4A Games visar ray tracing i realtid med Nvidia RTX i Metro Exodus

Permalänk
Medlem

Tech demo gämförelse mellan olika tekniker.

Permalänk
Inaktiv

Då jag ser fram emot detta spel så hoppas jag att detta ganska meningslösa teknikdemo inte belastar spelet alltför mycket. Nu har förmodligen Nvidia bekostat mycket av detta men ser hellre att utvecklarna gör klart spelet istället.

Tycker heller inte detta imponerar. Sen är väl frågan hur mycket YouTube förstört med förstås.
Jag skulle nog dra till med att kalla Wave Race till N64 och dess vatten som mer imponerande. Och då är det spelet drygt 20 år gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir säkert bra med tiden.
Denna lilla filmsnutt såg dock ut som skit. Suddigt och väldigt 2012. Usch.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Dålig scene för att visa raytracing. Det är mulet men inte där solen lyser in genom fönstret? Vattnet ser ut att vara i fel skala (ser ut som när man tittar riktigt nära). Och varför använder man ambient occlusion och allt annat lullull? Summa summarum, quick and dirty tech demo, men funkar inte riktigt bra när man ändå använder gammelteknik samtidigt.

Men jag gissar att detta ger oss en fingervisning om vad vi kan förvänta oss av raytracing framöver. Då hårdvaran fortfarande är för klen för att köras fullt ut, så kommer det bli en massa hybrid motorer som vi såg här, i spel.

Permalänk
Medlem

Jag märkte inte direkt så stor skillnad? Tycker det finns tre viktiga punkter som ej besvaras:
1. Påverkan på prestanda, med och utan
2. Hårdvara som demot kördes på (åtminstone en titan V?)
3. Visuell skillnad - märker spelaren skillnad? Om inte och det tar prestanda , varför lägga till det?

Lite generella kommentarer om benchmarket:
Vattnet ser jätteskumt ut. Känns som att hastigheten som vattnet färdas med är på tok för hög. Rinner genom stenarna vid 0:36 som om de inte vore där (och ja, det är förståeligt för att annars skulle det bli kostsammare)

Också, de bör ta en titt på vilken vindriktning de satt . När vattnet kommer ner från berget så går vågorna vinkelrät mot inkommande riktning? Gräset headbangar dock i vinkelrät riktning mot vågorna (?????) på samma ställe (riktningen verkar dock global).

Crysis 3 hade ju gräs som tog en stor del av prestandan (men som skalade med antalet kärnor rätt så bra, up till ~10 kärnor om jag minns rätt). Då grafikkortet var den primära flaskhalsen spelade det inte så stor roll, men 1080ti i lägre upplösningar, eller i SLI så blev det mer uppenbart vad som var en flaskhals.
7700k @ 5Ghz 1080ti 720p no AA low GPU ~30%
1800X @ 4.2Ghz 1080ti 1680x1050 8 MSAA Very high
Samma setup som ovan fast med 2 1080TI EDIT: Men utan AA

Låt oss se om 4A Games lärde sig något från tidigare när fler kärnor => sämre prestanda... 720p 7700k (t.v) 1700(mitten) 2x E5-2670 (t.h) För 4k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Får hålla med tidigare inlägg i tråden...

"Meh" tyvärr - något som saknas.

Ja, det känns som att det är konsollversionen som visas, mycket verkar tillbakaskalat. Det ser också ganska "platt" ut, som om AO'n inte riktigt fungerar som den ska. Tydligen ska RTX'en sköta AO'n och det ser inte korrekt ut. Gräset t.ex saknar helt AO och vissa object ser ut att "flyta" som det kan göra när AO saknas. Sedan är vattnet skrattretande dåligt, speciellt hur den klipper genom geometrin och hur reflektionerna känns helt random. Sedan irriterar jag mig på gummi-gräset som böjer sig fram och tillbaka repetitivt på ett orealistiskt sätt, medans trädens grenar och resterande gräs inte rör sig allt, eller knappt rör sig.

Gjorde dessa två bilder:

Permalänk
Medlem

Det här måste ju vara ett skämt. Snälla, säg att det är ett skämt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag längtar till detta spel.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

förlåt, men jag sker ingen skillnad.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

om det ger bättre prestanda i spel, så gör det inget för mig om det inte förbättrar grafiken. för jag såg ingen förbättring från metro redux och detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Det gör det verkligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om det är något subjektivt så anser iallafall jag att Witcher 3 fortfarande är överlägset detta. Både när det kommer till vegetation, vattenfysik, ljus samt det faktum att trä och byggnader ser ut som om de hade en hinna av plast runt sig (De reflekterar allt för mycket). Nog för att Youtube sönderkomprimerar allt som läggs upp men det är bara att jämföra W3 med denna "demo" och se hur det ser så mycket bättre ut i W3 klippet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |