Drifta flera serverprogramvaror

Permalänk
Medlem

Drifta flera serverprogramvaror

Hej,

Tänkte höra med er hur ni ser på det här med att sköta själva driften av olika servrar. Hårdvaran i sig är inget att skriva hem om direkt, en AMD FX-6100 med 16GB ECC RAM i grunden. Jag och några kollegor har labbat under några veckor och konfigurerat upp ett CRM- system, ett HR- system, Wordpress inkl moduler och kopplingar till CRM och HR, Plex mest för att vi kunde, samt en MediaWiki- lösning som ligger till grund för vårt kommande intranät. Även ett antal interface ligger och kör.

Vi upplever absolut inga som helst problem vare sig stabilitetsmässigt eller prestandamässigt och enligt användare av CRM-systemet (SuiteCRM) så räcker 2GB RAM till flera tusen kunder och ett hundratal användare. Siffror vi inte kommer komma upp i på lång tid ändå. Ansluta via 4G med appar var inga problem, det mesta verkar fungera bra helt enkelt.

Så med det sagt så är vi ganska nöjda tror jag. Det finns således ingen anledning att lägga upp något i molnet utan jag tänker att köra det själva är det mest ekonomiska just nu. Då är bara frågan hur det ska driftas? I dagsläget ligger det på en helt vanlig Win10 burk. Kunskaperna inom Linux är för begränsade för att vi ska orka hålla på med det just nu. Är det värt att virtualisera varje server? Ser att det finns färdiga installationer från en Linux dist att virtualisera från via VMWare eller VirtualBox, typ 256-512MB RAM per maskin, så vi ser egentligen aldrig Linux GUI. Så i vårt fall åtminstone fyra av dessa.

Är det att håna sig själv att köra Win10 i grunden eller varför skulle det inte fungera? Vi är beroende av hög tillgänglighet men om datorn skulle, precis som SweC, inte vara tillgänglig en stund kl05.00 så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej,

Tänkte höra med er hur ni ser på det här med att sköta själva driften av olika servrar. Hårdvaran i sig är inget att skriva hem om direkt, en AMD FX-6100 med 16GB ECC RAM i grunden. Jag och några kollegor har labbat under några veckor och konfigurerat upp ett CRM- system, ett HR- system, Wordpress inkl moduler och kopplingar till CRM och HR, Plex mest för att vi kunde, samt en MediaWiki- lösning som ligger till grund för vårt kommande intranät. Även ett antal interface ligger och kör.

Vi upplever absolut inga som helst problem vare sig stabilitetsmässigt eller prestandamässigt och enligt användare av CRM-systemet (SuiteCRM) så räcker 2GB RAM till flera tusen kunder och ett hundratal användare. Siffror vi inte kommer komma upp i på lång tid ändå. Ansluta via 4G med appar var inga problem, det mesta verkar fungera bra helt enkelt.

Så med det sagt så är vi ganska nöjda tror jag. Det finns således ingen anledning att lägga upp något i molnet utan jag tänker att köra det själva är det mest ekonomiska just nu. Då är bara frågan hur det ska driftas? I dagsläget ligger det på en helt vanlig Win10 burk. Kunskaperna inom Linux är för begränsade för att vi ska orka hålla på med det just nu. Är det värt att virtualisera varje server? Ser att det finns färdiga installationer från en Linux dist att virtualisera från via VMWare eller VirtualBox, typ 256-512MB RAM per maskin, så vi ser egentligen aldrig Linux GUI. Så i vårt fall åtminstone fyra av dessa.

Är det att håna sig själv att köra Win10 i grunden eller varför skulle det inte fungera? Vi är beroende av hög tillgänglighet men om datorn skulle, precis som SweC, inte vara tillgänglig en stund kl05.00 så är det inga problem.

Hey
Svårt att säga då den mesta av informationen du efterfrågar egentligen ska komma från två olika synvinklar som inte riktigt besvarats: Vilka krav finns på att det finns tillgängligt och hur lång tid får det ta att återställa tjänsterna?
Utifrån de två kan man få svar på hur man behöver göra med driften.
Om allt rasar pga t ex brand, finns det backup? Hur gammal är den? Är det OK att den är så gammal? Hur lång tid får den ta att återställa till minsta möjliga drift?
Sedan, vilka krav har ni själva och era kunder? Vill ni jobba mitt i natten för att pacha och sköta normalt underhåll eller vill ni kunna göra det lite mer flexibelt? Är det ok för era kunder att det finns driftsunderhåll var 4:e torsdag mellan 10 och 11 på förmiddagen för tjänst X och mellan 15 och 16 på tjänst Y osv/eller liknande? Alla kunder börjar med att säga att de vill ha "hög tillgänglighet" men det får man sätta i relation till vad det kostar också.

