Förslag: Lägg till "Säljråd" under Bärbara och Stationära datorer

Permalänk
Medlem

Förslag: Lägg till "Säljråd" under Bärbara och Stationära datorer

Vet att detta varit uppe tidigare men för egen del är jag rätt trött på att se "Vad är min dator värd" trådar, speciellt de som gränsar till annonser, bland köpråden. För egen del är jag klart mer intresserad av diskussioner kring att köpa nya datorer än att värdera begagnade sådana, men respekterar att andra kanske tycker annorlunda.

Föreslår därför att "Köpråd" under Stationära och Bärbara datorer kompletteras med en ytterligare kategori "Säljråd" så kan de som är intresserade av det läsa det forumet och de som mig som är ointresserade slipper den typen av trådar bland köpråden/diskussionerna om att köpa nytt. Alla vinner med andra ord

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Hmm, Jag funderar på om det går att justera nuvarande lite bättre så det är mer överskådligt vad trådarna handlar om?

Spontant tänker jag att alla ska markeras med [Säljråd]/[Köpråd], men kan nog vara knepigt att få alla att använda det i början. Dock så kan det nog lösa sig själv om användarna ser att alla är markerade med [Säljråd]/[Köpråd].

Vad tror du om det @improwise ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hmm, Jag funderar på om det går att justera nuvarande lite bättre så det är mer överskådligt vad trådarna handlar om?

Spontant tänker jag att alla ska markeras med [Säljråd]/[Köpråd], men kan nog vara knepigt att få alla att använda det i början. Dock så kan det nog lösa sig själv om användarna ser att alla är markerade med [Säljråd]/[Köpråd].

Vad tror du om det @improwise ?

I och med att underforumen heter "köpråd" så tycker jag per definition att det bara ska innehålla det som faktiskt har med att köpa datorer (bärbara/stationära) att göra. Dessutom tycker jag att en del av "vad är min XXX värd?" ofta gränsar till annonser och annars känns rätt meningslösa, då man på marknaden får reda på vad någon faktiskt är villig att betala snarare än rätt allmänna spekulationer kring vad det kanske är värt om just den personen som svarar skulle köpa. Men respekterar att det kanske finns ett allmänintresse kring att diskutera vad begagnade saker är värda även om jag själv inte har det, och då kändes ett separat underforum för säljråd som det mest rimliga.

Permalänk
Medlem

Tycker lika gärna ni kan skapa en samlingstråd så man kan fråga vad ens dator är värd. Tycker inte det är en annons utan att man inte vill lägga ut sin dator till överpris eller underpris. Är själv i det behovet men ser ingen tråd överhuvudtaget. Också sett många såna trådar och tycker det är lite fel att göra en sådan tråd då det inte har sin plats. Men en klistrad tråd hade varit utmärkt tycker jag iaf där alla skriver sina speccs i samma tråd och får råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Tycker lika gärna ni kan skapa en samlingstråd så man kan fråga vad ens dator är värd. Tycker inte det är en annons utan att man inte vill lägga ut sin dator till överpris eller underpris. Är själv i det behovet men ser ingen tråd överhuvudtaget. Också sett många såna trådar och tycker det är lite fel att göra en sådan tråd då det inte har sin plats. Men en klistrad tråd hade varit utmärkt tycker jag iaf där alla skriver sina speccs i samma tråd och får råd.

Ja, det kan väl vara en variant då också även om det väl även då blir lite svårt att få in det som ett "köpråd" men går väl att ändra det namnet till något mer generellt. Om nu någon är intresserad av att värdera begagnade grejer men helt ointresserad av att köpa nytt så borde det finnas även ett omvänt intresse mot mitt eget. Det som jag tycker gör det till annonsliknande är där den som skapar tråden nästan uppmanar folk att komma med bud och liknande. Men för egen del är det mer så att jag själv vill slippa se den typen av trådar då jag är ointresserad av det och vet att jag inte är ensam om det, men finns det ett intresse bland andra så ska det väl gärna vara en bra lösning även för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, det kan väl vara en variant då också även om det väl även då blir lite svårt att få in det som ett "köpråd" men går väl att ändra det namnet till något mer generellt. Om nu någon är intresserad av att värdera begagnade grejer men helt ointresserad av att köpa nytt så borde det finnas även ett omvänt intresse mot mitt eget. Det som jag tycker gör det till annonsliknande är där den som skapar tråden nästan uppmanar folk att komma med bud och liknande. Men för egen del är det mer så att jag själv vill slippa se den typen av trådar då jag är ointresserad av det och vet att jag inte är ensam om det, men finns det ett intresse bland andra så ska det väl gärna vara en bra lösning även för dom.

Håller definitivt med dig, men tycker dem bordel ägga till säljråd i trådens namn sen ha en samlad bara. Så slipper man alla säljråd. Är helt oundvikligt att komma ifrån att det blir lite annons men o andra sidan så borde man ändå ha rätten att få hjälp att värdera datorn kan jag tycka. Speciellt för dem som inte är så insatta kan detta vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Håller definitivt med dig, men tycker dem bordel ägga till säljråd i trådens namn sen ha en samlad bara. Så slipper man alla säljråd. Är helt oundvikligt att komma ifrån att det blir lite annons men o andra sidan så borde man ändå ha rätten att få hjälp att värdera datorn kan jag tycka. Speciellt för dem som inte är så insatta kan detta vara något.

Upplever att vi är eniga. Om det sen är en samlingstråd i ett forum med nytt namn eller ett eget forum känns väl i båda fall som good enough.

Permalänk
Medlem

Något hopp om förändring här snart så vi slipper detta, inkl vad som är uppenbara annonser, som t.ex. detta? Ja, jag vet att detta inte är världens direkt största problem men ändå

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1517780-kop-min-dator