Behringer iNuke 3000DSP till fyra Dayton 12-44 subbar

Permalänk
Medlem

Behringer iNuke 3000DSP till fyra Dayton 12-44 subbar

Hej
Snart kliat bort mina sista små hårstrån på huvudet utan att blivit det minsta klokare.
Har ett Behringer iNuke 3000DSP som jag först tänkte driva två Dayton 12-44 med men kom över två till, så nu har jag två högtalare med två Dayton 12-44 i varje.
-Duger slutsteget till detta eller skall jag byta upp mig mot ett iNuke 6000DSP istället?
-Hur skall inkopplingen ske? Basarna har dubbla spolar på vardera 4ohm. Två Basar på varje högtalare.
Supertacksam om något som är kunnig kan beräkna om slutsteget är tillräckligt och hur jag skall göra kopplingarna.

http://www.daytonaudio.com/index.php/ls12-44-12-low-profile-s...
https://www.manualslib.com/manual/636538/Behringer-Inuke-Nu10...

Permalänk
Skrivet av simmme:

-Duger slutsteget till detta eller skall jag byta upp mig mot ett iNuke 6000DSP istället?

Troligtvis. Det finns några lådkonfigurationer (väldigt liten sluten låda, t ex) där det går att mata in väldigt mycket effekt utan att högtalarkonen rör sig så mycket att den distorderar jättemycket. För mer normala lådor kommer maximalt konutslag att uppnås vid ungefär 200 W (OBS! Jag har inte simulerat elementet ordentligt utan bara räknat grovt på konutslag vid 50 Hz.). 4×200 W är mindre än uteffekten som slutstegets tillverkare säger att det klarar att lämna (vilket visserligen är lite mer än vad användare mätt upp, men...)

Skrivet av simmme:

-Hur skall inkopplingen ske? Basarna har dubbla spolar på vardera 4ohm. Två Basar på varje högtalare.

2 högtalarlådor × 2 högtalarelement × 2 talspolar à 4 ohm per slutstegskanal? Jag hade nog börjat med att parallellkoppla högtalarlådorna eftersom kabeldragningen blir så ful med seriekoppling. Därefter parallellkopplat de båda talspolarna i varje högtalarelement och parallellkopplat de båda högtalarelementen i varje högtalarlåda. Det ställer lite krav på högtalarkabeln (framförallt om det behöver dras långa kablar), men eftersom det verkar finnas budget för ett nytt slutsteg finns det nog pengar till lite tjockare sladdar också.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch:
Tusen tack för hjälpen.
Jag kommer att prova den förstärkare jag har.
Jag har dragit fram ca 10m 6mm högtalarkabel till basarna.
/Simon

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch:

Parallellkoppla talspolarna? => ~ 2 ohm
..och därefter parallellkoppla 2 element på en kanal => ~ 1 ohm?

Jag skulle definitivt ha seriekopplat talspolarna. Men jag kanske har missuppfattat nåt.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

@Hieronymus Bosch:

Parallellkoppla talspolarna? => ~ 2 ohm
..och därefter parallellkoppla 2 element på en kanal => ~ 1 ohm?

Jag skulle definitivt ha seriekopplat talspolarna. Men jag kanske har missuppfattat nåt.

Amenvaf...fel av mig. Jag tycker att det är så roligt att skriva "parallell-" att jag gör det även när jag menar något annat.
Ja, parallellkoppla lådorna, parallellkoppla högtalarelementen, seriekoppla talspolarna. 4Ω*2/2/2 = 2Ω.

Permalänk
Medlem

Toppen, tack.
Återkommer med bilder när projektet är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Amenvaf...fel av mig. Jag tycker att det är så roligt att skriva "parallell-" att jag gör det även när jag menar något annat.
Ja, parallellkoppla lådorna, parallellkoppla högtalarelementen, seriekoppla talspolarna. 4Ω*2/2/2 = 2Ω.

Försöker du lura TS medvetet eller har kaffet varit slut denna vecka?

Seriekoppla talspolar, parallellkoppla elementen och en låda per kanal ger 4Ω. Slutsteget har ju ändå 2 kanaler!