När de frågorna är besvarade kan man titta på vilka lösningar som behövs för att drifta och på vilken typ av plattform mm.

EDIT: [01:35] Lite edit, missade lite text.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag valde medvetet att inte ta upp backup då jag har bra koll på hur man kan göra. Det jag har tänkt är att köra en backup av SSDn varje natt i form av en komplett kloning/avbild. Sedan är det tänkt att en backup går på respektive server och databas en gång i halvtimmen eller timmen mellan 08.00 och 22.00.

Denna backup går till en filserver i byggnaden i ett Klass2 rum (brandsäkert samt armerade väggar). Jag har testat att återskapa en image (förstår inte varför det är så svårt att bara använda svenska ord...) på 80GB och det tar knappt 45 minuter, så det är tiden jag räknar med vid komplett haveri. Respektive server kommer inte ta upp mer än 4-5GB diskyta så det bör inte heller vara borta särskilt länge. Dock siktar vi nog på en Raid1 lösning på minst två diskar för att minimera nedtid vid diskras.

Att processorn och moderkortet har sex år på nacken ser jag personligen inte som något problem, finns andra företag i byggnaden som har betydligt äldre härken som tuffar på dagligen utan gnäll.

Angående kraven så är det naturligtvis 24/7/365 som är det optimala målet men vi ser inte att det blir mer än ett par timmars nedtid per år hur vi än gör.

Permalänk
Medlem

Med gammal hårdvara som kanske inte har support längre känns det bäst, tycker jag, om det virtualiseras så att man enklare kan migrera till annan hårdvara om hårdvaran skulle dö.

Att ha flera olika eller en server om de virtualiseras är lite upp till er.
Jag brukar tänka tjänstebaserat så att jag levererar tjänsten databas och tjänsten webbserver vilket i min värld då blir t ex två servrar (beroende på hur det sätts upp, storlek, plattform, lösning mm).
Det är dock också beroende på... Det kan vara lika relevant att sätta upp det baserat på applikation så att allt med CRM ligger på en server och allt med HR ligger på en.
Kommer det växa och kräva mer inom överskådlig framtid så är det definitivt relevant att försöka tänka på hur det bör, för er, se ut i framtiden - hur ni vill arbeta med applikationer och tjänster.

Gällande Windows 10 i botten skulle jag generellt undvika då det är en slutanvändar/konsument-produkt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag skulle virtualiserat det hela. Men inte säker att det går med den hårdvara du har. Drivrutins problem. Minna phenom2 har nätverkskort som inte stöds av exsi och usb som inte stöds av hyper-v. Men om jag kör win 2016 desktop och slår på hyper-v fungerar drvs då de är installerade innan de virtuella burkarna.

Du kan backup och vill inte aktivera molntjänster. Även om du har klass 2 skulle jag rekomendera incimetella backuper av systemet till annan dator. Kan vara eran i en annan byggnad. Åtminstone för logfiler. Fast bara envägs. Det ska inte replikeras, endast spara ändringarna.

Jag har en plex uppe men inte testat den på ett tag. Den äter singelcore prestanda för mig så om ni får problem med CRM och HR så avinstallera den. Detta kan ha ändrats men vi hade bättre prestanda på en gammal sandybrige i3 än min phenom 2 x6 1050t. Samt att taskmanager visade belastning på 1 tråd samt lite extra. Testad med windows 2012 2012r2 2016. i3 på 2008r2

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om mjukvarorna kräver vissa kontakter som t.ex. rs 232 usb donglar mm så kan virtualisering bli ett problem. Försökte virtualisera en gammal ver av autodata och den vägrade. Den såg att den var virtualicerad och gav felmedelandet att den inte ska starta då. var på virtualbox.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Med gammal hårdvara som kanske inte har support längre känns det bäst, tycker jag, om det virtualiseras så att man enklare kan migrera till annan hårdvara om hårdvaran skulle dö.

