lägga upp annonser på patch-kablar, paneler osv. Se om han har något som kan fungera. Önska mig lycka till.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Cat 6 klarar 10Gbit/s upp till 50m, vilket lär räcka väl för många år framåt.

Det framgår inte av specifikationen på varken Biltema eller Clas om kabeln är avsedd för fast installation. Det är viktigt att få tag i kabel som verkligen är avsedd att kopplas in i uttag.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Finns ingen poäng att dra Cat7 idag, bara onödigt dyr kabel.

Cat 6 är minsta du bör satsa på dock. 6A är väl mellanvägen. Cat 6 klarar 10Gbit i ca 50 meter (utan störningar), 6a i 100 meter. Mao...
Om du tror att du behöver säg mer än 25-30 meter kabel mellan två punkter med störningar, som måste gå i 10Gbit... så behöver du Cat 6A. Klarar du dig på 5Gbit eller mindre, har du 100Meter oavsett på Cat 6.

En certifierad kabel, oavsett biltema eller classes eller dyr kabel är skit samma, så länge de är Certifierade för den klass du behöver. Biltemas var faktiskt relativt mjuk och enkel att jobba med också senast jag använde den så kan rekommendera den från eget bruk.

Viktiga du måste tänka på är, för att kunna klassas med Cat6/6A osv, är det strikta regler på hur du ska montera dem i uttagen. Om du vet hur, tänker jag inte lära dig, men se till att du följer dessa, för du får mer förluster i de 1cm kablar som är vid panelen, än du gör på 50m kabel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

@-=Mr_B=-: Kör Biltemas i huset, har inte haft några som helst problem.
Kör gigabit internt och 4 PoE-kameror utan anmärkning.
Även installerat likadan kabel i andra hus och ingen har klagat på något.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 18.919p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av giplet:

Det framgår inte av specifikationen på varken Biltema eller Clas om kabeln är avsedd för fast installation. Det är viktigt att få tag i kabel som verkligen är avsedd att kopplas in i uttag.

Det står i "mer information" på Classes, och Biltema... Jag antar att de hoppas att man zoomar som fan på bilderna eller något. Visst, det kunde varit tydligare, men båda är kabel för fast installation, med solid ledare.

Skrivet av Paddanx:

Viktiga du måste tänka på är, för att kunna klassas med Cat6/6A osv, är det strikta regler på hur du ska montera dem i uttagen. Om du vet hur, tänker jag inte lära dig, men se till att du följer dessa, för du får mer förluster i de 1cm kablar som är vid panelen, än du gör på 50m kabel.

Jag antar att det är samma regler som alltid, Kabeln mitt i, alla ledarna lika långa, ordentligt nedpressade i sina platser, och avklippta så de inte agerar antenn. Det senare löser sig själv med mitt verktyg, det klipper tråden när man fått ned den i botten.
Men så här har jag väl gjort alltid, så jag hoppas det fortfarande är rätt
Egentligen borde man ju gå fortlöpande utbildningar på det här, men vem orkar det...

Skrivet av SirMacke:

@-=Mr_B=-: Kör Biltemas i huset, har inte haft några som helst problem.
Kör gigabit internt och 4 PoE-kameror utan anmärkning.
Även installerat likadan kabel i andra hus och ingen har klagat på något.

Skönt att både du och Paddanx kört Biltema utan problem, då tror jag polaren klarar sig med det han med. Misstänker att det blir ett par skitiga dagar här på vårkanten när man får vara med och dra kabel, men som bonus blir det lite grillat. Och mat är jag glad för...

Skrivet av Paddanx:

Cat 6 är minsta du bör satsa på dock. 6A är väl mellanvägen. Cat 6 klarar 10Gbit i ca 50 meter (utan störningar), 6a i 100 meter. Mao...
Om du tror att du behöver säg mer än 25-30 meter kabel mellan två punkter med störningar, som måste gå i 10Gbit... så behöver du Cat 6A. Klarar du dig på 5Gbit eller mindre, har du 100Meter oavsett på Cat 6.

En certifierad kabel, oavsett biltema eller classes eller dyr kabel är skit samma, så länge de är Certifierade för den klass du behöver. Biltemas var faktiskt relativt mjuk och enkel att jobba med också senast jag använde den så kan rekommendera den från eget bruk.

Jag vet i dagsläget inte vilka kabellängder det blir aktuellt med, men 5gbit ska han åtminstone kunna få ut. Oavsett så lär det inte vara ett problem i dag, men med 2 ungar på tillväxt, och två vuxna, får man anta att deras 250Mbit uppkoppling kommer behöva uppgraderas i takt med att alla ska ha vars en 16-32K TV, i sovrummet, en, eller flera datorer, spelkonsoler osv. Så det känns lite trist att installera något som slutar med 1gbit som maxtak, och jag skäms inte för att ställa frågan...
Men det ser ut att bli Biltema kabel. Ni ska ha ett stort tack.

Och inte hittade jag någon annons på marknaden från killen som brukar sälja patchpaneler, och patch kablar. Det är nackdelen med att SweClockers annonser städas bort kontinuerligt. Skit. Jaja... Kjell & Co, antar jag. Det löser sig nog.

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Nu får gärna någon förtydliga för arbetar inte med nätverk men är inte Cat6a fortfarande högsta som har stöd för RJ45/8P8C-kontakter?

Cat 7 och 7a ska väl ha GG-45? det enda jag sett med cat7 och 8P8C har varit fake-kablar från kina, antingen cat6 som de säljer som cat7 eller bara ren skitkabel utan kalassning alls.

Köpte ett par cat7 patchkablar när jag inte visste bättre och de fungerade skit, fick ibland bara 100mbit och ibland 1Gbit, bytte sen till 6a kablar och allt fungerar helt felfritt med 1Gb i hela huset