Automatisk reparation misslyckades, SrtTrail.text. Jag har provat allting. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Automatisk reparation misslyckades, SrtTrail.text. Jag har provat allting. Hjälp!

Jag har ett problem jag inte lyckas lösa. Jag har studerat forumet grundligt och provat alla möjliga tips på nätet. Ingen framgång.
Jag sitter i en riktigt grisig sits och hoppas att någon av er kan hjälpa mig att lösa problemet.

DATOR:
Stationär PC
Komplett Gamer i30, Crazy Edition
Intel core i7-4770 processor
GeForce GTX 770
Windows 10

PROBLEMET:
Vid start "Automatisk reparation. Det gick inte att reparera datorn med automatisk reparation. Loggfil: E:\WINDOWS\System32\Srt\SrtTrail.txt"

Jag har haft problemet tidigare, då uppstod det efter att Windows 10 uppdaterade till version 1709 Fall Creator. Efter uppdatering fungerade PCn i ca några dygn. Sedan kom felmeddelande om SrtTrail. Jag löste då problemet att återställa till tidigare version. Sedan fungerade det bra till Windows tvingade till sig en uppdatering till 1709. För ca 6 veckor sedan gjordes uppdatering till 1709. Därefter har det fungerat. Frid och fröjd trodde jag.

Imorse kom felmedelandet igen. Att återställa till tidigare version är ingen lösning eftersom den tidigare versionen inte finns kvar. Systemåterställning går inte "Inga återställningspunkter har skapats."

Jag har provat en massa förslag jag hittat på nätet. Bl a på denna sida:
https://appuals.com/how-to-fix-automatic-repair-couldnt-repai...

*********************************
Jag har testat en massa olika kommandon:
bootrec.exe /rebuildbcd
Successfully scanned indos installations.
Total identified windows installations: 0
The operation completed successfully.

bootrec.exe /fixmbr
The operation completed successfully.

bootrec.exe /fixboot
Volymen innehåller inget känt filsystem.
Kontrollera att nödvändiga drivrutiner för filsystemet är inlästa och att volymen inte är skadad.

chkdsk /r c:
windows has scanned the file system and found no problem.
Failed to transfer logged messages to the event log with status 50.

chkdsk /r d:
Windows has made corrections to the file system. No further action is required.
Failed to transfer logged messages to the event log with status 50.

Boot into Safe Mode with Command Prompt
6. Aktivera felsäkert läge med kommandotolk.
Datorn startades inte korrekt.

7. Inaktivera krav på signering av drivrutin.
Datorn startades inte korrekt.

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Error 50
DISM doesn't support servicing Windows PE with the /Online option.

sfc /scannow
Verification 100% complete.
Windows Resource Protection could not perform the requested operation.

Disabling Early Launch Anti-Malware Protection
8. Inaktivera tidig start av program mot skadlig kod.
Datorn startades inte korrekt.
**********************************

Jag har en massa filer på datorn som jag inte har hunnit kopiera till extern HD. Dessa vill jag inte förlora.
Att återställa datorn och riskera att förlora filerna vill jag inte.

Så är läget. Jag är mycket tacksam om någon kan ta sig tid att ge mig råd. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

1.Jag skulle köpa en ny disk (SSD) och installera WIN10 på.

2.slå av strömmen till den nuvarande och slå på den när du är klar med 1 och då finns alla filer kvar.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar roev.

OK, jag får acceptera att ominstallation av Windows är enda lösningen med medföljande jobb att ominstallera alla program etc.

Som situationen ser ut kommer jag förmodligen senare i år att köpa en ny PC med bättre prestanda. Känns lite onödigt att slänga ut pengar på en SSD nu.
Anta att jag inte köper en ny SSD utan istället väljer att ominstallera windows och väljer "Behålla mina filer".
Borde inte det kunna fungera?

Trots att det ska "behålla alla min filer" är det någon risk att jag kan förlora filerna?
Borde jag kila iväg till Kjell & Co och köpa en dockningsstation, plocka ut hårddisken och göra en backup på filerna innan jag ger mig i kast med en windows ominstallation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

PROBLEMET:
Vid start "Automatisk reparation. Det gick inte att reparera datorn med automatisk reparation. Loggfil:E:\WINDOWS\System32\Srt\SrtTrail.txt"

Är din Windows installation på E:? Eller varför säger den att loggfilen sparas i E:\Windows? Kanske inte har något med saken att göra, men känns som att den borde spara loggfilen i C:\Windows\System32 om det vore "normalt".

Permalänk
Medlem

Hej

Eftersom du hade viktiga filer på disken, flytta disken till en dator som funkar och gör backup av det viktiga.

Gör sedan en raparationsinstallation av samma version som du har installerat sedan tidigare.
Du behåller dina filer, program etc.
Ladda ner USB/DVD-install-creation tool från Microsoft, skapa en ny fresh USB-sticka (kan göras på jobbet/skolan/kompis)

guide till repair install: https://www.tenforums.com/tutorials/16397-repair-install-wind...

(Microsoft har ändrat lite i installationen så de där lila bilderna stämmer inte till 100% nu men ungefär, ta det lungt och ha tålamod...)

Sedan kontrollerar du igenom datorn noga om något gått sönder etc. Kör backup om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Är din Windows installation på E:? Eller varför säger den att loggfilen sparas i E:\Windows? Kanske inte har något med saken att göra, men känns som att den borde spara loggfilen i C:\Windows\System32 om det vore "normalt".

Min windowsinstallation är på C.
I morse var meddelandet "Loggfil: E:\WINDOWS\System32\Srt\SrtTrail.txt"
(Inte som jag minns fel, fotade skärmen)

Testade automatisk reparation ett par gånger igen (som misslyckades).
Nu blev meddelandet "Loggfil: D:\WINDOWS\System32\Srt\SrtTrail.txt"

Mitt OS ligger på C.
Likväl har det angivits E och D för loggfilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Min windowsinstallation är på C.
I morse var meddelandet "Loggfil: E:\WINDOWS\System32\Srt\SrtTrail.txt"
(Inte som jag minns fel, fotade skärmen)

Testade automatisk reparation ett par gånger igen (som misslyckades).
Nu blev meddelandet "Loggfil: D:\WINDOWS\System32\Srt\SrtTrail.txt"

Mitt OS ligger på C.
Likväl har det angivits E och D för loggfilen.

Vad har du som enhetsbokstav E och D? Har du testat boota up med en livecd bara för att få tillgång till disken och se vad det står i SrtTrail.txt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Vad har du som enhetsbokstav E och D? Har du testat boota up med en livecd bara för att få tillgång till disken och se vad det står i SrtTrail.txt?

På E brukar jag ha en extern HD. Det kan vara så att den var inkopplad i morse då jag fick första felmeddelandet. Sedan kopplade jag bort den och fick då felmeddelandet till D. Borde likväl vara på C tycker jag.

LiveCD är en CD med Windows? Nej det har jag inte provat att boota upp med.

Permalänk
Medlem

Jag har varit iväg till Inet och köpt en dockningsstation. Kopierar över filer till en extern HD.
Då jag har sparat filer är tanken att jag ska ominstallera windows.

Känns motigt att installera alla program på nytt. Skulle ha varit smidigare om PCn var vid liv innan jag gör ominstallationen så jag kunde göra en lista på program och kolla inställningar m m.

Inga tips hur jag, om än tillfälligt, kan starta upp PCn?