Att ha flera olika eller en server om de virtualiseras är lite upp till er.
Jag brukar tänka tjänstebaserat så att jag levererar tjänsten databas och tjänsten webbserver vilket i min värld då blir t ex två servrar (beroende på hur det sätts upp, storlek, plattform, lösning mm).
Det är dock också beroende på... Det kan vara lika relevant att sätta upp det baserat på applikation så att allt med CRM ligger på en server och allt med HR ligger på en.
Kommer det växa och kräva mer inom överskådlig framtid så är det definitivt relevant att försöka tänka på hur det bör, för er, se ut i framtiden - hur ni vill arbeta med applikationer och tjänster.

Gällande Windows 10 i botten skulle jag generellt undvika då det är en slutanvändar/konsument-produkt.

Jag förstår, vettiga tankar där. Att kunna flytta servrarna är nog ur säkerhetsperspektiv bäst, samtidigt som jag i framtiden kan labba med nya moduler från en färsk backup. Väl medveten om syftet med Windows 10 men just nu får det nog bli så då det är enkelt och fungerar - exakt vad vi får om vi skulle lägga ett annat system i botten förstår jag egentligen inte, undantaget virusrisken som Linux eller MacOS slipper.

Skrivet av hACmAn:

Jag skulle virtualiserat det hela. Men inte säker att det går med den hårdvara du har. Drivrutins problem. Minna phenom2 har nätverkskort som inte stöds av exsi och usb som inte stöds av hyper-v. Men om jag kör win 2016 desktop och slår på hyper-v fungerar drvs då de är installerade innan de virtuella burkarna.

Du kan backup och vill inte aktivera molntjänster. Även om du har klass 2 skulle jag rekomendera incimetella backuper av systemet till annan dator. Kan vara eran i en annan byggnad. Åtminstone för logfiler. Fast bara envägs. Det ska inte replikeras, endast spara ändringarna.

Jag har en plex uppe men inte testat den på ett tag. Den äter singelcore prestanda för mig så om ni får problem med CRM och HR så avinstallera den. Detta kan ha ändrats men vi hade bättre prestanda på en gammal sandybrige i3 än min phenom 2 x6 1050t. Samt att taskmanager visade belastning på 1 tråd samt lite extra. Testad med windows 2012 2012r2 2016. i3 på 2008r2

Jodå FX-serien har gott stöd för virtualisering så det ska gå bra. Har virtualiserat allt från Windows till MacOS utan bekymmer

Ja det blir kanske en dygnsbackup och sedan ändringsbackup under dagen - något sådant är vad som målats upp i projektrummet vart fall.

Skrivet av hACmAn:

Om mjukvarorna kräver vissa kontakter som t.ex. rs 232 usb donglar mm så kan virtualisering bli ett problem. Försökte virtualisera en gammal ver av autodata och den vägrade. Den såg att den var virtualicerad och gav felmedelandet att den inte ska starta då. var på virtualbox.

Hmm intressant, det där måste jag naturligtvis testa!

Permalänk
Medlem

Virtualisera på serverhårdvara är mitt råd. Köp begagnat om budgeten är stram, annars en instegsserver med garantier om ni ska ha en miljö som ska ha hög tillgänglighet.
Virtualiseringen är till för två saker, dels är det enklare att återställa om hårdvaran kraschar och ni inte kan få tag på samma eller liknande hårdvara, går även att migrera miljön till molnet om det skulle behövas. Den andra fördelen med virtualisering är att ni kan köra flera maskiner på samma hårdvara och därigenom separera systemen. Era interna system bör inte snurra på samma maskin som hanterar webb och andra publika tjänster då det helt enkelt är en säkerhetsrisk.

Glöm inte att ha rutiner för backup!

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag skulle dels virtualisera varje applikation i en egen dockercontainer, samt köra linux i botten då linux inte behöver startas om för att slutföra uppdateringar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Om ni vill ha serverapplikationerna separerade men ändå konsoliderade på ett och samma system skulle jag absolut göra något i stil med var @Haptic föreslår.
Dock skulle jag !aldrig! använda just Windows 10 i serversammanhang av flera orsaker som jag inte tänker dra upp här och nu. Hellre någon Windows Server version om det nu nödvändigtvis måste vara Windows i botten. Ni bör däremot läsa på om s.k. containervirtualisering.

