Nvidia Titan V uppges ge felaktiga beräkningsresultat

Permalänk
Medlem

@AndreaX:

Man kanske skulle köpa ett par och skapa en ny slumpgenerator som man sedan kan sälja till företag. De måste såklart vara uppkopplade mot internet så vi kan lägga in latensen, ljudbrus, solstormar och liknande men den stora biten ska vara att nvidia korten räknar fel utan att programvaran gör det. (de nämnde inget om det eller?)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@AndreaX:

Man kanske skulle köpa ett par och skapa en ny slumpgenerator som man sedan kan sälja till företag. De måste såklart vara uppkopplade mot internet så vi kan lägga in latensen, ljudbrus, solstormar och liknande men den stora biten ska vara att nvidia korten räknar fel utan att programvaran gör det. (de nämnde inget om det eller?)

Det är inte alla kort som räknar fel utan ett par av dom. Kan vara en dålig batch eller så är det helt enkelt så att 50% av kretsarna inte klarar jobbet dom ville utföra, vi vet inte det än.

Det är ett rätt allvarligt ämne så sluta håll på med oneliners bara för ni gottar er i att Nvidia gjort fel. Håll det på en seriös nivå tack. (inte riktat till dig hacman utan allmänt).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:
Ja fast rent praktisk om de nu faktisk skulle ränka fel så random utan att programvaran så skulle skämtet faktisk fungera. Det är ett vanligt problem att slumpgeneratorer är för återkommande.

Och jag gottar mig inte. Det är du som tolkar.

Edit:
På en utbildning jag gick 2001 till 2003 var vi rekommenderade att hitta olika sätt att få slumpgenerator mindre repetitiva. Läraren hade tidigare använd just jordbrus på ingångarna till ljudkort som en av algoritmerna.
Kan inte påstå att jag är ett nivida fanboj och har ett 290x skadat och ett gäng gamla men kör på minna och de jag rekomenderat 980ti 780ti 680 1080 580 480 8800 7600 samt 280 7970, har ett 3850 agp som ska in i en burk så skadeglädje? mer ska man gråta eller skratta. Då skratar man inte för att det är kul. Var bara några veckor sedan en polare funderade på att köpa ett titan v eller vänta.

Edit2:
Då ska vi vara seriösa.
Det vi skulle behöva veta är vilken typ av kod som körs och om de 10% som det blir fel på med två kort är på samma typ av beräkningar. Tänk på AVX2 buggen med intel och prime95 den var konsekvent. Vi skulle även behöva veta för att veta om det är måndags ex, om de fyra korten testats i samma hårdvara vid samma temperaturer eller om det är fyra identiska burkar som beter sig olika, då anndra delar kan spela in. Och som tidigare en klar del om testen crashar eller ger fel värden. Innan det är det svårt att veta vad. Om det är dåliga chipp är det enligt mig ett mindre problem än en hårdvarubug eller FW bug. En viss skillnad att göra om designen i ett chipp än att fixa till tilvärkningen och mjukvarubuggar i FW. Eftersom detta är forskning så antar jag att den ända mjukvara de lör mellan hårdvaran som nv är inblandad i är FW och att de inte har några random nvidia drv för att prata med systemet då de enligt vad jag förstått men inte jobbat med slöar ner en massa i dessa samanhang.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn

Citat:

Och jag gottar mig inte. Det är du som tolkar.

Jag trodde jag gjorde det klart i mitt förra inlägg men jag menade inte dig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:
Missförstod.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

... Gandhi nukar alla...?