Kostnadsfria alternativ till Microsofts Word (mm)

Permalänk

Kostnadsfria alternativ till Microsofts Word (mm)

Så satt igår och skulle skriva ett dokument i Word när jag såg att de inte fick då jag måste preminuera på det. Så jag känner att jag vill faktiskt inte betala för det simpla program för att enbart kunna skriva försökte jag hitta nå annat men utan framgång. Finns de seriöst inget ord program till Windows som inte kostar pengar?
Word var ju Grattis innan sånt var ju givet liksom men nu ska fan allt kosta verkar de som.
Men om någon känner till gratisprogram så vore de underbart ☺

Förtydligade rubrik (§3.1)/Mod
Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

OpenOffice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

OpenOffice

LibreOffice brukar generellt rekommenderas över OpenOffice sen en tid tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Nä men officepaketet har alltid kostat pengar så det är inte nytt. Kanske har du köpt någon laptop med en deal där det ingick?
Aja strunt samma. Det finns alternativ.
En lightversion av office finns gratis från Microsoft. Denna kommer man åt via sitt hotmail/outlookkonto från outlook.com och det hela körs i webläsaren. Har man mailadressen så har man direkt tillgång till word högst upp till vänster feån den menyn.

Google har motsvarande. Google docs. Word, excel å sånt. Kommer man åt via sitt gmailkonto. Också i webläsaren.

Vill man ladda hem ett program istället så är väl det mest populära alternativet libreoffice som tidigare tipsat om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Wordpad.
write.exe eller wordpad.exe
Täcker säkerligen dina ospecifika behov.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaYaga85:

Så satt igår och skulle skriva ett dokument i Word när jag såg att de inte fick då jag måste preminuera på det. Så jag känner att jag vill faktiskt inte betala för det simpla program för att enbart kunna skriva försökte jag hitta nå annat men utan framgång. Finns de seriöst inget ord program till Windows som inte kostar pengar?
Word var ju Grattis innan sånt var ju givet liksom men nu ska fan allt kosta verkar de som.
Men om någon känner till gratisprogram så vore de underbart ☺

Word har aldrig varit gratis vad jag kan minnas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Ja vet att jag haft Word på en dator som inte kostat där de var ett gratis program dock några år sedan när jag var ung. Likaså mins min syster det med. Men i alla fall ska kolla på de ni tipsa om tack ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Webb-versionerna räcker ganska långt.

Libre-office funkar fint, men åtminstone excel kan ha lite kompabilitetsproblem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Skulle också säga googles eller ms webb-versioner räcker utmärkt om man bara ska skriva och formatera lite och inte behöver dom mer avancerade funktionerna som mallar o databas-drivna dokument.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabaYaga85:

Ja vet att jag haft Word på en dator som inte kostat där de var ett gratis program dock några år sedan när jag var ung. Likaså mins min syster det med. Men i alla fall ska kolla på de ni tipsa om tack ☺

Det kan mycket väl följt med datorn men gratis var det inte.

Permalänk
Medlem

@BabaYaga85: Finns "billiga" licenser för Microsoft Office på ebay. 50 kr tycker jag absolut det är värt.

Permalänk
Medlem

Vill rekommendera LateX, avancerat program, men när man väl lärt sig kan du aldrig gå tillbaka. Vill du testa så kan göra ett konto på sharelatex.com och testa.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att wordpad som redan har föreslagits räcker väldigt långt och det följer ju med Windows GRATIS!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Skrivet av johnny:

Det roliga är att wordpad som redan har föreslagits räcker väldigt långt och det följer ju med Windows GRATIS!

De finner jag inte i min dator någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BabaYaga85:

De finner jag inte i min dator någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Windowstangenten skriv sedan wordpad.

Sedan Microsoft word är inte på något sätt simpelt, däremot kan man göra simpla dokument med denna.
För den stora skaran rekommenderar jag Libre Office, den är för enkla saker lika bra för vissa som enbart gör det enkla.

*edit*
Angående Microsoft Office så har den aldrig riktig varit ett ekonomisk alternativ för vanligt folk, tidigare körde folk Microsoft Works som var betydligt billigare. Nu finns Office att köpa fast för 1300kr till en dator, men de flesta tycker det är för mycket: https://new.webhallen.com/se/product/228115-Microsoft-Office-...

Permalänk
Medlem

@anon159643: Som @Exxovion nämnde så finns det Office-licenser på Ebay. Så det är inte speciellt kostsamt för vanliga hemanvändare.

Annars finns som gratisalternativ "Open Office" också. https://www.openoffice.org/sv/