Inte den bästa artikeln på ämnet, men jag tror att den kan bidra till en viss förståelse för när containers kommer till stor nytta:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.650444/server-container/sid...

Kan annars varmt rekommendera Proxmox PVE som är en gratis fullfjädrad virtualiseringsserver (WebGUI) där ni, förutom att köra vanliga VM:ar, dessutom kan köra "containrar" som är en väldigt bra lightweight virtualiseringmetod.
Proxmox stöder många s.k. "TurnKey" images som företag och organisationer tillhandahåller.
Att virtualisera applikation för applikation i ett operativsystem på traditionella VM:ar lär få ert system att gå på knäna rätt snabbt då varje OS bidrar till en överdriven overhead för era ändamål.
Jämförelsevis kan en container klara sig på c:a 40-80MB per instans + ev. krav för tjänst som körs på den (varje instans av en kontainer erbjuder funktionalitet som en virtuell maskin d.v.s. eget IP, egen MAC-adress, egen konfiguration osv. med fördelen att de är blixtsnabba och väldigt resurssnåla)

https://www.proxmox.com/en/
https://pve.proxmox.com/wiki/Main_Page

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Några frågor ni bör ställa er är.
Vad händer om servern brinner upp när du är på semester?
Är lokalen anpassad för serverdrift kyla, nät,el?
Hur känslig är informationen på serven . Katastrof om den blir hackad?
Även om allt ser ut att fungera bra så det ingen garanti att den är uppsatt korrekt.
Många gånger märker man inte att man blir hackad. Serven blir en del av ett botnet som spammar eller miner kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Angående hårdvara, om jag ska vara ärlig är som att spela på hästar. Ny färsk serverhårdvara har bäst odds att klara sig. Men en gammal PC kan hålla riktigt länge och gå vinnande ur fajten om bäst upptid. Så det är ju lite hur man vill spela och vad nertiden kostar.

Det finns fördelar med att virtualisera och att de olika applikationerna får en egen server. Om du får problem med en viss applikation kan du starta om just den virtuella servern utan att påverka de andra. Om någon hackar en applikation kommer de bara åt just den applikationen och inte de andra. Om du vill testa något kan du klona din virtuella maskin och testa där. Du kan spinna upp gårdagens server och se om felet fanns även då. Du kan klona en maskin och test-installera en patch och se så att den är 100% kompatibel med applikationen. Du kan också migrera en server till annan hårdvara enkelt när ni byter hårdvara eller för att fördela lasten över flera hostar, (HR system på en och CRM på den andra)

Det är bra att du tänkt på att brandsäkra backupen. Raid är ju som du säger en hjälp mot högre upptid, men ingen backup. Tänk också på att ha en UPS till servern. För att klara mindre strömavbrott.

Jag har aldrig gillat Windows på webbservrar. Just för att det finns mer virus och skit för Windows. Men samtidigt så är ju mycket av webbservrarna ute på nätet Linux. Så teoretiskt borde det vara intressant att attackera dem med. Så det generella rådet är att se till att mjukvarorna är uppdaterade istället för att fokusera på vilket OS du ska köra.

Ni måste definiera hur mycket ned-tid ni klarar i värsta scenariot. Hur fort ni får fram reservdelar för att få servern i drift igen. Planerad ned-tid är inget konstigt, det är alla som använder systemet med på. De har då annat för sig, eller har skrivit ut de saker de behöver innan. Svårare med webbshop där kunderna förväntar sig att det är öppet 24/7.

Sedan slutligen är det viktigt att ni som tekniker kan systemet, så att ni snabbt kan avhjälpa fel istället för att googla fram kommandon o felkoder. Skaffa också någon form av övervakning på tjänster, RAM-minne och hårddiskutrymme så ni kan jobba proaktivt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar - det låter som att den enade kunskapen säger virtualisering av respektive server samt viss variation på upplägget. Dock är vi nu på gränsen för där min kunskap tar slut och de riktiga experterna får säga sitt. Men jag känner mig nu tillräckligt insatt i ämnet för att kunna förstå vad de tänker, så stort tack!

Permalänk
Inaktiv

CRM-system? Kunder? tänk GDPR..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

CRM-system? Kunder? tänk GDPR..

Finns ingenting inom GDPR som vi inte redan uppfyller